Western Digital Silicon Drive III SSD – jak rychlé a kolik budou stát SSD od klasika? Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Středa, 17 červen 2009
altSpolečnost Western Digital se nedávno stala doslova ze dne na den poměrně významným výrobcem SSD disků.

 

 

 

Western Digital svou SSD sekci nikdy neměla, až do letošního roku, kdy z čista jasna koupila společnost SiliconDrive a tím technologii a zaběhlou výrobu SSD získala. Od Westernu to byl chytrý a pragmatický krok a chce se říci také nutný. Přišel tedy čas představit první SSD se značkou klasického výrobce pevných disků, WD.

První SSD od WD se jmenují SiliconDrive III a jak se čekalo, Western cílí na mainstreamový trh a nikoliv na trh ultra rychlých, ale také pořádně drahých SSD. Stejně jako dříve samostatná firma SilliconDrive, se i pod vedením WD dá očekávat hlavně nasazení v mnoha OEM systémech. Nové disky budou nabízeny ve velikostech 2,5“ a 1,8“, kdy ten 2,5“existuje kromě modelu se SATA konektorem i se starším PATA. Rychlost čtení a zápisu budou u obou velikostí SSD WD stejná – 100MB/s pro čtení a 80MB/s pro zápis. U SSD s PATA rozhraním to bude jen 85/65MB/s. Kapacity budou od 30 – 120GB u 2,5“ a u 1,8“ to bude 30-60GB.

Western nasazuje i řadu technologií, které mají hlídat stav vašeho disku. Samozřejmě při absenci pohyblivých částí není třeba hlídat a regulovat otáčky a tím snižovat hlučnost, protože ta je nulová :). Western dává na disky garanci provozu 3 000 000 hodin a poskytuje na ně 5 let záruky. Bohužel zatím není známa cena. Až doposud se značka SiliconDrive II na běžném trhu moc nevyskytovala, jejím zaměřením byly jiné sekce trhu. Western Digital ale zcela určitě bude chtít prodávat SSD i běžným uživatelům. Bohužel neznáme přesnou cenu disků, která ovšem asi nebude tak vysoká, jako u rychlých SSD, jejichž rychlost zápisu/čtení je občas téměř dvojnásobná. Jenže jejich cena jde do několika stovek Eur. WD SiliconDrive III budou určitě levnější a protože má WD silnou pozici u výrobců mobilních počítačů, očekával bych poměrně brzké nasazení SSD disků do mnoha modelů místo klasických disků.

Zdroj: WD, DDWorld.cz

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Jorn [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Smysl? 2009-06-17 13:23:30

Za stejnou cenu získám disk stejně rychlý jako HDD, jen s mnohonásobně menší kapacitou - jaký to má smysl?
panther7 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-06-17 13:31:46
avatar
Momentálně to smysl nemá, ale v budoucnu se poměr SSD vyrovná s HDD
Croniak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-06-17 13:41:19

Na čtení/zápis sice bude stejně rychlý, ale výhoda SSD je v několikanásobně rychchlejších seek times. Uznávám že pro většinu lidí to oproti HDD moc velký rozdíl nebude, ale na některé věci to smysl rozhodně má.
fobius [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-06-17 14:27:34

přesně tak jak praví Cronika, navíc doplním osobní názor:
- sníží se spotřeba
- sníží se hlučnost
- sníží se teplota ve skříni
- podpoříte výrobce, kteří obdrží zpětnou vazbu, že se produkt kupuje a za vydělané peníze poženou vývoj dál, aby se
SSD časem vyrovnaly kapacitě normálních HDD. Zde si dovolím i prognózu: HDD nejsou špatné a kapacity se budou jistě zvyšovat, ale časem (asi tak za 10let) vymřou! Proč? Mechanická součástka.

V nejbližších 2 letech sice koupi neplánuji, ale technologii velmi fandím.
Jorn [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-06-17 14:54:22

Což o to, já technologii SSD taky fandím a dokonce řekněme cca do konce příštího roku nákup plánuju, ale to právě z důvodu rychlosti jako systémovej disk. Disk, kterej je stejně rychlej, jako HDD pro mě nemá smysl - proč upgradeovat, když za ty peníze nezískám nic navíc? OK, kratší seek time, ale nevim nevim, zda se to nějak výrazně projeví oproti mému Raptoru.

