Windows dostal Hardware Accelerated GPU Scheduling pro grafiky. Zlepší výkon grafik? Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Monday, 06 July 2020
altOS Windows by měl být schopný lépe přidělovat výkon/výpočetní čas GPU mezi aplikace.

 

 

 

 

Operační systém Microsoft Windows, jeho schedulery a také DirectX API, nebyly dlouho efektivní. O tom, že Windows Scheduler velmi špatně využívá vícejádrových procesorů, se vědělo dlouho. Ještě tragičtější byl API DirectX, speciálně DirectX11, který přímo brutálně nevyužíval skutečný dostupný výkon procesorů a grafik a dělal hry mnohem náročnější, než by musely být, protože využívaly prostě jen část dostupného výkonu. Proč o tom mluvím.

Určitě jste si všimli, že především díky AMD a jejímu API MANTLE a tlaku na Microsoft díky novým multijádrovým RYZEN procesorům, se v posledních 2-3 letech věci výrazně zlepšily. Microsoft prakticky přebral MANTLE za své a vznikl tak DirectX12, který v nativním použití opravdu výrazně lépe využívá výkon CPU. Do toho díky příchodu multijádrových RYZEN, dnes až se 64 jádry pro desktop, Microsoft výrazně aktualizoval a vylepšil Windows scheduler a pokračuje v tom i nadále. Nyní přichází další dílčí vylepšení v podobě Hardware Accelerated GPU Scheduling.

AMD a NVIDIA již vydaly nové ovladače pro své grafiky, které novinku podporují. Přínosem této technologie má být možnost lepšího a efektivnějšího řízení výkonu mezi jednotlivé procesy/aplikace. Výrazným prvkem je mnohem rychlejší komunikace s CPU, a tedy možnost lepšího využití GPU výkonu, snížení latencí atd. V současnosti je tato technologie dostupná pro grafiky RADEON RX 5000 v případě AMD a PASCAL/TURING v případě NVIDIA. V současné době ale není aktivní automaticky ve výchozím nastavení. Musíte si jí ručně zapnout.

Je to proto, že sám Microsoft důrazně připomíná, že vše je stále ve vývoji a jde o výraznou změnu a překopání toho, jak vlastně dosud Windows OS s GPU pracoval. Microsoft sám tak v současnosti říká, že aktuálně nečeká žádný měřitelný výkonový přínos se stávajícími aplikaciem a vývojovým stádiem celé implementace. NVIDIA a AMD jsou poněkud marketingově nadšenější a mluví o „nějakých přínosech“. V praxi však zatím vše odpovídá spíše tomu, co tvrdí Microsoft, tedy žádný aktuální výkonový posun. V některých případech dokonce můžete o pár FPS přijít. Zkrátka vše je stále ve vývoji. Kromě toho technologie samotná bude spíše větším přínosem pro ty, kteří využívají GPU současně k více než jedné úloze. Tedy pokud jen hrajete hru, tak nemusí být výkonový přínos v tomto případě měřitelný nikdy. Pokud ale současně s hrou využívá vaše GPU ještě další aplikace, což já třeba používám díky vícemonitorům, mohli byste zlepšení výkonu pozorovat.

Každopádně v současnosti nedoporučuji tuhle věc ve Windows ručně zapínat, tedy pokud nechcete přispět k testování v rámci Windows Insider programu.

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Dexter1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-06 17:19:48
avatar
Jediné co jsem zaznamenal je, že při RDP už jde pouštět aplikace co vyžadují třeba openGL. Dřív to nešlo zapnout. teď to na RDP už nastartuje.
Shiffty 66 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-06 19:49:02
avatar
A já si už podle obrázku chvíli myslel, že je tady konečně recenze na Sapphire NITRO+ Radeon RX 5700XT!
emko [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-07 10:27:09

Já to zapnul.
mato161 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-11 13:04:28

Po zapnuti prestala fungovať Shadow of the Tomb Raider v DX12 režime
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Videa
LibreOffice 7.0 – bezplatný kancelářský balík v novém
LibreOffice 7.0 – bezplatný kancelářský balík v novémThursday, 06 August 2020
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 631x
Komentářů: 4
Nástupce McLaren F1 je tu. GMA T.50 je ještě úžasnější!
Nástupce McLaren F1 je tu. GMA T.50 je ještě úžasnější!Wednesday, 05 August 2020
Vložil: aDDmin
Kategorie: Auto-moto
Spuštěno: 799x
Komentářů: 9
Závodní DIRT5 se připomíná – arkádové akční ježdění
Závodní DIRT5 se připomíná – arkádové akční ježděníMonday, 27 July 2020
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1092x
Komentářů: 3
Očekávané Halo Infinite v první ukázce. Vypadá hrozně!
Očekávané Halo Infinite v první ukázce. Vypadá hrozně!Sunday, 26 July 2020
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1759x
Komentářů: 11
Forza Motorsport odhaleno - začíná od začátku
Forza Motorsport odhaleno - začíná od začátkuSaturday, 25 July 2020
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1056x
Komentářů: 1
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázce! Staví na UnrealEngine4
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázce! Staví na UnrealEngine4Thursday, 23 July 2020
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 2751x
Komentářů: 10