Baldur´s Gate 3 – TEST výkonu GPU a CPU a RECENZE hry – nejlepší RPG a PC hra vše dob? Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach a redakce   
Středa, 30 srpen 2023
Přejít na obsah
Baldur´s Gate 3 – TEST výkonu GPU a CPU a RECENZE hry – nejlepší RPG a PC hra vše dob?
TEST výkonu GPU, CPU a technické zpracování hry
Závěr a hodnocení
alt

 

 

 

 

  • Baldur´s Gate 3 – TEST výkonu GPU a CPU a RECENZE hry

                                                                – nejlepší RPG a PC hra vše dob?

Nová která vyděsila mnoho velkých vydavatelů. Ukazuje totiž stav a styl hotové PC hry, které nám vydavatelé se svou honbou za maximalizací vlastních zisků, záměrně odpírají. Tedy kompletní herní zážitek po mnoha letech vývoje se zaměřením nikoliv na to, aby hra jako produkt co nejvíce vydělávala, ale aby byla co nejlepší hrou. Tedy aby hráče i tvůrce bavila. Bez mikrotransakcí a herních mechanik speciálně zaměřených na to nutit hráče kupovat mikrotransakce nebo ztrácet čas opakováním plněním stejných úkolů/soubojů k odemčení postupu. BG3 vychází jako celek za jasně danou cenu, bez nutnosti být online, a dokonce bez DRM! Není tedy divu, že ostatní vydavatelé a tvůrci zaměření na mikro-transakční online peklo s krátkým produkčním cyklem (běžně 3 roky), kterému říkají hry, se snaží nadšené hráče přesvědčit, že BG3 není normální a nemají si na to co a jak nabízí, zvykat. Bohužel je pravdou, že BG3 se opravdu výrazně vymyká, ale přitom to, co nabízí by mělo být normálem.

Slavné jméno, ale jinak celkem nenápadný titul, který si specialisté na RPG hry z Larian Studios kutili několik let (6+), a to s asistencí veřejnosti. Celý první akt sloužil totiž jako veřejné testování a byl delší dobu v předběžném přístupu. Přesto tu obavy byly, protože ne vždy se v minulosti Larian trefili. Nyní navíc pokračují v jedné z nejslavnějších značek RPG PC her vůbec, kdy obě Baldur´s Gate vyloženě definovaly žánr RPG PC her. A když do toho tedy ještě zapojili sáhodlouhou historii světa Forgotten Realms, extrémně propracovaná pravidla DnD a moderní audiovizuální stránku s rozvětvenými příběhy a plně animovanými rozhovory a scénami, je z toho rázem absolutní hit a nový vrchol RPG žánru. Speciálně kdy těžko budete hledat „role-playing game“ (RPG), kde opravdu hrajete roli jakou chcete s výraznými herními dopady toho, jakou konkrétní roli a specializaci si vyberete.

Spousta tvůrců her vám dnes u svých titulů slibuje, že můžete hrát, jak chcete a vaše rozhodnutí mají vliv, ale drtivá většina her ve výsledku nabízí jen prosté zdání obojího, kdy jste svázáni viditelnými mantinely a vaše rozhodnutí často vedou k úplně stejnému výsledku, stejným osudům postav bez variability řešení atd. Baldur´s Gate 3 však vše posouvá na zcela novou úroveň a vaše rozhodnutí malá i velká, zásadně ovlivní, jak bude vaše hra a váš příběh a průchod hrou vypadat.

Jako obvykle se tedy dnes podíváme na recenzi samotné hry, kdy jsme si dali opravdu na čas a hru opravdu dohráli, což vám bude trvat zhruba 80 až 120 hodin na jeden průchod. Hra má ale neskutečný potenciál znovu hratelnosti. Především se ale podíváme také na technický test hry, a tedy benchmark výkonu GPU a CPU.

