Dobré zprávy: Operační paměti (RAM) i NAND (SSD) zlevňují a zlevňovat budou více a rychleji! Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Čtvrtek, 17 leden 2019
altPokud letos plánujete nákup PC nebo jen SSD či operačních RAM pamětí, pak budete nadšeni.

 

 

 

 

Ceny pamětí klesají. To se očekávalo, ovšem proti plánům a předpovědím z konce 2018 je nakonec reálný pokles větší a rychlejší, než se čekalo. Výrobci se proti tomu sice snaží bojovat snížením produkce, nebo alespoň odložením plánovaných nových kapacit, ale stejně, trend je jasný. Nabídka začíná převažovat nad poptávkou stále více. Může za to kromě navýšení kapacit a nových výrobních procesů i pokles poptávky po některých zařízení, po mobilních telefonech, tabletech i PC jako takových. Ve všech případech je pokles poptávky větší, než se čekalo, a tak se začínají sklady pamětí plnit stále více a výrobci budou muset zase začít bojovat o zákazníky. Což je pro nás lepší situace, než když jsme jako zákazníci museli o nějaké zajímavé paměti bojovat s ostatními zákazníky.

Ceny operačních pamětí tak klesají rychleji. Aktuálně se odhaduje, že už jen během aktuálních prvních 3 měsíců tohoto roku, spadne velkoobchodní cena čipů o 20%. Postupně se to projeví i ve finálních cenách pamětí v našich obchodech, kde už nějakou dobu ale můžeme poklesy o stovky korun pozorovat, ještě větší poklesy jsou u rychlejších pamětí, kdy 3200/3600MHz se stávající prakticky stejně dostupnými, jako pomalejší verze. Takže trend je příznivý a měl byl pokračovat a být stále znatelnější celý letošní rok.

Ještě lepší situace z našeho pohledu panuje na SSD trhu, tedy kolem NAND pamětí. Konkurence je velká, nové technologie a výrobní procesy tlačí vzhůru kapacity a zvyšuje se počet vyrobených čipů. Výsledkem tak je, že SSD jsou stále levnější a roste i jejich kapacita. To se asi nedá přehlédnout. No a celý rok 2019 by měl být pro nás naprosto fantastický z tohoto pohledu, podobně jako rok 2018.

Ceny pamětí jdou a půjdou dolů až o dalších 20% jen v aktuálním Q1 a v celém roce 2019 by to dohromady mělo být až kolem 50%! Jinými slovy, 1TB SSD by měl na konci roku stát reálně něco málo přes polovinu toho, co stojí dnes. To jsou hezké vyhlídky. Většině uživatelů navíc stačí mnohem menší kapacita, třeba 250 nebo 500GB SSD, takže pořízení PC s takovým diskem by mělo být také výrazně levnější. Prostě samé dobré zprávy. První novinky na poli SSD už byly oznámeny, brzy dorazí do obchodů a na DDWorld.cz si řadu z nich samozřejmě otestujeme.

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
FerrariF50 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-01-18 05:40:33
avatar
No začíná se to hezky rýsovat. Ryzen 3000 + Navi + 1 TB SSD + 16 GB paměti atd. a mohla by to být třeba dejme tomu za 30 litrů dost brutál mašina, pokud se opravdu ceny budou takto pozitivně vyvíjet. Navíc by s tim výkonem mohla být i pěkně úsporná. K tomu nějaký monitor s freesync 2 tak 5120x1440 hezky přez celý stůl. Tak teď jen doufat
SonGokussj4 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-01-18 09:04:52

Vidím, že máme podobné myšlenky :-) Jen s tím monitorem zatím nevím. Zda nějaký 27" 1440p, nebo 31"-34" 4K, nebo naopak, jak říkáš, ultrawide 1440p. Pokud bys měl tipy, sem s nimi
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-01-18 15:34:32
avatar
2 roky používám Acer BX340 (34" 3440x1440), tedy rastr sweetspot podle mě, stejný jako na 2560x1400 27", jen více plochy a pixelů. Přeš 21:9 bych ale nelezl. Za ty roky se stal s 21:9 jakýsi standart, takže hry s tím obecně nemají problém a na ty starší (Fallout 4) seženete mody, se širšími poměry by už problém mít mohl.

