AC Freezer 7 Pro Rev.2 – multifunkčnost problémem Tisk E-mail
Napsal Tomáš "holoway" Hort   
Thursday, 09 December 2010
altArctic Cooling Freezer 7 Pro a 64 Pro je série chladičů procesorů, kterou zná asi každý. Za hezkou cenu nabízí velmi dobrý chladící výkon. Nová revize Rev.2 se však ne ve všech ohledech povedla.

 

 

 

  • AC Freezer 7 Pro Rev.2 – multifunkčnost problémem

Společnost Arctic Cooling měla donedávna na trhu dva modely Freezeru Pro. Jeden model byl pro Intel patice, druhý pro AMD. Rozdíl byl pouze v uchycení a jméně, kde verze pro Intel měla v názvu „7 Pro“ a verze pro AMD „64 Pro“. Oba typy uchycení asi znáte. Intel má čtyři ostny, které se zapichují do čtyř připravených děr na základní desce, AMD má umělohmotnou základnu, na kterou se chladič uchytí přes dvě packy. Aby měl představu každý, podívejme se na obrázky:


AC Freezer 7 Pro měl na sobě již z výroby konstrukci pro uchycení od procesorů Intelu. Stačilo koupit, nasadit na procesor, zapíchat ostny a bylo po práci.


AC Freezer 64 Pro měl z výroby také konstrukci pro AMD patice. Pokud si představíme jeho uchycení, zjistíme, že ventilátor byl vždy nad nebo blízko operačních pamětí a profoukával chladič směrem k zadní části skříně. Tuto představu si zapamatujte, budeme s ní pracovat za chvilku dále.

V Arctic Cooling se však rozhodli, že je zbytečné mít dva typy chladiče, když mohou vyrábět jeden pro obě platformy. A proto vznikl Freezer 7 Pro Rev.2. Pojďme se na něj podívat blíže.


Arctic Cooling Freezer 7 Pro Rev.2

Na první rozdíl od předchozích modelů nemusíme dlouho čekat. Balení dřívějších modelů bylo krabičkové z kartonu, dovnitř jsme neviděli. Nový Freezer má balení z průhledného plastu.


V balení tak vidíme celý chladič. Podle mě je toto balení horší, neb v něm chladič nemá takovou ochranu před poškozením, ale to už je jen na výrobci. Vypadá to také tak, že se z Freezera stal produkt rychlého použití, který si krabičku za svou cenu nezaslouží.


Ať tak či tak, balení je poměrně chytře vymyšleno. Plast totiž není nikde svařen, nýbrž se drží sám sebe přes tři úchyty, které vidíte na druhém obrázku. Všechny tři jsou po krajích zadní části – napravo, nalevo a ve spodu. Po zandání chladiče do plastové krusty se obě její poloviny dají k sobě a přes úchyty se spojí. A drží. To je vymyšlené pěkně.


Protože je chladič multifunkční pro obě patice, je příslušenství rozděleno na AMD a Intel komponenty pro uchycení chladiče. Pro AMD jsou dvě kovové packy a dva šroubky, pro Intel pak umělohmotná čtvercová konstrukce, dva šroubky a čtyři ostny. Nechybí ani manuál, na kterém je popsána instalace pro obě patice.

Tvar a složení chladiče je stejné jako u předchozích modelů. Šest heatpipes, tři na každé straně, vede skrz hliníkové plátky z měděné základny, na které je již z výroby nanesena teplovodivá pasta. Celé tělo je pak ofoukáváno 80mm ventilátorem.


Porovnání základny s uchycením pro AMD u Freezeru 64 Pro

Jelikož je Freezer 7 Pro Rev.2 udělán multifunkčně, je nad základnou přišroubován plech, na který se oba systémy uchytí. U Intelu je to jednoduché. Umělohmotná konstrukce se na chladič přišroubuje, do jejích rohů se pak zasadí klasické Intel ostny a celé se to přitlačí do děr na základní desce.


Finální podobu nasazení pro Intel patici vidíme na obrázku. Ještě doplním, že podpora je pro všechny současné sockety – 1366, 1156 i 775. U patice Intel je navíc výhoda, že můžeme chladič uchytit, jak chceme. Nejlepší asi je, aby ventilátor foukal směrem od operačních pamětí k zadnímu systémovému ventilátoru.

