Cyberpunk 2077 – RECENZE hry a TEST výkonu GPU a CPU: Naprostá pecka, až bude hotová. Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Neděle, 28 únor 2021
Přejít na obsah
Cyberpunk 2077 – RECENZE hry a TEST výkonu GPU a CPU: Naprostá pecka, až bude hotová.
Technické zpracování a TEST výkonu GPU a CPU
Závěr a hodnocení

 

 

  • Technické zpracování a TEST výkonu GPU a CPU

Hra Cyberpunk 2077 stejně jako Witcher 2 a 3, používá herní engine, který si vyvíjí sám pro sebe CD Projekt. Jmenuje se REDengine. V tomto případě jde o jeho čtvrtou generaci s mnoha zcela novými prvky, kdy vznikal současně s vývojem samotné hry. Bohužel odtud pramení také mnoho problémů samotné hry. Prostě spousta věcí není hotová ani po stránce technologií engine samotného, a to přímo ovlivňuje i herní prvky.

Hra v současnosti vůbec nepočítá s novou generací konzolí, protože původní cíl by vydat hru dlouho před jejich vydání, tedy také před vydání ZEN 3 a RDNA 2 platforem, pro které hra měla být optimalizována dodatečně a vyjít tak vlastně znovu v nové verzi. Jenže vývoj se protáhl a hra vyšla až po vydání nové generace konzolí a PC komponent. Aktualizace a optimalizace pro ně je ale naplánována až v druhé polovině letošního roku (dle oficiálního plánu, který CD Projekt zveřejnil). Nicméně hra běhá současně prakticky nepoužitelně i na starší generaci konzolí, což není překvapení, protože byla samozřejmě dělaná primárně na PC, až poté se měla osekat na konzole, ale nebyl na to čas. A přestože hra evidentně není vůbec připravena na konzole, CD Projekt ji tam vydal. Situace je tak špatná, že SONY stáhlo tuhle hru ze své platformy úplně!

Hra ovšem není připravena ani na vydání na PC. Ovšem stažení hry z oběhu by zde bylo komplikované. Pokud se svou postavou stojíte a nehýbete se, hra vypadá fantasticky. Město je multi-úrovňové, postavy vypadají senzačně, ultra detailní prvky všude, kam se podíváte, všechno krásné, živé … ale stačí se pohnout nebo jen otočit hlavou a začne peklo. I na silných PC, kdy já osobně jsem hrál na RYZEN 9 5950X procesoru a střídavě RX 6900 XT / RTX 3090 grafikách, tedy na tom nejlepším, co dnes vůbec existuje, jsou obrovské problémy. Neustále „doskakující“ objekty, textury, létající auta, z ničeho nic mizející nebo objevující se postavy všude kolem vás, zaseknuté postavy, předměty, kolidující objekty i postavy a tak dále a tak dále.

Do toho všeho naprostá absence umělé inteligence, naprosto absentující funkční fyzika, auta naráží do věcí kolem vozovky, systém policie prakticky neexistuje, chodci mají naprogramovaný jediný nerealistický druh chování, kolizní systém nefunguje, jakmile se s vaším autem nedotýkáte vozovky, začne fungovat „měsíční gravitace“, a tak dále a tak dále …

Co na tom, že hra vypadá opravdu dobře a že má hodně věcí, aby tak vypadala. Dokonce včetně RayTracingu, který ovšem funguje jen na NVIDIA RTX 2000/3000 kartách, protože si to NVIDIA udělala a zaplatila za to. Vlastně když to vezmeme kolem a kolem, tak Ray tracing je jediná věc, která v téhle hře kupodivu trochu viditelně funguje. I když dělá vizuálně jen velmi málo, za opravdu zásadní propad výkonu, což dohánět zapnutím DLSS, které spousta věcí rozmaže (protože tak z principu co by upscaling funguje), je na výkonných grafikách za desítky tisíc opravdu pitomost. Hraní s DLSS není hraní v plných detailech, ale s viditelně horším obrazem. DLSS = nižší detaily. Takže zapínat RT a DLSS je kravina.

A jak to tedy běhá?

