Spider-Man: Miles Morales na PC – TEST výkonu CPU a GPU a RECENZE hry aneb SONY boduje Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach a redakce   
Neděle, 27 listopad 2022
Přejít na obsah
Spider-Man: Miles Morales na PC – TEST výkonu CPU a GPU a RECENZE hry aneb SONY boduje
Technické zpracování a TEST výkonu GPU a CPU
Závěr a hodnocení

 

 

  • Technické zpracování a TEST výkonu GPU a CPU

Asi nikoho nepřekvapí, že Miles Morales, co by technicky datadisk, jede na stejném engine jako Spider Man Remastered, vydaný v září 2022. Ona je to prostě stejná hra, se vším, co k tomu patří. Proti konzolovému originálu je PC verze pochopitelně mnohem hezčí. Vyšší kvalita textur, vyšší rozlišení, vyšší FPS, lepší nasvícení. Má i podporu ray tracingu. Miles Morales se ovšem odehrává v zimě, také přibyly výraznější efekty počasí, které jsou podařenější než jen déšť u originálu, současně však dělají hru o něco HW náročnější, alespoň naše výsledky tomu napovídají.

Co dělá hru pak opravdu náročnou, jsou opět přidané Ray Tracing odrazy. PC verze tedy také dostala i RT, který se soustředí na realistické odrazy. Těch je ve hře hodně. Ať už máte Ray Tracing zapnutý nebo ne, tak v budovách, loužích a četných výlohách neustále vidíte svůj odraz a odraz New Yorku. Vtip je v tom, že s vypnutým Ray Tracingem, to vlastně ve skutečnosti není odraz, co vidíte.

(levá polovina scény bez RT, pravá s RT)

Je to jen grafický trik, vytvořený letitou jednoduchou metodou s minimálními nároky na grafiku. Protože ve hře nemáte nikdy čas ty odrazy zkoumat, tak si toho vlastně nevšimnete, pokud nevíte, kdy a na co se přesně detailněji podívat. Nicméně Ray Tracing dává nově tvůrcům her možnost, udělat ty odrazy skutečně reálně. Tedy v té ploše se skutečně realisticky odrazuje to, co je v okolí a odrážet se správně má. Pochopitelně to vyžaduje poněkud větší výpočetní sílu, nebo speciální výpočetní jednotky. Nicméně v této hře funguje Ray Tracing na moderních grafikách NVIDIA RTX i AMD RX 5000/6000/7000 sérii.

(levá polovina scény bez RT, pravá s RT)

Aby to s ohledem na výpočetní nároky bylo alespoň někde použitelné, tvůrci do PC verze přidali také NVIDIA DLSS, ale především nejnovější AMD FSR 2.0. Obě tyto technologie dokáží renderovat obraz z nižšího rozlišení na vyšší, aniž by to bylo výrazně poznat (je to poznat). Zásadní je to hlavně pro ten RT režim, kdy zapnutí těch lepších odrazů si žádá kolem 45 – 50% výkonu. Zapnutí DLSS/FSR je tedy nutné pro hratelnost, což osobně považuji za nesmysl, protože RT efekty jednoduše za ten pokles výkonu nestojí.

(levá polovina scény bez RT, pravá s RT)

Jak píši, RT si všimnete jen když dáte scény bez RT a RT vedle sebe a víte vůbec na co a kdy se koukat. Nicméně i ten režim bez RT působí více než dostatečně graficky pěkně, zejména v pohybu nepoznáte mezi RT a bez RT rozdíl, a nestojí vás to 45 – 50% FPS.

Nemusíte tedy zapínat „rozmazávací“ DLSS, nebo zpomalovací DLSS 3, ani univerzálnější FSR, tedy nižší rozlišení, kdy se snaží méně náročně to renderovat zpět do vašeho vyššího. A ač to šlape dobře, je to prostě hraní v horších detailech. Nejlepší nastavení je tedy vše naplno, ale bez RT a bez FSR/DLSS ;).

  • Výkon grafických karet

Pokud jde o výkon GPU, samozřejmě jsme otestovali současné grafické karty ve třech hlavních rozlišeních. Jak to tedy šlape?

  • Výkon v 1920x1080

Většina současných karet nemá problém s 60FPS v 1080p i na plné detaily (bez RT). Výkonnější karty mají běžně přes 120FPS:

Tady tedy žádný problém, snad jen hodně záleží na výkonu CPU, protože tady tvůrci stále nezapracovali na zjevných omezeních:

  • Výkon v 2560x1440

Solidně, s výkonným CPU, to šlape i ve 1440p, se 60FPS to stále je možné hrát i na současném mainstreamu bez RT:

I tady jsou ale znát mezery v optimalizaci a využití moderního HW.

  • Výkon ve 3840x2160

I s výkonným PC ale potřebujete na 60FPS ve 4K pořádnou grafiku, prakticky vyšší třídu, pokud chcete hrát naplno bez RT.

Asi se ptáte, jak to vypadá, pokud byste zapnuly ty realističtější odrazy, tedy Ray Tracing? Inu přijdete hlavně o 40 – 50% FPS:

I RTX 3090 má najednou místo 81 jen 45 FPS ve 4K u slabších karet je to úplně nepoužitelné. Troufám si tedy opět tvrdit, že Ray tracing je prostě nezajímavý v současných hrách se současnými grafikami, neboť tenhle jeden malý efekt, který je v drtivé většině času ve hře neviditelný, vykoupen značnými HW nároky. A pokud prostě nemáte 120+FPS bez RT, kdy vás ten propad o 40 – 50% FPS nemusí tolik trápit a stále to bude hratelné na 60FPS+, tak bych RT vůbec neřešil. Přínos toho absolutně neodpovídá HW nárokům.

  • Výkon procesorů

Bohužel, SONY stále nevyřešilo zjevný bottleneck, pokud jde o využití výkonu CPU, zejména AMD RYZEN. Což je zajímavé s ohledem na fakt, že konzole PlayStation používá RYZEN/Radeon. Pravda, hra byla původně udělaná na starší PS4 takže možná úpravy engine prostě nedošly tak daleko v optimalizacích pro aktuální AMD platformy.

Jsou zde tedy zjevně mezery v optimalizaci. Se stejnou grafikou se dokáže výkon docela lišit v závislosti na použitém CPU. Stejná věc jako u Spider-Man Remastered. Hra sice efektivně využívá jen 12vláken, dokáže zatížit až 24, ale zjevně s různým efektem přínosu/nepřínosu.

Každopádně v této oblasti by si zasloužila hra asi nějaké další optimalizace v této oblasti. Podívejme se tedy k závěru …



 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
SONY „poraženo“ nebude chtít PSN k hraní Helldivers 2
SONY „poraženo“ nebude chtít PSN k hraní Helldivers 2Monday, 06 May 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 793x
Komentářů: 1
Helldivers 2 kvůli SONY PSN nyní hráči nenávidí
Helldivers 2 kvůli SONY PSN nyní hráči nenávidíThursday, 02 May 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1394x
Komentářů: 3
StarField se konečně dočká žádaných vylepšení!
StarField se konečně dočká žádaných vylepšení!Tuesday, 30 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 2140x
Komentářů: 6
Řešení pro pohyb s VR setem?
Řešení pro pohyb s VR setem?Friday, 26 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1944x
Komentářů: 0
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázce
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázceThursday, 25 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 2715x
Komentářů: 5
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní svět
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní světWednesday, 24 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 2195x
Komentářů: 1