Recenze: Mass Effect 2 – Velkolepý herní román nabral směr průměru, přináší nadšení i zklamání Tisk E-mail
Saturday, 30 January 2010
Recenze: Mass Effect 2 – Velkolepý herní román nabral směr průměru, přináší nadšení i zklamání
Mass Effect 2 - jeden z herních vrcholů roku
Mass Effect 2 - Technické zpracování
Mass Effect 2 - Hodnocení

• Mass Effect 2 – jeden z herních vrcholů roku

Očekávání ale i sliby autorů byly velké, ne přehnané, ale velké. Nicméně vzhledem ke kvalitám prvního dílu a vzhledem k tomu, co BIOWARE předvádí (viz. excelentní RPG Dragon Age před pár týdny), tomu prostě nemůže být jinak.

(nahrávací obrazovky jsou zpět - rychlost nahrávání záleží na výkonu PC)

Druhý díl navazuje vším na ten první. Herní engine ani prostředí se neměnilo. Přesto kráčí druhý díl poněkud jinou cestou, než ten první. Před vydáním ME2 jsem byl na oficiálním rozhovoru s EA ohledně druhého dílu, kde nám bylo vysvětleno, proč je ME2 takový, jaký je a jaké jsou ty novinky. V první řadě byl Mass Effect 1 hodně akčním RPG, ale těch RPG prvků tam bylo docela málo. Druhý díl už vlastně RPG není. Zde asi oficiálně EA se mnou souhlasit nebude, oficiálně je totiž ME2 RPG a to proto, že je to hra na hrdiny a to že tam nejsou prvky jako inventář, zkušenosti, rozsáhlé stromy dovedností a tak dále, prý nevadí. Já řeknu na rovinu, že to vadí a dost.

(Zbytky RPG inventáře - BIOWARE s EA šlápli hhodně vedle)

RPG je hra na hrdinu, ale ten inventář, který v druhé dílu zcela chybí spolu s vylepšováním zbraní a zbroje, není v RPG hrách jen tak pro nic za nic a je to rozhodně velký krok zpět. ME2 pak totiž silně místo RPG připomíná ukecané Call Of Duty. Z dalších novinek je daleko větší zaměření hry na boj.

To samo o sobě není vůbec špatné a hodnotíme to jako kladné zlepšení. Krytí a zásobníky mají jasně pozitivní vliv na hratelnost, bohužel co už se nám líbí méně je vyřazení lékárniček. ME2 jede na hloupé módě čistě dobíjecího zdraví, kdy pokud jste na tom špatně, tak se stačí schovat a za chvíli jste zase vyléčeni. Je to systém pro hlupáky a to že se BIOWARE k jeho použití snížilo je jednoznačně krok velmi špatným směrem. Zapomeňte také na přemítáním nad volbou štítů a své zbroje, vše co bylo skvělé na systému inventáře a variability v prvním dílu bylo zničeno a nahrazeno směšnou převlíkárnou, pár kusy vybavení u kterých neovlivníte kromě barvy nic. Dokonce nemůžete vybavovat podrobně ani své spolubojovníky. To je špatná cesta BIOWARE a z toho jsem hodně zklamán.

(Nudný ale důležitý výzkum - nedotažený prvek hry)

Inventář tedy neexistuje, s čímž souvisí to, že jsem v RPG hrách zvyklí sbírat tuny a tuny vybavení, studovat jeho vlastnosti a vybírat si to nejlepší. No na to v ME2 zapomeňte. Tím se hra opět přibližuje čistě arkádové akci ala Call of duty a odbíhá od RPG. Opět to hodnotím jako jednoznačné mínus a špatný tah. Ve hře tak narážíte dokola na nabourávání PADů, počítačů a skříněk, kde nacházíte jen peníze. S těmi se také nachází jinak než v prvním díle, kde jich zase bylo příliš mnoho. Nyní za ně nakupujete jen velmi málo vybavení a serepetiček do kajuty a tak vlastně to málo, co vyděláte staří na vše, co obchody nabízí. Víceméně tedy důsledek zničení klasického inventáře a vybavování hrdiny. Systém známý z RPG byl nahrazen hloupým jednoduchým systémem výběrem konkrétních zbraní z malé nabídky. Nově přibyly těžké zbraně, které jsou fajn, jenže obrovské výbuchy nedělají v okolí žádnou škodu, což je dáno omezeností herního enginu a tím, že Mass Effect mělo být RPG a ne Call of Duty. Do očí bijící nezničitelnost prostředí a jeho chudost hodně kazí akční zážitek, kdy se můžete před výbuchy raket krčit bez obav i za nezničitelným papundeklem.