Jinak bych si dovolil kapku rozebrat tvé body:
- sníží se spotřeba - jó z těch 10 W, co bere HDD, na kolik? I kdyby 1 W pro SSD - to je opravdu dost hustey rozdíl. Když jenom procik mi bere 125 W a grafárna 250 W (v loadu, samozřejmě), tak těch 10 W/disk mě fááákt vytrhne.
- sníží se hlučnost - dobře, pro někoho to je argument, zrovna Raptor je docela uřvanej, ale ostatní 3 disky vůbec neslyšim. Navíc mně je to šumák, mně stejně permamentně řve muzika.
- sníží se teplota ve skříni - kolik má HDD v dobře větraný skříni? 30°C? 35? Opět no problem.
- podpoříte výrobce - rád, ale až v momentě, kdy za svoje peníze dostanu výrobek, který mi něco přinese. Nejsem tak bohatej, abych sponzoroval jen tak.
jfb [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-06-17 15:31:35

Ovšem seek time je to, co dělá HDD rychlým pro aplikační použití. Pokud máte možnost vyzkoušejte si to. A hlavně, tyto levnější SDD jsou určeny do notebooků, kde se na ně 2,5" HDD stejně nechytají. Osobně bych do aplikačního PC měl HDD/SSD 40MB/s přenosovka 1 ms seek, něž 100MB přenosovka a 15 ms seek
2TeeBee2 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-06-17 17:40:32
avatar
pre stolné PC je to jedno, ale zober si notebooky alebo rovno netbooky, kde spotreba neprekročí 20W to máš o polovicu času práce na baterky viac, každý stupeň dole sa ráta a hlavne sa nemusíš bať že keď trochu viacej bachneš do počítača odíde ti HDD.
fobius [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-06-19 07:30:44

I já si dovoli rozebrat tvoje body
- Raptor vs. SSD - osobně bych neměnil nevidím extra přínost rychlosti.
- snížení spotřeby - nejde o kolik je to fakt, snížení z 10 na 1W je pořádný kus práce, motivace pro výrobce procíků
- sníží se hlučnost - někdo využije když spí
- sníží se teplota - ostatní komponenty si budou žít v blahobytu
- PS: na raptora stačí tišící rámeček za litr a je ticho
- SSD tak jako tak asi přinese ten rychlejší seek a to si vlastně kupuješ a velikost v tom momentě oželuješ
ElectricKota [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-06-17 17:54:42
avatar
SSD mám už 3měsíce, konkrétně Vertex od OCZ(220/160MBps čtení/zápis) a nedám na něj dopustit. Mám ho na OS, swap a nejnáročnéjší prográmky(CS3, 3dsmax, atp..) a v životě jsem nemněl tak svižnej počítač, odezva na cokoliv je ihned, PC se bootuje neskutečně rychle, programy a hry byt spustene z klasickyho HDD se nacitaj velmi rychle, žádná fragmentace. Nikdy se mi nestalo ze by system zatuh známým stylem že na disku lítaly hlavičky sem tam a všechno kolem mělo odezvu šneka.
Proste SSD doporucuju ale nebrat šneky, hold tam je to potom pak tragický, byt odezva je dobra ale při rychlosti 30MBps se windows načitaj pomalu, programy jak by smet natož hry.

SSD forever best, and will be better!
Centurion1973 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-06-17 18:31:47
avatar
Mam 60GB verzi OCZ Vertex a naprosto s tebou souhlasim.
Miki_79 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-06-17 14:05:36
avatar
V kazdem pripade ziskame mnohem lepsi pristupovou dobu. A ikdyby nebyl tento disk rychlejsi nez klasicke pevne disky tak se aspon zbavime dalsi komponenty, ktera nam dela hluk a jeho spotreba taky bude nizka (oproti pevnym diskum temer nulova)
J.C.Denton [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-06-17 14:17:59
avatar
asi nejaky 3-4 mesice zpatky jsem videl na nejakym zahranicnim serveru test spotreby notebookovych klasickych a ssd disku. klasicke disky na tom byly se spotrebou o neco malo lepe...te temer nulove spotrebe bych neveril...
Miki_79 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-06-17 15:34:28
avatar
Ja mluvil o klasickych pro kompy a ty maji pres 15W dle poctu otacek. A highend SSD disky maji jen okolo 0.5W. Kdyby HDD pro notebooky mely tretinovou spotrebu nez klasicke HDD tak porad je to desetinasobek. A spotreba 0.5W je aspon pro me temer nic. Muzes uvest nejake cisla ve W nejakych HDD pro notebooky?
J.C.Denton [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-06-17 15:47:07
avatar
http://www.tomshardware.com/reviews/ssd-hdd-battery,1955.html

