RECENZE: FALLOUT 4 aneb zábavná, ale nedodělaná hra. Co Bethesda zkazila a jak to napravit?
Fallout 4 v podání Bethesda - pálíme potenciál a ka
Sláva modům! Jak opravit FALLOUT 4?
altOčekávaný FALLOUT 4 dorazil. A je to extrémně zábavná hra, která je mnohem horší než měla být.

• RECENZE: FALLOUT 4 aneb zábavná, ale nedodělaná hra.

Co Bethesda zkazila a jak to napravit?

Očekávaný FALLOUT 4 dorazil. A je to extrémně zábavná hra, která je mnohem horší než měla být.

FALLOUT 4 je další hra, kde recenze ukazují, kdo je novinář a recenzent a kdo si na něj jen hraje, či hůře, je prodejnou **** obelhávající čtenáře a zákazníky. Měl to být další herní vrchol nejen tohoto roku. A proč také ne! Za touhle velkou značkou, za kterou se táhnou davy hráčů, stojí jedno z nejbohatších a nejúspěšnějších herních vydavatelství posledních let a jen SKYRIM samotný, nemluvě o předchozích dvou FALLOUT hrách, vydělal miliardy a tak jistě není pro BETHESDA problém investovat klidně stovky milionů dolarů do pořádného pokračování slavné hry, kdy navíc mají díky Fallout New Vegas velmi pevné RPG základy této klasiky žánru, na kterých se dá stavět. Tohle se prostě nedalo pokazit, nejlepší podmínky pro vývoj nového FALLOUT, který zase trochu posune hranice žánru, vytře nám zrak obřím post apokalyptickým živoucím světem a dech beroucím technologickým a grafickým zpracováním, protože jistě není možné, aby BETHESDA použila ten stejný zastaralý herní DX9 engine, který byl použit u všech her od FALLOUT 3 až po SKYRIM a přímo volal po náhradě, kterou si BETHESDA může dovolit. Zkrátka naše očekávaní ani požadavky doby, nebyly nijak nerealistické. A jak to dopadlo?

Jak už jistě víte, FALLOUT 4 nemá objektivně žádné právo na to, kandidovat na hru roku 2015 a už vůbec ne na to, porazit The Witcher 3, pokud jde o celkovou herní kvalitu, kvalitu vývoje a prostě kvalitu celku. To pochopitelně nic nemění na tom, že FALLOUT 4 je zábavnou hrou, která vám některým vydrží až stovky hodin. Problém je, že to zdaleka, ani náhodou není to, co jsme čekali, ba hůře, už vůbec není tím, čím být měl, mohl a vlastně bezpodmínečně musel! FALLOUT 4 kandiduje z mnoha důvodů na herní zklamání, či přesněji spíše vývojářské selhání roku. A to, i když, znovu důrazně opakuji, je extrémně zábavnou hrou!

• FALLOUT 4 – Kam se poděl herní vývoj?

V novodobém FALLOUT 3 z roku 2008, který navázal jako novodobé zpracování na původní sérii, jsme se přenesly do moderního 3D FPS světa. Ale že to nebylo ono, se asi shodneme. A tak BETHESDA oslovila původní tvůrce FALLOUT her, svého času působící ve studiu OBSIDIAN, a umožnila jim vytvořit FALLOUT NEW VEGAS. Hra běžící ve vylepšením engine FALLOUT 3, ovšem s plnohodnotnými RPG prvky s výrazným propracování, světem reagujícím na vaše rozhodnutí a dalšími věcmi, díky čemuž samotní tvůrci FALLOUT 1 a 2 prohlásili, pokud by měli technologické možnosti, jaké měli nyní, původní FALLOUT 2 by vypadal a fungoval přesně jako NEW VEGAS.

