Proč má smysl nahradit více starších menších HDD jedním pořádným nebo rovnou NAS? Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Monday, 18 June 2018
altMáte doma letitá funkční HDD různých kapacit a stále je používáte? Je to dobré řešení?

 

 

 

Nedávno jsem vyměňoval některé své starší pevné disky. A nebyl jsem sám, který si nechává starší HDD stále v PC, ačkoliv mají malou kapacitu a v podstatě je ani nepotřebuji. Nicméně kapacita se stále hodí. Zjistil jsem, že mám v PC narváno asi 9 disků, z toho 7 funkčních, mezi nimi nějaké 250GB, 64GB, 750GB, 1TB a 2TB modely, prostě jak jsem v minulosti kupoval nové a nové disky, staré zůstávaly.

Výsledkem je tak několik TB kapacity celkem, ovšem za cenu vysoké spotřeby a hlavně hluku, kdy pochopitelně 7 pevných disků nadělá docela dost hluku a vibrací. Takže jsem těch 9 disků nahradil dvěma 8TB modely a teď nevím co s místem. Používám v podstatě jen jeden disk jako odkladiště a silně přemýšlím, že HDD z PC úplně odstraním, čímž v podstatě vyndám poslední věc, která by tam mohla dělat nějaký větší hluk (vyjma grafické karty).

Při stavbách PC se mě navíc už řada lidí ptala, proč tam stále dávám HDD a zda není lepší řešení v podobě domácího NAS. A musím souhlasit, proto jsem to začal uvádět i v sestavách. Jednoduše je dnes lepší nejen z hlediska odstranění hluku a vibrací v PC, ale i z hlediska přístupnosti data z jakéhokoliv zařízení, postavit domácí NAS, nebo ideálněji koupit některé z hotových řešení, kdy jde hlavně o aplikace a SW, které mají vyřešené.

Co tomuhle říkáte? Je na čase odstranit HDD z našich počítačů podobně jako jsme to udělali s optickými mechanikami? Osobně ale vidím problém v tom, že u levnějších PC jsou SSD se slušnou kapacitou stále dost drahá, takže alespoň 1TB HDD ke 120/240GB SSD je celkem nutností. Si myslím.

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Rozparovac_vlaken [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-06-18 18:11:54
avatar
No vítejte v 21. století. Tohle už platí tak 5 let určitě.
Allie Fox [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-06-18 19:07:30
avatar
Asi tak jako že se jezdí v elektromobilech .
Rozparovac_vlaken [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-06-18 19:06:45
avatar
??? Co to je za nesmyslné přirovnání ?
Allie Fox [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-06-18 19:13:37
avatar
Ok, tak k věci a hezky s čísly. Kolik procent lidí odstranilo ze svého hlavního PC HDD? Kolik procent lidí má NAS? Už 5 let, vážně? Ani dnes to takhle nedělá většina.
Rozparovac_vlaken [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-06-18 20:06:57
avatar
A co já s tím ? To že jsou většina blbci tak se budu řídit podle nich ? To co jsme napsal znamená, že každej kdo si umí sečíst 5 a 5 vzhledem k ceně NASu a disků do něj ho může výhodně používat už minimálně 5 let. Ti "průkopnější" už mnohem dříve. Jednoduše říkám , že admin oběvil ameriku. A ty očividně taky nemáš vůbec páru.
Allie Fox [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-06-18 20:23:30
avatar
Jasan, všichni co se vejdou do 2x2TB a mají to v PC jsou blbci, protože nemají NAS. V těch 4TB jsou i postradatelná data a NAS je výdaj/místo/starost navíc.
Rozparovac_vlaken [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-06-18 20:39:22
avatar
Tak já ti to teda zkalkuluju indženýre.

Pokud má doma někdo jen stolní PC a to je vše a o data mu nejde tak prosím a%t si má v kompu disků kolik chce.

Ale v momentu kdy má někdo doma PC, Telefon, Tablet, chytrou TV, Notebook a kdo ví co ještě tak NAS má smysl a jsou i tak hloupí lidé co mají doma 3 PC 2 notebooky a na každém XTB disky aby tam měly filmy a hudbu, která se jim opakuje na jednotlivých zařízeních a potom jim disk umře a jééé to je breku to je breku fotky z Chorvatska v hajzku, fotky roštěnek z mládí taky no jééé, hotová globální katastrofa. Kdyby si za cenu všech těch disků koupilijeden NAs a vše měli na něm tak naopak starosti ušetří o tom zařízení ani nevíš, což jen ukazuje na to, že nevíš vůbec o čem tlacháš.

Moje osobní zkušenost je ta, že NAS mám 8 let +- a pořád je to ten původní, takže investice tehdy 8000 je 1000 na rok + disky a teď ty starosti:

Na všech zařízeních si doma můžu pustit kdykoliv film co je na NASU, jakmile přijdu od někud telefon mi automaticky po připojení na wifi stáhne fotky na NAS a mohu je hned prohlížet. Nic nemusím zálohovat protože RAID5, Pokud má někdo filmy NAS zvládne automaticky stahovat novinky z fileshare serverů, nebo torrentu, zařadit je do správné kategorie a i stáhnout titulky. Sakra ale je to hrozně moc starostí jak říkáš !!!!!

