Recenze a test: FAR CRY 3 - Drsná otevřená akce a boj o přežití si říká o titul akční hry roku 2012! Tisk E-mail
Monday, 26 November 2012
Recenze a test: FAR CRY 3 - Drsná otevřená akce a boj o přežití si říká o titul akční hry roku 2012!
Technické zpracování a grafika
Testovací sestava a nároky na PC

• Gameplay - jeden velký boj o přežití

Už od začátku nasadí autoři drsné tempo a některé slabší povahy by mohl úvod hry a úvodní mise dost vylekat. Zvlášť na vyšší obtížnost se solidně zapotíte i u svého PC. Hra je udělána z pohledu první osoby, což výrazně umocňuje zážitek ve stylu "na vlastní kůži". Hlavní hrdina navíc není ten nemluvný typ, který mají jiné hry. Naopak je celá hra vlastně o něm a on mluví a to se nebavíme o RPG hře, ale čistě o FPS.

Herní mapa je ohromná a sestává se vlastně ze dvou velkých ostrovů, které jsou plně otevřené k vašemu prozkoumávání, i když na ten druhý se dostanete až po polovině hry. Autoři tedy použili nápady a zpracování druhého dílu, ale podstatně je vylepšili. Ostrovy jsou rozděleny do několika sektorů, kde každý má pozorovací věž, jejímž prozkoumáním si odhalíte celý sektor a také dva hlavní tábory, které se v sektoru nacházejí.

Ty, pokud je dobudete, tak obsadí vaše spřátelená frakce a vy se tak po opakovaném navštívení lokace v rámci nějakých pozdějších úkolů, nebudete znovu muset utkávat se stále se rodícími nepřáteli, což byla největší bolístka druhého dílu. Zároveň musím říci, že dobývání táborů je jednou z nejlepších částí hry. Na rozdíl od přísně koridorových akčních her, zde můžete volit několik způsobů a protivníci na ně budou reagovat. Můžete hrát jako sniper, můžete hrát stylem plížení, nebo s využitím pastí, či přímou akcí. Zejména na vyšších úrovních obtížnosti si musíte celou oblast nejdříve pečlivě prohlédnout a zvolit tu nejlepší možnou cestu, protože ve Far Cry 3 nejste většinu času nesmrtelný superman a přesila proti vám je značná a může být ještě větší, když necháte nepřítele zavolat posily. Výborný je systém označování nepřátel dalekohledem atd.

Samozřejmě nemusíte ostrov ani objevovat, ani dobývat tábory, ale připravíte se tím o hodně zábavy, navíc nebudete mít viditelnou mapu a ještě budete mít problémy s přemisťováním. Výborně zde funguje systém rychlého cestování, opět výrazné vylepšení proti druhému dílu. Hra také nabízí něco, jako zárodek RPG systému. Máte celkem 3 stromy vylepšených dovedností/vlastností, a pokud je chcete všechny, musíte nejen splnit všechny úkoly, což vám dá asi jen polovinu potřebných zkušeností, ale také plnit vedlejší mise a hledat bonusové předměty. Mě se podařilo dostat se na plný level splněním asi 75% výzev a hry.

Kromě hlavních úkolů jsou tu ještě zábavné vedlejší mise a úkoly a další činnosti. Zajímavé jsou zbraňové výzvy a doručování první pomoci. Hodně těžké a důležité jsou lovecké výzvy a také úkoly typu musí zemřít, kde si zahrajete na Hitmana :). Tyhle úkoly jsou důležité v přístupu ke schopnostem (zkušenostem), ale také k možnosti, vyrobit si z ulovených vzácných zvířat pokročilé věci, jako pás na munici, peněženku apod.  Ačkoliv tyto aspekty mohly být udělány méně konzolovitě s větší výzvou a menší samozřejmostí, je nutné je ocenit, protože přesně zapadají do ducha celé hry.

Far Cry 3 ovšem není RPG, je to prostě jen akce s několika málo prvky RPG, které ale rozhodně potěší, protože bez nich by byla hra mnohem sterilnější, nudnější, a prostě tím, co se nám na současné koridorové arkádové akční produkci nelíbí. Tady máte možnost volby, není tu jen úzký koridor a tupí nepřátelé, kteří vám budou jen tak nabíhat v úzké chodbě před hlaveň, tady si skutečně zabojujete. Ale také se pořádně protáhnete, protože celý ostrov je protkán jeskyněmi, opevněními, a parádními přírodními roklemi, kam si zaskáčete do vodních hlubin. Zaplavete si i v moři a prolezete se po horách. A nemusíte chodit jen pěšky, můžete se také projet v mnoha dopravních prostředcích, prostě úplná paráda a symfonie volnosti! Vrcholem jsou skoky padákem, létajícím oblekem nebo prostě jen let rogalem (ano příznivci prvního dílu, rogalo je zpět a ve velkém stylu!).

Nesmí chybět zajímavé zbraně, ke kterým získáte přístup a také k jejich vylepšení, na což si musíte vydělat. Zpracování zbraní obecně hodnotím jako povedené, včetně rozdílnosti v jejich ovládání. Zbraně celkem realisticky "kopou" a zohledněn je i účinný dostřel zbraně. Zajímavým prvkem je luk, se kterým zažijete pár horkých chvilek :). Pro mě osobně je ale číslem jedna Z93 sniper rifle v kombinaci s MA416 s tlumičem a optikou.

Ruku v ruce s tím vším jde samozřejmě technické, grafické a výtvarné zpracování, bez kterého by podobná hra nebyla prostě vůbec zajímavá ...

Spuštěno: 663x