Windows dosáhl 90% podílu na netboocích a převálcoval Linux – je úspěšnější než na PC! Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Pondělí, 16 březen 2009
altLinuxu se na poli netbooků předpovídala velká budoucnost. Po pár měsících je ale všechno jinak.

 

 

 

Windows je na platformě netbooků dokonce úspěšnější než na platformě PC celkově! Zatímco na PC má hned několik konkurentů, kde nejvýznamnějším je Apple, tak na netboocích je konkurentem jen Linux. Ačkoliv z počátku to vypadalo, že by se Linuxu mohlo na netboocích hodně dařit, postupem času Windows XP Linux zcela převálcovaly. Podíl Windows XP na netboocích je už 90% a stále roste. Čím více netbooků tím více Windows. Zatímco na začátku šílenství po netboocích, byly v obchodech modely s Linuxem velmi časté, dnes o ně téměř nezakopnete.
Čím je to způsobeno? Tak zejména tím, že Microsoft nechce za OEM Windows XP pro netbooky kdovíjak moc, takže je to cenově výhodné. Zákazníci také upřednostňují Windows XP, protože je to něco, co znají a používají doma. O Linux je pramalý zájem. Výrobci tomu také nepomáhají a nenutí zákazníky zkoušet nic nového. Windows tedy slaví a nadále sílí. A jak se zdá, ani s příchodem přerostlých PDA se situace pro Linux nezlepší. I tam už Microsoft vyvíjí činnost a chystá upravený OS Windows pro tyto levné počítače a výrobci i zákazníci po tom s velkou pravděpodobností skočí jako po Windows XP na netboocích …

Zdroj: DigiTimes

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
N1Killer [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-16 12:48:01
avatar
Ten vysoký podiel Windows ma prekvapuje, sám používam Linux skoro pol roka (aktuálne Ubuntu 8.10) a nemôžem si ho vynachváliť. Absolútne stabilný a bezpečný (pol roka bez antiviru a aj napriek tomu som nič nechytil z netu). Určite je to však spôsobené aj pohodlnosťou ľudí a prístupom v predajniach počítačov (keď som si chcel do nového kompu dať pred polrokom nainštalovať linux, predavač na mňa pozeral akoby som spadol z marsu a spýtal sa len či som programátor, lebo len na spustenie linuxu vraj potrebujem zadať skoro 10 príkazov - netreba dúfam povedať, že je to kravina a inštalácia linuxu je ešte jednoduchšia ako pri Windows (v distribúcii už mám všetko potrebné a čo chcem si stiahnem cez Synaptec z netu))
Bohumil Stejskal [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-16 12:51:41
avatar
viry na Linuxu nejsou proto, že by nebyl Linux děravý, ale proto, že programátoři virů jsou na Linux líní viry dělat, páč není tak rozšířený jak Windows
vain [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-16 13:00:48
avatar
A není to spíš tím, že v Linuxu zaprvé stažené věci, pokud nejsou distribuovány tak, aby si přenášely práva pro spuštení (například zatarované atd..) se samy nemůžou spustit? A navíc, pokud jim nějaký méně chytrý jedinec nedá povolení roota, jsou viry v Linuxu úplně na nic.

Za to ve Windows všichni pracují s právy administrátora a navíc se vše v klidu spustí jako binárka/skript bez nějakého nastavování práv pro spuštění - takže to, že viry nejsou kvůli nerozšířenosti Linuxu jsou fámy, nebo lépe řečeno FUD.
zeroground [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-16 13:14:00