  • Gameplay

Začněme tedy tradičně samotnou hrou. Baldur´s Gate 3 je pravověrné cRPG, tedy tahové RPG, kdy tahové jsou ale jen souboje. Hru lze hrát samostatně, tak v kooperaci až 4 hráčů. Asi nejbližší podobnou hrou je původní Dragon Age Origins, a to jak stylem prostředí a hraním, tak důrazem na RPG prvky a propracovaný příběh výrazně ovlivněný volností hráčskými rozhodnutími. BG3 je ale samozřejmě mnohem mladší titul, takže herně posouvá věci výrazně dál a audiovizuálně jde o mistrovské dílo, speciálně s ohledem na množství plně filmových příběhových scén a rozhovorů s mnoha možnými rozuzleními. Vedle Dragon Age se podobná kvalita a rozsah dá srovnat snad jen s Witcher 3. Všechny tři hry přitom mají jednu věc společnou, opravdu dlouhý herní vývoj, 2x delší než je běžné, ale výsledek stojí za to.

BG3 je jednoduše definicí toho, co by mělo být RPG. Jako hráč si skutečně vybíráte roli, kterou budete hrát, kdy na rozdíl od jiných „RPG“ her, nikdy nebudete bůh, co umí všechno. Vámi zvolená rasa, povolání a schopnosti mají zásadní vliv na to, jak budete vidět příběh, jaké budete mít interakce a možnosti hraní atd. A možnosti výběru při tvorbě hry jsou obrovské!

Jsou však základem toho, že tuhle hru můžete hrát až několikrát za různé postavy a pokaždé najdete něco nového, zcela jiné rozhovory, roviny vývoje příběhu a také možnosti v soubojích i průchodu lokacemi. To vše totiž zásadně ovlivňuje použití propracovaných DnD pravidel, kdy prakticky všechno, co ve hře děláte se neustále počítá v závislosti na statistikách a vlastnostech vaší postavy. Tradiční „házení kostkou“ však vidíte primárně v rozhovorech, kdy se snažíte někoho přesvědčit apod., či při některých činnostech jako odemykání apod. A to, zda uspějete nebo neuspějete v tom „hodu“, zásadně ovlivní váš postup hrou.

Protože tedy vaše hlavní postava není všemocná a nemůže dělat všechno, dostanete sebou na cestu několik možných hlavních charakterů, kdy až 3 sebou můžete mít stále v teamu (a mohou je ovládat i vaši kamarádi, kdy tedy multiplayer je další velká věc a klasika v DaD žánru). Jejich statistiky a dovednosti se tedy počítají také a můžete je používat a přepínat mezi nimi jako hratelnými postavami. Ale pozor, vaši společníci mohou umřít. Permanentně! A to vašim rozhodnutím nebo dokonce přímo vaší rukou. Ano, tahle ha vám dává možnost zabít hlavní postavy. Nejen vaše případné společníky, ale i příběhové zásadní charaktery. S výjimkou jedné postavy (jedna „bohyně“, na kterou jsem narazil) se dá zabít všechno, včetně samotného ďábla :). Anebo se s nimi můžete domluvit, přidat se na jejich stranu atd. Volba je jen na vás a zásadně mění hru. Opravdu nevídané. Tvůrci také velmi dobře využili postavy a příběhy ze starších dílů série, a dokonce se s některými setkáte, i když příběh BG3 se odehrává 100 let po BG2.

Nicméně hráčská příběhová rozhodnutí a dialogy s postavami jsou jen jednou stránkou věci. Druhou jsou souboje. Ty jsou tahové, což z nějakého důvodu některým hráčům vadí, ale já si dost dobře neumím představit vhodnější styl soubojů. Tahle hra vám navíc dává hromadu možností, jak se soubojům vyhnout. A když už na ně dojde, tak hromadu možností, jak hrát. Většina her je striktně omezená tím, co můžete dělat. Prostě mlátíte a střílíte do nepřítele, dokud nepadne. Tady? Máte k dispozici desítky kouzel, ale i jiné možnosti, jak zlikvidovat nepřítele. Můžete ho shodit do propasti, takže k souboji ani nemusí dojít, dokonce jej často ani nemusíte zabíjet, jen omráčit, což má vliv ně některé následné rozhovory atd. Můžete také využívat okolní prostředí atd.