A myslíš, že jsem někdy přišel o nějaké data? A to mi za 10 let 2 disky umřely. Ne nepřišel.
Allie Fox [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-06-18 20:44:20
avatar
Na zálohování jsem používal DVD a poté jen externí harddisky. O žádná data jsem nikdy nepřišel. NAS co umí RAID 5 (4xHDD) je pro někoho (většinu) zbytečný overkill. Telefon, tablet, notebook a TV nemusí přistupovat k NAS, někdo si když už, donese k TV flešku atd. A bacha ať ti nepraskne žilka.
Rozparovac_vlaken [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-06-18 20:47:43
avatar
ROFL nosit fleshku ? To ti přijde jako dobrý řešení ?

Jojo ti co vždy přijdou s prosíkem, zachraň mi disk tak taky zálohovali na DvD, ale jenom poprvé možná podruhé, potom už se jim nechtělo

Ok Tak kdo nemá na 4x tak RAID 0 2x1. Není problém.
Allie Fox [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-06-18 21:37:10
avatar
Na flešku se vejde tolik filmů, že se nemusí nosit nijak často - většinou je stále zapojená v TV. Každý nekouká na stáhnuté filmy 3 hodiny denně. S DVD jsem měl dobré zkušenosti, ale jak jsem napsal, je to spíše minulost. Důležitá data mám na HDD v PC a pak vždy na dvojcích externích HDD. Přístup k nim mám, tak jak je potřeba, bezpečnost je 100% (ani tvůj RAID 5 není tak bezpečný), protože vždy aspoň jeden disk je mimo elektriku. Cenově jsem níže než u NASU a spotřeba elektřiny je nižší, neřeším místo pro NAS, hlučnost NASu se 4 disky. Ano, nejsme tak nároční, abychom dnes potřebovali 8 TB dat. Filmy jsou postradatelná data, takže kolují jak se dá i bez NASu. Moc peněz oproti NAS neušetřím, jde mi spíš o tu 100% jistotu a jednoduchost-blbuvzdornost řešení. Uhodí do zásuvky blesk? No problem i když v takovém případě nepomůže žádná přepěťová ochrana a NAS a jeho točící či zrovna netočící obyvatelé jdou do háje. Moje disky jsou mimo síť.

Ty tvoji smajlíci se smějou tobě, protože seš jako člověk, co nechápe, že každý nepotřebuje highend - a někdo ho nechce nejen z cenových důvodů. Vaše domácnost NAS má, do většiny zatím neprobublal, ale to neznamená, že musí ztrácet drahocenná data.
Rozparovac_vlaken [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-06-18 21:49:17
avatar
Nepotřebuji High- end ale mám rád funkční věci a manuální zálohování je mor. Když uhodí blesk tak šance, že by odeěel nas i se všemi disky je hmm asi jako, že v neděli vyhraju Eurojackpot, to jsem ochotnej podstoupit.

Nas je jako SSD. Kdo ho nezkusil bude tvtrdit, ýe je to zbytečnost. Ale jakmile člověk vidí jak pěkně to funguje tak už neuvažuje o tom, že by někde běhal s fleshkou a nebo si do PC strkal více jak jeden disk.
Kal_Kal [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-06-19 21:22:49
avatar
Dřív jsem to dělal jako ty, pak jsem si pořídil první NAS, ale bohužel jsem šáhl po špatné značce. Dnes mám jinou NASku a jsem už dva roky maximálně spokojenej. Mám 2*2TB v RAID 1. Mám tam nastavená přístupová práva pro celou rodinu a nabízim jim soukromý cloud pro zálohování jejich dat.
O nasce vůbec nevim. Někde tam leží a vobčas zachrochtá když na ní někdo přistupuje.
Co je třeba super, že když jsem u lékaře a někdo chce vidět dokumentaci dcery kvůli diagnostice, tak se vzdáleně připojim na NAS a vše si tam dohledám. Hned na místě to mohu řešit.
NAS ti prostě umožní plno věcí dělat po svém, ale musíš umět číst a nebát se experimentovat s nastavením. Ale poslední rok jsem na to nemusel ani šáhnout.
Prostě bez NASU už by to u nás doma nešlo.
Rozparovac_vlaken [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-06-19 07:18:04
avatar
No vida, zatím asi první zde v diskuzi co NAS má a může o tom něco objektivně říct ostatní tu teoretizují jejich představy.

Jak jsi napsal značka je důležitá, Synology,Asustor, Qnap. Já jsme teda zvyknutý na synology jelikož mají asi nejširší SW pokrytí. Ale jiné NAS kromě těchto asi nemá smysl ani uvažovat.

Ono nas umí i třeba DNS a tak se přes něj dá obejít i zabezpečení něterých wi-fi sítí co jsou blokované přes DNS. Často používáno např na letištích.

