Deň Zeme a Hodina Zeme - realita Tisk E-mail
Napsal Adam Fajkus   
Sobota, 03 duben 2010
altČistá pravda o znečisťovaní ovzdušia.

 

 

 

V sobotu 27.3. o 22:00 stredoeurópskeho času sa uskutočnila Hodina Zeme. Američania to berú vážne avšak my Slováci a Česi sme to zobrali na ľahkú váhu. Ja nie aj keď sa týmto krokom ušetrilo iba 0,01% ročnej spotreby elektrickej energie. Všetko som vypol a išiel som späť. I keď bežný Američan vytvorí niekoľko-násobne viac škodlivín. A oni sa dušujú, že každý rok oslavujú deň Zeme.

vlajka - USA

Tak postupne začneme od písmena A

Auto - bežná Slovenská (Česká) rodina vlastní jedno auto s objemom 1.6 až 2.0 litre, väčšinou diesel so spotrebou 5.0 až 7.0 litrov na 100km.

Priemerný Američan má jedno auto s objemom 3.0 + litre, väčšinou benzín so spotrebou 10.0 + litrov na 100km.

Riešenia:

Hybrid - dosť drahé, ale učí vodiča kultivovane jazdiť (Honda Insight, Toyota Prius, Chevrolet Volt)

LPG - Celkom do pohody, avšak niektoré súčiastky sú veľmi namáhané - odporúčam nosiť zo sebou štartovací plyn (káždé auto s benzínovým motorom sa dá prerobiť a pumpy s LPG sú dostupné)

CNG - Podobné ako LPG ale na Slovensku sú iba tri pumpy (riešenie určené pre autá s naftovým motorom ale nevýhodne)

Plne elektrické autá - ešte stále v plienkach - dojazd iba 200km (mestské autá, myslým že to majú už vyhútané ale ropní magnáti to nepustia na trh)

Tak dnes by už stačilo. V diskuzi sa vyjadrite, či chcete pokračovanie podobných zajímavých článků.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
ElectricKota [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-04-03 17:14:23
avatar
Hmm zajímavý, popravdě jsem ani nevěděl že nějaký den země existuje... nicméně nějak mi tu chybí ta anketa.
holoway [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-04-03 17:19:31
avatar
nevím, zda autor tam něco dával, každopádně anketa nějak nefunguje. takže jsem upravil text a můžeš se vyjádřit tady v diskuzi. tebe to myslím zaujalo.
1adad1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - v 2010-04-03 18:47:45

tak v ankete bolo ci chcete pokracovanie
JoBethCasey [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-06-11 22:57:08
avatar
styd se, den zeme snad musis znat...ale o te hodine zeme jsem neslysel ani ja...

Jinak jiste pokracuj, je to zajimave
dido [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-04-03 20:25:44

ehm, cital som na top gearu , tam uuuplne neznasaju hybridy a preco ? Pretoze je to technologia spachovacieho zachodu. Nahromadi sa energia , a 5 minut sa vyblaznime s obrovskym vykonom , a potom 60 min ide jak trabi .
Fox_25 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-04-04 02:38:20
avatar
Nějak mi ušel smysl článku, ale nevadí. Nedávno jsem četl článek který rozebíral jak to s těmi hybridy je. Nejde jenom o spotřebu, ono se taky něco spotřebovává a uvolňuje do ovzduší už při výrobě. Zjistili že takový Hummer H1 má mnohem kratší "eko" stopu než takový hybrid. Počítali samozřejmě i se spotřebovaným palivem během plánované životnosti vozu, vč. emisí které vypustí. H1 je prostě na výrobu mnohem jednodušší a v podstatě eko proti slavnému hybridu. Jenomže vysvětlete tohle někomu kdo si není schopen danou věc ověřit i z druhé strany mince.
Mara42 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - EKO 2010-04-04 11:34:56
avatar
To je problém celého eko smýšlení... koupí se něco, co svou výrobou zatížilo přírodu mnohem víc a poté se to ještě xxx km veze z důvodu podpory dovozu (proč prodávat něco co se vyrábí u nás, když to můžem dovést odjinud. Poté můžem nadotovat naše výrobky, aby si je někdo v zahraničí koupil. Aneb "jak prohloubit státní dluh")
Longin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-04-04 12:20:04
avatar
A co když vlastnim škodu 120 bez katalyzatoru a spotřebou 9litru/100
Fox_25 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-04-04 13:54:18
avatar
Řekl bych že u těchto vozů je to jedno, zas tak moc jich už nejezdí. A pokud je ve výborném stavu třeba budeš mít za pár desítek let veterána
Tokamak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-04-04 23:01:30
avatar
Elektromobil s dojezdem 1000 km uz existuje roky, otazka proc nikde nejezdi se mi zodpovedela po tom co jsem videl dokument, co se jmenoval asi "who killed electric car".
kwitee [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-04-04 23:59:48
avatar
smůla je, že tohle už nebrzdí jen automobilový průmysl. Kdyby existovala baterie, se kterou auto ujede 1000km, jak dlouho by asi s baterií na podobné technologii vydržel notebook, nebo mobil?
1adad1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - v 2010-04-05 07:16:29

