Výmena OPAkov na ASUS Xonar Essence STX Tisk E-mail
Napsal brano lichtner   
Středa, 16 červen 2010
altSériu kariet Xonar od ASUSu pozná asi akždý hudobný nadšenec, ktorí sa neuspokojí s itegrovanou kartou na doske. Je tu však možnosť ako ešte vylepšit zvuk výmenou operačných zosilovačov.

 

 

 

Kto má rád kvalitne reprodukovanú hudbu určite nepoužíva integrovanú zvukovkú kartu na doske a tak isto nepočúva hudbu na sluchátkach priložených k mobilom či mp3/mp4 prehrávačom. Ale toto by už bolo na inú tému, ku ktorej sa teraz vyjadrovať nebudem a ani sa za tak kompetentného necítim :).

Ako som napísal v úvode vlasním kartu ASUS Xonar Essence STX, ktorú napájam zdrojom Enermax MODu82+ 525W (karta vyžaduje prídavné napájanie kôli odrušeniu). K tomu používam sluchátka Beyerdynamic DT 990. Už táto konfigurácia sa dá považovať za velmi slušnú audio zostavu, ktorej cena sa pohybuje niečo málo za hranicou 300€.

Už pri čítaní recenzie na zvukovú kartu som zistil, že je možná výmena operačných zosilovačov (OPAkov). OPAky sú na karte osadené v DIP8 peticiach, takže sa nejedná o nijak zložitú výmenu. Výrobcom použité OPAky sú JRC2114D pre sluchatkovu časť a LM4562 pre reprákovu časť. Nepovažujem za vážneho audio fila tak som si musel k tejto téme niečo naštudovat a precítať nejaké fóra. Výmenov OPAkov sa docieli odlisny, vyraznejsi zvuk. Na fórach sa dajú nájsť rôzne kombinácie, ktoré ludia používajú. Primárne som chcel docielit zmenu zvuku pre sluchátka preto som menil len OPAky sluchátkovej časti.

Samozrejme záleží na akom zariadení hudbu reprodukujete. Na sluchátkach za pár euro rozdiel počut nebude.Takiso si nestačí kúpit drahé sluchátka a myslieť, si že to je všetko. Pri hladaní internetom som narazil na austráleho výrobcu Burson Audio, ktorý má na vlastnom blogu zverejený postup výmeny OPAkov na Xonar Essence za ich vlastný produkt Dual HD Audio Opamp. Toto riešenie ma jednoznačne zaujalo a začal som pátrať po tom ako tie OPAky objednať.

Pôvodne som chcel objednávať z Ebay priamo od Burson Audio no našiel som obchod v UK, ktorý ich mal skladom a nebol problém ich poslať na Slovensko. Jeden kus ma vyšiel na 42 libier teda cena za 2 bola 84. Za poštovné si účtovali 8,5. Co pri danom kurze euro/libra bolo 107,38€. Platiť sa dalo bankovým prevodom alebo cez paypal. Avšak pri platbe cez paypal si účtujú prirážku 3,5%. Zvoli som bankový prebod.Uhrádzal som zo Slovenskej Sporitelne. Poplatky spojené s prevodom boli: poplatok za prevod 9,96€, poplatky zahraničných bánk 4,65€. Cely špás stál 121,99€. Keď uvážim, že cena karty bola 160€, tak sa jedná o dosť drahý tuning.

Prevod trval 7dní (vrátane víkendu, sakra dlhá doba na prevod do UK). Odoslali to hneď v deň obdžania platby čo však bol piatok. Prišlo mi to za 10dní (z toho 4 dni víkendy, kedže sa to prenieslo cez dva týždne) tiež dost dlhá doba no hlavne, že to prišlo . Doba od objednania po doručenie cca 17dni.

Tu sú dve fotky hned po rozbalní, sory za kvalitu, fotené mobilom :-).

Elegantné balenie v hliníkovej rúrke, stručný popis a izolačná bužírka asi meter dlhá.