A o nasazení v pracovních prostředích ani nemusím mluvit (ano to už je mimo toto téma). File servery, cloud storage, Mail server, defakto vše na pár kliknutí.
Dr. evorubač [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-06-19 07:51:54
avatar
...nech už to máš zariadené akokoľvek, bolo by určite vhodné odnaučiť sa nazývať ľudí blbcami. K téme ti poviem len toľko, že NAS síce mám, 2 disky mirror, ale ďalšie 2 disky mám aj v mojom PC, pretože mi to tak proste vyhovuje a mám na to svoje dôvody. Služby NAS sa u nás využívajú fakt asi tak 1x za 2 mesiace, keď si s rodinou spravíme filmový večer. Keby som to NAS nemal, vôbec by mi nechýbalo.
A pre budúcnosť, skús prosím pochopiť, že ľudia majú veci zariadené podľa seba a svojich potrieb, a nie je to tak preto, že sú blbci.
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-06-20 16:27:45
avatar
Pokud se u tebe doma využívá NAS jednou za dva měsíce, tak jsou v podstatě dvě možnosti:
a) Nepochopil jsi, k čemu je to zařízení dobré a řešíš věci dál postaru (to je ta pravděpodobnější možnost)
b) patříš k menšině lidí, kteří pro NAS opravdu nemají využití

Druhá možnost ale předpokládá, že doma nepřehráváte žádnou hudbu, žádné filmy, seriály ani pohádky pro děti, nefotíte digitální fotografie a nebo pokud ano, tak je nemáte potřebu ukládat déle než pár hodin/dní a navíc nemáte žádné dokumenty, které by chtěl v rodině vidět víc než jeden člověk. Pak je NAS opravdu zbytečný.

Prodat tobě NAS je potom podobné, jako prodat auto pražákovi, který bydlí naproti supermarketu, nenavštěvuje žádné příbuzné mimo město a jak je rok dlouhý nevythne paty z města. Pro takového člověka je také auto zbytečné navýšení nákladů. Ale to neznamená, že auto není užitečné pro naprostou většinu populace.

S NASem je to stejné. Najdou se lidi, kterým nemá co nabídnout a nejspíš jich bude maličko víc, než těch, kterým nemá co nabídnout auto, ale ne zas tak o moc. Zbytek to buď jen nezkusil, nebo jim nikdo neřekl, k čemu je to dobré...
N0NECZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-06-19 12:48:35
avatar
Tvoje řešení s NAS má i tak několik chyb, pokud budeš chtít data udržet. Pokud si do toho nastrkal 4 stejné disky, může se stát, že celá řada bude obsahovat chybu, která se klidně projeví najednou (lépe řečeno ti stačí, aby se ti odpravily dva disky). A ne že by to tady už v minulosti nebylo.

Druhá věc je dnes populárnost ransomware, kdy pokud ti skrz síť zašifruje celou NASku je uplně jedno, jakej RAID tam je.

Důležité je, jestli chceš jenom pohodlný storage a nebo jestli chceš co nejvíc omezit ztrátu dat. Pokud to první, je NAS fajn. Pokud to druhé, už to pokulhává a nějaké řešení manuální zálohy jednou za čas na něco co se potom odpojí je lepší řešení. Samozřejmě, jistotu člověk nemá nikdy 100%. Může mu vyhořet byt, kde má HDD v šuplíku.
Kal_Kal [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-06-19 21:14:30
avatar
Co se týká dat a jejich záloh tak máš pravdu. Ani NASka neni 100%.

Proto mám speciální složku, na které jsem si na NASce nastavil kryptování a její obsah se automaticky synchronizuje s GoogleDrive. Vše obstaravá software na NASu automaticky.
Tam mám ty nejdůležitější skeny dokumentů.

Jinak jak píše Rozparovač, taky mám Synology.
Teď tam budu zprovozňovat i nahrávání z bezpečnostních kamer. To je přes to taky možné provozovat. Pak web servery, mail, media server, .... .
Není to jen úložiště.

Jinak značka před kterou varuju je Zyxel. Půl roku jsem zněj doloval data, když se nepoved automatický update verze.
pajros [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-06-19 11:37:58

tiez som to takto riesil premyslal som nad NAS ale pride mi to ako vyhodene prachy + vadi mi robit miesto pre nejaku dalsiu krabicku. akoze ok..ma to vyhodu pre niekoho..ale ja mam pc nonstop spojene v jednej izbe s tv...cize len prepnem hdmi a vyberam vsetko z pc datovy mam v pc 2tb.. nestahujem nejak denne cize zaloha raz za mesiac na 2tb externy mi staci... akurat zvazujem m.2 ssd na data 2tb ked to bude za rozumnu cenu ..cca 250-300e.. zatial vyuzivam len 500gb ssd wd black na system. takto mi to vyhovuje.. mobil mam maximalne na wifi.. ked sa bavkam... inac nepotrebujem nic extra zneho tahat... raz zacas si postahujem fotky..no.. takze nejak ma zatial nikto neukecal na kupu NAS .. 100e+ a dalsi disk.. teda idealne 2xrovnaky naraz.. 400e+ ..nie diky... planujem akurat vymenu mojho 2tb za nejaky 4tb wd gold alebo red...podla financii
potooczech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-06-20 08:07:47