taka bateria existuje lenze arabsky shejkovia(terroristi) a ruský prezident to nechcú pustit na trh
oyza [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-04-06 14:09:06
avatar
jasna vec. A kdo vyrobci zabrani? btw tvoje zavorka za sejkama ma bejt jako co? jako ze kazdy arab je terorista nebo ze kazdy sejk je terorista nebo ze snad teroristickej utok je vlastne kryci akce proto zneskodnit nejakeho vynalezce ultravydrzne baterie? nepochopil jsem...
GOS007 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-04-20 08:50:15
avatar
To už ale nebude dlouho trvat. Arabové se začínají věnovat už i křemíku(nákup továren AMD), takže jak dojde ropa, tak nás zase budou držet pod krkem čipama. A písku tam mají hodně
Kevin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-04-05 11:33:39
avatar
Napred musime vytezit "maticku" zemi a potom snad budou nejake baterie .... bohuzel
Flyee [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Elektromobily? 2010-04-12 23:00:13

Elektromobily podle mě nemají žádnou budoucnost. Kde se vezmetu tu elektriku?? Každej odpoví ze zásuvky. takže potřebujete garáž, kde bude brát elektriku, když to bude dělat každej druhej, tak fakt netuším kde se ta elektrika vezme. Těh aut jezdí strašně moc, to se prostě nedá jezdit na elektriku. Navíc elektrika se taky získává občas nečistým způsobem. Pak dojezd automobilů, když pojedete nějakou cestu, tak přece nebudete někde stát jak blbci a čekat 7 hodin než se to nabije.
Podle mě jsou jedinej způsob auta na vodík (bmw hydrogen, honda clarity) Už jezdí, vodík se přemění na elektrickou energii. Auto, protože až na elektromotor nemá pohyblivé částy by teoreticky vydrželo dýl a bylo levnější. Někdo možná řekne, že je vodík nebezpečný a výbušný-ano má pravdu, ale to benzín je taky. A vodíku je plno. Francouzi mají jaderné elektrárny, kde vzniká vodík jako odpad-primární medium není voda. Při štepné reakci v reaktoru se využije jen 2-3% energie, která je v obohaceném uranu, francouzi ho už rekultivují a používá víckrát dokola. Podle mě zatím jediná cesta jsou auta na vodík. Nebo ne?
Allie Fox [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-04-13 15:15:52
avatar
Ne a doporučuji se příště nevyjadřovat . Problémem elektromobilů rozhodně nejsou sítě, ale čistě akumulátory - doporučuji nějaké studie dokazující připravenost nijak neupravených dnešních sítí k bezproblémovému napájení velkého množství elektromobilů jenom "odpadním" nočním proudem. Vodík? Taky si něco o něm přečti - akumulátorový elektromobil je reálnější a lepší - vyjímka jsou snad jen nákladní auta a vlaky. Proč si myslíž, že všechny elektromobily se musí pokaždé nabíjet 7 hodin? Odpověď mě nezajímá - ber to jen jako námět na získávání dalších informací a tudíž prevenci psaní dalších blbostí.

Kdyby nebyla tak velká ropná loby tak PHEV auta nebo CNG auta už dávno brázdí silnice ve velkém, což se o vodíkových autech říct nedá - teda pokud nevěříš fungování alternativních způsobů získávání vodíku jako např. xogen.ca, Stanley Meyer atd. - i kdyby tyhle technologie opravdu fungovaly a byly jen uměle bržděny ropným průmyslem tak těch dalších problémů má vodík dost. Zlatý problémy spojený s akumulátory.
donKarlos [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Elektromobily? 2010-04-14 22:38:35

Proc by se nemel vyjadrovat?? Vzdyt ma skoro ve vsem pravdu. Jedina nepresnost je to, ze vodiku je sice vsude plno, ale neni zase tak jednoduche ho ziskat.
Auta na baterky jsou nesmysl, opravdu se nabiji 7 i vice hodin.
Zjisti si fakta a necti konspiracni teorie prehnane zelenych "jakobyekologu".
Flyee [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Elektromobily? 2010-04-15 13:04:59