Chces rict, ze je nejaky system blbovzdorny? Ci, ze nejaky digitalni system 100% nenapadnutelny? Do Winu si taky virus v drtive vetsine nainstalujes po vlastnim odsouhlaseni a deje se to bezne. Kdyby byl Linux natolik rozsiren, aby z toho dotycni mohli mit zisk ci pripadne poteseni, viry by se dostavily. To ze je Linux virem nenapadnutelny je mytus.
Sephinothf [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-16 13:29:28
avatar
linux uplne blbovydorny neni, rootovy povoli cokoli, i "rm rf *" v korenovem adreari a bez odmlouvani splni
(kdo chce at skusi ale nedoporuciji)
kozel [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-16 15:54:27

to je právě že na linuxu ta výhoda. když pracuješ jako roota tak ti povolí uplně cokoliv a neptá se tě, protože předpokládá že víš co děláš. a jen opravdovej blb se přihlašuje defaultně na roota (kdybych urazil nějakého linuxáře tak se omlouvám)
N1Killer [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-16 13:43:33
avatar
Linux nie je blbuvzdorný. Len na rozdiel od Windows musíš vírus nainštalovať ty sám (tj. musíš ho spustiť a zadať root heslo) Ak inštaluješ veci len z repozitárov z internetu, nehrozí šanca, že vírus dostaneš, vo Windowse stačí, že klikneš na nejaký odkaz na internete a vírus sa ti do pc automaticky stiahne a začne robiť neplechu (ak nemáš aktivovaný resp. aktualizovaný on-acces skener antiviru). To sa ti v Linuxe stať nemôže, a aj keby si ten vírus aktivoval, nič sa nestane, lebo nebude kompatibilný s Linuxom (pre linux existuje asi 500 vírusov, pre Windows min. 500 000, okrem toho väčšina tvorcov vírusov používa práve linux)
Linux je na 99,9% bezpečný, môžeš mi veriť, práve o tom píšem bakalárku a dosť sa v tejto problematike vyznám (práve to bol dôvod prečo som prešiel na Linux, i keď aj Win používam)
zeroground [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-16 13:59:29

Neni, protoze dnes ma na winech alespon nejaky antivirus kazdy. Vyskoci hlaska o tom, zda vazne chces otevrit dany soubor - 90% uzivatelu klikne ano bez cteni. Tohle same ceka i linux, az bude dostatecne rozsiren. Zadny system nejde zabezpecit proti samotnemu uzivateli, pokud mu chces nechat pravo rozhodovat. Pokud nastavis usera, nic se nedeje, to same ale ve winech. To neni otom, jak ktery system funguje, zadny proste proti zasahu vlastnika zabezpecit nelze. nebo to skonci na podobne urovni ochrany jako UAC - neskutecne otravna zalezitost. Predpoklad ze je Linux bezpecny je zalozen na dosavadnich zkusenostech, kdy neni rozsiren mezi bezne uzivatele, zvykle klikat a odsouhlasit uplne vsechno. Pokud by byl, bude situace uplne stejna.
N1Killer [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-16 14:44:30
avatar
Súhlasím, že ani Linux neochráni užívateľa predsebou samým. Rozdiel je však v tom, že vo Win dostaneš vírus bez ohľadu na tvoje počítačové znalosti, v Linuxe ak sa aspoň trocha do toho rozumieš tak NIE. Teraz sa mi akurát stala tá vec, ktorú si spomínal, kamarát doniesol USB kľúč, pripojil som ho v Linuxe a vypísalo mi hláhšku, že je tam program, ktorý sa snaží automaticky spustiť, či to chcem povoliť. Dal som NIE, otestoval som kľúč antivírom a našiel tam 4 infiltrácie. Predstav si, že vo Windowse by si nemal aktuálny antivírus - nikto by sa ťa nič nepýtal a tie potvorky by sa usadili na HDD. Okrem toho, keď aj vírus spustíš, nie je isté, že bude v Linuxe fungovať(to je rovnaké akoby si očakával od ryby, že bude dýchať na suchu ), jediná alternatíva ako rozbehnúť vírus pre Win aj Linuxe je otvoriť ho pomocou Wine(čo je program pre Linux, ktorý emuluje prostredie Windowsu), ale ktorý užívateľ so zdravým rozumom by to robil??????
LucifeRiK [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-16 15:34:37
avatar
ta skratka UAC ma pri viste dost dostala kto hral doom chape
inu neviem co riesite za cely cas co mam win som este nemal vir staci vedet surfovat a mat dobre nastaveny firewall a hlavne citat
N1Killer [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-16 16:05:47
avatar
Absolútne súhlasím(aj keď niekedy ani vedieť surfovať nestačí), ale existuje množstvo užívateľov, ktorý o bezpečnom surfovaní nemajú ani poňatia (používajú IE, chodia na warez a P stránky), aj ja som k nim dlho patril, ale odkedy som začal písať bakalárku o počítačových infiltráciách som omnoho viac informovaní a obozretný (používam Operu a FF, vypnutí javascript, surfovanie cez konto s obmedzenímy právomocami, aktuálny antivirus, antispyware a firewall a tiež to P-čko obmedzujem )
kidd.hombre [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-16 17:10:28

