SSD disky s PCIe 5.0 míří na trh! Dorazí spolu s AMD X670 platformou. Budou atakovat 14 000 MB/s? Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Monday, 30 May 2022
altAMD potvrdilo, že s nástupem jeho X670 platformy dorazí také první Gen5 SSD a výrobci je ukazují.

 

 

 

 

Již začátkem roku na CES první výrobci ukázaly prototypy nové generace SSD pro PCIe 5.0 rozhraní. Nicméně říkal jsem, že to rozhodně nevypadá na nějaký brzký nástup na trh a můžeme očekávat nejdříve konec roku. A to se potvrzuje.

V současnosti totiž ani není na trhu žádná skutečná Gen5 platforma, kam by se daly osadit. Intel má sice Z690 platformu, ale to samo o sobě je jen Gen4/Gen3 řešení, čipset Gen5 neumí. 16linek v Gen5 zajišťují jen procesory ALDER LAKE, jenže to je málo. Stačí to jen na obsluhu grafického slotu, takže M.2 pozice jsou vždy jen Gen4. Až s příchodem nové AM5 platformy AMD a konkrétně X670E/X670 a některých B650, bude na trhu skutečně mainstreamová platforma se skutečnou Gen5 (PCIe 5.0) nativní podporou.

AMD již oznámilo, že jeho novinka nabídne rovnou 24 PCIe 5.0 linek, což je dost pro obsluhu 16linkového grafického slotu a dalších dvou M.2 pozic pro SSD. AMD tak bylo první skutečnou Gen4 platformou díky X570 a bude díky nové X670 i první skutečnou Gen5 platformou. A stejně jako hned s X570 deskami vyšly na trh první Gen4 SSD disky, dorazí s X670E/X670 i první Gen5 SSD disky. Tedy v průběhu října a dál.

Výrobci ukazují pomalu své chystané modely, kdy opět budou existovat vedle TOP variant také o něco pomalejší modely. PHISON demonstruje nový řadič PS2026-E26 pro Gen5 NVMe M.2 disky, který můžeme očekávat u velké většiny nových modelů. Firma jej demonstrovala na velmi typické konfiguraci s Micron 3D TLC čipy, kdy můžeme předpokládat, že podobný základ bude používat mnoho z těch nových modelů.

Firma demonstrovala schopnost dosáhnout téměř 12 500MB/s pro čtení a více než 10 000MB/s pro zápis. Výrobci disků pak slibují u první generace Gen5 SSD dosáhnout až na rychlosti kolem 13 000 MB/s pro čtení a 12 000MB/s pro zápis. Nicméně na trhu budou nepochybně i Gen5 modely s nižšími rychlostmi.

Pokud jde o maximální rychlosti v praxi, tak u M.2 Gen3 to je cca 3500 MB/s, u stávajících M.2 Gen4 je v praxi maximem zhruba něco kolem 7100 MB/s. V případě nových M.2 Gen5 se tohle maximum posune na cca 14 000 MB/s. Tedy hodně velký skok. Nicméně v případě těch špičkovějších řešení to bude mít také vyšší nároky na chlazení řadiče apod. I když tedy Phison demonstruje těch 12 000 MB/s na modelu bez nějakého pasivního chlazení apod. tak snad to nebude tak zlé. Každopádně tyto rychlosti budou reálně možné dosahovat jen v desktopech, u mobilních PC, kde sice máme dnes Gen4 a budeme mít v další generace Gen5, takto rychlé SSD obvykle nejsou, protože je omezuje právě nedostatečné chlazení.

Pokud jde o ceny novinek, bylo mě naznačeno, že budou jen o něco vyšší než stávající TOP verze Gen4 M.2 disků, zkrátka dle očekávání. V letošním roce se objeví hned několik modelů od několika výrobců, ale očekávám, že některé značky představí své Gen5 disky až na CES 2023 v lednu. Nicméně prostě budou na konci roku první Gen5 SSD disky na trhu a s nimi také první Gen5 grafiky, takže budeme moci konečně PCIe 5.0 skutečně vyzkoušet. Dosud totiž neexistuje na trhu žádný PCIe 5.0 produkt … to se s příchodem nové generace mainstreamové AMD platformy změní.

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-05-30 14:26:11

Vyrobcovia SSD M2 pre PCIe5 strašia že budu aktivne chladene, dufam že to pravda nebude.
Teraz mam PCIe3 3500/3000MB/s 1T, potešila by zmena zvýšením rýchlosti 4x, aj kapacity Vyzerá to slubne kryptomeny strácajú na sile a ťažba sa až tak nevyplatí, to znamená že ceny už nemusia biť tak prestrelene.
TOW [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-05-30 16:09:23

Už i PCIe4 SSD mají celkem výrazné problémy se zahříváním a u PCIe5 to určitě nebude lepší, spekuluje se u PCIe5 o přechodu na větší formáty (z 2280 na 22110 nebo 25110) aby se na SSD daly dát větší chladiče.
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-05-30 18:04:16
avatar
Propustnost snad ani není potřeba, alesamozřejmě kupuji-li nové proč ne. Teda za předpokladu že to nebude potřebovat aktivní chlazení. Osobně skončím na RAID0 generaci která jako poslední nebude aktivní chlazení vyžadovat.
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-05-30 19:45:11