Díky za podporu donKarlos. V tom získávání vodíku máš samozřejmně pravdu (proto jsem uvedl získávání z těh jaderných reaktorů)Pravda je taková, že na vodík se už jezdí a cena už ted je podobná jak u benzínu. Stačí si vyhledat něco třeba o hondě clarity nebo bmw hydrogen. Provozdní vlastnosti hondy clarity jsou jako by spotřebovávala 3,46 l benzinu na 100 km. Takže už ted ten vodík není tak drahý. Všechno už je vychytaný-auta na vodík už jezdí v běžném provozu. problém zatím je jen málo čerpacích stanic, u nás nevím jestli je, v Německu je jich myslím 16, ale fakt nevím jistě. Kdyby každý měl auto na elektromotor tak by skutečně byl problém kde vzít elektriku a představte si kolik by pak elektrika stála! A to se vsaď, že by se nedobíjelo jen v noci, to je právě ta utopie. Vyjadřoval jsem se pod článkem, protože to přímo článek vybízel :-D a ještě jsem dodal na konec jestli se mnou nekdo souhlasí. Zajímalo by mě celkem původ tvých informací a to nemyslím nějak špatně, jen bych se rád něco přiučil.
donKarlos [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Elektromobily? 2010-04-15 17:19:20

Ale to nemas vubec zac. Do diskuzi normalne neprispivam, ale odpoved od DeaDDoga me trosku nadzvedla, tak jsem mel aspon prilezitost vyzkouset svuj ucet
Sbiram informace vsude mozne. Techniku a auta mam proste rad a rad o nich ctu. Me se ten system s vodikem libi, takze hltam vsechno na co narazim.
Nejlepe to shrnuli v jednom dilu TopGear, je tam v podstate vsechno dulezite:
Odkaz
Tohle je test Hondy Clarity, ale byly tam i jine elektromobily (pokud si to dobre pamatuju), chce to videt cely dil.
Doufal jsem, ze moje pristi auto uz bude na vodik (ale stejne tak jsem kdysi doufal, ze muj pristi monitor uz bude OLED ).
Allie Fox [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-04-15 18:13:55
avatar
Nějakej topgear fyziku nezmění. Najdi si laskavě nějaké důvěryhodnější a hlavně podrobnější zdroje, které ti vysvětlí celý energetický koloběh od elektrárny až po vodík nebo aku. Vodík vychází dost mizerně. Doprava založená na Aku eletromobilech je mnohem efektivnější. Takový lidi co argumentují topgearem opravdu miluju. Pravda je složitější než pořad pro lamy a pro pochopení to chce podrobné studie. Ukaž mi jedinou ve které elektromobil na AKU nevychází globálně energeticky jako suveréně nejefektivnější a auto s vodíkem jako naopak jeden z nejhorších. Ono totiž je potřeba vodík vyrobit, stlačit, udržovat při nějaké teplotě atd.atd....a to stojí ENERGII. Akumulátory nebo superkondenzátory jsou tudíž mnohem efektivnější a méně nákladné.
donKarlos [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-04-16 10:19:00

Ja prece netvrdil, ze vyroba vodiku je jednoducha. Nicmene vyviji se i jine metody (bio) nez je elektrolyza.

Efektivita celeho procesu pohonu vodikem zatim hlavne pada na ucinnosti konverze vodiku na elektrinu - ale tento proces se taky stale zlepsuje.

Ano, jsou i baterie, ktere se daji nabit relativne rychle. Ale na to bys potreboval teda poradnou zasuvku V bezne domacnosti nabijes baterie na 50 km za hodinu a vic. A je jedno jak rychle lze tu baterii teoreticky nabit. Omezeni je jinde.

Navic je tu jeste jedna zasadni vec na kterou se zapomina. A tou je hmotnost baterii. Ty baterie zkratka musis vozit sebou a to je velka zatez, ktera zasadne ovlivnuje jizni vlastnosti.

Skoda, ze reagujes tak agresivne a urazlive. Jinak by to byla zajimava diskuze.
Allie Fox [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-04-16 11:36:40
avatar
1) Nejen výroba vodíku je energeticky náročná- viz moje příspěvky.

2) Nabíjení v domácnosti nemusí být rychlé. Rychlé by měli být jen speciální stanice na cestách. Většina lidí stejně 8 hodin spí a x dalších hodin je doma.

