Pozor na Free-to-Play! Hraní zdarma se stále více prodražuje a prohlubuje krizi herního průmyslu Tisk E-mail
Pondělí, 20 srpen 2012
Pozor na Free-to-Play! Hraní zdarma se stále více prodražuje a prohlubuje krizi herního průmyslu
Free-to-play - na kost osekané hry s laciným vývojem a drahé na hraní

• Free-to-play (F2P)

- na kost osekané hry s laciným vývojem, ale drahé na hraní

Především zapomeňte na to, že Free-to-play znamená hraní zdarma. Ano, donedávna to možná ještě platilo. Existovaly a stále ještě existují hry, které lze skutečně s plnohodnotným zážitkem hrát zdarma, i když i u nich je to dnes s vývojem směrem od možnosti k nutnosti plateb dosti na vážkách. Her skutečně zdarma bez nutnosti placení, však rapidně ubývá a zejména od velkých studií a vydavatelů F2P hry v jejich podání už zadarmo rozhodně nejsou.

Ano, stále si můžete hru zdarma stáhnout a začít hrát, ale rychle zjistíte, že k plnohodnotnému zážitku vám hodně chybí. Jde o to, že F2P mělo být postaveno na myšlence, že každý hráč si může zdarma plnohodnotně zahrát a pokud si bude chtít užít více, získat drobné bonusy, nebo urychlení postupu hrou, může si zaplatit za ten obsah, který chce, nikoliv, že jej potřebuje. Jenže to už u mnoha F2P her neplatí.

Tvůrci cíleně dělají hry takovým způsobem, že plnohodnotného zážitku hraním zadarmo nedosáhnete. Buď jsou herní možnosti značně omezené, nebo jste ve značné nevýhodě proti platícím hráčům. Navíc nemáte jistotu, že ten obsah, který si zaplatíte, ve hře zůstane konstantní. Mnoho vývojářů sahá a balancuje s herním obsahem tak, že vás v podstatě nutí si kupovat stále nový a nový. A nejde jen o obsah. Cílově je celá hra upravena a designována tak, aby hráč chtěl a někdy dokonce musel kupovat další obsah, čemuž je celá hra striktně podřízena - hratelnost a technologická pokročilost jsou tak odsunovány do pozadí. Důležité je hráče dojit. Bohužel celý tento systém nejen že nabourává ideu F2P hraní, ale hlavně škodí celému hernímu segmentu, kdy místo vývoje v před na všech frontách, jdeme všude vzad.

Za největší problém ale považuji tu šílenou rychlost s jakým tempem se F2P hry objevují. Právě na GamesComu byla představena řada online titulů, včetně těch nesoucí známá velká jména. Někteří vydavatelé neváhali oznámit ani vícero takových her najednou. O tom, že to nedělají pro ideu plnohodnotného hraní zdarma, se asi netřeba přít, kdy navíc těžko nevidět ohrožení vývoje klasických neOnline a neF2P her.

• F2P jak vypadá a jak by mělo vypadat

Současná idea velkých studií i dalších vývojářů ohledně F2P her je jasná. S minimálními investicemi udělat základní kostru hry, kterou si navíc někde když ne rovnou odcizit a zkopírovat, tak jen se silně inspirovat - hlavně nic nevymýšlet. Vznikne tedy kostra, která bude zdarma a tedy ponese lákavou marketingovou nálepku F2P, ale obsah do ní, na který jsme normálně u velkých her zvyklí, bude všechno, jen ne zadarmo. A udělají pro to cokoliv. Jsem si jist, že to někteří chtějí dotáhnout až do absurdna, kdy nám dají základní hru zdarma, ale dokupovat si budeme muset třeba každý level, každou zbraň, každé vybavení a hlavně i čas, který ve hře budeme chtít strávit. A pořád to nebude kompletní hra a komplexní herní zážitek, který nabízejí/nabízely velké hry.

Že přeháním? Ale kdeže, takové hry už skutečně existují, kdy u kterých si musíte zaplatit za čas a za obsah který potřebujete ke hraní. Jinými slovy se usiluje a také se tak již děje, že se zmenšuje kvantita i kvalita obsahu základní hry šířené zdarma a roste kvantita obsahu nutného, ale placeného. Nikoliv však jeho kvalita. Rozežraní vývojáři, vydavatelé a tak dále utrácejí za vývoj her horentní sumy, na kterých to ovšem není vidět a v ruku v ruce s herními magazíny udělující 10/10 90% her, kdy tyto magazíny prodražují hry nám všem, protože spolknou obrovské částky vydávané za inzerci, nám tlačí nové jednoduší, méně sofistikované, méně náročné hry, ovšem za vysokou cenu s krycím jménem "Zdarma". Ve výsledku tak hra obsahově výrazně chudší a kratší a také technicky soudobě výrazně méně pokročilá než třeba 10 let starý předchůdce, stojí mnohonásobně více. F2P je další štace herního průmyslu, jak podojit hráče a dát jim ještě méně za ještě více. Přitom F2P mělo sloužit hlavně hráčům samotným.

V základu měla být zdarma plně hratelná hra s kompletním obsahem. Jakési časově, nebo levelově omezené demo. Jinými slovy, třeba jste si mohli plnohodnotně se vším zahrát pár hodin, nebo se dostat na určitý level, kde jste byli zastaveni a pokud jste chtěli hrát dál, férově jste si hru koupili. To je ona myšlenka, platím za to, co skutečně hraji a chci hrát. Jinými slovy jste si vyzkoušeli plné DEMO hry a buď se vám líbilo a chtěli jste to dohrát, takže jste si zaplatili hru, nebo nelíbilo a konec. Férové.

Druhou možností jsou Online hry proti dalším hráčům, kdy je základní verze hry zdarma a nabízí skutečně plnohodnotné hraní, často i neomezenou dobu. Tvůrci ale nabízí placené bonusy, které vám třeba umožní se dostat rychleji k dalšímu obsahu než neplatící hráči, či získat drobné bonusy a výhody, které ovšem celkově nenabourávají hraní proti neplatícím hráčům. Jinými slovy platíte opět za to, že chcete, ne že musíte.

Jenže mnoho současných i nových F2P je plánovaně vydáváno tak, aby hráč musel platit, a ne že chce. Hlavně je to uděláno plíživě s využitím psychologie, takže než se hráč naděje, je v pasti a platí za hraní zdarma jako vzteklý.To už ale pak nemá s hraním zdarma přeci nic společného ...

Spuštěno: 420x