Starfield – RECENZE a BENCHMARK hry po 300h hraní. Je to dobrá nebo jen archaická hra? Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach a redakce   
Neděle, 17 prosinec 2023
Přejít na obsah
Starfield – RECENZE a BENCHMARK hry po 300h hraní. Je to dobrá nebo jen archaická hra?
Benchmark a technické zpracování hry
Závěr a hodnocení
alt

 

 

 

 

  • Starfield – RECENZE a TEST hry po 300h hraní.

                                                          Je to dobrá nebo jen archaická hra?

Jedna z nejočekávanějších her posledních let konečně letos vyšla. Nové velké Bethesda RPG, Tedy hra od tvůrců Fallout 3 a 4, a hlavně série The Elder Scrolls jako Oblivion a Skyrim. Studio slibovalo velké výpravné RPG v otevřeném světě, ale tentokrát ve vesmíru. Po vydání hry jsme vám nabídli krátké PREVIEW s prvními Benchmarky. Dnes se podíváme na kompletní/komplexní recenzi celé hry na základě 300+ hodin, které jsme v ní odehráli. Kolega už několikrát dokončil hlavní linii, kdy hra má zajímavý aspekt, pokud jde o „dokončení hry“. Osobně jsem se pak věnoval hlavně vedlejším Questům a objevování galaxie. A splnil jsem tak prakticky všechno, co se dalo najít. Autoři hry také vydali několik důležitých oprav a patchů, včetně technického updatu, takže dnes si dáme i aktuální TEST grafických karet a procesorů, a jak tedy hra nyní běhá.

  • Gameplay

Pokud jste očekávali Fallout nebo SKYRIM ve vesmíru, tak nebudete zklamáni. Protože přesně tím Starfield je. Jakkoliv se tvůrci chlubí údajně novým herním enginem, nový rozhodně není. Bez přehánění, 90% hry je technicky stejných jako Fallout 4 nebo SKYRIM. Šablona je úplně stejná, drtivá většina věcí funguje úplně stejně, liší se jen textury a kulisy. Hra má bohužel i stejné funkční a herní nedostatky a nepřekvapivě také některé bugy, které měly předchozí tituly.

Nicméně pár věcí přeci jen u StarField nových je. Největším novým prvkem je možnost stavění vlastní vesmírné lodi a létání s ní. A nebudu přehánět, celý ten editor a systém různých modulů je zdaleka nejlepší částí hry, u které jsem osobně strávil až desítky hodin. Je to něco úplně nového a něco, co mohou i regulérní vesmírné simulátory a hry, hodně závidět. Opravdu skvělá a překvapivě velmi dobře fungující věc. Bohužel byla zasazena do celku, který neumožňuje žádné skutečné využití, natož regulérní vesmírný průzkum.

Sice můžete s lodí odstartovat ve formě automatické animace a dostat se na orbitu kolem planety, ale to je všechno. Můžete sice střílet na lodě, máte klasicky systém energie rozdělovaný mezi systémy štítů zbraní apod., jako v jiných vesmírných hrách, ale systém soubojů lodí je extrémně jednoduchý. Stále zábavný, kdy můžete lodě i fyzicky obsazovat. Na vaší lodi také můžete mít posádku z vašich NPC kamarádů, což dává určité bonusy k perkům a vlastnostem. Loď se prostě chová je to váš mobilní dům. Jenže celý koncept nebyl dotažen nikam dál. Bethesda sice slibovala vesmírné dobrodružství a objevování vesmíru, ale ta loď je zde prakticky k ničemu. Všechno cestování totiž probíhá přes nahrávací obrazovky. Chcete přistát na planetě? Přehraje se jen automatická animace. Ručně přistávat natož vstoupit do atmosféry prostě nemůžete, vlastně ani se přiblížit k planetě, takže nečekejte nic jak No Man Sky apod. Chcete letět k jiné planetě v soustavě? Opět jen automatická animace a nahrávací obrazovka. Chcete letět do jiné soustavy? Opět automatická animace atd. Asi ani nepřekvapí, že v přístavech a na stanicích, když přecházíte mezi lodí a oblastí je také vždy nahrávací obrazovka. Bethesda prostě neumí udělat svou hru bez těch všudypřítomných nahrávacích obrazovek na každém kroku, což dnes působí extrémně archaicky a velmi kazí hraní i atmosféru.

Co dál je nového? Prakticky nic. Vše ostatní, jako systémy výroby předmětů, zkoumání, perků a vylepšování postavy, různé druhy výbavy a jejího vylepšování, stejně jako stavění základen, vše je převzato z předchozích Fallout/Skyrim titulů a funguje s malými obměnami stejně. Protože herní engine je v základu stále stejný. Většina hry je pouze copy-paste, jen s jinými texturami.

Některé prvky jsou také poměrně chudé a nedotažené, což je hlavně celý systém budování základen, který sice nabízí teoreticky zajímavé hospodaření, ale správa základen a možnosti výstavby základen jsou jen absolutní minimum možného bez nějakého většího propracování. Také zbraňový arsenál a vylepšování zbraní i skafandrů a obecně oblečení, je extrémně jednoduché a variabilitou možností velmi omezené. Speciálně když prostě využívá stejné mechaniky jako předchozí hry, člověk by předpokládal větší snahu.