3) Na hmotnost baterií se vůbec nazapomíná, naopak. Ono totiž vodíkové auto se svými super izolačnímy nádržemi, palivovými články a také relativně velkým akumulátorem taky něco váží. Superkondenzátory se můžou vhodně s aku doplňovat a moc těžký nejsou. Nějaká hmotnost se ušetří i na elektromotoru a chybějící spojce, převodovce a třeba i diferenciálech, když je elektromotor v kolech. Je zajímavé kolik váží Tesla Roadster i když jeho baterie váží cca 400kg. Jo je to odlehčený sporťák pro dva, ale i tak..

4) Jo reagoval jsem podrážděně a arogantně , protože opravdu nechápu optimismus spojený s vodíkem v dopravě. Výroba je zatím horror (ok může se zlepšit), zpracování vodíku je horror(to se zlepšit nemůže, jelikož stlačení něco stojí ), skladování je horror (nízké teploty, úniky vodíku,vodík zabírá hodně objemu ať už kapalný nebo plynný - tady je taky malá šance, že se to zlepší, jelikož nízké teploty budou problém vždy) a palivové články jsou zatím taky horror (životnost, cena...). Spalovat vodík ve spalovacím motoru je zrůdnost, která se snad díky zdravému rozumu neprosadí. Na spalování tady máme CNG a ne x-krát dražší vodík. CNG jde taky vyrobit mnoha způsoby jako vodík.

Já to vidím jasně. Palivové články nemají pro osobní dopravu ještě mnoho let žádnou šanci a usadí se snad časem ve větších dopravních prostředcích(truck, vlaky) společně s aku nebo kondenzátory. Akumulátory samotné nebo spojené s kondenzátory se už dnes reálně prosazují (hybridy, PHEV, čistě elektromobily/motorky/skůtry a dokonce i dodávkové auta). Elektromobily s vodíkem co navíc nějaký aku/kondenzátor taky potřebují....to je moc komplikací a problémů naráz. Ono sice existuje pár osobáků a dokonce i pár autobusů na vodík, ale pořád to jsou jen jezdící laboratoře co se běžně nedají koupit a pravděpodobně s dotovanou cenou vodíku - akumulátorovým prostředkům nikdo elektřinu dotovat nemusí (zatím se dotuje jen jejich koupě), protože pro ně díky jejich účinnosti a bezproblémovosti "zásuvek"(narozdíl od problémovosti čehokoliv spojeného s vodíkem) stojí pár korun.


Fandové hondy clarity a podobných aut mají jedinou šanci - vodík se začne vyrábět nějakým hodně levným způsobem (např. xogen - no možná jim to opravdu funguje) aby se částečně eliminovaly ty ostatní velké nevýhody - do té doby není sebemenší šance.
donKarlos [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-04-16 18:30:30

1/ ano, ja vim, ze je energeticky narocna. Ale cenove to neni o moc drazsi nez benzin. Doufam v dalsi vyvoj. Vsechno se jeste muze zlepsit, porad jsme na zacatku.

2/ to jo, ale specialni stanice zase musi nekdo postavit = dalsi brzda ve vyvoji (stejne jako jakekoliv jine typy stanic). Tohle je ten smolny zacarovany kruh - nejsou stanice, lidi kvuli tomu nekupuji auta - lidi nemaji auta, proto se nestavi stanice. Jednou se to ale zlomit musi.

3/ vodikove auto vazi zhruba stejne jako benzinove. To co nabere na nadrzich, to se ubere na tech vecech, ktere jsi vyjmenoval.
Tesla je takova vyjimka. Ja bych se se svou vyskou do ni nenacpal. Je to opravdu malej prcek plny baterek (nekolik tisic). Pokud se nepletu, tak do ni nacpali stejny typ baterii, ktery se normalne pouziva v noteboocich. Brr.. Asi tam moc nabijecich cyklu nevydrzi, jejich vymena bude zajimava zalezitost

4/ Ano, spalovani vodiku je nesmysl. Na tom se urcite shodneme.