Obchod som kontaktoval mailom na Tato adresa je chráněna proti spamování, pro její zobrazení potřebujete mít Java scripty povoleny . Odpoveď som dostal behom pár hodín.Ďalej sme dohodli množstvo. o ktoré som mal záujem a spôsob platby. Komunikoval som s nimi viac krat a odpoved som dostal vždy promptne rýchlo. Po dohode o platbe som obdržal údaje pre úhradu a zaslal peniaze. Potom som už len čakal kedy to píide. Cez víkend som sa dostal k osadeniu OPAkov a tu sú moje postrehy:

Montáž: ako prvé je potrebné odstárniť EMI stítok z karty, ktorý bude po osadení OPAkov nepoužitelný. Tak ako vidno na fotke Opaky majú asi 5cm dlhé nožičky, z ktorých je potrebné odstrihnúť (rovnomerne) asi 3cm. Treba to poriadne primerať lebo ak odstrihnete vela budú Vám zavadzať kondenzátory na karte. Dajú sa bezproblémov osadiť kolmo na kartu vedla seba. Vôbec ich nie je potrebné vyhnúť tak ako to bolo na blogu Burson Audio (teda pokial máte v bedničke dosť priestoru tak ako ja). Izolovat nožičky potrebné nie je, nevidím žiadnu možnosť skratovania.

Zvuk: Nie som odborník na zvuk no pokúsim sa laicky opísať akź rozdiel počujem. Tak ako to písal človek na ich blogu, zvuk sa doslova otvoril. Dostalo to celé ešte vačší priestor ako to malo doteraz. Takisto mám pocit, že sa zvýraznili basy ale v dobrom slova zmysle (nemám rád prebasovanú hudbu). Dalšie skúsenosti môžem pridťt neskôr, keďže som ešte nemal vela času si to vypočut.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Mescalamba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-06-16 14:29:58
avatar
Lepší OPAMP = Lepší zvuk. Ale hezké, existují nejspíš i lepší, nicméně taky dražší.. pocítil si nějaké následky sundáním EMI shieldu?
benshee [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-06-16 14:47:52

urcite existuju no uz toto je slusna plaka, kedze stali tolko co 3/4 zvukovky. Ten EMI stitok podla mna nema velke opodstatnenie, ziadne zmeny necitim. Ja si myslim, ze ked je uz karta napajana externym zdrojom EMI az take opodstatnenie nema, navyse to napajam kvalitnym zdrojom
Mescalamba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-06-17 18:19:11
avatar
Ani externí napájení nemá vliv, Bravura zní lépe než STX i bez něj a bez EMI. Leda bys měl desku se špatným napájením, pak by to bylo lepší..

Jen mě zajímalo to EMI, sice sem to sundaval, ale nezkoušel sem to s nim spustit (nebyla to moje zvukovka).

Takže nic jo.. no aspoň to pěkně vypadá.
Ttxman [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-07-03 13:46:51

Pokud tak by spis nez nekvalitni napajeni z desky by mela vetsi vliv nejaka karta (nejlip neco s vetsim odberem, nebo neco co pracuje s frekvencema kolem slysitelny urovne, napriklad Graficka karta s neodrusenym PWM rizenim vetraku) v tesny blizkosti zvukovky.

Sam mam problem ze se mi do dratu v bedne, ktery vedou zvuk do predniho panelu indukuje brum a kdo to ma sposlouchat
BungEE [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-06-16 15:26:45
avatar
Prirážka cez PayPal bola 3,5% - ak to rátame zo sumy 107,38 eura, tak prirážka by bola 3,75 oproti 14,61 eura - bankový zlodeji.

A inak nemôžem si pomôcť, ale toto mi už pripadá ako šialenstvo - 120 euro za výmenu (už štandardne kvalitných) zosilovačov.. ale kto na to má
Mescalamba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-06-17 18:19:37
avatar
No nevim co bys říkal na "military" class OPAMP v ceně 200 USD.
benshee [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-06-16 15:50:36

ano len som neratal s tak vysokymi poplatkami na prevod, myslel som, ze to konecne kleslo na rozumne hodnoty ...cele to bol drahy spas
Kevin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-06-16 23:02:22
avatar
Pěkně napsané, já bych se do takových akcí nepoštěl
MIKRON [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-06-17 08:09:59
avatar
Souhlasím a ten dotyčný má i můj obdiv.
NRX [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-06-17 09:44:30

Zaujímalo by ma, čo daný užívateľ počúva, aký žáner hudby a aký zdroj signálu používa.

Zatiaľ som preferoval skôr počúvanie hudby na reproduktoroch a k slúchadlám som sa prikláňal len pri prenosných zariadeniach.

Počúvaniu hudby na PC som zatiaľ neprišiel na chuť
benshee [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - RE: NRX 2010-06-21 12:03:52

zaner hudby u seba naozaj nemozem skatulkovat, mam naozaj sireoke spektrum hudby co pocuvam, od rocku, indie rocku, cez oldchool rap (ale nie nic nove, komercne a hlavne nie slovenska produkcia), elektro fkat kadeco. Ako som si poskladal tuto zostavu tak si naplno uzivam hudbu od Oldfielda a Jarreho. Na kvalitnej zostave je to uplne iny zazitok, potom uz len live koncert to prekona .
Hudbu pocuvam na 90% mp3 v 320, rozrasta sa mi zbierka FLAC a par veci v horsej kvalite co sa jednoducho v 320 zohnat neda.