  • Test výkonu grafických karet (GPU)

Hru jsme testovali na nové sestavě s RYZEN 9 5950X. A to ve verzi 1.12. Tedy s updaty, které ale nezměnily mnoho od verze 1.0 při vydání. Vlastně nezměnili vůbec nic s výjimkou opravy extrémně hloupé chyby ve využití procesorů AMD. Samozřejmě máme také poslední ovladače AMD a NVIDIA. A takhle to vypadá:

Testováno je na ULTRA (máme vypnutý bloom a pár dalších zbytečností), samozřejmě bez RayTracingu, který nejviditelněji dělá to, že výrazně srazí výkon zhruba o polovinu. Ve FullHD je hra rozumně hratelná i na mainstreamových RX 5600XT nebo RTX 2060, ale ani ty nedají 60FPS, pokud nesnížíte detaily.

Ve 2560x1440 je tahle hra už docela peklo. Na 60FPS nestačí ani RTX 2080Ti. Potřebujete alespoň nový Radeon RX 6800 a lepší. Musíte si docela pohrát s některými detaily, aby se hra slušně hýbala na kartách jako je RX 5700 XT nebo RTX 2070S v tomhle rozlišení.

No a ve 4K jsem i já s grafikami RX 6900 XT a RTX 3090, musel detaily snižovat. Jediná RTX 3090 se blíží 50FPS, hra prostě nemá optimalizace pro RDNA 2, ale má optimalizace pro RTX. Tady tedy bude potřeba upravit pár nastavení, sáhnout se dá na stínování atd. osobně jsem hrál tak ne vyšší/ultra detaily na cca 60FPS s RTX 3090 a 50FPS s RX 6900 XT. Takže dá se to.

Nicméně je evidentní, že hra potřebuje hodně, ale hodně práce a optimalizací. Jakkoliv vypadá dobře, nemyslím si, že vypadá až tak dobře, aby to muselo běhat tak mizerně i na TOP high end grafikách, jak nyní běhá. Na rovinu, kvalita grafiky téhle hry není tak dobrá, aby to běhalo takhle mizerně i na kartách za 30tisíc +. Ovšem fakt, že na optimalizaci se ani nesáhlo, nepřekvapuje vůbec vzhledem k tomu, co všechno u téhle hry není po technické i obsahové stránce hotové.

  • Test výkonu procesorů (CPU)

Jednou z oblastí, kde tvůrci mají obrovské rezervy, je využití procesorů. Hra dokonce vyšla s nepochopitelnou chybou. Procesory AMD RYZEN vůbec neměla využita vlákna (SMT). Až následující patche to trochu opravily a výkon RYZEN procesorů se posunul. Ale pořád to zdaleka není tak, kde by to být mělo.

Hra sice dokáže adresovat 16 procesorových vláken, ale nedokáže je skutečně využít (ostatně nemá čím, když fyzika ani AI v téhle hře defacto neexistují). Všeho všudy prakticky využívá jen 8vláken.Tohle má být hra nové generace, ale její využití procesorů, zejména supervýkonných ZEN 2/3 je tragické a komické. Optimalizace se evidentně teprve připravují (oficiálně na druhou polovinu roku). Hra náš pro testování používaný procesor AMD RYZEN 9 5950X, využívá pouze na cca 45%. Nicméně pokud máte méně jak 6jader, budete mít opravdu výrazně méně výkonu. Doba 4jádrová opravdu skončila.

U AMD RX 6000 grafik v kombinaci s RYZEN 5000 a nově i RYZEN 3000, lze zapnout AMD Smart Access Memory (SAM). Přidává hned několik % výkonu ve všech rozlišeních, i když hra na to není nijak optimalizována. V testech jsme nechali výsledky RX 6800 XT v kombinaci s aktivním SAM.

  • Test výkonu při zapnutém RayTracingu, tedy plných detailech!

Kupodivu jediná věc, která technicky funguje v téhle hře, je Ray Tracing díky NVIDIA, která si jej do hry zapracovala. V současnosti proto ani není možné jej zapnout pro Radeon grafiky. Zapnutí tohoto viditelně zlepšuje nasvícení zejména v temnějších částech hry, Vypadá to lépe. Nicméně v drtivé většině hraní, speciálně pokud hrajete za světla, vliv Ray Tracingu je velmi malý, prakticky neviditelný, pokud nevíte, na co máte koukat a že tam je nějaký rozdíl.