Berte to tak, že typický domácí noťas je z oblasti 10 tisíc a běžný mobil z oblasti 5 tisíc. Za telku je pak průměrná rodina ochotná utratit do 15 tisíc. Pokud mluvíte o NAS s RAID5, to znamená slušnou značku se 4 disky, v překladu v podstatě 20 tisíc, pokud si tedy nepořizujete NAS, abyste měl kapacitu nakonec ubohých 3-6 TB. Čili když už 4 disky do RAID5, tak aspoň 4TB modely. To je cenová relace, kam se podívá tak 1% zákazníků. Tedy vaše představa NASu opravdu nebude v domácnostech moc rozšířená a bude ji mít ani ne 1% domácností, protože ne každý tomu rozumí.
Marfat [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-06-20 19:39:41

OMG, sami IT odbornik...kazdy rozumny IT-ckar, uz davno funguje na NAS-e, admin zaspal dobu. A inak RAID 5 vyzaduje min.3 disky, nie 4...LOL
Fox_25 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-06-18 18:15:03
avatar
Za předpokladu toho že disk bude plný vidím problém v zálohování. Já jsem nahradil menší disky už dříve, teď mám v PC 3x2GB disky pro provoz 24/7 a hledám cestu jak je zálohovat jinam než na jiný pevný disk.

Správná otázka tedy je kam data spolehlivě zálohovat a nabízí se akorát BDXL a nebo pásková mechanika která má výhodu v možnosti přepisu, kapacity a životnosti. Takže tiše doufám že se na ebay objeví mechanika LTO 4 nebo LTO 5 a k tomu menší konvult kazet za přijatelnou cenu.
Rozparovac_vlaken [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-06-18 18:23:50
avatar
Odpověď je jediná RAID5. Nevím proč by jste to chtěl strkat na jiné medium než disky.
Fox_25 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-06-18 23:44:24
avatar
Proč bych chtěl data strkat na jiné médium než HDD, že by za účelem jejich zálohy a archivace? Raději budu mít data dvojmo na kazetách než v NAS a nebo na disku v šupleti. Navíc páska LTO 4 s nekomprimovanou kapacitou 800GB je za necelé 4 stovky, LTO 5 1,5TB je za 500 korun.

A když si vezmu repas mechaniku LTO 5 za 10000, k tomu 5000kč za 10 pásek tak mám 15TB nek. a 30TB komprimované kapacity za 15000 s tím že si můžu snadno dokoupit pásku.

Když už raid, tak raid 1, ale stejně nedělám s ničím kde je potřeba okamžitá obnova dat a raid samotný není náhrada zálohy a už vůbec není vhodný na domácí archivaci. Tedy za předpokladu že na to člověk nemá server kde je větší diskové pole s XY disky, ale opět, pro člověka kde se operuje s několika TB je to zbytečné a drahé.
Rozparovac_vlaken [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-06-19 07:06:57
avatar
Je to zbytečně drahé, ale LTO ti drahé nepřijde, no zvláštní uvažování. Víš když to hodíš na disk a ten necháš 10 let ležet v šuplíku tak to na něm bude taky stejně jako na té pásce.
Fox_25 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-06-19 13:58:28
avatar
Disk je mechanické zařízení které po těch 10 letech taky nemusí fungovat. Když chcípne pásková jednotka po stejné době tak se prostě vymění, když chcípne mechanika disku, je to větší problém.

LTO mi drahé nepřijde, nebo mi chceš říct že si můžu koupit záložní server nebo jiné zařízení s kapacitou 15TB za 15 tisíc korun s tím že za 500 korun u něj navýším kapacitu o 1,5TB a navíc bude mít životnost jako páska?
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-06-21 10:13:17
avatar
Ač ti v diskuzi nahoře fandím a naprosto s tebou souhlasím, že až na výjimky NAS nemají jen lidí, kteří ještě neokusili jeho výhody, tak zde jsi zase naopak úplně mimo mísu.

RAID5 ti proti jednodiskovému NASu nepřináší téměř nic navíc. RAID je dobrý do serverů a diskových polí, kde výpadek přístupu k datům je problematický už v řádu minut, rozhodně už v řádu jednotek hodin.

Naopak doma, kde takový problém není, je RAID téměř k ničemu, páč nenahradí zálohování dat.