Ano, vaše postava má sice výchozí perky, dávající jisté herní možnosti, ale stejně jako u předchozích Bethesda her, můžete levelovat prakticky donekonečna, tedy odemknout všechny perky všechny schopnosti a být „supermanem“. Je to designové rozhodnutí tvůrců vás neomezovat, ale je to poněkud divné. Nicméně většina z vás, kteří nebudou chtít tomu levelování obětovat stovky hodin k odemčení všech schopností a možností, bude muset poměrně vybírat, na co se specializovat. Možností je totiž opravdu hodně. K odemčení všech perků potřebuje 328 úrovní postavy.

Bohužel to vše je poněkud zbytečné, protože herní svět Starfieldu je poněkud chudý a rychle se okouká, jakkoliv při 1000 planetách to zní divně. Ne ve smyslu, že by tam nebylo co dělat, protože hra je fakticky nekonečná díky AI generování obsahu, kde AI dosazuje objekty na každou planetu a fakticky jich tam může být nekonečně mnoho. Problém je, že až na některé unikátní ručně dělané lokace, je většina lokací sice ručně dělaná, ale dokola kopírovaná na každou planetu, měsíc apod. Takže nacházíte stále stejné doly, vojenské či vědecké základny či plošiny. Lokace se prostě opakují. A tím stejné myslím doslova klony stejných lokací. Úplně stejný důl ve kterém jsou stejně umístěné všechny předměty a vždy je tam stejné rozmístění nepřátel. Ta AI generace ve formě doplňování prostředí o předdefinované objekty působí prostě spíše jako vrchol lenosti tvůrců. A když popáté prolézáte stejný do posledního předmětu identický objekt, i když na jiné planetě v lehce odlišném prostředí, poněkud to otráví a takhle to lze hrát donekonečna.

Takže ano, i pusté planety jsou překvapivě plné „obsahu“ díky AI generování a dosazování lokací, ale rychle se to herně omrzí, a nepůsobí to díky neustálému dejavu, příliš dobře. Pokud jde tedy o ty unikátní lokace, ty jsou o něco lepší a jsou plné klasicky hlavně vedlejších questů a postav. Bohužel Bethesda se ve vývoji tohoto aspektu neposunula za ty roky ani o píď. Takže hra působí archaicky, jako 15 - 20let stará! Protože technicky v tomto aspektu těch 20let stará skutečně je. Vtipné je, že většina misí v této vesmírné hře vyžaduje abyste se po splnění úkolu vrátili k zadavateli pro odměnu a pokec atd. To je divné, protože by se to dalo vyřešit přes vysílačku, videohovor apod.. Tedy technologie, které ve světě jakým je StarField, určitě jsou. Ale protože nebyly v Oblivion a Skyrim, ze kterých celý systém questů a postav je převzat, tak to tu není. Je opravdu směšné, že si musíte doběhnout osobně na vesmírný úřad pro úkol zas a znovu a nelze úředníka kontaktovat například videotelefonem z inventáře apod. A to je jen jeden z mnoha příkladů extrémní zastaralosti hry z hlediska herního designu.

Bohužel zklame i hlavní příběh. Celý nápad multi-dimenzí sice není nezajímavý, ale ta evidentní recyklace systému schopností ze SKYRIMu, kdy místo sběru dračích hlasů sbíráte „tajuplnou mlhu“ a odemykáte si prakticky stejné schopnosti jaké jste měli ve SKYRIM, je směšná. Bohužel hlavní příběh trpí nepříliš povedeným psaním a dialogy. Bethesda sice tvrdí, že hru ovlivňujete vašimi rozhodnutími a volbami, atd. ale to je hodně přehnané tvrzení. Naopak jste často iritováni tím, že vlastně nemůžete udělat a rozhodnout se, jak byste skutečně chtěli, hra vám nedává na výběr jinak než splnit nebo nesplnit úkol. A problém je to proto, že hned několik RPG her v poslední době mají tenhle systém hráčských rozhodování mnohem lépe zpracovaný a rozvětvený. A Starfield tak proti nim působí opět extrémně zastarale.

Hru také sráží nezajímavost většiny charakterů a poněkud zastaralá technická i grafická stránka, kdy postavy ve StarFieldu vypadají prostě jak remaster těch ze Skyrimu, chovají se tak, chodí tak atd. Vše zaostalé ve srovnání s tím, jak vypadají a fungují herní postavy v Cyberpunk 2077 nebo BG3! A Bethesda nevylepšila prakticky nic. Dokonce hlavní postava ani nemluví, což dnes také nepůsobí dobře. A tak by se dalo pokračovat. Znamená to, že je hra špatná? Ano i ne. Více ale až v závěru. Teď se podívejme na technické zpracování ….



 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázce
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázceČtvrtek, 25 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 584x
Komentářů: 2
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní svět
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní světStředa, 24 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1379x
Komentářů: 1
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázce
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázceÚterý, 23 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1058x
Komentářů: 0
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.Pondělí, 22 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1154x
Komentářů: 1
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšení
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšeníPátek, 19 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 3739x
Komentářů: 0
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PC
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PCStředa, 17 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1449x
Komentářů: 0