FarCry 2: recenze herní pecky roku nebo zklamání roku? Tisk E-mail
Saturday, 22 November 2008
FarCry 2: recenze herní pecky roku nebo zklamání roku?
Jak se hraje FarCry 2
FarCry 2 - zpracování a závěr

FarCry 2 má být komplexní akční hra s RPG prvky a s důrazem na příběh. Teď se podíváme na to, zda to, co nám autoři roky slibovali, se skutečně podařilo naplnit. Takže jak se FarCry 2 hraje ...

• Ve válce je dobré mít respekt u přátel.

Ve hře nezůstanete neutrálními. Čím máte větší reputaci u přátel a válčících stran, tím více vám budou lidé pomáhat, když jste v maléru. Což se v pozdějších misích velmi hodí. Například chlápek v baru vám řekne, že potřebuje sehnat nějaké ty dokumenty, když mu je obstaráte, tak se vám zvýší reputace a máte o jednoho přítele více. V nebezpečných přestřelkách, kde vám jde nepříjemně o život a vy jste těžce zraněn, tak vám tento přítel může přijít na pomoc. Odtáhne vás do bezpečí, kde se můžete ošetřit a ještě vám pomůže s eliminací pár protivníků. Ale aby se tak stalo, musí být přítel poblíž, nejlépe v nějaké skrýši, kterých je po herním světě solidní počet. V těchto skrýších si můžete skladovat zbraně, střelivo, lékárničky, anebo se také prospat. To se hodí při určitých misích. Například, když dostanete za úkol se prostřílet na poštu a odcizit z ní balík, tak není nic lepšího než se pěkně prospat a vyrazit v noci - čas ve hře tedy funguje. Nepřátelé si vás nemusí všimnout a vy nepozorovaně splníte úkol.

farcry2-8

Jelikož nepřátel se po tom herním světě pohybuje solidní kvantum, tak se nevyhnete ani tomu nějakému zranění. Jelikož s prostřeleným hrudníkem byste dlouho nepřežili, tak jsou vám vždy po ruce nějaké ty lékárničky. U sebe můžete nést až 5 injekcí morfínu, které vám ihned doplní zdraví na 100%. Poté, jak vám dojdou injekce, tak jsou všude možně po mapě rozesety lékárničky, ze kterých si vezmete potřebné injekce a můžete opět pokračovat v tuhém boji. Problém nastane, když vám zdraví klesne na poslední dílek. To je třeba urychleně se ošetřit. Například vytáhnout si kulku z kolena, nebo si obvázat čistý průstřel na ruce. Těchto poměrně sadistických animací je ve hře celkem okolo desíti. Asi nejsadističtější scénkou je to, jak vaše herní postava si rovná zlomený kotník. Nebo i takový drát zaražený v břichu po nenadálém výbuchu vozidla ve vaší blízkosti, není zrovna pokoukání vhodné k obědu. Ale je to docela zajímavé vylepšení, kdy si hráč uvědomí, že jeho herní postava není nezranitelná ...

farcry2-4

Ale co dopravní prostředky? I ty mohou snadno utrpět „zranění". Vozidel je ve hře docela dostatek, ale po těch pár kulkách, kterým se špatně vyhýbají, potřebují také urychleně opravit, neboť mohou vybouchnout. To se dělá v jednoduché minihře. Přijdete k motoru od dopravního prostředku a zmáčknete příslušné tlačítko. Vaše postava vytáhne ráčnu a začne u motoru utahovat šroubky, čímž se vozidlo vrátí do pojízdného stavu. Musím uznat, že animace vaší postavy jsou velmi pěkně udělané a například, když nastupujete do vozidla nebo se přesunujete od volantu ke kulometu namontovaném na korbě, tak můžete sledovat pěkně naanimované pohyby vašich končetin. A když jsme tak u těch zranění, tak i reakce protivníka na zranění jsou docela dobře naanimované. Střelíte nepřítele do neprůstřelné vesty, zahodí pušku a vytáhne pistoli. Přestane se hýbat a jen odpočívá prostě tak jako v reálu. Nebo střelíte vojáka do nohy a jeho kamarádi nevědí odkud, jste stříleli? Tak pro zraněného pošlou někoho, aby jej odnesl do bezpečí. Po tom, co vezme zraněného druha na rameno, můžete odstranit oba dva protivníky jednou kulkou.

• Na vodě na souši ve vzduchu.

