Starfield – RECENZE a BENCHMARK hry po 300h hraní. Je to dobrá nebo jen archaická hra? Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach a redakce   
Neděle, 17 prosinec 2023
Přejít na obsah
Starfield – RECENZE a BENCHMARK hry po 300h hraní. Je to dobrá nebo jen archaická hra?
Benchmark a technické zpracování hry
Závěr a hodnocení

 

 

  • Závěr a hodnocení …

Na Starfield jsme nadšeně čekali roky. Ostatně proč ne. Tematicky to byla sázka na jistotu. Klasické Bethesda sandbox RPG ve vesmíru? Na tom se nedalo nic zkazit. Speciálně když se Bethesda mohla inspirovat u mnoha skvělých vesmírných her jako No Man Sky, Everspace, X3 atd. atd. Stačilo prostě posunout stávající RPG a příběhové mechaniky na nový level do velkého vesmírného prostoru. A dát nám tu volnost objevovat. Bohužel, výsledek zůstává dalece za očekáváním i sliby.

Podobně jako Fallout 76, jde v mnoha směrech jde o špatnou hru plnou nenaplněných slibů, archaických herních designů a herních technologií. U Starfield je navíc neustále vidět fakt, že jde prostě o přeskinovaný SKYRIM/Fallout 4, kdy téměř 90% hry je naprosto funkčně identických, jen ve vesmírných kulisách. Stejné problémy, stejné nedostatky. Hra působí velmi zastarale, protože zastaralá prostě je. Bethesda tady tomu skutečnému hernímu vývoji moc nedala. Co se tedy stalo?

Podle mě prostě Bethesda a její šéf ztratili o vývoj her poněkud zájem. Volí pro ně snazší a levnější řešení a maximalizují zisk. Rozhodně není Starfield tak dobrý, jak být mohl a měl a jak kdysi své hry dělali. Dle mého názoru vývoji Starfield uškodil plánovaný prodej studia, kdy ZENIMAX a Bethesda se poslední roky snažili prostě minimalizovat náklady a maximalizovat zisky. Takže hra vznikala za podmínek, že se do ní nechtělo ani moc investovat a maximální snaha se věnovala tomu, aby finančně vypadala firma co nejlépe. Prostě aby třeba ten Microsoft zaplatil ten balík, co za ni nakonec také zaplatil. Jak dopadne samotná hra už prostě kdysi samostatné Bethesda/Zenimax, moc nezajímalo, protože to už bude/je problém Microsoftu. A ten se také zhrozil, když viděl, co chtěla Bethesda v roce 2022 vydat! Plánované vydání hry tak rychle zrušil a odsunul téměř o rok, Díky tomu se sice opravilo a dodělalo to nejhorší, ale výsledek je stále daleko za očekáváním. A hlavně za tím, co nám bylo slibováno, jakkoliv se vývojáři a PR Bethesda snaží všechny všude přesvědčit, že není a naše kritika je mylná.

Asi jste si všimli, že StarField také nezískal žádné herní ocenění, dokonce ani nominaci na nejlepší hru roku! To hodně o věcech vypovídá, protože tahle hra měla být titul na další dekádu, podobně jako SKYRIM či Fallout 4, které jsou stále velmi populární. Nicméně StarField rychle ztrácí přízeň hráčů i modderů, protože to prostě není ono.

  • Starfield je archaický s příliš mnoha kompromisy

Jeden z hlavních problémů hry je prostě ten zastaralý technický základ, který marketing vydává za nový. Ovšem v základu je to stále stejný Creation engine, na kterém vyšel už SKYRIM a který vzešel z ještě starších her. A je to vidět i cítit. Fakt že tahle hra má viditelné nahrávací obrazovky mezi lokacemi, je neomluvitelný designový fail. Fakt, že i na nejnovějším HW běhá, jak běhá, a to zdaleka nevypadá jako CyberPunk 2077 nebo AVATAR, je taktéž prostě problém. Speciálně má-li jít o titul, co se bude hrát dalších 10 let!