Tehdy mě stál 22 tisíc. Pokud je to pravda, tak podle heureky Odkaz ho seženete nyní za 10-11 tisíc! Za ty peníze nyní bezkonkurenční. Nic přehnaného, nerušivý černý vzhled, je rovný (považuji to za výhodu) VESA montáž ale hlavně FS+LFC s rozsahem od nízkých 30 (30-75). Pokud nehrajete zrovna CSko, je to podle mě vyvážený skvělý mix velké plochy, rozlišení, IPS, má to více jak 60Hz a hlavně to LFC od nízkého rozsahu.
Když se podíváte na FS monitory, tak i ty rychlé 144Hz mají bohužel rozsah až od 48 (48-144), což podle mě není dobré

Navíc mi svými požadavky sedí i k přicházejícímu Radeonu VII (3440x1440 75fps)
Cemada [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-01-19 11:35:21
avatar
40-144Hz
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-01-21 14:26:03
avatar
40 je bohužel více než 30. 144 je pěkných, ale jak říkám, pokud nehrajete kompetetivně střílečky, tak zbytečných. A i pokud těch 144fps máte, tak víceméně ve fullHD , což je dnes... Meh. Mít sestavu o určitém výkonu co dává řekněme 150fps ve fullHD, 75-80 v sub4K a 50 ve 4K, sáhnu po sub4K monitoru, který mi nabídne rozumný kompromis mezi plochou, jemností rastru a dobrými fps.

Proto jsem dával za příklad ten Acer BX340. Existuje hodně lepších monitorů v každém aspektu, většinou jsou ale buď malé, mají špatný rozsah, nemají LFC, nemají IPS, mají lowres, jsou drahé atd. Ten Acer za tu cenu je fakt vyvážený, taková T34ka mezi FS monitory
Dirtrix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-01-18 10:02:04

Mám pocit, že se dělá pouze 5120x2160. 5120x1440 by byl nějaký super-mega-ultra-wide
Ovšem pokud bude výkon Navi dejme tomu na úrovni 1070Ti/1080, což se prý očekává, myslím, že to bude mít s takovým rozlišením dost co dělat.
Mnohem větší smysl mi zatím dává klasický 1440p monitor.
AndyF1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-01-18 12:10:37

Napriklad Dell ponuka 5120 x 1440 U4919DW
Dirtrix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-01-18 15:25:06

Máte pravdu, zase jsem se něco dozvěděl.
Pozor ale, že to je 60Hz panel. Po přechodu na 144Hz monitor si už neumím představit, že bych se vrátil k něčemu pomalejšímu...
FerrariF50 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-01-18 13:53:08
avatar
Ale ne, to máš vlastně 2 QHD monitory slepený do sebe, což se mi zdá uplně v pohodě a když si vynásobíš pixely, tak to máš méně náročný než jeden UHD monitor, což se mi zdá taky uplně optimální Ještě tak aby se nějaký takový monitor dal sehnat aspoň do 15ti tisíc
Dirtrix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-01-18 15:32:38

Je to tak, málo jsem se zamyslel, 60fps by mohlo být s pár optimalizacemi datelných. Po zkušenostech ovšem vždy upřednostním plynulost hry před rozlišením a tím pádem bych chtěl ideálně 120-144+ fps a tam by to asi nestačilo...
Phosgore [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-01-18 13:29:06

S tou cenou jsi hodně optimistický. Obzvlášť vezmu li v potaz rozlišení, které bys rád.

Monitor 10-15
grafika cca 15
cpu a deska cca 11
ramky + disk 5

kejs, zdroj, atd...