Tiez by som nebol proti investicii do repro sustavy ale kedze este nemam vlastny byt a mam spolubyvajuceho na private toto mi prislo ako lepsie riesenie. A aj preto pocuvam hudbu na PC na poriadnu zostavu by som nemal ani miesto.
Cechys [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-06-17 15:15:33
avatar
Ja jakozto posluchac INDIE sem independent a vystacim si se zvukarnou integrovanou a sluchatkama skullcandy za 650.... kvalitni muzika se da poslouchat i kdyz je natacena podprumernou paraturou ;) Tot muj nazor nejde preci o kvalitu zvuku ale o muziku! todle me prijde dorby mozna tak na filmy :/
Jinak dobra prace ja mam strach spajet si i blikaci oci na certovskou masku
Mescalamba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-06-17 18:21:02
avatar
No u hudby co má nižší kvalitu je tohle řešení opravdu lepší, já mam občas problém sehnat to co posloucham v "poslouchatelnej" kvalitě.

Ve chvíli kdy je slyšet rozdíl mezi 320 MP3 a FLAC je to už špatný.. ale zase ten zvuk mi za to stojí..
KALIK [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-06-17 17:41:57
avatar
Cechys, asi nevíš o čem kvalita zvuku je a co to s požitkem udělá Počítač bude asi ale vždycky velkej kompromis. Ono je to pouze o penězích. Já poslouchám hudbu na klasickým stereo zesilovači a přehrávači Cambridge audio, sloupový reproduktory Dynaudio, k tomu pořádný kabely a hlavně pořádný nahrávky a ten zvuk, to je něco neuvěřitelného. Kdo nezažil, neuvěří. Člověk se až rozbrečí nad tou krásou Je teda pravda, že cena celý soustavy cca desetinásobek, co tady uváděl autor na zvukovku a úpravu, ale stojí to za to
Mescalamba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-06-17 18:22:23
avatar
Jj.. vždycky když posloucham na své levné sestavičce music, tak si říkam, že je mi líto všech těch co si to takhle poslechnout nemůžou.

A tiše závidim těm co maj HD 800 a A1 k tomu.
Cechys [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-06-17 19:30:15
avatar
Mam set El. kytary a Fender comba za 50 litru takze vim jak vypada kvalitni sestava... Tady de o to ze styl hudby kterej posloucham je vetsinou nahravanej v nizky kvalite, dokonce je tam nekdy i umele dodavanej pro vetsinou autenticnost zacatku tyhle hudby.... Indie skupiny, i kdyz jim to nabidnou nehnataci ve velkych studiech kvuli tomu uzasnymu "independent"
KALIK [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-06-18 07:57:32
avatar
No, srovnávat hi-fi soustavu s kytarou a kombem je trošku nesmysl, obojí je určené na něco jiného. Tady ale mluvíme o přehrávání hudby Ok, pokud přehráváš nějakou méně kvalitní hudbu (nahrávky), pak opravdu nemá smysl investovat to dražší aparatury.

Já jsem však díky lepší aparatuře objevil novej kosmos Člověk začne poslouchat i styly, které třeba dřív neposlouchal a hlavně začne rozlišovat mezi dobrými a špatnými nahrávkami s důrazem na akustické nástroje, tedy přirozeně nahrané nahrávky v přirozených prostorách (nikoliv nahrávacích studiích). Vjem z hudby je pak něco neuvěřitelného. Tuhle se mi stalo, že jsem se u nahrávky Smetanovi Mé vlasti dirigované Kubelíkem rozplakal, jaká to byla krása Njn, jsem asi trošku ujetej
Cechys [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-06-18 13:51:04
avatar
To bylo mysleno ze se pohybuju i ve sfere lepsich Hi-Fi audiosystemu a ze hudebni sluch mam (nebylo mysleno jako vychloubani nebo neco takeho vychloubat se budu az to bude stat 10 nasobek ) jinak ano na klasickou hudbu to je skoro nutnost... nedokazu si predstavit jak na mejch chraplakach posloucham housle ve vyzsi tonine
benshee [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-06-21 12:07:41