Problém je, že ani extrémně drahé grafice RTX 3090, to není provozovatelné. Raytracing je příliš náročný. Ano, jde zde možnost zapnutí DLSS, ale to je hloupý marketing. Co dělá DLSS, je vlastně inteligentní upscaling. Vezme tu scénu v nižším rozlišení a zvětší ji do vyššího. Výsledek je slušný, textury, modely apod. Není to ale tak ostré jako nativní originál, ale je to slušný (DLSS 2.0 je opravdu výrazně lepší než DLSS 1.0). Jenže jakmile se na obrazovce objeví dynamické efekty, déšť apod. tohle DLSS upscalovat z principu neumí. Tyhle efekty zůstávají v nízkém rozlišení a strašně to bije do očí. DLSS je fajn technologie, pokud máte slabé GPU a chcete si zahrát náročné nové hry a jste tedy zvyklí se v detailech a grafické kvalitě omezovat. Ale DLSS je naprostá kravina, pokud máte kartu typu RTX 3090, což je grafika za 50 tisíc, protože ji máte proto, že chcete tedy hrát v nejlepších ostrých detailech. DLSS jsou ale nižší detaily a navíc rozmazaný obraz. Není to prostě tak dobrý, jako nativní obraz. Jenže bez DLSS se nedá RayTracing v téhle hře ani s RTX 3090 prostě provozovat.

Bohužel ten výsledek za to nestojí. Nativní 4K na RTX 3090 v ULTRA nastavení bez RTX je viditelně zásadně hezčí, než rozmazané DLSS+RayTracing. V současné podobně je tedy Ray tracing v této hře k ničemu a naopak ukazuje, proč je tahle technologie nyní u téhle generace GPU vlastně ztráta času a nic jiného než čistý marketing. Stávající grafické karty jsou příliš slabé i na tohle minimalistické nasazení Raytracing efektů na obrazovce, které tvoří tak maximálně 1% toho, co vidíte na scéně, ale jsou na to schopny vyplácat polovinu výkonu. Smysluplné ale stále omezené nasazení RayTracingu do her je minimálně 2 celé grafické generace daleko … A tahle hra to plně dokazuje. Ray Tracing funguje, ovšem o tom to ale nikdy nebylo! On fungoval vždy už roky. Jenže z hlediska požadavků na výkon je prostě neefektivní a nepoužitelný realtime v současných hrách. Klasická rasterizace navíc mnoho z těch odrazových efektů dokáže extrémně dobře „nafalšovat“ a stačí jí k tomu zlomek výkonu. A nelze ty prvky nahradit zcela Ray Tracingem, protože drtivá většina hráčů nemá a nebude mít v dohledné době GPU aby to zvládlo. Takže přínos Ray Tracingu není zjednodušení nyní, čímž by být měl. Naopak věci zhoršuje i pro vývojáře, protože musí dělat oba způsoby s tím, že s Ray Tracingem to při současné výpočetní náročnosti, prakticky nikdo používat nebude = ztráta času i peněz.

Nicméně technické zpracování hry je problém hlavně z jiných důvodů … tak se na ně podívejme.



 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PC
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PCStředa, 17 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 456x
Komentářů: 0
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?Úterý, 16 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 650x
Komentářů: 1
MSI Claw otestován – na konkurenci dle očekávání nestačí
MSI Claw otestován – na konkurenci dle očekávání nestačíPondělí, 15 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1205x
Komentářů: 1
Total War: Warhammer 3 dostane novou expanzi!
Total War: Warhammer 3 dostane novou expanzi!Pátek, 12 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1043x
Komentářů: 0
FALLOUT 4 dostane oficiální NEXT GEN aktualizaci
FALLOUT 4 dostane oficiální NEXT GEN aktualizaciČtvrtek, 11 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1077x
Komentářů: 4
Seriál Fallout je tu a je to pecka!
Seriál Fallout je tu a je to pecka!Středa, 10 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1740x
Komentářů: 6