Téma: HERNÍ RECENZE na DDWorld – jak hodnotíme a recenzujeme počítačové hry Tisk E-mail
Téma: HERNÍ RECENZE na DDWorld – jak hodnotíme a recenzujeme počítačové hry
Objektivní hlediska hodnocení her
Hodnocení her a Závěr

• Téma: HERNÍ RECENZE na DDWorld

– jak hodnotíme a recenzujeme počítačové hry

Podle jakých kritérií hodnotíme hry? Jak hodnotíme hry? A jak se orientovat v naších hodnocení …

Magazín DDWorld.cz je lifestylový technologický magazín, který se kromě dění okolo počítačů, hardwaru, technologiích novinek zabývá i tím, co na těch počítačích a technologických hračičkách pouštíme. Jednou z velmi důležitých oblastí jsou počítačové hry, které jsou (nebo většina bývala) technologickým pohonem vývoje a nutnosti upgradů. Sepsali jsme pro vás takový malý informativní článek, jak se s recenzemi her vypořádáváme …

• Herní recenze nemohou být objektivní?

Mnoho lidí tvrdí, že recenze (nejen) počítačových her jsou subjektivní záležitostí. Souhlasím s tím jen do té míry, že ano, na mnoha magazínech jsou recenze her skutečně jen subjektivním dojmem autora. To v tom lepším případě, v tom horším je ta recenze neoznačeným zaplaceným PR s předem daným vysokým hodnocením, což je problém asi 90% herních magazínů, které samozřejmě žijí z toho, co jim zaplatí tvůrce dané hry na všimném, či reklamě, a tak u mnoha her zavírají oči nad kvalitou a dávají vysoká hodnocení, které rozhodně neodpovídají kvalitám hry. S nástupem finanční krize, kdy se poněkud přiškrtily výdaje na reklamu a tak dávno, se vedení mnoha herních magazínů ocitlo pod tlakem na výdělky a tak se ještě více rozevřely nůžky rozdílu mezi skutečnou kvalitou hry a jejím hodnocením na stránkách magazínů.

Kdybychom se řídili podle hodnocení mnoha herních magazínů, tak to skoro vypadá, že špatné hry vůbec nevycházejí, protože většina dostává 95-100/100 hodnocení! Jako hráči a hlavně ti, kteří to všechno ve výsledku platí, víme, že nic není od reality vzdálenější. Ročně vyjde nějakých 1500-2000 počítačových her, 90% je totální odpad, který se ovšem vydavatelé snaží prodat, jak mohou. Takže jen 10% stojí za hraní a věnujeme se jim jako hráči i magazíny. Z těch 10% ale dalších 90% zdaleka nedosahuje kvalit na absolutní známky, přesto je sbírají!

I proto mnoho z vás, čtenářů a hráčů, došlo k názoru, že herní recenze nemůže být objektivní! S tímto ale na DDWorld.cz zásadně nesouhlasíme! Recenze hry může být a měla by být objektivní. Objektivní by měla být proto, aby to hodnocení mělo nějakou váhu, a objektivní být může, protože každá počítačová hra je jako kterýkoliv jiný současný průmyslový produkt a má několik objektivních hledisek, které lze srovnat, porovnat, poměřit a prostě vynést zcela objektivní hodnocení.

Mnozí si pletou herní recenzi s článkem typu: hra se mi líbí/nelíbí, ale v dávných dobách, kdy ještě herních recenzentů bylo jen pár a byli to skutečně profesionálové, tedy v dobách kdy ještě profesionál neznamenalo jen být za něco placený jak je tomu dnes, byly běžně recenze her objektivním hodnocením produktu! Na to mnozí zapomněli, nebo možná ani nezažili. Na DDWorld.cz jsme se k praxi objektivních recenzí her vrátili. Udělali jsme si jednoduchý seznam objektivních hledisek a hodnotících stupnic, kterými každou hru, jako kterýkoliv běžný produkt, prostě ohodnotíme. Bez ohledu na to, zda se nám osobně daný produkt subjektivně líbí nebo ne.

• Kdo a jak hry recenzuje na DDWorld.cz

Recenze píši převážně já (DD), občas se ale připojí i kolegové. Většinu recenzovaných her dohrávám nejen já, ale i kolegové, takže mám více hodnocení, ze kterých můžu vycházet. Já osobně i dva z dalších členů redakce máme za sebou už poměrně dlouhou herní „kariéru“ čítající 15 let, často i desítky hraní hodin denně (dříve ;) )! O hrách tedy víme opravdu hodně, hráli (a většinu dohráli, mnohé několikrát) jsme všechny zásadní tituly posledních 15let a mnoho dalších méně významných. Myslím si, že se se vší skromností skutečně můžeme považovat za „Hardcore hráče“! A to ve smyslu zapálení, zkušeností, rozhledu a herních vědomostí. Díky tomu můžeme skutečně srovnávat, hodnotit a recenzovat objektivně s potřebnými znalostmi herní problematiky. Navíc všichni ve své herní „kariéře“ dále pokračujeme a hrajeme hry hodně a rádi – udržujeme se v obraze, stejně jako se učíme a seznamujeme s jinými věcmi, které recenzujeme. Hlavně se zabýváme nejen tím jaká je hra, ale také jak funguje a jaké má technologické základy či využívá technologického potenciálu.

• Hry zásadně dohráváme – až potom recenzujeme!

Stejně jako kterýkoliv produkt typu počítačových komponent například, který také nejdříve pečlivě vyzkoušíme a otestujeme, než na něj píšeme nějaká hodnocená a recenze, i hry zásadně dohráváme a podrobně zkoumáme od samotného pořízení, přes instalaci, nastavení, hraní, technologickou pokročilost, funkčnost, až po hratelnost, náplň a závěr. Až na velmi vzácné výjimky, kdy hra třeba „nemá“ konec, nebo se její nekvality jednoznačně projeví po pár hodinách, dohráváme skutečně vše až do konce. Něco i vícekrát, nebo díky více lidem třeba jiným způsobem, abychom tak obsáhli všechno, co daný produkt (hra) nabízí.

Počítačové hry nebereme jako umění, bereme je jako průmyslový produkt herního průmyslu. Prostě je to jen věc …

A jak tedy hodnotíme a jaká máme kritéria a stupnice?

Spuštěno: 542x