Ja to jasne nevidim Vsechno ukaze cas. Sance tu urcite je, Honda Clerity uz jezdi a da se koupit (i kdyz jen v Kalifornii) a prototypu je taky celkem hodne.
V kazdem pripade je mi celkem jedno, jestli to budou baterie, vodik nebo neco jineho - hlavne at uz nespalujeme ropu a at to poradne jezdi! (I kdyz takovy zvuk, co jde treba z Audi RS4 nebo dokonce z Porsche Carrera GT taky ma neco do sebe...)
GOS007 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-04-20 09:03:17
avatar
Tak jen teoreticky. Představme si, že by všechny auta na světě začaly jezdit na vodík a splodiny by byla H2O(voda). Předpokládám, že hodně té vody by bylo vypouštěno do ovzduší v podobě páry. Co by na to asi řeklo klima, když by začalo být ve vzduchu tolik vody/vlhkosti?
Allie Fox [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-04-15 17:35:28
avatar
Pořád se oháníš s tím, kde se vezme elektrika, ale to že na výrobu vodíku je jí potřeba obrovské množství a je to neefektivní(narozdíl od pumpování elektriky do AKU) ti nevadí. Já zapomněl, že všechen vodík se získá jako vedlejší produkt z eletráren -ahhahahah.
Napsal jsem dost, ale ty vidíš jenom nereálnou hondu clarity a vodík. Palivový články a vodík s nimi spojený mají dost problémů a na víc než jen malé série se zatím nezmohly.
Allie Fox [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-04-15 18:59:18
avatar
Citace:
Auta na baterky jsou nesmysl, opravdu se nabiji 7 i vice hodin.

A blbost kvete dál a ještě se má chuť hádat. Neodpověděl jsem náhodou na jeho poznámku o 7 hodinovém čekání takhle:
Citace:
Proč si myslíž, že všechny elektromobily se musí pokaždé nabíjet 7 hodin?

Co jsem tím asi tak myslel....
Nápověda: Je důležité to slovíčko "všechny" a "pokaždé". Víš vůbec něco o nabíjení AKU? Nabíjení mobilu nepočítej .
J.C.Denton [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-04-15 19:45:43
avatar
a kolik hodin teda to auto musis nabijet aby melo nejakej trochu rozumnej dojezd kolem cca 150km + nejakou rezervu 50km co kdyby se nahodou neco stalo (uraz apod)? me zatim ty elektromobily prijdou strasne neprakticke. ted kdyz me dochazi benzin, tak se po ceste stavim u cerpaci stanice, za 2 minutky mam na tankovano a muzu si zas vesele jezdit. u elektromobilu to je jak teda?nemusim si nabijet auto 7 hodin, ale staci jen 2?a co kdyz se neco stane, budu potrebovat auto a ono nebude nabito? a co treba lide ve mestech, kteri nemaji zadnou garaz ani nema a auto stavi normalne na parkovisti pred panelakem? kde a jak rychle oni budou nabijet sva auta?

podle me sou zatim elektromobily taky nesmysl. je to hudba jeste hodne vzdalene budoucnosti, zvlast u nas v cr...
Allie Fox [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-04-15 20:36:06
avatar
Proč hodin? Nové technologie umožňují nabíjení v řádů minut. Udělat nabíjecí stanici schopnou dodat tak velké proudy (např.480 V a několik stovek ampér) není nic těžkého a ty baterie to vydrží (např. Altair Nanotechnologies). Nabití do 10 minut je samozřejmě ten nej případ, ale i u ostatních typů akumulátorů se dá díky jejich schopnostem zkrátit nabíjecí doba výrazně pod 7 hod.

Tvrdit v dnešní době, že se všemi akumulátory je spojeno nabíjení dlouhé 7 hodin může jen naprostý diletant co v životě ani nenabíjel svůj olověný akumulátor v autě a neví nic o nabíjecích charakteristikách. Většina lidí stejně jezdí do práce a zpět + nějaký ty nákupy a návštěvy a tudíž není nabíjení z domovní zásuvky v řádech hodin problém - hlavně přes noc. Speciální nabíjecí stanice(nic drahého na postavení narozdíl od vodíkových) na cestě vyřeší delší cesty.
Citace:
podle me sou zatim elektromobily taky nesmysl

V téhle diskuzi mi jde o to, že mnohem větší nesmysl je tvz. "vodíková ekonomika". Elektromobily se prosadí až někdy v budoucnu, ale PHEV (dobíjecí hybrid) je ideální a zcela reálné řešení už hodně dlouho, bohužel ropáci a obrovská setrvačnost velkých automobilek + nebezpečí zmenšení zisků ze servisu...

Výroba vodíku, zpracování vodíku, distribuce vodíku, uchovávání vodíku, palivové články atd. - to vše jsou problematické oblasti, které ani zdaleka nejsou vyřešeny a proti kterým je aku/kondenzátorový elektromobil jasný favorit. Vodík je neuvěřitelně problematický např. z hlediska prostoru, který zabírá, reakcím s kovy (tzv. vodíková křehkost), velikost atomu a z ní plynoucí schopnost vodíku prosakovat i tam kde molekula metanu (zemní plyn) nemá šanci. Problémy samotných palivových článků vydají na celou knihu...