A teď nastává zásadní dilema: Chladič se jmenuje Freezer 7 Pro Rev.2 a je tedy nástupcem verze pro patice Intel. Přidává multifunkčnost a možnost uchycení i pro patice AMD. Jenže proč? Na trhu je totiž na rozdíl od původního Freezeru 7 Pro Freezer 64 Pro určený pro patice AMD. Právě ten na trhu zůstává, prodává se a i výrobce ho má na svých stránkách v aktuální nabídce. Ono by to bylo jedno, jenže je tu ale a to poměrně velké. Vysvětlení najdeme s představením uchycení tohoto nového chladiče pro patice AMD.


Uchycení na patice AMD je uděláno přes tyto dvě kovové packy. Ty se musí přišroubovat k pevnému plechu, který je nad základnou chladiče, jenže…Pokud packy přišroubujeme ještě před umístěním chladiče do skříně, chladič na patici samozřejmě nenandáme. Pokud chceme packy přišroubovat ve skříni, tak i sebešikovnějšího kutila zřejmě chytnou nervy. Je potřeba si packy k plechu lehce předšroubovat. Zádrhel je pak v nandání. Určitě to nikdo nezkoušejte uvnitř skříně. To už stálo moje nervy. Chladič se dá přidělat na desku, když je deska mimo skříň, s velkými obtížemi i ve skříni.
Musíme držet jednou rukou obě kovové packy chladiče u umělohmotných pacek patice a druhou rukou šroubovat. Rozhodně je potřeba šroubovat postupně kousek jeden šroub, kousek druhý šroub. Navíc k tomu, abychom mohli šroubovat šroub pod ventilátorem, je potřeba ventilátor sundat. Tak a je to, řeknete si. Co z toho dělá za vědu? Úplně jednoduché to není, ale pro toho, kdo chladič po první instalaci už neodmontovává, je to v pohodě.


Chcete, aby vám, stejně jako u předchozí verze či uchycení pro Intel, foukal ventilátor směrem k zadní straně skříně? Smůla. Kovový plech nad základnou chladiče je totiž namontován na kříž s heatpipes, takže je možné při instalaci na AMD desku natočení ventilátoru pouze směrem foukání ke zdroji, nebo dolů do skříně. V pohodě přece, to se nepo…, když bude ventilátor foukat směrem na zdroj. Jenže ejhle, operační paměť do prvního slotu od patice? No, to bude oříšek. Z obrázku to není až tak patrné, ale chladič i s tenkou pamětí Kingston v prvním slotu koliduje. Vychyluje ji o kousek doleva, což se mi teda vůbec nelíbí. Podpora socketů AM3, AM2+, AM2, 939 a 754 mi tak v tomto případě přijde sice hezká, ale zcela zbytečná.

Ventilátor na chladiči má PWM regulaci, je tedy 4pin. Dosahovat by měl až 2500 otáček. Při této běžné rychlosti je poměrně tichý, na což jsme už zvyklí z předchozích verzí. Aktuálně je jeho cena okolo 400 korun i s DPH, což je dle mého názoru velmi pěkné. Na webu výrobce je udaná cena 25 Euro nebo 35 Dolarů, což je docela hodně na to, kolik stojí u nás. Konečně tak něco, co je u nás levnější. Teploty jsou určitě lepší než v případě základních chladičů procesorů. Přeci jen heatpipes odvádí mnohem lépe a plocha žebrování je mnohem větší. Výrobce uvádí tyto výsledky:



V obou případech tedy snížení o 10-15°C, což je i dle recenzí odpovídající. Chladič je určen pro procesory do spotřeby 130W, což by měly být všechny v prodeji bez přetaktování, i když šestijádra bych vynechal a raději koupil něco lepšího. Rozdíl v teplotě bude ještě větší při přetaktování procesoru, kdy se ještě více projeví umění heatpipes oproti standardnímu chladiči, na kterém bych procesory rozhodně nepřetaktovával.

Celkově je tak nová revize takovým otazníkem. Dle mého názoru měl výrobce zůstat u patice pro Intel a nedělat podobné pokusy. Propracovanost balení ostře kontrastuje s nedokonalostí a velkou nedomyšleností redukce na patice AMD, kdy je v podstatě všechno špatně. Pro procesory Intel je uchycení v pořádku, ovšem není to jen o jednoduchém nandání jako dříve. Teď už je potřeba vzít při instalaci šroubovák.

A proto: uživatelé platformy AMD, kupujte stále verzi Freezer 64 Pro a doufejte, že bude v nabídce i nadále. Uživatelé platformy Intel, nemáte na výběr, takže si pořiďte šroubovák, tak lehce jako dříve, to už nepůjde. Arctic Cooling Freezer 7 Pro Rev.2 se prostě moc nepovedl.