Problem je v tom ze hlavne na win jsou nejrozsirenejsi viry, ktere nemuzes temer nijak ovlivnit. Viz. blaster toho si take nikdo prece neinstaloval nebo nedavno vir ve Vista po nainstalovani aktualizace. A to ze nemas antivir neznamena ze nemas v systemu nejakeho bota co jen spi a ceka na prikaz
N1Killer [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-16 17:57:15
avatar
V linuxe KAŽDÝ jeden program (teda aj vírus) potrebuje na svoju činnosť povolenie od roota(administrátora), na rozdiel od windows, kde sa toto deje automaticky bez vedomia užívateľa (stačí ak je prihlásený ako administrátor). To je hlavný rozdiel medzi Win a Linux.
btw. nepovedal som, že nemám antivírus, len pre linux neexistuje on-access skener ako pre Win, ale pravidelne si ho každý mesiac aspoň raz skontrolujem antivirom aj antispywarom (a tiež skontrolujem HDD s Win cez linux, či tam nie je rootkit), myslím, že v súčasnosti toto riešenie najbezpečnejšie (bezpečnejšie je už asi len nepripájať sa na net a nič neinštalovať a nespúštať na kompe
LucifeRiK [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-16 19:09:19
avatar
naj riesenie je odpojit net od pc a chodit len cez xbox alebo ps3...ale suhlasim ze linux je naj v tomto mal som ho bol som spokojny ale aj tak mam visty pre kompatibilitu hier inac by som ostal na linuxe...
vain [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-16 15:00:23
avatar
Kde sem napsal, že je nenapadnutelný? Já jen napsal, že ne obyčejnou - a tak lehkou - cestou jako ve Windows. Pokud si ten vir sám nerozbalím z taru a nedám mu heslo roota, moc toho neudělá.
zeroground [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-16 15:24:53

Omlouvam se, nenapsal jsi ze je nenapadnutelny. Napsal jsi, ze je mytus to, ze viry v linuxu nejsou kvuli jeho male rozsirenosti. Asi jsem to nenapsal dostatecne srozumitelne. Proc je to mytus? Je nenapadnutelny ci blbuvzdorny? Posledni veta je jakesi shrnuti, ktere z kontextu snad vyplyva. Mozna jsem to napsal nesrozumitelne, slo mi o celkovy pristup k veci. Takze doufam, ze jsem to ted vysvetlil.
vain [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-16 16:53:57
avatar
Jo v pohodě, já to beru, však jaká aplikace je nenapadnutelná? (vyjma hello world ;-)) Ale jde o to, že napsat ten virus, aby se spustil s co nejmenší pomocí uživatele je opravdu těžké, nejsem žádný hacker nebo tak, ale osobně bych neměl páru, jak něco takového pro Linux udělat, když už se ani nespustí, dokud uživatel ručně nenastaví práva pro spuštění.
tynyt [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-16 14:32:06
avatar
to je nesmysl. 99% virů vyžaduje pro svou správnou funkci administrátora. To u linuxu padá, protože admin je jen jeden a navíc většina lama-friendly distribucí ani nepřipustí, aby se root interaktivně přihlásil do X-ek.

