TÉMA: Konzole SONY PS4 vs XBOX ONE vs PC - podrobné srovnání a vše, co jste chtěli vědět! Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach a redakce   
Monday, 17 June 2013
Přejít na obsah
TÉMA: Konzole SONY PS4 vs XBOX ONE vs PC - podrobné srovnání a vše, co jste chtěli vědět!
PS4 a Xbox One vs PC a PS3 s Xbox 360
Xbox One nebo PS4?
Závěr a doporučení

 

 

  • Jaké budou nové PS4 a Xbox One ve srovnání s PC i předchůdci?

Objevila se řada otázek ohledně toho, jaký pokrok nás vlastně u nové generace PlayStation a Xbox zařízení čeká ve srovnání se skoro 8 let starým Xbox 360 (vydání 11/2005) a skoro 7 let starou PS3 (vydání 11/2006). Je samozřejmě neuvěřitelné, že se Microsoftu i SONY podařilo spoustu zákazníků přesvědčit, aby tyto dnes neuvěřitelně zastaralá zařízení kupovali po celé ty roky až do dnešních dnů. V době, kdy spousta lidí musí mít nejnovější Tablet, SmartPhone a další technologie, počítače nevyjímaje, si spousta lidí nechá za velké peníze (levné je jen pořízení stroje, náklady na hry a herní provoz jsou hodně vysoké) vnutit zařízení, které je ve srovnání s běžným herním PC mnohonásobně slabší, zastaralejší a brzdí ba dokonce přímo ničí herní a technologický vývoj jako takový. Vyvstává tedy otázka, jak moc se časy díky nové generaci změní?

(stará generace "next genu" - vyhrál outsider a ta nejslabší - Wii)

  • Nová generace "konzolí" je na úrovni high end PC?

Ne a ani se jí neblíží. Už v tuto chvíli je výkon maximálně na úrovni slabšího současného mainstreamového PC. Ale ono je to logické. Platformy a základní stavba CPU a GPU jsou shodné, ale platformy PS4/Xbox One s TDP někde kolem 100-150W celkem, nemohou soupeřit s high end PC procesory a grafikami, jejichž TDP je dohromady násobě vyšší. Samotná výkonná PC CPU mají dnes kolem 130W a grafické karty 250W. Jak ale vidíte i z naší tabulky na první stránce, ve srovnání máme příklad současného mainstreamového herního PC s mnohem výkonnějším základem než jsou ty základy v PS4/Xbox One. Rozdíl mezi procesory je značný. AMD FX-6300 a jeho základní dvoujárový modul je větší a silnější brácha základního 4jádrového modulu v konzolích použitého procesoru architektury AMD JAGUAR. Architektura je podobná, ale parametry FX po všech stránkách přeci jen silnější. Desktopové FX má jednoduše mnohem více výkonu, více vnitřní L2 a dokonce L3 (kterou konzolový CPU vůbec nemá) paměti a výrazně vyšší frekvenci. Odhadem je výkon CPU nových konzolí zhruba třetinový. FX-6300 je přitom velice levný procesor, který je opravdu jen mainstreamem.

(Xbox One pohled na desku, procesor, paměť i grafiku)

O něco lépe jsou na tom grafické části nových "konzolí". Obě jsou 256-bit, a jejich výkon i počet jednotek je znám. Architektonicky je to GCN architektura současných RADEON HD 7000 grafik se vším, co k tomu náleží. I tak ale na lepší herní grafickou kartu (nikoliv na nejlepší), ztrácí opravdu hodně a třeba námi použitá dnes už mainstreamová grafika Radeon HD 7950 se 3GB vlastní paměti, má zhruba 2-3x vyšší výkon. V kombinaci s výkonem procesorů, kde je mezi PC a konzolovými platformami propastný výkonový rozdíl, je odhadem PS4 na zhruba 40% úrovni výkonu našeho demonstračního PC, Xbox One, je díky pomalejší paměti a slabší GPU části zhruba na třetině výkonu. A to se v případě našeho příkladového herní PC vůbec nebavíme o nejnovější ani zdaleka nejsilnější PC herní platformě, která je k dispozici, je to spíše lepší mainstream a to už více než rok starý!

  • Hry na PS4/Xbox One na vysokých detailech?

Ne, ani náhodou! V podstatě všechny prezentace, které kde vidíte, obrázky a videa z chystaných her, běhají na výkonných PC sestavách ve vysokých detailech. Nicméně už z parametrů konzol je evidentní, že na ně mít zdaleka nebudou. Ostatně když na takový BF3 v plných detailech potřebujete v 1920x1080 rozlišení na stabilních 60FPS vybavení typu 125W AMD FX-6300/8300 či až 130W Intel Core i5/7 procesoru a k tomu 250W Radeon HD 7900, či GTX 780 grafiku, je evidentní, že celkově 3-4x slabší platforma konzolí nemá šanci v 1920x1080 takové detaily nikdy dát.

(gaming PC)

Nastavení detailů pro konzole tedy bude úrovně nízké s nižším rozlišením textur, nižším počtem efektů a v horší kvalitě, samozřejmě jen s minimálním vyhlazováním AA. Více nemůžete po HW nových konzolí, aby to jelo v 60FPS v 1920x1080, žádat ani očekávat. Pokud si tedy naivně myslíte, že vám konzole za 10 tisíc nabídne vyšší herní výkon, než PC jen o málo dražší, či dokonce stejný výkon jako nabušené herní PC, probuďte se ze snění, není to absolutně možné.