Zdroj obrázků: Arctic Cooling

AUTOR: Tomáš "holoway" Hort
Snažím se usměrňovat blogy se články od Vás, čtenářů. Pište o čem chcete, co chcete a jak chcete, ale ať to má hlavu patu ;) Pokud máte dotaz či chcete urgovat vydání článku v blogu, napište mi zprávu přes web nebo na icq.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
j.matrix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-12-09 13:25:47
avatar
dobry clanok, ja ked som menil procesor z x2 na x4 tak som kupil aj novy freezer extreme - ten je tiez multiplatformny ale s montazou som nemal ziaden problem ale nejaky lepsi ucinok ako s povodnym freezerom 64 som nezaznamenal.
F3rda [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-19 03:18:28
avatar
Už jsem svůj AC 7 vyměnil právě za Extreme ;)
trenz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-12-09 15:58:55

S názorem pro uchycení pro AMD souhlasím. Za ty pacičky na uchycení bych toho vědátora co ty vymslel, někam za něco pověsil do průvanu Je to peklo ho montovat v bedně a i při nízkých a tenkých chladičích pamětí se první slot někdy nedá použít. Chladič na paměť tlačí a někdy ji i vychyluje mírně do strany což se mi vůbec nelíbí
QproTest [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - porod 2010-12-09 16:18:10
avatar
Já chladič montoval už do hotové skříně a musím potvrdit, že to uchycení stojí za hovno (AMD), dlouho jsem takto u práce nenadával. Ale na konec se to povedlo a chladič pracuje jak má, měnit bych ho ale už nechtěl.
Mak44 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-05 18:55:18

nechapem. Dany chladic som viackrat montoval jak na AMD tak na Intel a ziadny problem nebol. Na AMD je to dokonca ovela jednoduhsie. Nasadis pliesky, zasrobujes 2 sroboky a je to.
maugggly [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-02-08 19:02:52
avatar
tento tyzden som kupoval rpave zmieneny chladicna AMD a najsor somnamontoval tie pliesky pricom som zasroboval srobiky nadoraz a ziadny problem s nasadenym som nezistil..islo to jednoducho a hned na prvy raz mi to tam skocilo uplne krasne..po precitani tohoto clanku som dal schvalne chladic dole a skusil nasadit znova..a ejhla znovu som ho nasadil na prvy krat a za par sekund..a pre doplnenie- vsetky ostatne komponenty boli uz nasadene...
Tommy2 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-12-09 20:03:40

já mám freezer 7 pro první revize a na intelu jsem vymněnil ty plastoví pacičky co moc nevydržely za backplate a mám chladič přišroubovaný a je to mnohem lepší řešení
Neutron [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-12-09 22:02:00
avatar
jo, nad dobrý chadič není, sám mám nízkoprofilovýho Scythe a proti box chladiči je to nebe a dudy. Akorát jsou mi mnohem milejší chadiče co nejsou zahnutý jako tento, ale klasického typu kdy vrtule fouká vzduch rovnou do tunelu který ústí ze skříně, takže nehrozí žádná cirkulace teplého vzduchu přes desku. Bohužel mám ale Sapphire Radeona co teplý vzduch nevyfukuje ven, ale honí ho po spodku skříně a musí ho odsávat větrák u disků což také není nejlepší. Až bude na novou grafiku tak beru jedině tu co má výfuk ven, ať mi zase zbytečně neohřívá disky.
NRX [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-12-10 08:29:34

Keď som niekoľko rokov dozadu riešil otázku chladenia pri výmene CPU/VGA, tak som zvažoval kúpu takýchto (a aj väčších) chladičov.
No odrádzala ma ich veľkosť, váha (v tej dobe boli práve s váhou pri niektorých chladičoch a doskách problém) a tá motáž bola tiež kapitola sama o sebe (možná kolízia s RAM a podobne).

Nakoniec to dopadlo tak, že som prešiel na vodníka

Odvtedy nemám problém s miestom v skrinke, CPU aj VGA sú lepšie chladené ako so štandartnými chladičmi a hlavne nevytvárajú prebytočné teplo v skrinke a nie je tam potrebné vytvárať prievan (dokonca som ho mal robené ako čisto pasívne - pasívny zdroj, vodné chladenie bez ventilátora a podobne).