Nicméně ten zastaralý engine je jen průvodním projevem hlavního problému hry a Bethesda jako takové. A tím je prostě nezájem o skutečný vývoj her a herních technologií dál. Až na ten povedený, ale nevyužitý nový editor lodí, je prostě většina Starfieldu kopií SKYRIM/FALLOUT 4, jen s jinými texturami a kulisami. Skoro všechno zásadní tak působí archaicky a zastarale, protože všechno zastaralé a archaické je. Bethesda prakticky na nic nesáhla, natož že by to vyvíjela a posunula o generaci dál. Tohle má být otevřené RPG s otevřeným světem pro 2023 a dalších 10let hraní? Postavme ten svět a celek vedle herního prostředí CyberPunk 2077. Postavme RPG mechaniky, celý systém dialogů a hráčských voleb vedle CyberPunku nebo Baldurs Gate 3 … nelze prostě schovat, že Starfield působí jako 10 až 15 let stará hra, protože v základu jí je. Velké příběhové RPG hry a jejich tvůrci udělali za poslední roky velký posun ve struktuře světů, v technické zpracování prostředí, postav, struktuře questů a vůbec to, jak je postava samotného hráče v tom světě zapracovaná a jak je filmovém podání všech rozhovorů atd.. Bethesda ovšem v tom všem zůstala ve stavu jakém to bylo už kolem roku 2010.

Navrch té evidentní zastaralosti designu a engine samotné hry i struktuře RPG mechanik a questů, přidala i hromadu tradičních nedostatků. Ten největší jsou její UI a menu hry. Fakt, že nemá herní mapu měst, je neuvěřitelný. Ale zpracování inventáře je pak rovnou absolutní výsměch. Tím spíše, že stejně mizerný výchozí SKYRIM inventář byl kritizovaný už před těmi lety a mezitím modeři vydali mnohem lepší inventář. A místo toho, aby jej Bethesda použila, tak zůstala u té své mizernosti. Naštěstí ten vylepšený UI inventář ze Skyrim je dostupný v upravené verzi i pro Starfield, takže jeho instalaci považuji za naprosto zásadní pro hratelnost hry. Současně považuji hru za naprosto nehratelnou bez instalace módu odstraňující ten základní šedý filtr přes všechno. Dále jsem instaloval mód na FoV nastavení (což pozdější aktualizace hry přidala konečně oficiálně). Nainstaloval jsem také módy pro lepší textury očí, kdy ty výchozí modely vypadají velmi neživě. A dnes můžeme instalovat i vylepšené textury a rozumném 4K+ rozlišení, které alespoň trochu vylepšují celkově zastaralou grafiku hry. Takže spousta mých screenshotů ty módy používá a vypadá tedy lépe než základní hra.

Nicméně některé herní prvky se zatím módy opravit nedají. Celkově nepříliš dobrý příběh, kdy jeho zajímavostí je fakt, že hru musíte dohrát několikrát, abyste odemkly určité zajímavé rozdíly a vtípky mezi zjevně rozdílnými dimenzemi. Nechci prozrazovat mnoho, protože právě konec hry a závěr příběhu je to nejzajímavější, co hra v této oblasti nabízí. Jsou zde sice docela zajímavé vedlejší příběhy, speciálně ten s piráty, ale i tady se hodně projevuje technologická zastaralost hry včetně archaické struktury těch questů a rozhodování. Takže to není prostě ono. Hra pořád nabízí desítky hodiny i více jen v oblasti tzv. vedlejších questů, některé mají chytrý nápad, ale kvalita scénářů a textů je hodně za očekáváním. A za kvalitou i předchozích Bethesda her.  

  • Závěr

Je Starfield špatná hra? Z mnoha hledisek ano. Nicméně to nebrání tomu, abyste v ní strávili spoustu hodin. Podobně jako Fallout 76, což je další poměrně špatná hra od Bethesda, mají prostě své kouzlo a zabaví. Hodně dlouho. Označil bych je za naprosto ukázkové „guilty pleasure“. V obou mám téměř 300 hodin nahráno, což prostě u vyloženě špatné hry asi nestrávíte. Nicméně u obou mě vadí ty zjevné nedostatky a ten nevyužitý potenciál.