Nehledě na další fakt, že co distribuce, to trochu jinak uspořádaná adresářová struktura, jiné démony a leckdy i kompletně jiná platforma - toto vše ztěžuje pisálkům virů jejich "těžkou" práci.
N1Killer [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-16 14:47:00
avatar
Jedine keby si spustil vírus cez Wine, možno by to fungovalo , ale ten debil čo by tak spravil si zaslúži aby mu tá potvorka minimálne naformátovala HDD (rovnako ako všetci tí, čo klikajú vždy na tlačidlo ANO, bez ohľadu na to o akú "ptákovinu" ide.)
vain [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-16 16:54:58
avatar
Ano, to je teoreticky možné, proč ne, ale nemyslím si (nebo alespoň by to byla blbost), že nějaká distribuce má asociované soubory exe s wine, určitě ne defaultně. Navíc kdo by psal exe virus pro Linux? ;-)
zeroground [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-16 15:18:57

To stale ale souvisi s malou rozsirenosti. Pokud by se mel nekdy ujmout ve vetsim meritku bude pravdepodobne muset akceptovat: jednotne adresarove prostredi u vetsich mnozstvi distribuci ci dokonce by se rozsirila pravdepodobne pouze jedna. A vyresit nejak pristup root vs user. I v dnesnim stadiu se ty viry vyskytuji, byt v male mire. Jakmile se prostredi ujednoti, dojde k vetsimu vyskytu. To je problem Windows, ze aby lidem dovolili maximalni vyuziti pocitace, nechali jim pristup do admina defaultne. 99% netusi, ktera bije a proto ho ma jako primarni ucet (mluvim o XP). Ale pokud Linux zvoli cestu jinou, nebude proste vyhovovat tem 90% lidi, kteri maj pocitac, ale nevi nic o tom jak funguje. Proto je mytus, ze na Linux viry nejsou, protoze je bezpecny. Pokud by byl rozsiren stejne jako Windows, potykal by se stejnymi problemy. Jde to kompromis mezi bezpecnosti a snadnosti vyuziti.
N1Killer [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-16 15:28:18
avatar
Súhlasím, malá rozšírenosť určite ovplyvňuje počet vírusov pre Linux. Ale aj keby ich bolo milión, tak sa bez povolenia root samé nespustia. Root heslo nepotrebuješ navyše pri bežnej práci v Linuxe vôbec zadávať, len pri inštalácii a pri spustení niektorých aplikácii (napr. pri údržbe systému a pod.)
tynyt [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-17 14:32:29
avatar
nalijme si čistého vína: nebude tomu tak. Linux staví na unixu, jeho filozofií je pracovat jako normální user, vše je tomu přizpůsobeno, žádná aplikace s tím nemá problém (naopak velmi rády běhají i v chrootu). Oproti tomu si postav Windows, jejichž NT jádro bylo zprzněno naroubováním kompatibility se starými Win9x, systém, kde ještě i DNES zhusta programátoři píšou programy tak, že zapisují do HKLM větve registrů, do programového adresáře nebo dokonce systémového adresáře (%WINDIR%) -> to implikuje téměř nutnost práce pod admin účtem (pokud to člověk neumí ponastavovat, a to skoro nikdo neumí)

Jednoduše - to není jen o blbosti BFU, důležitou roli hraje i návrh samotného OS a jeho aplikací (které musí respektovat design systému).
Saki [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Přesně 2009-03-16 15:18:13