Jinými slovy, ačkoliv jsou souboje obtížné, faktem je, že jsou těžké jen pokud hrajete stylem jiných her, kde prostě nemáte žádné jiné možnosti než udeřit zas a znovu. U téhle hry se odměňuje myšlení nad rámec věcí a překvapí vás, na co všechno tvůrci mysleli. Zapojení pravidel DaD je zde zásadní výhodou, kdy můžete svůj papírově slabý charakter využít chytrým použitím prostředí i některých kouzel a bufů tak, že na jeden úder skolíte prakticky cokoliv ve hře. Jen prostě musíte myslet trochu jinak. Například můžete za určitých okolností svůj charakter kouzlem zvětšit, bufnout mu tak sílu a další vlastnosti, k tomu ho můžete postavit na vámi naskládané bedny opravdu vysoko a udeřit takto skokem shora. Případně můžete pod nohy nepřátel nakouzlit vodu a pak ji elektrizovat, atd. atd. atd. Zásadní vliv mají také artefakty a výbavy, kdy lze objevit naprosto úžasnou výbavu, která zásadně ovlivní další průchod hrou. Nemluvě třeba o možnosti mluvit se zvířaty, s mrtvými apod.

BG3 však nad mnoha jinými současnými hrami vyniká i v zásadních aspektech, jako je fakt, že přichází bez mikrotransakcí, kompletní, bez DRM či nutnosti být stále online. Především však neplýtvá vaším časem. Nenutí vás sbírat věci k odemčení postupu hrou, nenutí vás opakovat ty samé souboje zas a znovu a říkat tomu herní obsah apod. A také vás nutně nevede úplně za ručičku. Hra má sice zásadní hlavní linii příběhu, a také „vedlejší questy“, vše je ale propojené, takže osobně bych řekl, že fakticky je všechno plynulou součástí jednoho velkého příběhu, který „náhodně“ a nenuceně objevujete při setkáních, rozhovorech apod. A zde prostě i hodně záleží na tom, jak hru hrajete a za koho, protože některé věci svými rozhodnutími můžete naprosto minout, či mít vyřešené jinak nebo vůbec apod. Znovuhratelnost je obrovská, byť hlavní dějová linka je celkem pevně a jasně daná s několika hlavními vyústěními. Vedlejší linie však mohou mít různé závěry, a tvůrci se nebojí ani zásadně drastických scén. Stejně tak se ale nebojí ani nahoty atd.

Je zkrátka hodně o čem se dá v případě BG3 mluvit, faktem však je, že tahle AAA hra od středně velkého vývojářského studia vyděsila mnohé velké herní vydavatele i jejich tvůrce her, protože ukazuje současným hráčům něco, co nechtějí velcí vydavatelé dělat. Tedy dělat herně kvalitní hry, protože drtivá většina her je nikoliv vyvíjená ale vyráběná. Produkt s cílem vydělat co nejrychleji co nejvíce peněz, nikoliv být co nejlepší hrou. BG3 nám tedy připomíná, jak mají skutečné PC hry vypadat …

Jaká tedy je po technické stránce?



 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Řešení pro pohyb s VR setem?
Řešení pro pohyb s VR setem?Pátek, 26 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1080x
Komentářů: 0
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázce
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázceČtvrtek, 25 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1984x
Komentářů: 5
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní svět
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní světStředa, 24 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1891x
Komentářů: 1
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázce
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázceÚterý, 23 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1273x
Komentářů: 0
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.Pondělí, 22 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1275x
Komentářů: 1
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšení
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšeníPátek, 19 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 3887x
Komentářů: 0