Neříkám, kdybys chtěl to vše stavěl na 2K... ale přehnaný optimismus taky není na místě
FerrariF50 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-01-18 13:57:04
avatar
Já to samozřejmě myslel bez monitoru, jen bednu A výkon 1080 Ti by na rozlišení 5120x1440 mě osobně stačil, vždyť je to 7 372 800 pixelů čili méně než jeden UHD monitor co má skoro o mega pixelů víc 8 294 400.
Phosgore [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-01-18 19:22:33

Ok, jasně
Dr. evorubač [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-01-18 09:41:42
avatar
ale že to trvalo... keď si spomeniem, koľko nás stálo na jeseň 12 sád 64GB (4x16), pretáčajú sa mi panenky.
ajtak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-01-18 09:49:01

kolik to stalo?25-30k?
Dr. evorubač [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-01-18 10:07:09
avatar
musel by som pozriet faktury, ale cca 10K EUR +/-. No fuj.
AndyF1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-01-18 10:15:13

To znie dobre. Uz aby spadli 1 TB SSD k "psychologickej" cene 99 euro
CCblue [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-01-18 12:56:24

Moje psychologická hranice je 1500 Kč :-)
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-01-18 15:29:04
avatar
Tak bohužel pořádné kity 2x16 3200Mhz jsou stále drahé
- CL16 - 8 tisíc
- CL15 - 9 tisíc
- CL14 - 10 tisíc

Zrovna u Ryzenu a fps ve hrách to dělá velký rozdíl a nejsem tak bohatý abych si kupoval levné věci, o to méně že 16GB 2133Mhz mohu vybrat "zadarmo" i ze svého starého Intelu

Dvě M.2 Nvme x4 512GB Samsungy mám už z dřívějška. Zde budu skromný a ponechám si je , jen si je s novým Ryzenem hodím do RAID0, to můj současný Intel neumí
QWERTY [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-01-18 15:38:47
avatar
Kopírujete veľké súbory? na to je RAID 0 ideál, ale pre rýchlosť v operačnom systéme je to kontraproduktívne, 4KB read je take iste
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-01-18 16:47:59
avatar
Rychlost mi stačí, spíše jsem chtěl kapacitu obou zkonsolidovat. Bude to na OS + hry, nic jiného, ztrátu dat tedy neřeším. Hry mají dnes velké textury atd. Nebo myslíte že RAID0 není na hry vhodný a měl bych použít jen JBOD? Přišlo mi to jako škoda když už na desce ten raid bude
Hemoglobin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-01-18 16:51:10

Mám to taky v Raid 0 a funguje to naprosto v pohode. Spise by me zajimalo co mas za zalostnou desku ze neumi raid 0 ?
ajtak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-01-18 18:54:37

pise,ze se ma intel a tam to myslim neni,jen za prachy navic a jestli vubec u mainstreamu
Hemoglobin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-01-18 18:57:54

Ale houbelec normalne to tam funguje. Pouze Raid5 je za penize a to se týká jen 2066.
ajtak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-01-18 19:04:48

mas pravdu,me prislo ze to je prave ten raid 0.
V základní normálně dostupné verzi bude totiž možné sestavit jen pole RAID 0, tedy se stripingem pro zvýšení výkonu, ale bez jakékoli redundance pro zabezpečení dat. Při poruše jednoho z modulů by tedy byla porušena všechna data. Režimy RAID 1 a 5 nebo další režimy se zrcadlením nebo redundancí budou za příplatek a BIOS základní desky je odemkne pouze pokud připojíte speciálně hardwarový klíč. Za kolik tento „prémiový“ klíč bude, není známo.
Hemoglobin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-01-18 21:36:44

Ano je to tak ale myslim ze i Raid 1 je zdarma, drive nebyl ale ted ano pouze kombinace 1+0 a 5 jsou zpoplatněny.
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-01-18 22:44:31
avatar
Deska je mini ITX, fyzicky nese jen jedno M.2. Ale má ty sata express konektory tak možná přes redukci, ale neznám specky, přenáší to plné 4 linky?
S nákupem nové desky si dám pozor, mini ITX modely už dva M.2 sloty mají
Hemoglobin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-01-19 00:03:31

muzes normalne pouzit rozsirujici kartu nijak se to neomezuje
QWERTY [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-01-18 22:01:12
avatar
Ak máte totožné kapacity, použil by som raid0 ak nie tak jbod(spanning).
Mailen [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-01-18 15:57:23
avatar
Jo jo k Ryzenu 5 2400G chci koupit 2x8GB, prodejci nějak se slevami nepospíchají. Kdyby šly ceny dolů tak neváhám nad 2x16, ale takhle, asi ne. Kdyby alespoň byla jistota kompatibility mezi DDR4 16GB stejné značky které nejsou v kitu.
Hemoglobin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-01-18 16:28:26

to nemas Z desku ze neumi raid 0 ?
Caveman0305 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-01-18 16:13:18
avatar
Ať to slevní..1TB M.2 a doplnit banky na 64gb RAM
Rohl [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-01-18 20:04:49