S tímhle naprosto souhlasim a palec nahoru.
V3N3C [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - :D 2009-03-16 16:58:14
avatar
Je to prostě, tak jak píšeš. Linux používám 4 roky bez antiviru a ani 1 vir!! Jinak k tématu Linux doplácí na blbosti uživatelů. Linux je pro netbooky jako stvořený.
GOS007 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-16 15:05:39
avatar
He kdybys přišel za mnou, tak bych se tě jen zeptal, jestli budeš chtít Ubuntu 8.10 s Gnome a nebo Kubuntu 8.10 s KDE a jestli 64bit nebo jen 32bit.
N1Killer [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-16 15:14:41
avatar
Ubuntu a jeho deriváty (kubuntu) sú pre bežného užívateľa najlepšie (sám mám Ubuntu 8.10), ale existuje niekoľko desiatok ďaľších distribúcií (a nielen na Debiane), takže veľká variabilita a nízka penetrácia trhu sú tie hlavné dôvody prečo existuje len pár vírusov pre Linux. (to a ešte aj fakt, že proste mnoho ľúdí Microsoft nemusí a už len preto naň nejaký ten malý fajnový programík vytvoria, aby sa nepovedalo )
poluxtroj [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-16 20:30:25
avatar
Není se čemu divit.Osobně jsem si nainstaloval Linux Ubuntu na druhý PC a nevidím nic co by ho mělo upřednostnit před Windows,snad jen méně virů,nebo snad žádný,pro tento OS.Svižnost ani jednoduchost instalovaní se mi nepotvrdila,spíš naopak.Mé Visty prostě šlapou rychleji a nemám problém s bezpečností ani stabilitou.U Linuxu podle mě platí...proč jednoduše,když to jde složitě.
Bohumil Stejskal [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - jediný kdo to může zastavit je 2009-03-16 12:50:12
avatar
je Čína. Až soudruhům dojde, že by mohli udělat vlastní OS a neplatit Microsoftu nehorázně veké sumy za licence Windows, tak by mohl mít Microsoft konečně nějakou konkurenci
Miki_79 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-16 12:58:42
avatar
Jestli vubec soudruzi z Ciny plati za nejake licence Windows! Kdyby ne bych se vubec nedivil
vain [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-16 12:54:36
avatar
Sami jste to ve zprávičce napsali, zkusili ste někdo sehnat netbook s Linuxem? Vzhledem k tomu, že letmo sleduju ABCLinuxu, tak vím, že Linuxáci s tím mají ohromný problém, Eeečka se dušovali s tím, jak bude na výběr mezi Linuxem a XP, ale sehnat (u nás především) Linuxové EEE je o držku.

Nechci se zastávat Linuxu ani Windows, ale velké fanfáry bych pro MS nedělal, přece jen, když člověk nemá na výběr, je jasné, že podíl PRODEJNOSTI (ne zastoupení) bude velký.
UncleFido [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Ani Aspire 2009-03-16 15:15:24
avatar
To je bohužel pravda. Také jsem před Vánoci sháněl dárek pro rodiče a nejvíce se mi líbil netbook Acer Aspire A150. Ale sehnat ho u nás s pevným diskem a Linuxem se ukázalo jako prakticky nemožné. SSD variantu jsem nechtěl.
Takže jsem koupil verzi s Windows, které jsem nahradil Fedorou 10.
vain [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-16 16:57:47
avatar
Já si koupil 12" notebook od MSI bez OS, byl za baňu, dual core, 2GiB paměti, tuším že 120GiB pevný disk (nejsem doma, nemohu zjistit, ale min 120) a Fedora 10 (náhodou také =)) bez problémů ihned po instalaci vše funkční.

