Očekávaná pecka si vede dobře v prvních recenzích, překvapivě však kritika směřuje k příběhu.
Asi nejočekávanější letošní hra se blíží. Witcher 3 vyjde už za pár dní. Bohužel v posledních dnech vyšly najevo některé negativní věci kolem optimalizace hry.
Grafický a technický downgrade PC verze kvůli konzolím a Nvidii?
Celkem nedávno si někteří všimli, že proti původním prezentačním materiálům a demoverzím hry u posledních ukázek z finální verze hry došlo k viditelnému poklesu grafické kvality a absentují i některé technologie. Zkrátka a dobře, hra dříve i v gameplay ukázkách vypadala o něco lépe, než jak vypadá její finální PC verze.
Začalo se tak hovořit o downgradu a z dobře informovaných zdrojů uniklo, že skutečně ke zhoršení finální verze v některých ohledech došlo. Hlavní vinu na tom nesou herní konzole a podle některých i NVIDIA, která opět tvůrcům zaplatila, aby použili její ne zrovna vydařené "optimalizační" nástroje a technologie GameWorks místo skutečných optimalizací.
Tvůrci hry samozřejmě oficiálně jakékoliv snížení kvality PC verze odmítají, fakta se ale zdají jasná. Opět je na vině konzolový trh a jeho zájem neukazovat možnosti výrazně levnějších PC verzích a ten propastný grafický rozdíl, který může mezi PC verzí a konzolovou verzí panovat. Ostatně ono to není ani v zájmu CDProjektu, protože PC verze zaklínače začíná na 900 korunách, zatímco konzolová na 1400 korunách! Konzolový hráč tak musí mít pocit, že proti PC o nic nepřichází, i když to není pravda. Problém je pochopitelně i technický, protože konzole mají výrazně omezené HW možnosti i výkon proti PC a kvůli tomu tak na konzolích chybí některé technologie a efekty zcela a většina dalšího je omezena. Kvůli některým omezením by dokonce CDProjekt musel udělat dvě verze hry, což by pro něj bylo složitější, takže se tím spíše vydal cestou ochuzení i PC verze, jak tvrdí dobře informované zdroje.
Další problém souvisí s tím, že NV si zaplatila podporu vývojářů Witcher 3 a tak měla možnost do hry zakomponovat některé své technologie GameWorks (hra je také už nějakou dobu přikládána ke grafikám GTX zdarma). Ty se však už v minulosti ukázaly jako opak optimalizací. Dokonce i na grafikách NV je s nimi horší výkon a většinu vizuálních efektů, které přinášejí, lze řešit lépe a s menším dopadem na výkon a bez omezení majitelů jiných grafik. Bohužel i ve Witcher 3 tak narazíme na PhysX, Apex Cloth, HBAo+ a HAIWORKS. S většinou těchto technologií máme velmi špatné zkušenosti z minulých her, například z posledního Assassin´s Creed UNITY, kde průkazně nebyly optimalizací a zlepšením, ačkoliv to vydavatel hry i NV oba slibovali. Bohužel i u Zaklínače 3 tvůrci přiznávají, že některé tyto technologie budou dělat mnoha hráčům problémy.
Jako problémové se ukazuje hlavně HAIRWORKS což je odpověď na TressFX původně od AMD. Problém ovšem je, že zatímco mnohem vyspělejší TressFx nejen lépe vypadá, má minimální nároky na výkon a hlavně funguje bez omezování na AMD i NV grafikách a je vlastně otevřenou technologií, HAIRWORKS je uzavřenou technologií NV, není zdaleka tak dobře funkční a výkonově optimalizované a na Radeon grafikách vůbec dobře nešlape. Tvůrci dokonce přiznávají, že většina majitelů Radeon grafik si bude muset hru pustit bez ní. Už to je přiznáním špatné optimalizace a okradením části hráčů o detaily. A zbytečně. Tvůrci zkrátka upřednostnili peníze NV před skutečnými optimalizacemi a přínosem pro hráče jako takové.
Witcher 3 neobsahuje DirectX12 ani API MANTLE. Údajně kvůli tomu, že vývoj hry byl daleko, aby se daly nasadit. Objevují se ale hlasy, že obojí hra neobsahuje proto, že NVIDIA. Ta samozřejmě nemá zájem na tom, aby přítomností API MANTLE nebo dokonce DirectX12 dostala hra skutečné optimalizace a pravděpodobnou výhodu Radeon grafiky, které dnes jako jediný HW obojí plně ve všech ohledech podporují. Tvůrci sami sice mluví o možnosti dostat do hry DX12 později, ale moc tomu nevěřím.
Osobně mě mrzí hlavně použití problémového HairWorks, které je vizuálně docela vidět a tvůrci vědomě tak část hráčů okradou o kvalitu. Použitím TressFX, které by bez potíží mohli zabudovat přímo do herního engine bez poplatků a omezeních, by dosáhly přitom i vizuálně možná ještě lepšího výsledku a bez omezení majitelů některé značky GPU. Tyto aspekty optimalizací a pravděpodobný downgrade kvality PC verze jsou zbytečnou černou skvrnou na jinak velmi dobře vyhlížející hře. Z prvních dojmů z finální verze je jasné, že graficky se jedná o velmi působivou hru s velmi pěkným prostředím, i když bude nutný velký patch, protože hra má řadu bugů. Ačkoliv v Ultra nastavení ve vysokém rozlišení je dost náročná, na vysoké detaily na FullHD údajně stačí grafiky Radeon R9 280X a GTX 770 bez problémů. Hra využívá a vyžaduje solidní alespoň 3GHz čtyřjádrový CPU, který dobře využívá. Po opravení některých Bugů byste tak s průměrným HW současnosti neměli mít problémy.
A kvalita samotné hry?
Objevily se už i první recenze, které obvykle nebereme moc vážně, protože často jde o recenze magazínů, které jsou v podstatě placeni vydavatelem a v rámci dobrých vztahů a budoucích finančních příjmů a možnost "recenzování" her před vydáním, pochopitelně fungují spíše jako součást marketingu, než jako nestranná hodnocení. Přesto prozrazují několik věcí. Obecně je chválena grafika a velikost a možnosti otevřeného prostředí. Kritika však kromě technických a grafických chyb, směřuje překvapivě k příběhu, který údajně není tak dobrý, jak by mohl být. I soubojový systém je prý docela nezajímavý. Přesto prý před sebou máme ucelenou velkou a celkově zdařilou hru a jedno z nejlepších příběhových RPG v otevřeném světě poslední doby, ačkoliv i v těch prvních recenzích nepadaly vždy absolutní známky. To je dobře, protože takové by měly dostávat jen opravdu nejlepší a hry, představující vrchol žánru, nový etalon a tak dále, přitom jsme často svědky, že absolutní známky dostávají na mnoha magazínech nezajímavé a průměrné tituly.
Recenzi a technologický test hry samozřejmě chystáme :).