Recenze hry a test nároků na grafiky: TOMB RAIDER - Lara je zpět ve velkém stylu a žije!
Tomb Raider - Gameplay
Test grafik, technologické a grafické zpracování hry
altRestart série do podoby dospělé akční dobrodružné filmové hry s neuvěřitelně živou hlavní hrdinkou.

• Recenze hry a test nároků na grafiky:

TOMB RAIDER - Lara je zpět ve velkém stylu a žije!

Restart série do podoby dospělé akční dobrodružné filmové hry s neuvěřitelně živou hlavní hrdinkou.

Očekávání od nového TR byla značně smíšená a spíše převládala lehká skepse a obavy. Výsledek je ovšem skoro šokující. Jedna z nejlepších her podobného typu, která kdy byla vytvořena. Jedna dlouhá napínavá dobrodružná akční jízda v hlavní roli s nejživěji a nejrealističtěji působící počítačovou postavou a navrch ještě ikonou ženských herních postav vůbec.

Nejsem ortodoxní příznivcem plošinovek a konzolových skákaček, které Tomb Raider reprezentuje. O to více oceňuji, jakým směrem a stylem se nový Tomb Raider vydal. Trochu se divím nad stesky, že tahle nová hra je konzoloidní a kdesi cosi. Ano, u některých her, které zkonzolovatěly až v posledních letech tyto nářky zcela chápu a souhlasím s nimi, neboť to zabíjí a mění jejich podstatu i základ. Ovšem Tomb Raider? To byla vždy konzolová plošinovka ve 3D zpracování z pohledu třetí osoby! Od původního prvního dílu z roku 1996 byla tahle hra vždy vydávána na různé druhý konzolí, a pravověrnou "konzolovkou" byla od samého počátku. Restart série toto všechno ponechal s tím rozdílem, že využil větší měrou možností současného počítačového HW, který je výrazně modernější než ten v současné generaci herních konzolí Xbo360 a PS3. Změnilo se jen podání obsahu hry a jeho proporční vyváženost (více v další kapitolce).

• Tomb Raider 2013 - Dospělá hra pro dospělé publikum s "živou" PC postavou

Série TR restart nutně potřebovala. Poslední, již devátý(!) klasicky pojatý díl TR vyšel v roce 2008, což je od roku 1996, kdy série začala, slušný nášup. Za ty roky ovšem fandové série odrostli. Takže zatímco kdysi se hráčům v jejich 15ti letech se mohla líbit akční hrdinka s bujným poprsím provádějící, vzhledem ke své tělesné stavbě, fyzicky nemožné věci, dnes v roce 2013 by už podobná věc asi nezaujala. Průměrný věk hráče je dnes kolem 30ti let a to platí o i o těch, kteří hráli většinu her ze série TR.

Tomb Raider 2013 je tedy jiný. Ale v pozitivním slova smyslu. Je pojatý jako akčně dobrodružný film, kde pohyb určujete vy. Ano, ubylo v něm dlouhých skákacích pasáží, ale to hlavně proto, že ty nepůsobí uvěřitelně, jako že je v lidských silách je vůbec vykonat. V novém TR se tvůrci snažili o větší věrohodnost a uvěřitelnost a pasáže jsou tedy o poznání realističtější, ale o nic méně zábavnější - samozřejmě  je to pořád akční hra, takže pořád na to musíte koukat s rezervou.

Ve výsledku jsou v této hře tyto akční pasáže na úrovni špičkových dobrodružných akčních filmů. S tím souvisí i zpracování hlavní hrdinky. Už žádná proporčně nevyvážená postava, kdy člověku zůstával rozum stát, jak se s těmi obrovskými nárazníky udrží na té kolmé stěně, či jak metá ta salta, aniž by jí rozhodily těžiště apod. Nová Lara nejen že vypadá jako reálná zdravá mladá žena, ona se tak i chová, pohybuje a jedná. Tvůrci se správně soustředili na zpracování hlavní postavy, a to jak po stránce psychologické, tak po stránce vizuální.

Výsledek je omračující. Tohle je nejživěji a nejrealističtěji působící a vůbec nejlepší zpracování ve skutečnosti neživé počítačové herní postavy, které jsme kdy v jaké hře mohli vidět. Lara jednoduše působí tak živě, že v průběhu hry několikrát zapomenete, že to není živá osoba a nedíváte se na hraný film. Napomáhá tomu jak detailní zpracování pohybů (kde bylo k jejímu vytvoření použito speciální technologie zachycující pohyb skutečné osoby), ale také kompletní zpracování složitější mimiky obličeje.

Lara se tak v různých situacích tváří přesně tak, jak byste čekali. V jejím obličeji rozpoznáte širší skupinu emocí, jako jsou obavy, strach, úzkost, ale i odhodlání a třeba i přesně ten moment, kdy učiní rozhodnutí a tak dále. Celé věci napomáhá i několik moderních technologií, které jsou exkluzivně jen pro PC platformu s odpovídajícím DX11 hardwarem.

Mluvíme například o TressFX, což je renderovací technologie vyvinutá přímo herním studiem ve spolupráci se společností AMD, která využívá fyziky k realistickému zpracování složitých "multiobjektů", v případě TR jsou to konkrétně vlasy. Ačkoliv není výsledek zcela dokonalý, vzhledem k tomu, jak nepřirozeně a staticky vlasy byly do této doby zpracovávány a jak ve hrách vypadaly, je to obrovský skok. Nikdo zkrátka doposud v žádné hře nepředvedl nic, co by se tomuhle alespoň blížilo. I to realističtější zpracování vlasů výrazně nepomáhá k živosti a uvěřitelnosti celé postavy Lary v novém Tomb Raider.

• Restart série ...

A tím se dostáváme k tomu, o čem restart série je. Tvůrci si ponechali hlavní prvky celého života a světa Lary Croft, které známe. Takže je to mladá archeoložka (zde akorát po studiích), která za zatím (v novém díle) neobjasněných okolností ztratila rodinu a je se svým, "školním" teamem na výpravě za hledáním jisté oblasti. A zde začnou problémy ...

Ztroskotají na ostrově, který jak se později ukáže, je přesně tím, co hledali. Ale také zde našli a objevili něco, co nehledali a začíná dobrodružná akční výprava za přežitím v hlavní roli s Larou Croft, která se z mladé, zatím jen teoreticky sportovně trénované dívky, stane tou Larou, kterou známe a musí jak sama přežít, tak zachránit své přátele.

Spuštěno: 120x