  •  Rozdíl proti současným Xbox360/PS3?

Propastný. HW současné generace konzolí je už 5 let úplně zastaralý. Procesorový výkon je slabý a o grafickém výkonu se již nedá ani hovořit. Většina současných chytrých telefonů, má grafický výkon stejný, možná i vyšší. Jsou tací, kteří budou tvrdit, že hry na této generaci konzolí vypadají dobře, ale to jen proto, že to asi nikdy v lepších detailech neviděli, či jsou slepí. Podstatně lepší detaily zvládne totiž dnes i integrovaná grafika v low endovém procesoru AMD A10.

Detaily her jsou totiž pro tyto konzole ořezány až na dřeň, aby to vůbec dokázaly rozeběhnout. Nativní rozlišení, ve kterém hry na těchto zařízeních dnes běhají, je totiž většinou v jen 640-680p, maximálně 720p, při pouhých 30FPS (a i to mají někdy problém dodržet). Ale i tak je rozlišení všeho ve vykreslované scéně sníženo na absolutní minimum (ještě méně). Je sníženo množství vykreslovaných objektů na scéně, AA vyhlazování neexistuje, většina lepších detailů a pokročilých efektů je vypnutá a tak dále. Když si pustíte na nejnižší detaily na PC stejnou hru, pořád jede v násobně vyšších detailech než má stejná současná hra na PS3 či Xbox 360. Je to logické, HW obou konzolí neumožňuje vykreslit více a mnoho efektů a technologií dnes běžně ve hrách používaných, ani neumí - grafické čipy a technologie v konzolích o nich nikdy ani neslyšely :). Pokud byste si stejnou hru postili vedle sebe ze současné konzole a ze současného klidně levnějšího PC, asi byste si dali pár facek, že s tou konzolí mrháte svým časem, penězi a obětujete zážitek. Ale někdo si svého času prostě neváží.

Nová generace "konzolí", postavená na současném PC HW už samozřejmě všechny DX11.1 technologie zná, HW základ je stejný, jako mají současné AMD PC. Výkonu má proti staré generaci minimálně desetinásobně více, má mnohem více paměti, takže výsledný rozdíl bude značný. Minimálně PS4/Xbox One zvládnou skutečně rozlišení 1920x1080 (1080p) při 60FPS u současných her. I nastavení detailů a vůbec fakt, že tam mnohé i budou, udělá velký rozdíl v grafice her. Nicméně proti PC verzím stále bude výsledek několikanásobně horší a to za vyšší cenu hry a ve finále i platformy se vším všudy.

  • Nová generace konzolí za další tři roky?

Je docela dost pravděpodobné, že na novou generaci Xboxu a PS nebudeme muset čekat více než 3 roky. Výhodou toho, že si obě společnosti zvolily jako základ běžnou multijádrovou x86-64 architekturu procesoru a DX11.1 grafiku nastupující architektury GCN, je v podstatě zaručená kompatibilita s dalšími generacemi těchto platforem i současného software. AMD jednoduše bude přirozeně zlepšovat použité PC platformy v následujících letech a odhadem za 3 roky by právě upgrade pro SONY i Microsoft mohl být opravdu zajímavý a hlavně s minimálními náklady na vývoj.

Kompatibilita současných i chystaných her s novou generací AMD x86 procesorů a GCN grafik je zcela samozřejmá, stejně tak vlastní návrh konzolí může díky tomu, že obvykle dnes roste výkon, ale ne spotřeba, zůstat bez větších změn. Stejně tak cena platforem se nebude příliš měnit. SONY a MS tedy mohou za tři roky vydat klidně 2-3x výkonnější nástupce s novými funkcemi, s výkonem použitelným pro 4K rozlišení, aniž by museli řešit problémy s kompatibilitou her i přídavných zařízení a funkncí, které v dohledných 3 letech pro PS4 i Xbox One vyjdou. A i z pohledu obchodu je to výborné, protože mohou donutit lidi upgradovat svá zařízení častěji a vytřískat z nich těch 500 dolarů/Euro častěji než jednou za 7 let. Stejně tak je to výhodné z pohledu vývoje, protože omezeně výkonná současná platforma PS4 a Xbox One zde nebude zbytečně zdržovat herní a technologický vývoj, jak jsme toho svědky u Xbox360 a PS3 jejichž architektury ani nástupce nemají. Vzhledem k tomu, co o konzolích PS4 a Xbox One dnes víme, je docela pravděpodobné, že to bude Microsoft, který bude muset vymyslet nějakou Xbox One Gen2 s vyšším výkonem a to možná i dříve než za 3 roky.

Podívejme se teď ještě na to, která z nabízených variant, tedy jestli PS4 nebo Xbox One, je zajímavější.



 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní svět
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní světStředa, 24 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1167x
Komentářů: 1
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázce
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázceÚterý, 23 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 979x
Komentářů: 0
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.Pondělí, 22 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1098x
Komentářů: 1
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšení
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšeníPátek, 19 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 3689x
Komentářů: 0
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PC
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PCStředa, 17 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1436x
Komentářů: 0
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?Úterý, 16 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1262x
Komentářů: 5