Recenze: R.U.S.E. – Strategické překvapení roku s originálním a špičkovým zpracováním Tisk E-mail
Sunday, 24 October 2010
Recenze: R.U.S.E. – Strategické překvapení roku s originálním a špičkovým zpracováním
R.U.S.E. - Čistokrevná strategie
R.U.S.E. -  Dostane PC do kolen ...
R.U.S.E. - Hodnocení a závěr

• R.U.S.E. – čistokrevná strategie

Jsou strategické hry, kde jsou jednotlivé rasy tak vybalancované, že jsou mezi nimi opravdu jen drobné rozdíly. Osobně ale neznám strategii, kde by mezi jednotlivými rasami, v tomto případě národy, byly tak ohromně viditelné rozdíly, které ale každému umožňují zvolit si pro jeho herní styl dokonalou jednotku. Pokud ovšem narazí na stejně schopného hráče s jinou strategií, výsledkem je souboj dvou zcela odlišných armád se zcela odlišnými schopnostmi výhodami a nevýhodami a přesto jsou to bitvy, které rozhodně nemají jistý výsledek.

Tak například hra za Američany je takovou střední cestou, mají slabé obrněné jednotky, ale zato jich je hodně, silná je ale pěchota a bombardovací letectvo a jednotky jsou poměrně levné, takže na začátku hry mají výhodu. Pokud chcete zasypat nepřítele jednotkami, tak je SSSR, který má slabé letectvo, slabou pěchotu, ale relativně silné tanky. Pěchotu a tanky pak dokáže chrlit v neskutečných počtech.

Naproti tomu jsou tu Němci, za které já v této hře hraji osobně nejraději, protože vyhovují nejlépe mému způsobu hraní. Ti jednotky vyrábějí nejpomaleji, jsou také nejdražší, ale na sílu jejich zbraní nikdo jiný nemá. Silné mají letectvo, které je sice drahé, ale díky proudovým stíhačům i bombardérům je nejrychlejší. Mají silnou pěchotu a silný obrněný průzkum. Hlavní síla ale spočívá v tancích, speciálních zbraní a těžkém dělostřelectvu i protileteckém vybavení. Všechny tyto věci jsou sice hodně drahé, ale síla a odolnost je na jejich straně.

Rozmanitost jednotek v této hře je opravdu značná, a protože je to hra postavená na reálných základech, jednotky je mají také. Ve hře se ale setkáme i s jednotkami, které nakonec ve skutečnosti zůstali (naštěstí), jen na papíře a většina z nich je právě na straně Německa, jako například ohromný těžký tank Maus či velmi dalekonosná raketová vozidla atd.

Samozřejmě speciální jednotky mají i ostatní národy, i když se přiznám, že dokumentů o zbraních 2svv jsem viděl hodně, ale o výzbroji, kterou disponují některé národnosti v RUSE, jsem jaktěživo neslyšel. I když některé jsou inspirovány reálnými základy.

V samotné hře jde hlavně a jedině z počátku o surovinovou převahu – máte zdroje, máte zásobování? Pak máte, co potřebujete. Zdroje reprezentují z počátku skladiště, které musíte ideálně obsadit, v horším případě přebrat a hlavně udržet. Čím více jich máte, tím rychleji máte potřebný základ pro svou hru a na začátku to rozhodne vlastně osud celé hry. Pokud tedy neuděláte chybu vy, nebo nepřítel a své výhody v lepším začátku nevyužije. Pak se totiž dají se slušnými prostředky postavit administrativní budovy, které generují jedinou surovinu nekonečně, a s takovými 10 budovami už nemusíte suroviny vůbec řešit a vyrábíte. Nevýhodou administrativních budov je zranitelnost a vysoká cena. Takže je musíte velmi dobře chránit a nenechat na ně vystřelit (a to ani sebe).

Pozor na palbu do vlastních řad si musíte dávat během celé hry, samozřejmě v omezeném rozsahu, ale pokud si třeba rozmístíte protiletecké a tankové jednotky do lesa a pak si je při prudší potyčce odkryjete, že si kus lesa vypálíte, není to dobré. Stejně tak si můžete při náletu na nepřítele v blízkosti svých jednotek svrhnout bomby na své jednotky a stavby.

Nicméně jeden z nejdůležitějších prvků hry nejsou jednotky ani jejich možnosti a vyvážení. Je to velmi originální a přitom jednoduchý prvek válečných lstí. To je něco jako speciální schopnost. Každé bojiště je rozděleno na několik sektorů a válečnou lest můžete přivolat na každé a třeba různou, někdy i více na jedno. Lstí je hned několik a jejich možnost použití se průběžně doplňují. A dokáží dát opravdu ohromnou výhodu a správné použití je schopno skutečně výrazně ovlivnit celý souboj.

Mezi nejvyužívanější lsti bude patřit zejména zrychlení jednotek v sektoru, špionáž nebo radiový klid. Stejně tak budete ukrývat své jednotky prostřednictvím maskování. Z hlediska válčení je ale asi nejdůležitějším prvkem možnost vyslat makety, prostě falešné armády a postavit falešné zaminované budovy a tak zcela odlákat pozornost nepřítele, zatímco si připravujete armádu z druhé strany. Makety nedělají žádné škody, ale pokud to chytře načasujete s patřičnou přípravou a nepřítel bude mít smůlu a bude své síly soustředit na špatnou stranu, může to být rozhodující okamžik bitvy.

Lstí je ale celá řada a některé potřebujete k odhalení nepřítele, či zamaskování vlastního útoku. Výhoda těchto lstí je ohromná a jejich použití se tak stává skutečně klíčovou záležitostí načasování i výběr vhodné lokality.

Z hlediska taktiky, jejích možností a její hloubky, je RUSE asi nejlepší strategií svého druhu, která v poslední době vznikla. Možností jak hrát a vyhrát, stejně jako prohrát je celá řada. Všechno lze řešit vícero cestami, a na každou akci existuje správný protirecept. Správná a dlouhodobě připravovaná strategie se správným použitím lstí a využití, získání a udržení převahy je zde dokonale nasimulována. A to nejen celým zpracováním hry a herních mechanismů, ale i technickým zpracováním hry.

A to je další velmi povedenou složkou hry …

Spuštěno: 607x