3D technologie se rozšíří rychleji? – když to nebude přes drahé aktivní brýle, proč ne Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Úterý, 05 leden 2010
altTak se nám prý 3D rozšíří rychleji. Doufejme, že spíše přes technologii IMAX než aktivní brýle.

 

 

Rok 2010 bude hodně zaměřený na nástup 3D. Po přijetí 3D standardu BluRay se zdá, že by se věci mohly hnout rychleji. Zájem o 3D roste. Upřímně řečeno, když jsem viděl 3D AVATAR, chtěl jsem polarizační 3D hned domů. Sháním tedy 3D polarizační folii a 3D polarizační brýle, je ale otázka, zda to může fungovat. V žádném případě nechci kupovat 120Hz monitor a aktivní blikající brýle, ze kterých mě tak akorát bolí hlava. Bohužel stále není postup na poli 3D jednotný a každý výrobce si tlačí to své.

Hodně se objevují 120Hz technologie a různě aktivní a polarizační brýle. Upřímně řečeno vyhlížím něco na bázi IMAX technologie, která se mi zdá nejlepší a po zkušenostech s 3D notebookem ACER založeným pouze na polarizační folii a brýlích, se mi tahle levná dostupná 3D technologie líbí ze všeho nejvíce. Uvidíme, co nám firmy na CES představí a vůbec v průběhu celého roku 2010. Doufám, že někdo přijde s produktem, kdy si budu moci 3D užít se stávajícím vybavením 60HZ LCD, třeba právě přes levné polarizační brýle, lepší než dvousložkový barevný filtr, který také není úplně ono. Každopádně filmy super, s hrami je to trochu horší, dokud tu nebude standard, kdy to bude fungovat u všech stejně a ne, že bude ovladače ladit výrobce grafiky ala 3D NVIDIA (z principu volovina), tak to nebude nikdy ono. Hrám bohužel standardizace 3D Blu Ray nepomůže. Fotky 3D jsou super, ale jen 3D foťáky, což je potenciál nových produktů na poli digifoto. Každopádně 3D ano, ale levně, bezbolestně a bezpečně …

Zdroj: DDworld.cz

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
c.Data [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-05 16:13:54
avatar
jo souhlas...42" folii z brýlemi jako d set za 2000,- a jdu do toho

PS: Avatar byl bomba
DDment [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-05 16:21:06
avatar
Zase článek, kde je plno nesmyslů. Imax 3D technologie se do domacích monitorů asi těžko dostane, když pracuje na principu dvou supervýkonných analogových promítaček s 70mm filmovým pásem
maltrabob [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-05 16:24:46
avatar
To sa ale bavime o velkoplosnom premietacom platne. Na doma ti postacia dve low-endove analogove premietacky s 8mm filmovym pasom.

P.S.: Pre tych co maju IQ podobne ich digiaure, ide o ironiu:-).
CZRaptor [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-05 16:40:21
avatar
dokud nebudou holoprojektory jak ve star treku tak to nebude ono
MobyDict [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-05 20:46:00
avatar
jo, hologramy a to jak to bylo v Halo, to jse mi libilo, bylo to i pevny kdyz bylo potreba. TO jse mi libilo, Jen asi by to zralo hodne elektriny, to by se cez tesil
Sturm [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - heh 2010-01-05 22:49:34

Ja uz jsem jenom z toho pomysleni "pevnej" ted.
Njn na stary kolena se mam na co tesit.
Kevin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-06 17:43:55
avatar
.... copak za pár let, to budem všichni čubrnět
CNN [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Folia 2010-01-05 17:08:22
avatar
Pokial viem Imax funguje tak, ze ma dve premietacky, kazda so svojim polaroidom, takze na platno dopadaju dva obrazy, kazde so svetlom polarizovanym inak takze prislusne polaroide v okuliaroch, prepustaju len ten spravny do kazdeho oka.