Starfield je v současné podobě prostě jakýsi rozpracovaný koncept velkého vesmírného Bethesda RPG. Má úžasně zpracovaný editor lodí, velmi dobrý je i soubojový systém (mnohem lepší než u starších her, kdy zbraně dávají správný pocit), ale všechno prostě absolutně nevyužité v jinak celkově archaicky působícím systému a fungování Bethesda otevřeného světa s hromadou nahrávacích obrazovek a „AI“ dosazovaného předefinovaného obsahu, nahrazující ruční práci vývojářů a tvořící tak prakticky nekonečný obsah. Microsoft bude mít s Bethesdou a celou hrou ještě hodně práce. Musí udělat velké strukturální změny, a donutit tamní vývojáře opravdu věci vyvíjet. V současné podobě prostě Starfield působí jako 10+let stará hra a přeskinovaný SKYRIM/FALLOUT ve vesmíru, což by nebylo špatné, kdyby prostě neexistovaly jiné velké RPG hry, které jsou prostě úplně jinde kvalitou a zpracováním těch RPG a herních systémů i technické stránky obecně. První, co musí MS udělat, je vyhodit Creation Engine a začít buď vyvíjet zcela nový nebo použít UE5+ apod. V každém případě bez toho, aby Starfield byl předělán na zcela nový engine, tahle hra nemůže nabídnout to, co by měla a hlavně tak, jak by měla.

Po stránce obsahu a vylepšení všeho se nebojím, že by se hra vylepšení nedočkala, ale ten zastaralý herní engine žádná skutečná vylepšení v nutné kvalitě a kvantitě prostě neumožní.  Vzhledem k tomu, že TES6 nebo Fallout 5 jsou mnoho let daleko, je prostě hlavním úkolem udělat skutečně zcela nový herní engine a předělat na něj Starfield. Prostě udělat tu hru pořádně tak, aby vypadala a fungovala jako hra z tohoto desetiletí a posunula žánr a Bethesda hry dál. V současné podobně jde v mnoha věcech o zábavný, ale v řadě dalších průměrný až archaický v mnoha ohledech o frustrujícím způsobem nevyužitý koncept hry. V žádném případě to není to, co by to být mohlo a hlavně mělo. Takže jsem zvědav, co s tím Bethesda pod křídly MS vymyslí.

Hodnocení hry: 70%

Za výbavu pro testování děkujeme našim partnerům:

 

 

Hra odehrána na sestavě:

  • Procesor: AMD RYZEN 9 7950X3D (16jader/32vláken)
  • Základní deska: ASUS ROG CrossHair HERO X670E
  • Grafická karta: AMD Radeon RX 7900 XTX 24GB
  • SSD: Gigabyte AORUS Gen4 2TB SSD PCIe 4.0 NVMe
  • RAM: G.SKILL 2x 16GB OC DDR5 6000MHz EXPO
  • OS: Windows 10 PRO 64-bit
  • Monitor: Gigabyte AORUS FI32U (3840x2160 144Hz IPS)
AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
ares_1_Boh_vojny [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-12-23 14:39:27
avatar
nic vymyslat nemusia hernemu svetu to staci ak je zabava hratelnost to sa u hier vzdy ceni.
potooczech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-12-24 00:25:06

