THE SETTLERS: NEW ALLIES – TEST výkonu GPU a RECENZE hry. Budovatelská strategie slaví 30 let. Tisk E-mail
Pátek, 24 únor 2023
THE SETTLERS: NEW ALLIES – TEST výkonu GPU a RECENZE hry. Budovatelská strategie slaví 30 let.
Technické zpracování - TEST výkonu CPU a GPU

• THE SETTLERS: NEW ALLIES – TEST GPU a RECENZE hry.

Budovatelská strategie slaví 30 let.

Nebojím se přiznat, že jsem velký fanda budovatelských strategií. Prostě vystavět si městečko, vesničku, fungující ekonomiku od naprostého základu a hodiny a hodiny sledovat, jak tam všichni běhají, kmitají a pěkně to všechno udržovat, to je prostě ono :). Ideální hra/relax, kde musíte sice přemýšlet i počítat, ale současně prostě zapomenete na všechno kolem. Speciálně hry, kde funguje ono „ještě jedna věc a jdu spát“, jsou úplně nejlepší. No a herní série THE SETTLERS, mezi takové skoro vždy patřila. Už v roce 1993 vyšel první díl a byla to pecka, ačkoliv asi nejvíce popularity a herních kvalit, měl až druhý díl. Ať tak nebo tak v průběhu let vyšla řada dílů v této sérii, včetně online verze. Poslední regulérní díl je už ovšem hodně vousatý. Před 13ti lety vyšlo The Settlers 7: Paths to a Kingdom, které jsme tehdy i na DDWorld.cz testovali:

Letos, v roce 2023, tedy celé série slaví neuvěřitelných 30 let, kdy se mě ani nechce věřit, že si pamatuji, jak jsem jako poměrně malý hrál ten první díl v devadesátkách, ale nejvíce mě bavit ten druhý. Nicméně stávající majitel série, tedy vydavatelský dům UBISOFT, se rozhodl oslavit výročí novým dílem a dnes se na něj podíváme.

• THE SETTLERS: NEW ALLIES

– pěkné demo, ale kde je zbytek hry?

UBISOFT a jejich studio Blue Byte měli vývojově ten nejlehčí úkol na světě, pokud jde o vývoj PC hry obecně. Co by vývojáři hry nemůžete mít lepší pozici, než vývoj relativně jednoduché hry, kde nemusíte pracně vyvíjet dechberoucí detaily stále se měnícího velkého prostředí a navíc máte všechny hlavní aspekty designově hotové z předchozích her, takže nemusíte vymýšlet vlastně nic nového. Prostě v příjemné moderní grafice uděláte to, co jste měli v předchozích hrách a mají fandové série rádi. Maximálně to trochu rozšíříte.

A v základu je vidět, že přesně o tohle se tvůrci u nového dílu snažili. Jenže když řeknu, že to nedodělali, tak jsem hodně zdrženlivý. Recenzovat tuhle hru je obtížné, protože jaksi chybí ta hra. Postavíte dřevorubce, pilu, důl na kámen a pak několik baráků pro populaci, a máte hotovo. To je celá strategie. Pak ještě budete potřebovat pár jednotek, takže postavíte kovárnu, pokud můžete, nebo prostě výbavu časem koupíte, a až budete mít tak 50 lučištníků k nim několik frontových jednotek a pár healerů, můžete vyrazit na protivníka. Nemusíte likvidovat všechny jeho budovy, stačí hlavní sklad. A konec. Vyhráli jste.

Bohužel, takhle jednoduché to skutečně je. Tahle hra v současnosti obsahuje naprosté funkční minimum, na nějaké propracované řetězce budovat prostě zapomeňte, stejně tak na nějaké hezké úhledné stavění propracované vesničky, kdy sice budovy na sebe graficky pěkně navazují vedle sebe, ale chybí variabilita, chybí možnost zdí atd. Celá hra obsahuje jen asi 24 různých věcí na produkci, z toho zásadních je ale jen pár.

Ze strategického hlediska je hra obtížná jen chvilku na začátku, kdy máte pár vojenských jednotek, nebo nemáte žádné a nepřítel na vás pošle pár svých. To máte co dělat, než rychle postavíte pár věží jako obranu. Jenže AI není moc chytrá, takže následně posílá pořád další a další jednotky stejnou cestou, ve stejném počtu. Maximem je, když vidí že máte moc silnou obranu, tak počká na posily a pak toho pošle více, ale se stejným výsledkem. Vy si zatím vybudujete tu základní strukturu a připravíte těch 50 – 100 vlastních jednotek, ideálně posílených o vyzkoumané technologie, na což je jedna budova obsahující 3x 8 „technologií“, kde nejzajímavější jsou ty posilující jednotky a hlavně ničení budov nepřítele, kdy je smáznete pak doslova za sekundu. Výzkum vyžaduje jen pár základních surovin, nic zásadního.

A pak vyrazíte tedy zničit hlavní sklad nepřítele, případně pár banditů na cestě a máte vyhráno. To je všechno. To je celá hra. Je to zábavné? Chvíli určitě ano, pro fandy pohodových budovatelských strategií prostě pár desítek hodin sedíte a hrajete se s tím a koukáte, jak běhají. Pohodová grafika a hudba, ale žádnou strategickou hloubku, nebo výzvu zde prostě nehledejte. Bohužel, tahle hra je prostě jen stínem předchozích dílů, postrádá všechny základní věci pro management a budování, kdy obsahově bych ji označil skutečně jen za nějakou DEMO verzi. Problém je, že UBISOFT tohle prodává za 1200 korun a samozřejmě nechybí mikrotransakce, které na rozdíl od mnoha věcí, v této hře fungují….

Jak tedy šlape na našich PC?

Spuštěno: 520x