Toto sa bez dvoch zdrojov rozdielne polarizovaneho svetla dosiahnut neda, ako to teda moze fungovat na existujucich monitoroch len pomocou nejakej folie?
Lenny [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-05 20:48:10
avatar
protoze pomoci te folie je polarizovany kazdy radek jinak. ve vysledku mas ale polovicni horizontalni rozliseni pri zachovani frekvence...

monitory Iz3D maji na monitoru dalsi panel ktery meni polarizaci prepinanim se(podobne jako u polarizacniho modulatoru od DepthQ). vysledna frekvence je polovicni pro kazde oko... cili jako u 3D vision, jen je potreba levnejsi pasivni bryle
Tokamak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-05 17:10:58
avatar
To by byl potreba dvojpolarizacni monitor, nebo mit zdvojene body s ruznou polarizaci.
RiMr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-05 17:26:05
avatar
Ježíš, to přece dávno vyvinul český myslitel, akorát to maskoval slovy "Jdu na sever, jdu na jih! A zase - jdu na sever, jdu na jih!"
Pochopitelně měl na mysli PÓLarizaci...
Nakell [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-05 17:27:55
avatar
Co má DD proti 3D Vision nechápu. Osobně jsem měl možnost vyzkoušet i několik hodit a kdybych měl na ten monitor hned to mám doma .

To mě právě zarazilo, tebe neštvou pořizovací ceny, ale brýkle, což osobně nechápu... Nejvíc mě dostal článek, kdy DD říká o Eyefinity jak je skvělé, přitom dle mého pocitu má v tomto nVidia navrch (ale přecijen Eyefinity není prostě 3D zobrazování v pravém slova smyslu). Je ale pravdou, že Eyefinity jsem měl možnost vyzkoušet na pár chvil.

Ale souhlasím s nutnou "standardizací" 3D zobrazování, jinak se moc nehneme.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-05 18:05:49
avatar
ano ty aktivní brýle mě na tom štvou nejvíce, bliká to, vadí mi to přes dioptrické brýle a bolí mě z toho za hodinu hlava .... není to prostě neco, co se dá nějak dlouhdobě používat ...

samozřejmě má to i další nedostatakty, jako cena 120Hz monitorů a fakt, že za 8000 byly jen 22" LCD a na to přecházet ze 27" fakt nebudu ...

Eyefinity také není konkurence k NV3D ;) ... Eyefinity používaš normálně jako jeden monitor, je to mnohem lepší při hraní daleko lepší protože vidíš to co normálně, 3D dělá obraz až nerealisticky 3D a je to pořád jako když koukáš z okna ... Eyefinity tam prostě v té hře jsi Hlavně ale Eyefinity používáš smysluplně i na práci což 3D ne ...
J.C.Denton [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-05 18:07:34
avatar
no nez prejdes z vetsiho monitoru na mensi tak bys musel prejit i z radeonu na geforce
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-05 18:38:30
avatar
to mi neva v šuplíku mám GTX 285 a budu mít i FERMi když bude nutnost, grafika je jen grafika, ale přecházet z 3x 27" na 22" prostě nebudu ...
panther7 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-05 18:46:24
avatar
GTX 285 v šuplíku.... nechceš mi ji poslat
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-05 20:18:08
avatar
ne
Sfusama [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-05 18:28:07

To je zvláštní, byl jsem na 3D Avataru v Cinestaru a blikání jsem si nevšim, ani mne ani nikoho známého(cirka 10 lidí) hlava nebolela, a to máme někteří taky dioptrické brýle.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-05 18:38:59
avatar
tam taky nemají aktivní brýle ale ty polarizační co se mi líbí ;)
J.C.Denton [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-05 18:40:18
avatar
v cinestaru maji aktivni bryle, take sem tam byl na avatarovi...
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-05 18:41:35
avatar
fakt, tak to neznam, já jsem byl v několika kinech rlzncýh společostí na 3D a všude měli polarizační technologii
Sfusama [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-05 19:20:59