Ideální léty ověřená zálohovací strategie je DDT (Disk-to-Disk-to-Tape) a její moderní alternativy.
V domácí situaci, kdy se snažíš minimalizovat náklady je asi nejlepší řešení mít jeden disk v NASu, automaticky synchronizovaný s diskem v nějakém dalším zařízení, které sice nemusí běžet 24/7, ale alespoň jednou denně se připojí a udělá replikaci NASu. A navíc k tomu mít ještě zálohování dat mimo byt (který může vyhořet, být vykradený, atd.). Tu poslední věc lze nejekonomičtěji řešit tak, že zálohuješ na NAS někoho z příbuzných/kamarádů a on naoplátku zálohuje k tobě, případně můžeš zálohovat někam do Cloudu (S3, Glacier a spousta dalších možností).

Jasně, že mít 4 disky v RAID5 je cool, ale doma ti to téměř nic navíc nepřinese. Dva stejně velké disky, každý v jiném zařízení dostupném na domácí síti, jsou mnohem bezpečnější.
Allie Fox [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-06-18 19:06:58
avatar
Tak zpátky do reality. Většina lidí nemá v PC 7 harddisků, ale maximálně 2, a proto vibrace a hlučnost neřeší, jelikož dnešní 1 až 2 TB HDD jsou tiché. Bych vás nechal poslouchat staršího Samsunga spinpoint 160GB!!! I přes zavření do Scythe Himuro bylo to hvízdání nesnesitelné, takže letěl.
JirkaH [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-06-18 19:17:55

Zřejmě dost velká smůla. Měli jsme doma Samsungy - 3ks 320GB, 500GB, 750GB a 1TB. Všechny tichoučké, jako by v PCs ani nebyly. Ještě bych možná někde ve skříni něco z toho našel, samo plně funkční.
Ale přiznávám, že už také o nějaké NASce uvažuji.
Allie Fox [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-06-18 19:32:30
avatar
Byl asi 8 let provozovaný v poloze na stojáka, jak to mají některé levnější skříně, tak to mohlo mít špatný vliv na ložiska. Původně jsem ho chtěl dát do jednoho PC, který zadarmo dělám pro jeden sociální případ, ale to pískání bylo tak strašné, že ani zadarmo - nechci nikoho mučit.
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-06-20 16:54:05
avatar
Na to, aby PC byl otravný kvůli vibracím/hluku, úplně stačí jeden jedinný HDD. Na to jich není potřeba celá sbírka.
HDD se ti zdá tichý jen dokud neztišíš zbytek komponent v PC, pak najednou zjistíš, že i ten tichý disk jemně vibruje a je to nepříjemné, když to nepřekrývá žádné hučení od větráků, apod.
Cemada [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-06-18 19:16:37
avatar
Pokud někdo řeší hlučnost disků, tak SSD nebo NAS.
Pokud někdo řeší hlučnost disků a cenu, SSD a NAS nepřichází v úvahu. Takže jedině 1-2 xTB HDD, případně je fláknout do Scythe Himuro nebo něčeho podobného...tedy když se to pak podaří nacpat do bedny.
No a nejlevnější řešení jsou sluchátka a volume na max

Citace:
mezi nimi nějaké 250GB, 64GB, 750GB, 1TB a 2TB modely

Noooo...DD, peknej bordel
molnart [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-06-18 20:21:16

Pekne blby napad. Ked ti kladne jeden z tych starych diskov tak prides nanajvys o par gb dat, ale s 8 tb diskom prides o vsetko (ak ich nemas v raid). Davat tie disky do NAS v domacom prostredi mi tiez nepride ako vyhra. Ja som to tak spravil, ale dnes uvazujem ze by som ich mal radsej pc. Dovod je jednoduchy, ked som mal nas zapnuty 24/7 prislo mi to zbytocne, ked pc mam zapnute iba 2-3 hod. denne. Potom som NAS zacal vypinat, tak teraz ho zapnem raz za 3 mesiace, a niekedy je mi luto ho zapinat na 5 minut kym vytiahnem nejake data.
Rozparovac_vlaken [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-06-18 20:33:57
avatar
:Facepalm Co třeba wake on lan.
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-06-20 16:56:54
avatar
Na co wake on lan? Každý rozumnější NAS se snad už dnes umí uspat a žrát pár mW, dokud k němu nepřistoupíš.
Alespoň tak hádám dle toho, že Synology už to uměli 5 let zpátky...
Rozparovac_vlaken [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-06-25 11:47:16
avatar
Ano mají, ale když teda už chce to mít opravdu vypnuté A vidíš, i přesto tady, dostanu 5 mínusů, protože zdejší "mínusující degeneráti", ani nevědí co je wake on lan.
Richelieu [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - NAS? 2018-06-18 21:36:33
avatar
2x 8T disk je tak 16k.Kč + tu srandu do který to narveš takže další tisíce. Za tyhle peníze lidi kupují "herní" PC a ještě by šetřily na SSD a šup tam HDD. Většina lidí nemá ani potuchy jak provozovat NAS jsou rádi, když si zapnou zálohování všeho na google a nazdar, to jim stačí. Bylo by to sice všechno fajn, ale NAS jsou a ještě dlouho budou jen pro fanšmejkry co čtou tyhle weby a to ještě jen tak pár procent z nás. Stejně jako máme doma všichni 4k monitory, teslu v garáži, solárka na baráku, vše naprosto běžný v populaci 80% zastoupení.
Dumbo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-06-20 11:13:54

Velmi dobre napísané...
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-06-20 17:36:36
avatar
Kvalitní NAS, který ale nebude patřit mezi nejvýkonnější, se dá pořídit v cenové relaci 3-5 tisíc a disk do něj v cenové relaci 2-4 tisíce.