Keď pišem blud tak ma opravte, ale čo pamatam tak RAM presuva data 25GB/s? tak že ak SSD bude čitať data 14GB/s to už bude celkom rychle krmenie RAM PC či GPU
Ešte je možnosť zlepšenia PCIe5 8x to by už bolo rovnocenne RAM 28GB/s, je stale možnosť zlepšenia a to pri čitani/zapisu malich suborov tam to stale nieje take svižne.
Doba rotačnich diskov čo krmili RAM 0,02-0,04GB/s už je celkom zastarale
Davamir [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-05-31 00:27:55

Ddr5 přesouvá data rychlostí už nad 70GB/s
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-05-31 08:41:28
avatar
I DDR4 přesouvá data rychlostmi kolem 50GB/s pokud máš Intel nebo Zen2. U ZEN3 potřebuješ R9, tam AMD šetřilo a jeden čiplet umí jen kolem 25-30GB/s.
Nicméně pokud bys kopíroval mezi dvěma disky, tak to nepoteče skrz RAM. To by bylo dost neefektivní.
Sareth [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-05-30 20:57:26

Bude mať chipset x670 aktívne chladenie?
FerrariF50 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-05-30 22:31:22
avatar
To je snad jasný, že bude mít. Ale mám už 3 roky X570 a nevadí mi v ničem.
shiro [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-06-02 21:05:28

Tak to si hodne divny, pretoze 99% vyrobcov tie chladice X570 maximalne dobabrali a vsetkych by som do radu prefackal. Minimum rebrovania, lacne fany. Ako to chcu rozumne chladit, ked tie parodie na chladice nemaju dost rebrovania = chladiacej plochy? Ale hlavne ze je design a podobne kraviny, na ktore sa clovek 99% casu nediva. A za dosky chceli a stale chcu 200eur a viac. Demence. Na mojej Asrock X570M Pro4 som ihned menil tu parodiu na fan za 40mm Noctuu o ktorej ani neviem ze tam je, pridal dvoj eurovy pasiv z aliexpressu a chladi to ovela lepsie.
armagedontek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-06-02 21:17:12
avatar
Tak to jsem asi taky divny, ale ja s fanem chipsetu na x570 desce taky nemam zadne problemy - a to ani kdyz sem mel osazene dve pcie4 grafiky a dva nvme disky. V mem pripade se vetrak ani tak prakticky nezapina a kdyz, tak o nem hlucnosti nevim ani po dvou letech.
PS: kdyby me to trapilo, tak si ten chladic i s ventilatorem vymenim - daleko, daleko vice mi vadi ty plastove nesmyslnosti co se dnes na lepsi desky zpravidla cpou Ty maji vuci chlazeni presne opacny efekt...to uz mi mene vadi i ty vsudypritomne kolotocove blikatka, za ktere musim u kazde lepsi desky priplacet i kdyz je to jen nesmysl pro pubertaky, kteri si lepsi desky ani tolik nekupuji
FerrariF50 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-06-02 22:01:37
avatar
Jo 99%, tak to mám štěstí že jsem narazil na MSI s jednoprocentním zastoupením na trhu a koupil v té době jednu z nejlevnějších X570 desek, která ten problém zrovna nemá, protože za 3 roky používání jsem si toho větráčku ani nevšiml Demence, máš pravdu, souhlasim
Davamir [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-05-31 00:29:02

Právěže mít nemusí protože to není jeden čipset ale na desce budou dva tak se ta teplota rozprostře.
FerrariF50 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-05-31 01:30:20
avatar
Tak jako nemusí, už teď X570S nemají, ale myslim, že spíš mít budou.
hor410 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-05-31 15:13:44

Proč by měly mít? X670 a X670S jsou "jen" 2x B650. Bude to mít pasiv.
FerrariF50 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-05-31 19:03:30
avatar
Bude to mít dozajista obojí, záleží co bude připadat tomu kterému výrobci za lepší řešení, tím lepší myslím samozřejmě peněžně co nejvýhodněji udržet přijatelné teploty.
shiro [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-06-02 20:59:46

"Pokud jde o maximální rychlosti v praxi, tak u M.2 Gen3 to je cca 3500 MB/s, u stávajících M.2 Gen4 je v praxi maximem zhruba něco kolem 7100 MB/s. V případě nových M.2 Gen5 se tohle maximum posune na cca 14 000 MB/s. Tedy hodně velký skok."
...aky velky skok? Bezny dvojnasobok, planovany u kazdej verzie PCIe. Nehovoriac o tom, ze rozdiel PCIe 3.0 vs PCIe 4.0 vs PCIe 5.0 si bezny uzivatel vobec nevsimne. Maximalne tak uzivatel spracovavajuci velke objemy dat, taziacich zo sekvencnych prenosov, ako napr. video.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní svět
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní světWednesday, 24 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 909x
Komentářů: 0
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázce
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázceTuesday, 23 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 877x
Komentářů: 0
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.Monday, 22 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1041x
Komentářů: 1
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšení
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšeníFriday, 19 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 3619x
Komentářů: 0
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PC
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PCWednesday, 17 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1416x
Komentářů: 0
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?Tuesday, 16 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1252x
Komentářů: 5