Energetická bilance vodíkové dopravy je jednoznačně hrozná - výroba vodíku se možná v budoucnu zlepší, ale jeho zpracování(stlačování, zkapalnění, udržování teplot) bude vždy energetická šílenost- např. energeticky nejnáročnější je zkapalnění u kterého se uvádí , že potřebná energie překračuje 40 % energetické hodnoty množství zkapalněného vodíku. Aku a/nebo kondenzátory mají tuto bilanci zdaleka nejlepší a to je to co rozhodne.
Flyee [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Altair Nanotechnologies 2010-04-15 20:38:39

Dík za Altair Nanotechnologies. Konečně jsem se něco novýho dozvěděl. Jsem si je vygooglil a fakt paráda. Za 10min nabitý a ujede to 130mil. To už je pěkný. Uvidíme co bude dál.
Flyee [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Elektromobil 2010-04-15 20:30:10

Ok, však jsem napsal, že bych uvítal nějaký informace. Rád si o tom něco pročtu, fakt to myslím vážně a upřímně. Nejsem proti elektromobilům to fakt ne. Jen jsem zatím neviděl někde nějaký rodinný auto, který mě doveze za známýma na Slovensko(500km). Koncepty, který znám jsou furt strašně malý, s malým zavazadlovým prostorem-sorry, já si zase kvůli planetě nebudu kupovat malý auto bez kufru, abych něco planetě ušetřil a čína to pak stejně zničila :-D
Dobíjení se dá vyřešit ve městě venkovnimi zástrčkami, který budou kolem parkovacích míst. Věřím tomu že dneska existují rychlo nabíjecí baterie, který se třeba za 2 hodky nabijou. Ale zase pokud to víš, tak nás můžeš obohatit a říct nám který to jsou, jaký mají parametry atd. tady je spousta lidí které to zajímá. Jo a jak dlouho ty baterky vydrží? 5 let? nevím proto se ptám. O nabíjení aku vím jen to, že se dneska nabíjí pulzně a aby to bylo co nejúčinější tak se měří ještě teplota baterie. Doma co mám teda baterky tak žádná není high-tech, dají strašně malej proud. Taková běžná startovací olověná baterka dá vždycky víc A. Takže pokud tě můžu poprosit, tak jestli můžeš tak mě přiuč novým věcem. Fakt budu rád.
Allie Fox [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-04-15 21:24:58
avatar
Jde hlavně o pokročilé li-ion baterie. Už se v tom moc nepohybuju jako dřív, ale vím že aku od A123 se dají reálně sehnat a mají některé parametry opravdu jako ze sci-fi. NanoSafe akumulátory se už kdysi dávaly do nějakého SUV, ale byly šíleně drahé - současným stavem si nejsem jistý. Stačí googlit a najdeš x firem co dělají nějaké vyjímečné akumulátory. Další oblastí, která je zajímavější než vodík jsou superkondenzátory (vhodně se doplňují s aku) - psaly se o nich úplný pohádky, ale ta nejlepší firma (EEStor) je nějak napojená na US army a zatím se teda používají jen "průměrné". Pravdou taky je, že kvůli rekuperaci energie a dobré akceleraci potřebují i vodíkové elektromobily velký akumulátor - palivové články nejsou tak "pružné" v dodávání proudu. Kromě li-ion je tady x dalších typů akumulátorů co jsou ještě zajímavější, ale zatím se neprosadily - stačí umět trochu anglicky a umět googlovat.
Osobně věřím ve spiklenecké teorie kdy se ty nej vynálezy z téhle oblasti drží pod pokličkou nebo se oddalují. Umí si někdo představit co by na trhu způsobil dokonalý (levný a výkonný) akumulátor? Ceny bazarových vozů by se hned propadly, automobilky by měly propad prodejů, protože by nikdo nechtěl kupovat zaostalou technologii a radši by počkal na rozjetí výroby nové generace. O budoucnost bez ropy se nebojím, protože zemního plynu je dost a hlavně PHEV a elektromobily - infrastruktura se musí vybudovat, ale pokusné projekty(nabíječky u práce, u rodinného domku, na parkovišti u supermarketu atd.) mají velký potenciál.