Každý nepotřebuje vyhazovat peníze (které často ani nemá) za řešení, které mu nic nepřinese a je apriori určeno pro firmy (mluvím o NAS s podporou mnoha disků v RAID).

Samozřejmě to stále není zadarmo, ale pokud mám peníze na to, mít v domácnosti stolní PC, nějaké notebooky, chytrou TV, mediální centrum (přehrávač mediálního obsahu), chytré telefony a možná i nějaký ten tablet, tak je levnější NAS řešení věc, která by rozhodně v takové domácnosti chybět neměla. Je to takový spojovací bod, kde se data z těch všech zařízení schází na jednom místě, jsou tak pro všechny členy domácnosti dostupná a dají se snadno zálohovat.

Když jsem do toho chtěl investovat doma já, tak partnerka kroutila hlavou, jak zbytečně zase vyhazuju peníze a již po půl roce si neuměla představit, jak jsme bez toho mohli být;-)

EDIT: Mimochodem, pokud má člověk opravdu hluboko do kapsy, tak se dá NAS udělat i z routeru a USB disku. Spousta těch novějších už to umí jednoduše přes webové rozhraní nastavit. Samozřejmě výkon odpovídá ceně takového řešení;-)
Hammy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - ... 2018-06-18 21:40:25
avatar
Osobně mám bokem PC s 5x2TB WD Se a 3x3TB WD RED + 2x 2,5" 500GB WD Black. (kde je systém, který je také zálohován bokem) A dalších 8 SATA portů je volných. V mém případě se nejedná o žádný RAID, jelikož vše co by mě nějak trápilo, je duplikované... plus něco bokem v hlavním PC. Naopak co je méně podstatné, je na jednom disku.
Nakonec zálohovaní jednotlivých disků/složek, lze nastavit libovolně.

PC je tedy zapojené do Routru a v systému zapnuté DLNA pomocí aplikace třetí strany + sdílené disky, které jsou chráněné proti zápisu zvenčí... tedy krom jednoho, na ten lze i zvenčí zapisovat. Synchronizace dat s mobily by byla asi fajn, ale tenhle princip z podstaty odmítám. A pokud je nějaký problém přímo v PC, tak si vystačím s vzdálenou správou plochy. Samozřejmě je PC pod heslem, jen první přihlášení je bez nutnosti zadat heslo, jelikož nemám na tom zapojený monitor, myš, klávesnici, a potřebuji první přihlášení jen pro rozběh všech funkcí.
Tedy i takhle se dá řešit záloha DAT... jen prvotní sestavení je časově náročnější.

Jo a jináč pokud by to někoho zajímalo, tak přes Crystal Disk Info lze měnit hodnoty AAM a APM, (pokud to disk podporuje) čímž si lze malinko ztišit disk, popřípadě ušetřit pár Wattů tepla.
Rozparovac_vlaken [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-06-18 22:19:50
avatar
Dlna podporuje i přímo Media Player od Microsoftu. Samozřejmě že PLEX, je lepší.
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-06-19 07:22:02

Aj ked mam v PC 4 disky, ale funkčny je len SSD, dva disky su na zalohu (pripajane 1x mesačne) a jeden na velke hry filmi a ine serepetičky pripajany 1x tyždene. inak 99% času idem len na 480GB SSD a spokojnosť.
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - 100 let za opicema 2018-06-19 08:08:30

Já su věrný plotnovým diskům, delší načítání mi nevadí. Při hraní her nejsem nijak limitovaný, prtž RAM. Jediné co využívám je externí disk, toť vše. Žiju a jsem spokojený
shadowmage [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-06-19 08:31:05
avatar
Já to mám podobné, SSD na systém, a k tomu 6TB WD Black na ten zbytek. Od doby, co Steam umožňuje snadno přesunout hru na jiné uložiště, tak žádný problém. Aktuálně hraný kousek si přesunu na SSD, a pak vrátím do skladu
No a na zálohy 2TB externí disk a přenosný disk, ten mám schovaný v práci. Roztříděné fotky ještě jednou za čas vysmahnu na archivační médium DATA TRESOR DISC, mě to stačí, nepořizuji od každé kraviny padesát fotek, na které stejně nikdy nikdo nekoukne.
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-06-19 13:45:39

Ja len taky priklad WOT načitavanie, s SSD čakam 40s na začatie hry a s plotnoveho 9s Alebo s inej online hry L2 teleport do mesta kde sa obchoduje na SSD 2s načitanie predajcov 5s, plotna 18s nacitanie predajcov 3-5 minut...
Zatial nevieš ake je to zlepšenie lebo si neskusil, ale ked skusiš tak v tvojom košiku pri kupe PC už SSD nebude nikdy chybať
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-06-19 13:53:27