Aktuálně mam ve hře prakticky přesně 300h a se 70% souhlasím. Obecně hra, ve které zůstanu 300h nemůže být špatná. To z principu nejde, proč bych v ní jinak trávil tolik času.
Nicméně zásadní problém je engine. Grafická optimalizace je celkem mizerná. Jak by ta hra při stejné HW náročnosti vypadala, kdyby byla v UE5, je asi každému celkem jasné. Pokud to něco kazí, je to jednoznačně engine.
Druhá věc, loadovací obrazovky a do nekonečna stejné animace. Jako smířil bych se s tím, že než někam letět půl hodiny, tak si tam skočím a hra mne tam přenese. Ale opravdu je nutné mít loadovací obrazku za každými druhými dveřmi? Opravdu je nutné donekonečna opakovat animaci, jak si sedám do křesla, jak se zvedám z křesla. Jako po pravdě, mám pocit, že těch 300 hodin je 100 hodin zabraných těmito loadovacími obrazovkami nebo animacemi vzletu a přistání a podobně. Tady je prostě konkurence mnohem dál a ukazuje, že to jde i plynule bez neustálého loadu.
Třetí věc jsou všudypřítomné bugy. Teď jsem zrovna stahoval kredity na Legacy a samozřejmě jsem si to před poslední fází, kdy zapojíte energii, cvaknete tam ty dva klíče, následně tu kysnu, kam se to nahraje a otočíte pákou, neuložil ... a ono se to rozjelo a nedojelo. A já zapomněl, že je zde bug a že je třeba si to před tím uložit a načíst, aby to doběhlo, jak má. Ono takových situací je ve hře víc . Takže návrat k poslednímu savu . A těch bugu je požehnaně, prostě Bethesda.
Ale obsahově je ta hra celkem bohatá, dost příběhových linek a díky unity nemusíte v každém průchodu dělat všechny. Samozřejmě trochu problém je, že máte jen málo skutečných možností, jak něco ovlivnit. V podstatě se dá říct, že hra má vždy prakticky jeden konec, kde buď vlezete do unity, nebo se vrátíte na loď, a na do unity vlezete později. Ale zásadní příběhové změny udělat nemůžete, maximálně UC versus Crimson fleet, ale celkově nic zásadního.
Stejně tak budování základny. Na první pohled fajn, ale ve skutečnosti zjistíte, že je vlastně nepotřebijete. Jejich stavbou trávíte spoustu času, při NG+ o ně stejně přijdete, navíc chybějící možnost nějak managovat suroviny a výrobky vám to tak znechutí, že se na to vykašlete a uděláte maximálně dvě někde po mapě, abyste měli přistávací plošinu jako nouzovku. Jinak ty základny jsou spíše ztráta času, protože jakmile získáte starborn harvest schopnosti, tak si s nimi během misí na planetách nasbíráte vše potřebné a farmenim lodí v Serpentis systému zase získáte prakticky vše, co byste jinak museli kupovat nebo složitě vyrábět. Takže stačí postavit loď s větší úložnou kapacitou a výzkum a vylepšování zbraní můžete v klidu dělat na ní. Základny tady mají malý smysl. V podstatě jen jako velké skladiště, ale díky chybějícímu managementu budete mít nakonec všechno všude.
Co potěší je editor lodí, kde si postavíte loď podle sebe. Škoda jen, že parametry řady součástek lodí nejsou nastaveny zrovna logicky, takže pokud čekáte, že součástky třídy C budou nejlepší, tak ne vždy. Nakonec budete mít zbraně z třídy A, štít se nakonec vyplatí z třídy B a tak dále. Ale máte volnost postavit si cokoli, co vám vyhovuje.
Jinak ano, je to Fallout 4 ve vesmíru. Takový kříženec Fallout a Mass Effect Andromedy.
Nepadnete z toho na kolena, není to tragédie, doporučuji vyzkoušet mody, kterých se vyrojilo obrovské množství velmi rychle. Škoda, že to není v modernějším enginu a škoda, že si s tím nakonec nedali více práce. Jinak to účel splnilo. Hra, co mne zabaví na 300 hodin prostě dvůj účel splnila. Stále je to z mého pohledu lepší, jak jakákoli koridorovka na 10 hodin herního času.
michals_m [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Já se pokusil 2023-12-27 22:11:34

Já se pokusil. Hra vyšla když jsem byl na plánované nemocenské (chirurgický zákrok)...těšil jsem se, že si zahraji. Dal jsem první den, pak část druhého, pak se vše nějak stále dokola opakovalo, jen s jiným pozadím....Třetí den už jsem nedal a odinstaloval. Xbox series X
Tom Vesely [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-01-01 22:48:37

Klasický hype a následný fail. Jako nedávno filmový Rebel Moon.
YORGi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-01-02 13:08:27

DD musí být opravdu odolný jinak nechápu jak mohl vydržet 300h a dohrát to vícekrát

Po cca 30h jsem odinstaloval s velkým sklamáním... Celá plytkost a sterilita té hry mě totálně otrávila.
Stavění vlatní lodě vypadalo super...a pak mi došlo, že se tím zbytečne zdržuju. Uvnitř lodě je zbytečné se pohybovat tak nač dizajnovat a hledat moduly? Na co stavět X hodin základnu když jsem na ní letěl 2x?
Na co zkoumat planety když je to dokola stejný sterilní box s copy/paste budovama/jeskyněma ?


Cyberpunk jsem navzdory stavu při vydání hrál rád a bavil mě 100x víc něž Starfield a to měl Cyberpunk opravdu příšerné bugy...ale vynahradil to zajímavým příběhem,postavami a prostředím což jsou přesně největší faily starfieldu
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!


 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Řešení pro pohyb s VR setem?
Řešení pro pohyb s VR setem?Pátek, 26 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1156x
Komentářů: 0
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázce
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázceČtvrtek, 25 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 2068x
Komentářů: 5
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní svět
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní světStředa, 24 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1918x
Komentářů: 1
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázce
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázceÚterý, 23 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1289x
Komentářů: 0
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.Pondělí, 22 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1286x
Komentářů: 1
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšení
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšeníPátek, 19 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 3899x
Komentářů: 0