Nic proti Windows, ale proč bych za ně platil, když mi Fedora na notebooku dostačuje víc než dost.
Nigga [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-16 13:04:53
avatar
Když si koupíte notbook tak většinou s OS málo kdy narazíte na ntb bez OS nebo jenom s freedosem jako u MSI. Kdo by si tam pak místo legálních XP/Visty dával Linux ? Akorát Linuxový fajnšmekři, BFU na to nemaji, a když se podíváte kdo si ntb kupuje ?
jardop [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-16 13:09:52

je to presne o tom, ze vacsina ludi ten system pozna.. a linuxaci asi siahnu radsej po plnohodnotnom notebooku..
N1Killer [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-16 13:46:43
avatar
Linux sa však skôr hodí na netbook, lebo je menej hardvérovo náročný ako napr.WinXP (resp. záleží od konkrétnej distribúcie, ale u vätšiny to platí) a okrem toho Linux si berie menej dát z HDD ako Win a aj tým s predlžuje výdrž batérie (asi tak 5 - 15%)
Sephinothf [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-16 13:25:04
avatar
skur je to tim ze microsoft se leknul al dal licence doslova za babku, je trochu divne ze tie iste nettopy stali rovnako s linuxama i s widlema(aspon u nas), coz je pri beznych cenach licence trochu podivne
Pr3d1t0r [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-16 14:43:30

Tak ono to zase tak podivné není, xp si dávnou vydělali na svojí výrobu a když se je teď rozhodl ms dávat za babku tak tím nejspíš sleduje jen to, aby ještě vydělal na starším os a též proto, aby zabránil větší distribuci linuxu, když se bfu rozhoduje zda si koupi notebook/netbook si linuxovou distribucí ( na které by se musel naučit) nebo staré osvědčené windowsi, tak většina z nich volí windowsi. A jaký systém asi zvolí uživatel až skončí podpora winxp?
Araya [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-16 13:30:55
avatar
Ja tedy co jsem koukal tak Acer dela dost notebooku s linuxem nebo bez OS aspon tedy s 15,4" displayem. Fujitsu je taky bez OS par kousku
Sephinothf [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-16 17:47:01
avatar
hmm mam fujitsu-Siements kupovane s linuxama,... prilozena 5let stara distribuce ani neidentifikoval HW, krom jmena procaku a poctu jader, zrejme se optala BIOSu, na rozdil od toho u ASUS EEE byla vyladena distribuce presne na mieru.
aR_649 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - opravdu úspěch? 2009-03-16 15:02:17
avatar
Ono úspěch může být i hodně bolestivý. Pro MS. Z takto prodaných licencí za "50,-Kč" toho opravdu bude mít hodně . Jak už jsem tu psal jeden článek, a jak psal Vain, sehnat linuxovou verzi je opravdu potíž. Třeba Asus EEE 1002 u nás neseženete a kdo ano, ať mi hned napíše, hned jdu kupovat (koupil bych si i bez OS, ale oficiálně, ne od někoho, co ho smaže). Už jsem psal i českému zastoupení Asus, kde jsem chtěl uvolnit linuxovou verzi pro ČR a ani se tím nezabývali a smetli ze stolu. Tolik asi k prodeji netbooků s Linuxem. Je to fraška, ne trh.
UncleFido [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Udržení podílu 2009-03-16 15:25:02
avatar
Rozhodně to nedělají pro krásné oči zákazníků, ale jediným důvodem těchto dumpingových cen je udržení podílu Windows na trhu.

Co kdyby nedej bože lidé zjistili, že i v Linuxu mohou fungovat a mají vše co potřebují! A až by si kupovali nový počítač už by nad Windows a Office ani neuvažovali. Nebo by se šéf firmy rozhodl ušetřit na licencích, protože ten Linux pro jeho firmu, která dělá zásilkový obchod naprosto postačuje. Zná ho přece z toho netbooku, co tahá všude s sebou...