Abych ti udělal radost tak jsem našel staré parametry některých zajímavých aku, takže jen citace:
A123 článek
Článek má napětí 3,3 V, kapacitu 2,3 Ah a hmotnost 70 gramů. Články mají průměr 26 mm a výšku 65 mm. Doporučené standardní nabíjení proudem 3 A až do dosažení 3,6 V trvá 45 minut. Doporučené rychlonabíjení proudem 10 A až do dosažení 3,6 V trvá 15 minut. Maximální nepřetržitý vybíjecí proud je úctyhodných 70 A (30 C). Pulsní proud (po dobu 10 s) dosahuje neuvěřitelných 120 A (52 C). Chvilkové maximální zatížení je 138 A (60 C). Pokud článek provozujeme ve v režimech 100 % hloubky vybití a vybíjecích proudech 10C, tak je dosaženo vynikající životnosti přes 1000 cyklů.
NanoSafe
Nový materiál má 100 krát větší plochu než konvenční grafitová anoda. Akumulátor dosahuje životnost 9000 cyklů při hlubokém vybíjení, ale i poté má 85 % z jmenovité kapacity. Napětí článku výrobce neuvádí, ale lze předpokládat, že je podobná jako u ostatních Li-Ion akumulátorů, tedy okolo 3,7 V. O bezpečnosti se již nediskutuje – akumulátor se nevznítil ani neexplodoval při teplotě 240 °C. Časová životnost při použití v dopravě se odhaduje na více jak 12 let. Klasické Li-Ion akumulátory se obvykle nedají nabíjet pokud jejich teplota klesne pod 0 °C. NanoSafe akumulátory se dají nabíjet i při -30 °C. Vybíjeny mohou být i v -60 °C.
její aplikace v elektromobilu.....
Vozy jsou vybaveny 35 kWh NanoSafe akumulátorem se zabudovanou 6,6 kW nabíječkou. Napětí celého bateriového bloku je 420 V. Firma už úspěšně vyzkoušela externí 250 kW nabíječku (přinejmenším 480 V a několik stovek ampér). Údaj 250 kW opravdu není překlep. Akumulátory mají tak malý vnitřní odpor, že se ani moc nezahřejí. Na 80 % úroveň nabití se lze dostat za přibližně 1 minutu a na 95 % do 10 minut. Je vidět, že nereálné se stává skutečností - elektromobil se přibližuje rychlostí „tankování paliva“ běžnému automobilu.

A to jsem čerpal ze svých citací z roku 2007. Akuální stav už bude díky vývoji v nanotechnologii a výzkumu nových materiálů zase o něco dál. Newsky o tom jak se někomu podařil nový aku co s ním notebook vydrží 2x déle a elektromobil bude mít dojeszd 800 km jsou tak časté, že to člověka k těm spikleneckým teoriím vysloveně svádí .
Flyee [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-04-15 21:43:23

Super, dík. Tohle jsem fakt nevěděl. Tohle je celkem masakr. Škoda, že se o tom víc nepíše.
Anonymní  - DALŠÍ EKOMAGORÁRNA 2010-05-11 19:11:10

Energie se napřed musí dostat k autu (nabíječce) rozvodem, při 220V v jednofázovém rozvodu (pžíklad) by to vypadalo následovně:

6,6 kW při 220V je 30A
250 kW při 220 V je 1136 A (1,14 kA) (nesmysl)

Těch více jak 480 V v horním přáspěvku vziklo tak, že si někdo vzal za základ 380 V AC po usměrnění a vyhlazení, čili uvažoval třífízový rozvod.

V rozvodu 380 V by byla situace příznivější:
250 kW je 658 A celkem, tedy 219 A na fázi, takže 3x219A

Proudy jsou to ovšem šílené, podívejte se, jaké máte doma pojistky a hlavně, kolikaampérové je jištění celého domovního rozvodu.

No, a to jsme u domovního/uličního rozvodu, který běží do trafostanice. Tam se to sečte jako přítoky řeky. Pěkně v podobnou dobu, když lidé přijedou z práce...

Navác jsou místa, kde se dá předpokládat vysoká koncentrace dobíjejících se aut ve stejnou dobu (pumpy, parkingy obchoďáků, městské ulice.

Zkuste si představit, kolik aut by se dobíjelo třeba ve Vaší ulici a jaký by to byl špičkový proudový odběr na fázi v rozvodu 380 V (k tomu je nutné přičíst stávající odběr domácností), zkuste si odhadnout současný a budoucí nutný průřez vodiče pro dané zatížení a užasnete.

Panečku, to bude mědi. Aby nám na to stačily doly...

Vlastně by se musela postavit celá infrastruktura pro dodávky el energie nanovo.

Za stávající situace stojí 1 kWH cca 1 Kč, zbývající cca 4 Kč jsou platby za distribuci, tedy tomu, kdo el. energii dopraví z elektrárny k Vám, domů.