Souhlasím a nejsem odpůrce SSD
Bosnak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - NAS nevyužiju... 2018-06-19 12:32:04

Mám 2 pecka - jedno je takový záložní, pokusný. V hlavním mám 2*SSD (na jednom virtuály, na druhém systém) a 2*2GB disky v zrcadle.... Dál tam mám stojánek, do kterého prsknu čas od času další disk a provedu zálohu (tenhle disk je povětšinou vypnutej, ne skříni, takže když viry, nadpětí a kdesi cosi, mám se kam vrátit). No a čas od času datový disk zkopíruju do pokusnýho pecka. Pár dokumentů, který chci mít dostupný odkudkoli a nejsou nijak supertajný mám na Googledisku.. a tahám sebou starší SSD v krabičce, co mi zbylo s různým smetím, co občas potřebuju, toho je necelých 100 GB. Takže u mě by NAS byl házení perel sviním a naprostá zbytečnost...
Bartt [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-06-19 14:24:41

Ja mam NAS 2x3TB RAID1 a na kompu 1TB pro "pohotovostni data". Veskera hudba a filmy a fotky sou v NASU, neni problem je streamovat. Dale mam na NASu rozbehany vlastni GIT pro praci (naprosta pecka) plus automaticke zalohy velmi citlivych dat.

Za me plati: kdyz uz dokazete vyuzit NAS, tak proc ho nemit. Ale to ze vlastnim NAS neznamena, ze se zbavim velkych HDD v komplu. Neco malo si urcite necham, kyby neco.
JaM [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-06-19 15:52:09

NAS mi pride zbytocny. filmy uz netaham (netflix) a tak klasicky disk mam v podstate len na hry ktore nepotrebuju SSD... casto hrane hry idu na SSD..
zdarec [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-06-19 18:23:44
avatar
Zdravim, jsem taky zastance Nas v domacnosti, ale tohle tema je pro kazdeho individualni a zalezi na kazdem pripadu. U nas 2x pc a 2x tv, na kterych se pousti filmy / serialy, cili Nas idealni varianta. Po 4 diskovem jsem po cca 5ti letech presel na 8 diskovy (2roky z5), a misto neresim, byla to sice palka ta investice, ale nelituji. V pc mam jen 512gb NVMe na system, a 2x 1tb 850pro na data, po case jsem zjistil ze by stacila i 500GB varianta (vse hned sypu na Nas). Druhe 850pro je odpojede, a hry se sprehledem vlezou na NVMe.

Cili muj nazor, drazsi pc osadit pouze ssd a volitelne na vetsi objemy dat HDD.
V levnejsich sestavach si asi HDD pozici udrzi.

(100 lidi 100 nazoru)
ucho1212 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - zaloha 2018-06-19 22:02:20
avatar
Nevidim dovod , preco by som mal robit z veci , ktore su neni kriticke zalohu
mam 2x8TB diskou na filmy a nemam ich v ziadnom raide , a ano ak mi odite jeden disk tak sa mi podari obnovit asi len 90% pripadne zapltim firme za obnovu cca 200 e a obnovi mi to ta
vsetko dolezite hadzem na onedrive, kde po kupeni office dostanete 1TB.
Foto automaticky na Gdrive
Disky v zariadeniach co mam doma su vzdy ssd+hdd nevidim dovod menit to zatial ( hdd mam vzdy 5400 kvoli hluku)
PC 500+500 , book 200+500, htpc 64 + 500

Ale myslim si , ze 9z10 ludi na sr/cz nepotrebuju viacej ako 500GB disk , sak serial ma 500mb a potom ho zmazem
osoba , co ma doma notebook za 800e a nic ine nebude davat 300e za NAS z HDD
BTW na prenos velkych suborou pouzivam USB SSD T3 , je to rychlejsie ak mate notebook na wifi
Oldis [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-06-20 20:27:36

Co můžu to vyhodím, a co nechci to smažu, a nepotřebuju víc než 1TB disk, na ten se vejde všechno co potřebuju, na co mám skladovat filmy? Na film se podívám a pak ho smažu, na 90% nemá smysl se dívat znova.
LordDave [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - NAS - doporučení konkrétního t 2018-06-25 11:08:37
avatar
Ahoj,
O NAS uvažuji (zatím mám PC s 250GB SSD pro systém,500GB SSD na hry, starou 320 a 640 plotnový HDD na všehochuť a velký 3TB plotnový na filmy a vlastní videa). Všechno narvané. Rád bych NAS především na ty filmy, ať nemusím pořád dokola něco kopírovat klukovi a ženě na FLASH, ať si to můžou pouštět na TV. Žádné extrémní řešení- beru pro max 2 HDD a nějakou uživatelsky přívětivou osvědčenou značku (takže Synology ?) a abych mohl přiřadit přístupová práva. Zkušenosti s NAS zatím žádné. PC stavím a instaluji na ně kde co od dob Win95 (úplnej mongol nejsem , ale RAID ani žádné vzdálené přístupy jsem nikdy neřešil)
. Jde mi o to koupit něco, aby mi pak někdo neřekl "to jsi si měl koupit rovnou tohle - to umí i to a to a cenově je to jen o málo dražší" - zatím netuším co NAS vše umí - třeba něco využiji později, jen o tom teď nevím.
Díky, David
Rozparovac_vlaken [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-06-25 11:40:44
avatar
Ahoj jsou 2 druhy NAS takzvané PLAy, které mají HW převodník pro enkodování videa ve 4K, (záleží jak vysokou obrazovou kvalitu potřebuješ). Některé Play mají i multimediální přehrávač a Hdmi port.
https://www.czc.cz/synology-ds218play-diskstation/225084/produkt

