Half Life BLACK MESA – RECENZE nejlepší akční hry v úžasném redesignu! To musíte vidět. Tisk E-mail
Pondělí, 16 březen 2020
Half Life BLACK MESA – RECENZE nejlepší akční hry v úžasném redesignu! To musíte vidět.
BLACK MESA - klasika v moderním vypiplaném zpracování
altZnáte a máte rádi původní Half Life? Nyní vyšla jeho nová zcela modifikovaná verze. A je úžasná!

• Half Life BLACK MESA – RECENZE

nejlepší akční hry v úžasném redesignu! To musíte vidět.

Half Life je hra, kterou určitě každý fanda počítačových her dobře zná (a pokud ne, měl by si rychle doplnit obzory). V roce 1998, když vyšla, spadla z ní mnohým brada. Úroveň grafiky, realističnosti a zejména nerušená akční FPS hratelnost s příběhem a prakticky plynule navazujícím herním prostředím nerozkouskovaným viditelně na levely, neměla konkurenci. Dnes se dá říci, že prakticky všechny akční hry z první osoby s příběhovou kampaní, kopírují přístup a styl, jaký v tomto žánru nastavil právě první Half Life.

Hru si můžete v pohodě zahrát i dnes. A docela to doporučuji, protože i dnes svými herními kvalitami snadno překoná většinu moderní produkce. Pochopitelně grafická stránka a celkový vizuál hry je velmi zastaralý (ale stále akceptovatelný), rovněž umělá inteligence a poměrně malé levely (ale na současných PC s SSD už s rychlým nahráváním). Ke hře vyšly také dva zdařilé datadisky. Half-Life: Opposing Force (1999) a Half-Life: Blue Shift (2001) druhý jmenovaný přinesl také balíček s vyšším rozlišením textur a úpravy některých modelů, se kterými i originální hra vypadá přeci jen o něco lépe.

Sám jsem si tedy nedávno střihl původní Half Life 1 a musím říci, že neztratil mnoho ze svého kouzla. Po stránce hratelnosti stále strčí do kapsy většinou dosud vydaných příběhových stříleček. Ano, některé části hry odhalují z dnešního pohledu a zkušeností, zásadní nedostatky v designu některých prvků a objektů a pohybu postavy v tom prostředí je trochu divný, ale jednoduše řečeno nesmíme zapomínat, že i vývojáři VALVE se tehdy také učili.

A na dobové možnosti to bylo více než dobré. Pravda, zejména poslední dějství, planeta XEN byla vždy mnohými považována za nejslabší částí hry a působila trochu nedodělaně a nedotaženě.

Proč doporučuji si speciálně první originální Half Life teď zahrát? Protože po mnoha letech byl dokončen a vydán kompletní redesign HALF LIFE, známý jako projekt BLACK MESA. A mezi námi, je to naprostá pecka! Schválně jsem se osobně roky vyhýbal hraní jednotlivě publikovaných částí hry a čekal jsem na kompletní verzi. A ta je tady, dostupná na STEAM jako samostatná hra všem. A čekání stálo za to …

• Black Mesa

Co začalo jako malý nadšenecký mód, skončilo jako profesionální kompletní a komplexní technická i obsahová předělávka jedné z nejlepších akčních her minulosti za plné podpory původních tvůrců. A nebavíme se jen o kompletní technické aktualizaci, novém vizuálu, ale tvůrci předělali a opravili řadu designových chybiček a nepovedených poněkud „akward“ částí původní hry. Některé věci včetně celých „herních levelů“ jsou tedy zcela nové.

Nejdéle se pracovalo právě na poslední části hry (planeta XEN), která s tou původní verzí nemá prakticky nic společného. Až tedy na to, že se odehrává na tom mimozemském světě. Ovšem až se tam v BLACK MESA poprvé teleportujete, spadne vám brada. O to více, když si před tím střihlnete tu původní starší verzi!

Tohle není žádný laciný jednoduchý mód s pár texturami apod. Tohle je regulérní samostatná velká akční příběhová hra s působivým vizuálem (přestože jede na starším herní SOURCE engine), ale zejména výtvarně a do detailů vybalancovaná hratelnost s kompletním předěláním a vylepšením celého originálu, právem považovaného za jednu z nejlepších akčních her všech dob.

Na rovinu, Black Mesa jako samostatná kompletní hra, s přehledem strká do kapsy prakticky všechny akční příběhové hry, které v poslední vyšly. Je lepší než cokoliv, co jsem v tomto stylu v mnoha posledních letech hrál. Bez přehánění. Team Crowbar Collective, který za tímto projektem stojí, odvedl minimálně stejně dobrou práci, jako kdysi VALVE, když vydalo původní Half Life. A nedivím se, že VALVE oficiálně podpořilo vydání tohoto remake, a dokonce dovolilo jeho autorům jej prodávat jako samostatnou hru na jeho vlastní platformě (stojí 18 eur na STEAMu).

A jaká tedy je?

Far Cry slaví 20 let! Také si přijdete staří?Thursday, 14 March 2024
Spuštěno: 861x