(Další pozůstaky inventáře - výsměch všem RPG hrám)

Abyste neměly pocit, že autoři ze hry jen hromadu věcí vypustili a nic nepředali, tak přidali. Nově je zpracován průzkum planet. Hledáte suroviny pomocí detektoru z orbity a střílíte sondy. Má to svou poezii a líbí se mi to. Natěžené suroviny následně potřebujete pro vylepšování lodi, zbraní, zbroje a schopností. Ty mají poměrně velký vliv a doporučuji tak činit. Bohužel surovin je ve hře značný přebytek. Dával jsem si hodně záležet a doslova jsem vycucával každou planetu. Na konec jsem měl vše vyvinuto a sklady plné surovin k ničemu. Jinými slovy úplně zbytečná činnost, která není herně nijak odměněna. Chyba a nevyužitý potenciál.

(Dobrý nápad, ale opět nedotažený - později zbytečný průzkum a žádné vozítko)

Nově je také zpracován pohyb lodi po mapě, kdy tento prvek je lepší než v prvním díle. Dokonce musíte tankovat a nakupovat sondy. Je to fajn, ale nakonec zjistíte, že i tento prvek je nějak nedotažený a těch pár míst, které poměrně malý vesmír Mass Effectu nabízí, prozkoumáte velmi rychle a zjistíte, že tam nic moc není. Vedlejší úkoly jsou sice rozličné, v zásadě však velmi krátké nudné a nic zásadního z hlediska herní odměny nepřinášejí. Bohužel autoři vypustili jízdu vozidlem po povrchu, což mě docela mrzí. Teď prostě jen přistanete na malý ohraničený kousek země, prostředí vyčistíte od nepřátel a zase nastoupíte do raketoplánu. Nezabere vám to více jak 5-10 minut. Není to to pravé ořechové.

Stejně jako v prvním díle máte k ruce řadu parťáků. Ty si musíte sesbírat a jejich sběr a řešení jejich problémů (každý má jeden), zabere 90% herního času. Jednotlivé postavy jsou zajímavé, jenže vesmír a hra je moc malá, parťáků zbytečně moc, takže mám silný pocit, že celý druhý díl staví hlavně puzzlovitě na tom sesbírat je z galaxie a vyřešit pár jednoduchých a časově nenáročných zápletek kolem nich.

(Asistentka asistuje ;) - ne vážně, klišé sekretářky funguje i v ME2)

Hlavní děj a boj proti obávanému nepříteli je záležitost asi 5-6ti klíčových misí a to vydá tak na 5 hodin herního času. Bohužel tedy zajímavé profily parťáků, se kterými opět vedete rozhovory, jsou trestuhodně vyplýtvány v malém prostoru samotné hry. Bohužel propracovanost postav ani vztahy s nimi zdaleka nedosahují úrovně propracovanosti v Dragon Age!

(11+ vy - Tucet špinavců - příliš mnoho postav na malém prostoru - méně je někdy více)

Co naštěstí Mass Effectu zůstalo je originální byť malé prostředí a dobrá atmosféra. Zůstaly také propracované dialogy, navazující vztahy a tak. Přesto lze rozhodně říci, že nedosahují propracovanosti a rozsahu prvního dílu ME ani Dragon Age. ME2 vznikal v kratší době a je to znát. Přesto se to hraje rozhodně hodně dobře a pořád je z toho cítit BIOWARE, a druhou stranu patří ME2 v tomto ohledu k méně povedeným hrám BIOWARE.

Podívejme se na technickou stránku hry …

SONY „poraženo“ nebude chtít PSN k hraní Helldivers 2Monday, 06 May 2024
Spuštěno: 1113x