A nebo NAS , které jsou vyloženě jen storage/mediální úložiště. Pozor filmy enkodovat a přehrávat přes DLNA funguje samozřejmě taky, ale na 4K ve většině případů nemají dostatečný výkon, ale nemá funkci mediálního přehrávače ( nemá HDMi) Většině lidí stačí tento typ.
https://www.czc.cz/synology-ds218j-diskstation/225083/produkt

Jsou i levnější synology 2xdisk NAs, ale mají slabší HW. Tak bych asi tu tisícovku oželel.

Jinak u Synology platí, že defakto co se domácího užití týče, každá NAS umí všechno a nijak to není omezeno, pouze je to na některé pomalejší atd. Ale osobně mám NAS s 1 jádrem 800Mhz a 512 RAM už 7 let a nepozoruju, že by bylo potřeba něco lepšího.

Instalace a nastavení se neboj, je na netu spousta videíí a vše je v CZ a intuitivně nastavitelné a dobře vysvětleno.
LordDave [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-06-26 17:19:27
avatar
Ahoj,
Díkes za info - možná tohle je také důvod proč se to zatím až tak nerozšířilo - spousta lidí v tom vidí strach z neznáma (a mimo jiné také prachy samozřejmě - proč dávat cca 5-6000,- za "nějakou krabičku", co bude navíc jen další "žrout" elektřiny v domácnosti (ačkoliv malý žrout - cca 500-1000,- ročně navíc?) a také může přestat fungovat a bude třeba koupit jiná ..proč, že jo, ..když si to přeci můžu pořešit jinak (myšleno třeba to přehrávání v TV, ne vzdálený přístup, který jsem dosud také nějak zvlášť nepotřeboval).A do té krabičky je pak nutné ještě něco strčit a když už, tak něco většího = 4 nebo 6TB min, lépe 8 a ani toto není nedosažitelné:
https://www.whaat.cz/hdd-10tb-wd100efax-red-256mb-sataiii-5400rpm
.. jen je nereálné koupit 2ks HDD hned najednou, ale zariskovat třeba na rok, něco našetřit a doufat, že se to mezitím nepodělá (a nedávat tam pro začátek nic důležitého, ale třeba jen ty filmy - nebo mít stále zálohu i v PC).
Z těch 2 nabídek bych určitě tu lepší, akorát koukám, že ani ta nemá HDMI (TV máme starší SONY, co sotva něco sama přehraje z USB, natož aby uměla DLNA (sám jsem DLNA také ještě ani nevyzkoušel) - aktuální kombinace pro sledování filmů ať na TV, nebo na projektoru je TV/projektor+multimediální centrum, aby to vůbec něco přehrálo a FLASH.
Takže vlastně DS218play také asi není to pravé ořechové (ještě novou TV k tomu kupovat,..) a ještě vybrat vhodný HDD (dříve jen Seagate, ale jelikož se mi jich několik porouchalo, tak teď beru jen WD a je zatím klid) - potřebuji hlavně aby spolehlivě fungoval.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Far Cry slaví 20 let! Také si přijdete staří?
Far Cry slaví 20 let! Také si přijdete staří?Thursday, 14 March 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 861x
Komentářů: 3
PUBG slaví 7 let – přechází na Unreal Engine 5!
PUBG slaví 7 let – přechází na Unreal Engine 5!Tuesday, 12 March 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1658x
Komentářů: 1
The Night Wanderer a Thorgal – RPG od bývalých tvůrců z CDPR
The Night Wanderer a Thorgal – RPG od bývalých tvůrců z CDPRMonday, 11 March 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1528x
Komentářů: 0
Fallout seriál je tu! Famózní atmosférická ukázka
Fallout seriál je tu! Famózní atmosférická ukázkaWednesday, 06 March 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1905x
Komentářů: 2
Ghost of Tsushima vyje na PC. Už brzy!
Ghost of Tsushima vyje na PC. Už brzy!Tuesday, 05 March 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1641x
Komentářů: 0
WB zničí Hogwarts Legacy 2! Má jít o live service službu.
WB zničí Hogwarts Legacy 2! Má jít o live service službu.Monday, 04 March 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1868x
Komentářů: 0