Suhlasim k dobrej zostave treba hlavne kvalitnu hubdu. A kto by mal zaujem nech si precita tento clanok: http://www.audiodrom.cz/RoadToHell.html a urobi si vlastny obraz o otm ako nahravacie studia nicia hudbu.
tretipokus [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-07-25 13:32:18
avatar
Vynikající článek. Dík za odkaz.
kapa [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - fijha 2010-06-19 18:55:07
avatar
Velmi pekny clanok, fakt super a konecne niekto, kto rad bastli. Len konkretne chcem povedat, ze mas tam kvalitne operaky, ziadne 4558ky ale kvalitne operaky, ktore ja by som nemenil, zvuk +- gambrinus, podla mna vyhodene peniaze. Mozno pocujes rozdiel, no mozno ho chces a musis pocut alebo operaky stali ako nova zvukovka. Inac ak si spokojny, no problem, nic proti...., kukni Odkaz
benshee [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-06-21 12:10:27

Ano mas pravdu, ako som napisal bol to drahy spas. Mna to ale zaujalo lebo to bolo naozaj netradicne riesenie co sa len tak nevidi a dost ma to oslovilo a uz nebolo cesty spat len to objednat a osadit . Ono by to asi chcelo nejaky kvalitny zosik este ale to by uz bola cena cca 500€ a to uz je palka. Na AVmanii mi poradili, ze takto to uz asi ani nevylepsim, ked tak lepsie sluchatka a rovno externy DAC.
tempoleader [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - E-MU® 1212M 2010-06-27 12:32:22
avatar
Snad na mojej E-MU 1212m nemusim menit nic..ale tiez podarena zvukovka
atomic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-07-08 23:31:45
avatar
..klepu se nad tím, abych teď v dohledný době nikde neměl možnost poslechnout si hudbu na nějaký kvalitnější sestavě - stal by se ze mně taky audiofil ale s velkým problémem - nekvalitní zvuk by mi nestačil a kvalitní bych si nemohl dovolit ...takže si zatím užívám moji mp3 iAudio se sluchátkama Sennheiser CX 300, a namlouvám si, že to hraje bezvadně (což ale pravda, oproti tomu z čeho poslouchá 95% ostatní populace, hraje)
JoBethCasey [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-07-26 15:45:44
avatar
iAudio hraje bezvadne...mam iAudio M3 s koss porta pro, dnes uz sic starsi, ale i dnes hraje o 1000% lepe nez onech 95% veci co maji lidi pri sobe. Nekdy se az divim jak to muzou poslouchat a jeste se u toho tvarit tak huste
sviftcz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - pěkná osobní invece 2010-07-13 00:42:35
avatar
Vůbec jsem netušil že se něco takového dá udělat . Sám používám X-Fi Titanium. Rád si vychutnám kvalitní zvuk. Chtěl bych se zeptat autora, máš zkušenosti s X-fi oproti xonarům?
benshee [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-07-17 16:58:06

X-Fi som nemal a ani som po nej netuzil . mal som od Creativu dost produktov, starsie zvukovky, mechaniku, player aj repraky ale X-Fi seriu nie. Xonar urcite nie audiofilska karta to ti povie kazdy a to iste plati o X-Fi. no xonar hra lepsie hudbu a X-Fi sa predvedie v hrach. keby ta to zaujmalo na burson audio blogu je aj vymena OPAkov na X-Fi http://3.bp.blogspot.com/_nFPh3HIPj5o/SxOt6rxnGmI/AAAAAAAAAgM/wVgpx3W3haE/s1600/Auzentech+X-Fi+Prelude+7.1+Burson+Audio+opamp+1.JPG
JoBethCasey [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-07-26 15:46:19
avatar
ja mam Xfi Fatal1ty pro a taky naprosta spokojenost
JoBethCasey [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-07-26 15:49:30
avatar
"OPAkov" boze Kdy lidi zacnou pouzivat nazvy tak jak je jini lidi vytvorily...nekdo si v marketingovem oddeleni lame hlavu jak pojmenovat treba konzoly (playStation ci Xbox) a nejaci za****** teenageri ji stejne rikaj Pleják ci Xko... ma pak cenu neco nejak pojmenovavat? Ani uz operacnim zesilovacum se nerika operacni zesilovace
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 
Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní svět
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní světStředa, 24 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1179x
Komentářů: 1
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázce
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázceÚterý, 23 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 983x
Komentářů: 0
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.Pondělí, 22 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1100x
Komentářů: 1
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšení
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšeníPátek, 19 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 3694x
Komentářů: 0
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PC
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PCStředa, 17 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1436x
Komentářů: 0
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?Úterý, 16 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1262x
Komentářů: 5