FarCry byl jedinečný už kvůli dopravním prostředkům. Mohli jste si vzít rogalo a proletět se po mapě, ukrást žoldákům z kasáren jeep vybavený kulometem, raketometem a dopravit se kam bylo třeba. Voda nepřišla také nazmar. Mohli jste si „vypůjčit" člun a plout si to pěkně po řece. Vzhledem k rozložení herního světa u FarCry 2 (celkem 2 mapy po 25Km čtverečních na každou mapu), by jsme se bez dopravních prostředků uchodili k smrti. Tak nám autoři připravili celkem 2 typy člunů. Jeden rybářský- nezřídka kdy ozbrojený a jeden bojový od vojáků. Mezi auty se můžeme těšit na terénní Jeep a nebo na buginu. Vojáci mají dále staré dobré britské tereňáky, které určitě všichni dobře znáte z filmů o Africe (Land Rover). Tato vozidla jsou vybavena kulomety a zřídka kdy se vám může poštěstit i auto s granátometem. Jediné co vám brání v tom nasednout do Jeepu a vyrazit na lov zvěře je to, že všude hlídkují vojáci a když vás zpozorují, tak po vás jdou do vyždímání svých sil a nebo nádrže jejich vozu.

farcry2-12

Problém je, že se tito protivníci neustále respawnují a budou vás otravovat během celé hry opakovaně. Tak že očekávejte, že během hraní nenarazíte ani na tři minuty, kdy byste měli klid (samozřejmě jestli nebudete chodit po vyznačených cestách, tak si toho klidu užijete i více). Jako další přibližovalo, na které můžete narazit je rogalo, typické pro FarCry. Bohužel vzhledem k všudy přítomnému silnému větru je manipulace s touto poletuchou velmi složitá a většinou skončíte rozlámaní na nějakém šutru, než abyste se pěkně proletěli po krajině. Škoda.

• Chytrý nepřítel anebo natvrdlý slepec?

Pamatujete si na docela skvěle zpracovanou umělou inteligenci nepřátel ve FarCry? V té době to bylo  až nečekané, čeho všeho je schopná uměla inteligence vytvořená Crytekem. Nepřátelé si předávali zprávy o protivníkovi. Domlouvali se na postupu, vzájemně se kryli a vlastně se chovali téměř jako skuteční lidé. Ve FarCry 2 je inteligence protivníků také na poměrně solidní úrovni, ale již to není taková bomba jako u původního FarCry v době jeho vydání.

farcry2-9

Nepřátelé se vzájemně kryjí. Když jeden přebíjí, ostatní poskytují podporu. Využívají zdatně inteligentně stacionárních zbraní a všemožných výbušnin, například granátů. Ale již prostě jsou na trhu hry, kde protivníci mají mnohem lepší inteligenci. Nepřátele jsou vždy ve velice početné převaze, a když po vás všichni jdou naráz (s čímž můžete počítat), tak vám dokáží nehorázně zatopit (bohužel umělá inteligence ve FarCry 2 je až přehnaně agresivní). Protivníci nasedají do všudy přítomných vozidel a snaží se vás přejet anebo pokoutně pokropit z palubních zbraní. Jako mínus musím brát to, že nepřátelé o vaší přítomnosti okamžitě ví, jakmile jim zabijete někoho z týmu. Okamžitě všichni vědí, že mají o jednoho kamaráda méně a hned vás začnou hledat. Což je docela nerealistické. Když protivníka odděláte pěkně potichoučku pistolí s tlumičem anebo mačetou, tak se prakticky žádného hlukotvorného projevu nedočkáte, a nepřátelé, co jsou například na druhé straně rozlehlého tábora, by o vás neměli vůbec vědět. Ale jakmile vy na někoho zaútočíte, vědí to prostě všichni a jdou po vás. Což je jednoznačně velikým mínusem.

• Peníze vždy až na prvním místě ...

A to platí i v této hře. Ačkoliv zde neplatíte normálními penězi ale diamanty, tak stejně se bez nich neobejdete. Budete je potřebovat u překupníků se zbraněmi pro nákup nového vybavení. A kde ty diamanty můžete sehnat? Jsou zde celkem tři možnosti. Buď zajdete k vysílači, který je označen na mapě, a připojíte se na něj. Poté dostanete přes mobilní telefon úkol od neznámého muže, týkající se eliminace nepohodlné osoby. Tento zlý akt vám vydělá něco okolo 10 až 20 diamantů, což není mnoho. Anebo můžete si ty diamanty nasbírat. Ve hře je celkem schovaných 221 kufříků s diamanty a v každém je uschováno od jednoho diamantu až po čtyři třpytivé kamínky. Ty kufříky najdete podle indikátoru na GPS, když jste poblíž nějakého kufříku, tak na GPS začne stále silněji blikat zelená dioda. Jako poslední a taky nejdůležitější přísun peněz jsou odměny od válčících stran. Ty vám zadávají většinu úkolů a poměrně pěkně za ně zaplatí celkem od 15 diamantů až po 40, což je již celkem solidní odměna za vaší nebezpečnou práci.

farcry2-5

Bohužel téměř veškeré vydělané diamanty utratíte za nové zbraně nebo za výbavu pro vaše skrýše. Tak že moc ušetřených diamantů vaše postava do důchodového věku mít nebude. To by již bylo zhruba vše k náplni samotné hry. Pojďme si říci něco o technické stránce a vyřkněme si i závěrečný ortel pro tuto hru.

Spuštěno: 596x