Keď som teraz komplet skladal na novo PC, tak som vymenil len bloky, dal výkonnejšiu pumpu a vodník ide ďalej
Mara42 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Pro Rev.2 2010-12-10 13:02:29
avatar
No mam taky 7 Pro Rev.2 a nějak tragická mně ta instalace nepřišla (AMD). Pravda je, že je tam málo místa (instaloval jsem ho ve skříni) a trošku jsem se bál, abych desce něco neudělal. Ale při troše zručnosti to neni problém - dokonce ani s RAM mně nekoliduje. Co chtít za čtyři stovky?
Ovšem pro recenzenta, kterej testuje CPU je tohle řešení nepoužitelný
Spíš mě sere plocha základny, která nepokryje celý cpu a to teplotám určitě nepřidá
Kevin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-12-10 16:47:49
avatar
Souhlasim se vsema, co kritizuji a opravnene uchyceni na AMD soket. To s tema pametma se uz vi dlouho a stejne vyrobci desek ty sloty strkaj tak blizko k cpu. Snad bude bulldozer v tomto ohledu lepsi
Rorschach [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-12-11 08:04:44
avatar
Článek pěkný, to už jste ho pomalu mohli vydat jako recenzi , stačilo by jen udělat vlastní měření na Intel stock vs. Freezer
holoway [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-12-11 14:58:42
avatar
Ahoj. Díky. Je to úmyslně do blogu, neb jsou to krátké články, které mám hotové za cca hodinu, testy, když mají být pořádně, trvají několik hodin. A hlavně je to ukázka toho, že každý může napsat o svém hardwaru sem do blogu, stejně jako já. Není to těžké
Priest123 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-12-11 17:36:36
avatar
mam stejnej problem taky mam jednu pamet vychylenou(nezavazi tam chladic ale plast co je na vetraku)je to pekne na houby bo se mi stava ze me sem tam blikne modra death...(wokna sem predelaval z xp na 7ky uplne na cisto komponenty mam nove dokud sem tam nedal ten chladic slo to v pohode)chladi to dobre to jo ale inak je to na dve veci..
F3rda [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - PRAVDA! 2010-12-12 10:52:38
avatar
Přesně tak - mám AMD a tenhle chladič a docela mě naštvalo, že to nejde otočit!!!
MIKRON [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-12-13 07:45:38
avatar
Já jsem ho kdysi míval než jsem přešel na Zalmana byl opravdu plně dostačující za ty peníze.
bumr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-12-14 15:37:18
avatar
Ty problémy s osazením pamětí znám moc dobře . Snažil jsem se osadit Thermalright Ultra 120 EXTREME na mou MSI 790FX . Povedlo se ,ale první paměťový slot byl absolutně nepřístupný a druhý možná tak po osazení nějakého nízkého modulu . Bohužel no , chladič musel na aukro a místo něj Noctua NH-U12P , kde už naštesí s otočením počítali

Mimochodem ja jeste koupil pameti OCZ Reaper , takze jsem byl uplne nahrany
Fox_25 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-12-15 01:21:17
avatar
Už jsem se lekl že je tam nějaký výrazný problém pro S775. Budu si ho totiž kupovat. Ale co mě štve tak ho budu asi v pátek montovat na AMD, ale co už nadělám.

Jinak HeatPipe nemá 6 ale 3, jsou ohnuté do účka.
harrym [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Názor 2010-12-31 10:09:48

1. Já osobně mám chladič rád natočen směrem ke zdroji, neb zadní ventilátor kvůli hluku obvykle nemontuji (používám spíše úsporná CPU). Osobně považuji za nejlepší, když je to obojetné, ať si to každý natočí sám jak chce.
2. "Pacičky" u Intelu jsou na h... Dlouho jsem byl v táboře AMD a tam, když se chladič povedlo nasadit, tak měl člověk jistotu, že to nespadne. U Intelu jsem chladič nasazoval na 3x protože jsem pořád nevěřil tomu, že to fakt jako s těma pacičkama drží.
3. Je sice pěkné, že jde chladič pěkně přesadit již do osazené skříně, ale já radši chladiče nasazuji mimo PC, na holou desku.
4. Kolize s paměťmi, nebo s chladiči můstků, popř. kondenzátory kolem patice, je častá. Když chcete mít pořádně velkou mrchu chladič, tak to jinak nejde. Obvykle stačí chladič trochu přibrousit na správném místě.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 
Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.Monday, 22 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 421x
Komentářů: 1
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšení
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšeníFriday, 19 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1645x
Komentářů: 0
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PC
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PCWednesday, 17 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1269x
Komentářů: 0
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?Tuesday, 16 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1164x
Komentářů: 5
MSI Claw otestován – na konkurenci dle očekávání nestačí
MSI Claw otestován – na konkurenci dle očekávání nestačíMonday, 15 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1861x
Komentářů: 1
Total War: Warhammer 3 dostane novou expanzi!
Total War: Warhammer 3 dostane novou expanzi!Friday, 12 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1662x
Komentářů: 0