No, uz se tesim na Ryzen 3000. K tomu MB a RAM + SDD. A navrch Fractal Design. Ty ceny pamětí doufám ještě půjdou dolů. Letos to vypadá dobře. Konečně se ledy pohnou!
Allie Fox [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-01-18 20:07:22
avatar
2600Kč za 2x8GB je pořád skoro dvojnásobek ceny co jsem před lety platil. Ještěže přecházím na linux, tak ani nemusím řešit SSD, protože nedebilní OS nepotřebuje rychlý HDD-SSD. Kdo nezažil W10 na 5400ot notebook disku, tak neuvěří, jak zkriplený může být OS. S W7/Debianem, žádný problém.
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-01-18 21:39:11

Ohledně pamětí je dobré si rozložit finance, nejdřív s nákupem 1 modulu a pak druhého. Aspoň člověk zaregistruje přínos dual channelu na sestavě.
rumpeak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-01-19 11:19:56

Doufejme, že ceny paměti poletí dolů hodně rychle. Pokud AMD opravdu přijde s Ryzenem 16 jader/ 32 vláken, tak 64 GB bude opravdu velmi aktuálních.
RoyOBannon [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - ryzen 3000 2019-01-20 16:57:08

Nazdar , trochu offtopic, ale mohli by ste mi prosím poradiť. Potrebujem si kúpiť am4 dosku a videl som že nie všetky budú kompatibilné s novými ryzen 3000. Má ísť o bios chip memory size. Ja nemám ani tušenie čo to je a keď si pozriem napríklad alzu tak tam tiež nič také asi neni. Viete mi preto poradiť ako to zistím, aby som nekúpil nekompatibilnú dosku. Ďik
GOS007 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-01-20 17:51:39
avatar
Tak s čipsety B450 a X470 by měly být s novými Ryzeny kompatibilní všechny. I s čipsety B350 a X350 by měly být taky všechny kompatibilní, ale ty už bych nebral, ty neumí pořádně využít ZEN+ procesory a se ZEN2 to bude ještě horší, ale fungovat budou. Jen je pak potřeba před nákupem Ryzenu 3xxx flashnout do desky nejnovější BIOS(UEFI). No já osobně si už počkám na nové desky B5xx a X5xx, aby byly nové Ryzeny plně podporované a pak si koupím i nový Ryzen.
potooczech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-01-21 14:30:33

Pomalu se blíží doba, kdy 1GB na SSD bude stát jen 2-3x víc než 1GB na plotnovém disku. A tam už je to jednoznačná záležitost. Provozovat dnes na plotnovém disku systém je absolutní utrpení, zvlášť v případě nemožných Win10, které mají nějakou speciální oblibu neustále na disku chroupat. A jak si člověk zvykne na tu odezvu a ticho SSD disku, tak už ty plotny dávají smysl snad jen pro filmotéku, když nechcete provozovat doma NAS.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 
Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Horizon Forbidden West vyšlo na PC – solidní port!
Horizon Forbidden West vyšlo na PC – solidní port!Pátek, 22 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1343x
Komentářů: 6
Baldur's Gate 3 se nedočká DLC, datadisku ani pokračování!
Baldur's Gate 3 se nedočká DLC, datadisku ani pokračování!Čtvrtek, 21 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1118x
Komentářů: 1
Alien: Romulus – nový film naváže na klasiku!
Alien: Romulus – nový film naváže na klasiku!Středa, 20 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1832x
Komentářů: 4
The Acolyte – hraný Star Wars seriál v novém stylu
The Acolyte – hraný Star Wars seriál v novém styluÚterý, 19 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1120x
Komentářů: 0
Far Cry slaví 20 let! Také si přijdete staří?
Far Cry slaví 20 let! Také si přijdete staří?Čtvrtek, 14 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1893x
Komentářů: 3
PUBG slaví 7 let – přechází na Unreal Engine 5!
PUBG slaví 7 let – přechází na Unreal Engine 5!Úterý, 12 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1858x
Komentářů: 1