A právě díky FALLOUT NEW VEGAS jsme od FALLOUT 4 očekávali ještě hlubší propracování RPG systémů, nový engine protože už před lety byl ten herní engine použitý i u Fallout 3, a byl použit i u SKYRIM, což už se setkalo s oprávněnou kritikou kvůli zastaralosti technického základu, špatné optimalizaci a obecně opakovanému výskytu stejných chyb a problémů. Obzvlášť když, znovu připomínám, za hrou stojí BETHESDA jedno z TOP světových herních vydavatelství (tedy žádná partička "žebrající" na Kickstarteru, jímž lze ledacos odpustit), které utržilo miliardy dolarů za předchozí FALLOUT 3 a NW a naposledy za SKYRIM, což je vlastně hodně příbuzná hra FALLOUTům alespoň z tvůrčího a herně stylového hlediska se stejným funkčním základem. Tvůrci FALLOUT 4 navíc mohli, jako všichni ostatní, vidět, letos na příkladu Witcher 3, jak má vypadat moderní RPG v otevřeném světě, filmové pojetí rozvětveného příběhu se značným vlivem s herními rozhodnutími hráče a to všechno v grafice vyrážející dech (odpovídající roku vydání). A co jsme dostali?

• Jak vznikl FALLOUT 4?

Pokud by probíhal standardní vývoj hry odpovídající velikosti a možnostem studia, tak by FALLOUT 4 vypadal úplně jinak, než jak nakonec vypadá. Ve skutečnosti bohužel vypadá tak, že se sešla před časem BETHESDA s několika svými pár vývojáři a shodli se, že by bylo dobré udělat FALLOUT 4 k udržení značky na živu a vyždímání dalších miliard z hráčů, kteří už dračí SKYRIM prolezli křížem krážem. Nicméně aby to nestálo moc, tak vedení rozhodlo, že celou hru udělá tady Vašek s Pepou. Přesně tak FALLOUT 4 vypadá, jako práce dvou lidí za 2-3 roky (soudě podle toho, co dokáží někteří moddeři za pár týdnů). Takže naši milí dva vývojáři prostě vzali FALLOUT 3 a upravili ho, o něco hůře, než leckterý větší fandovský mód pro samotný Fallout 3. Proč nevzít FALLOUT New Vegas? Příliš mnoho práce, příliš moc RPG prvků a bez účasti kolegů z OBSIDIAN studia nepoužitelné pro záměr udělat na vývoj laciné pokračování hry. Takže základem je FALLOUT 3 s letitým herním engine, který stále i dnes běží jen a pouze pod DirectX9. Že existuje řada pěkných módů, které výrazně vylepšují grafiku, textury atd.? No a? Žádné z nich nebyly začleněny! Že má hra stále problém se stejnými chybami a neoptimalizacemi už od F3? Ale vždyť už si všichni tak nějak zvykli, a stálo by to pár set dolarů na vývojáře, to opravit, to nebudeme dělat ... Takže trochu změníme kulisy, z Washingtonu DC se přesuneme pár set kiláků k Bostonu a je to. RPG prvky a výrazný vývoj postavy, očesat, zrušit! Rozhovory? Očesat, jednoslovné odpovědi stačí, alespoň nadabujeme hlavní postavu, protože nemluvný hrdina příběhového RPG  už by přeci jen v roce 2015 vypadal blbě. Tak a to by bylo všechno, a šup s tím na trh.

Nesmějte se, vývoj FALLOUT 4 definitivně probíhal podobným způsobem. V mnoha směrech se o vývoji nedá ani v nejmenším mluvit, v některých ohledech jsme se dokonce vývojově vrátili o krok i více zpět. FALLOUT 4 je z pohledu herního vývoje prostě špatný vtip a ani náhodou to není to, co by to být mělo a co jsme s ohledem na možnosti BETHESDA právem očekávali.

V následující kapitole se tedy podívejme, jaký FALLOUT 4 nám multimiliardová BETHESDA dala a v té další se podíváme na to, co už se dá s využitím stále většího množství kvalitních „módů“ opravit a napravit.

Taj pojďme na to …

Spuštěno: 524x