je to teda uz starsi clanek, ale pochybuju ze dnesni levnejsi ssd na tom budou lepe...ne kazdy ma prave na ty high-end ssd a nez ty budou dobre dostupne za dobre ceny tak to jeste dost dlouho potrva...
Miki_79 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-06-18 09:46:02
avatar
Tak oproti tem HDD pro notase to nebude moc velky rozdil, ale oproti klasickym 3.5" to uz rozdil je. Jinak nasel jsem v supliku jeden starsi HDD pro notase ma 4200 otacek a zere 5W. Takze i ten HDD pro notase v tom testu patri mezi jeden z nejlepsich a tim padem nejdrazsich, protoze ma 7200 otacek a zere jen 3W (Hitachi je myslim nejlepsi mezi klasickymi HDD). Tak ci onak oproti HDD pro notase nic moc velky rozdil pokud SSD budou zrat taky okolo 3W.
Miki_79 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-06-22 10:37:20
avatar
Dokonce i levne SSD maji odber okolo 0.5W. A vykon je taky slusny. Vyrovna se pry rychlosti drahym SLC cipum a cena 64GB by mela byt okolo 4500,- Kc s DPH. Viz tento odkaz: http://www.zive.cz/Bleskovky/Vykonne-a-levne-SSD-od-Super-Talent/sc-4-a-147545/default.aspx
Jorn [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-06-17 14:55:37

Přijde mi funny, jak se na tomto webu vášnivě diskutuje o grafických kartách, jejichž spotřeba je MNOHONÁSOBNĚ vyšší, než u HDD, ale u disků se snažíte dosáhnout nižší spotřeby. Uvědomte si, kolik takovej disk žere.
Miki_79 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-06-17 15:38:07
avatar
Spotreba SSD je spis takovy bonus, ale kdyz jich mas ctyri v RAIDU tak takovych 60W je uz poznat
Miki_79 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-06-17 15:40:41
avatar
Jo a s tim souvisi i celkova teplotni zatez pro case
J.C.Denton [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-06-17 15:52:06
avatar
podle tve sestavy nevypada ze bys byl nekym kdo si bude kupovat 4 ssd do raidu...dneska to je domena jen velmi bohatych nadsencu takze tohle bych fakt neresil a kdyz si nekdo uz kupuje takovato pole tak bych pocital ze skrin bude mit dost slusnou...ja v antecu p182 muzu nasupat 4 disky do oddeleneho tunelu ve spodni casti skrine, takze teploty grafiky nebo procesoru mi to neovlivni vubec...
Miki_79 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-06-18 09:57:27
avatar
4 SDD disky do raidu ne, ale klasicke HDD jsou casto predevsim u tech co strihaji videa a to zatim nepouzivaji HD kamery. Jinak mas pravdu ja to zatim nevyuzivam, ale brzo budu koupil jsem si kameru a taky se uz nato chystam. Jinak hodne lidi ze zacatku nevi jako ted napr.ja, ze budou potrebovat disky v raidu a pak museli resit chlazeni dodatecne. I dva disky vedle sebe vytvareji dost tepla, ale mas pravdu svet preje pripravenym
Miki_79 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-06-17 15:40:32
avatar
_
MadMaxII [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - nadpis 2009-06-18 09:14:46

Kuwa DD tentokrat jsi to s nadpisem hodne prepisk...

V nadpisu polozis otazku kolik budou stat a v textu odpovidas nevime ale asi malo, to se na mne nezlob ale za tohle te nemuzu pochvalit....

Na oplatku musim rict ze naopak v recenzi riddicka jsi exceloval, minimum chyb a kvalitni, textove kratky a pritom dojmove mnohorikajici recenze kde jsem ziskal presnou predstavu o produktu. Tak mne napada, nechces radeji psat recenze na hry atpdb.?

Nebo s tema newskama tolik nespechej a parkrat se nad tim zamysli a precti si to po sobe nekolikrat(nebo to dej k precteni nekomu jinemu)
jardop [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-06-18 09:43:51

asi budu ludia cakat na lepsie a lacnejsie SSD.. ale najdu sa taky, co kupia uz teraz.. a prave oni zasponzoruju dalsi vyvoj a postupne zlacnovanie.. a najdu sa dalsi a... ved to pozname.. o par mesiacov (alebo trochu viac) to budeme mat vsetci..
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PC
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PCStředa, 17 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 314x
Komentářů: 0
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?Úterý, 16 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 597x
Komentářů: 1
MSI Claw otestován – na konkurenci dle očekávání nestačí
MSI Claw otestován – na konkurenci dle očekávání nestačíPondělí, 15 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1093x
Komentářů: 1
Total War: Warhammer 3 dostane novou expanzi!
Total War: Warhammer 3 dostane novou expanzi!Pátek, 12 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 940x
Komentářů: 0
FALLOUT 4 dostane oficiální NEXT GEN aktualizaci
FALLOUT 4 dostane oficiální NEXT GEN aktualizaciČtvrtek, 11 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1035x
Komentářů: 2
Seriál Fallout je tu a je to pecka!
Seriál Fallout je tu a je to pecka!Středa, 10 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1731x
Komentářů: 6