Jiný důvod za tím nehledejte
aR_649 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-16 16:01:03
avatar
Souhlas. Já osobně netbook potřebuji na to, abych když jedu ven kočárkem s děckama, mohl v parku(hřišti) na lavičce lelkovat na inetu a nemusel sebou tahat těžký přebujelý notebook. Takto ho strčím do kapsy, má dlouhou výdrž a nikdo si ho pomalu ani nevšimne.
Oobist [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-16 15:47:17
avatar
tych 90% je az strasidelnych ... mrkvosoft si z nas robi zavislakov na tych okienkach (z ich vyhlasenie "radsej kradnuty nas ako iny os")... to bude sranda ked nam to daju neskor poriadne vyzrat bude dostupny len windows popripade doors a bude poriadne drahy, ziadna alternativa

a na argument ze sa take nieco nestane argumentujem zase ja tym ze aj na mesiaci sa predavaju pozemky a komu vlastne parti mesiac ??? takze ja zacnem predavat pozemky na marse
cch [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-16 16:45:51
avatar
zrovna včera jsem instaloval okna přes linux, protože si s ním uživatel nevěděl absolutně rady, takže těch 90% je pro mě naprosto pochopitelných, ale nejzajímavější bude sledovat kam až to vlastně naroste
kwitee [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-16 16:49:36
avatar
Já linux (Ubuntu 8.10 to bylo tuším) na svém notesu zkoušel (mám rok staré HPčko). Jedinej problém byly ovladače: notes se nechutně přehříval, pořád běžel na plnou frekvenci procáku a vydržel zhruba polovinu na baterku co v Xp. Asi týden jsem prolízal linux fóra a hledal řešení, než mě to přestalo bavit a vrátil jsem se zpět k Xp. Dokud nebudou výrobci HW více podporovat Linux, tak u mě nemá šanci, bohužel...
Sephinothf [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-16 17:49:42
avatar
a dokud se uzivatele teto podpory nebudou dozadovat, tak nebude,... zacarovanej kruh,...
kwitee [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-16 19:39:00
avatar
souhlas, já osobně mám dvě PC: již zmiňovaný notes a deskop. Deskop mám na primárně hry, takže tam linux nepřichází moc v úvahu (hodně mnou hraných her na wine nerozjedu a když jo tak s problémama), a notes mám do školy, kde jsem většinu času odkázanej na baterku. Kdybych mohl používat linux tak to klidně udělám, nemám ale jinou možnost...
Sephinothf [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-16 21:30:23
avatar
a co mas za zelezo, mne ked sem to sledoval- malokdy su na baterce, setrici funkce fachali(takt voltage), a to prave v Ubuntu

skousel sem i Gentoo ale tam se mi nedarilo rozchodit dynamicke mneneni taktu -fachalo jen pres prikazovy radek- a kdyz sem nastavil(zmnensil) na 800MHz, do restartu sem to nezvedl
kwitee [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-16 23:15:59
avatar
mám HP530, takovej strašnej šunt už dneska
Ony ty šetřící funkce taky nějak fungovaly (už je to delší dobu trochu paměť selhává), po nějaké době se ale notes začal strašlivě topit a větrák jel na plno(kmitočty cpu sem nesledoval).
Rozhodl jsem se ale ještě dát linuxu šanci, o prázdninách bude čas a zkusím to pořešit
siddhi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-16 21:02:10
avatar
Jeden z jediných a hlavních důvodů této dominance win na netbookách je to že výrobci k netbookám dávají příšerně ořezané verze linuxů, které působí jako prostředí na mobilech. Navíc v drtivé většině jsou linuxové vrze netbooků ořezané i na hardware. Je to jednoduše špatným přístupem. Pokud vím tak jediný Dell dodává k netbookám plnohodnotný Ubuntu linux.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 
Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázce
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázceTuesday, 23 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 481x
Komentářů: 0
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.Monday, 22 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 808x
Komentářů: 1
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšení
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšeníFriday, 19 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 3087x
Komentářů: 0
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PC
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PCWednesday, 17 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1345x
Komentářů: 0
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?Tuesday, 16 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1212x
Komentářů: 5
MSI Claw otestován – na konkurenci dle očekávání nestačí
MSI Claw otestován – na konkurenci dle očekávání nestačíMonday, 15 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1892x
Komentářů: 1