Když je výběr ze současné, postavené rozvodné sítě okolo 4 Kč, proboha, kolik by se platilo na 1 kWh, kdyby se musela vybudovat jiní rozvodná síť úplně od začátku? Patrně desítky korun. Navíc počáteční investice, na kterou by nám nestačil roční rozpočet - abychom s ní upravili rozvody v ČR. Bavíc drastické zvýšení ceny takto dodávané energie (nikdo tu síť nepostaví zdarma), které by v důsledcích způsobilo renesanci spalovacích motorů, i kdyby byl v té době litr za CZK 100,-.

JE TO NAPROSTÁ PAKÁRNA.

Pro několik procent aut je to určitě řešitelné za současného stavu, ale to nepřinese žádné výhody - kromě toho, že bychom se mohli tepat do zelené hrudi a radostně pokvíkávat, jak chráníme životní prostředí. Ale i to by byla blbost, protože náklady, spojené s vybudováním rozvodné sítě, těžba a zpracování kovů, to vše by nás ekonomicky smrtelně poškodilo a dalo přírodě tak za uši, že by si to pamatovala ještě po staletí.

Kromě toho je nutné ta auta něčím krmit - elektrická energie nevznikne v perpetuu mobile, ale v elektrárně. Takže by se muselo postavit dalších pár Temelínů, nebo patrně stovek tepelných, nebo vodních elektráren. Fotovoltaické a větrné zdroje vynechávám, protože při tak velkém projektu by nebylo možné si hrát na zezelenání, ale bylo by nutné celý projekt navrhnout efektivně a ne tak, že by každý doplácel několik set procent výrobní ceny z jiného zdroje jako dotaci. Nakonec by se také musel vzít v úvahu estetický aspekt, protože kdo by chtěl žít na území, částečně pokryté fotovoltaickými články a nádhernými hlučnými věřičkami, které by radostně ve dne v noci ševelily o tom, jak jsme ekologičtí.

TUDY CESTA NEVEDE, JE TO JEN JEDEN Z DALŠÍCH EXPERIMENTŮ POD TAKTOVKOU ZELENÝCH FANATIKŮ. NĚCO JINÉHO JE FUNKČNÍ TECHNOLOGIE (BEZ OHLEDU NA NÁKLADY) A NĚCO JINÉHO JE UVEDENÍ TECHNOLOGIE DO ŘIVOTA V MASIVNÍM MĚŘÍTKU.

Chtělo by to méně nadšení a více analytiky.

Nehledě k tomu, že život na Zemi vděčí za svůj vznik CO2, dvěma obdobím, ve kterých dramaticky vzrostla teplota Zeměkoule. Navíc jsem již ve věku, kdy (kdyby k němu došlo, jako že bohužel ne) uvítám každé zvýšení teploty, byť i o desetiny stupně. Bohužel ale žijeme na konci interglaciálu a tak další desetiletí (staletí) budou četné klimatické výkyvy do doby, než přijde další doba ledová - tak, jako tomu již bylo v minulosti mnohokrát.

Tzv. emise CO2 mě opravdu nebolí, ale uznávám, že je to skvělý business. A prodej odpustků (pardon, povolenek), to vymyslel skutečně geniální manipulátor. Průměrný bystrý sedlák, disponující zdravým selským rozumem, nad tím musí kroutit hlavou doteď.

Klidně mě upalcujte k smrti dolů, ale na faktech není co měnit.
Allie Fox [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-06-12 09:57:36
avatar
1)Inteligentní elektrické sítě.
2)Projekty počítající s velkým množstvím akumulátorů v elektromobilech jako stabilizačním prvkem elektrické soustavy(ano on totiž proud z aku může téct i do sítě)
3) Nočním proudem jde bez jakýchkoliv úprav sítě nebo elektráren napájet 20% vozového parku převedeného na elektro trakci - studie z Německa.

Vlády, které to mají dokonale spočítáno, protože elektromobily jsou pro ně životní nutnost se určitě skloní před tvými "měděnými" výpočty . Pochybuji, že by si např. Izrael mohl dovolit vsadit na něco neživotaschopného.

Nepoužívej velká písmena jako kretén!!!
JoBethCasey [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-06-11 23:01:55
avatar
nema se vyjadrovat, jelikoz jeho nazor DeaDDogovy nejde pod fousy. Jen at se vyjadruje, tesim se na dlasi clanky o cesich a americanech
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní svět
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní světStředa, 24 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1068x
Komentářů: 0
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázce
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázceÚterý, 23 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 938x
Komentářů: 0
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.Pondělí, 22 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1067x
Komentářů: 1
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšení
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšeníPátek, 19 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 3655x
Komentářů: 0
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PC
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PCStředa, 17 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1431x
Komentářů: 0
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?Úterý, 16 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1260x
Komentářů: 5