Mají je od necelého pul roku,v Ostravě druhý sál otevřeli na premiéru Avataru. http://cinestar.cz/o-cinestar/
Ps: nejsem zaměstnancem Cinemy, toto není reklama
GarienGrey [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Aktivni bryle 2010-01-06 15:15:08
avatar
Taky jsme sly do Cinestaru v Ostrava. Ja sam nosim dioptricke bryle a zadny problem se sledovanim Avatara (jiz dvakrat ) jsem nepozoroval. Ale treba moje pritelkyne, ktera ma bryle o dost silnejsi si stežovala po promitani na bolest hlavy ... neco na tom bude.
Jarduk [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-05 19:43:31

Ve všech kinech Cinestar jsou aktivní brýle. Polarizaci využívá CinemaCity. Já osobně promítám v jednom 3D kině s aktivkama(kacko.cz) a mám i dioptrické brýle a žádná bolest hlavy nic... Možná prvě se člověk cítí trochu divně, zmateně, ale blikání? Hovadina největšího kalibru.
Lenny [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-05 20:02:10
avatar
v cinestar je technologie od xpand ktera pouziva 144hz(vs 120hz u 3D vision) projektor
Jarduk [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-05 20:08:43

Taky přesně tuhle technologi myslím.

Btw:
Kód:
http://www.facebook.com/video/video.php?v=1116687556551

Ukázka těch brýlí(fakt nejde o nějakej Stalker Catcher :-D )
Lenny [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-05 20:53:47
avatar
na trhu je i polarizacni modulator ktery z aktivni projekce udela pasivni... bohuzel jak jak je to kompatibilni s jinymi projektory nevim cena specialniho platna taky neni nejmensi... modulator okolo 11k a platno 2x1,5 m 50k

http://www.gali-3d.com/cz/techno-modulator/techno-modulator.php

je nutne take vzit v potaz ze u pasivni prijekce je vetsi ubytek svetelnosti... svetlo musi projit pres 2 filtry
Ochi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-05 22:22:29

ze to dela problem tobe,neznamena,ze to musi delat problem vsem....
mas to holt blbi,mne to problem vubec nedela, takze z meho pohledu je to super a mohu jen doporucit. Bohuzel si ochuzen o jednu technologii....
Hlavne, aby ten STANDARD na 3D byl takovy, aby te z toho nic nebolelo...
GaGy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Raigor 2010-01-05 18:19:02

LOL
fuzzy3d [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Souhlas 2010-01-05 18:37:54

Souhlasím s článkem. Jenom bych se spokojil i s 24 palcovým monitorem na 120Hz od Aceru (GD245HQ). Aktivní brýle mi nevadí- i když jsou polarizované o něco lepší, podle všeho není jednoduché udělat pro ně LCD monitor. Nedávno recenzovaný notebook s polarizovaným displejem má při zapnutém 3D stereo režimu velmi malé svislé rozlišení. Monitor od Aceru je fullHD. Ale ještě se nedá koupit...
Vajtek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-05 20:39:23
avatar
Zrak každého z nás je odlišný. Proto pokud má někdo citlivé oči nebo třeba světloplachost apod. tak mu rozhodně aktivní brýle mohou vadit.
net.Xtreme [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-05 21:41:27
avatar
Nejlepší by byly aktivní brýle s FullHD monitorem pro každé oko, kdyby jim šla navíc nastavit průhlednost, to by bylo udělátko
Dhatz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-05 21:21:10
avatar
souhlasím že aktivní brýle jsou drahý bazmek, myslím že polarizace a speciální monitory se zdvojenýma pixelama(no přece nebudem čučet na co druhý pixel, tak je rozříznem všechny) jsou daleko schůdnější. každopádně je to hustý jev že když otočíte polarizační sklo o pi/2 neprojde nic.
net.Xtreme [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-05 21:40:18
avatar
Jak rozřízneš pixely? By chtělo alespoň po subpixelech spíš ještě jemněji, každopádně pak každé oko vidí šachovnici nebo linky, to víc fandím už těm aktovním brýlím. Řešením je skutečné 3D, ale to tu hned tak nebude, zatím jen dva projektory, možná časem nějaký monitor, kde by šlo dvě různé polarizace poslat přes sebe, ale nenapadá mě, jak to udělat.
Gang [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-06 09:47:12

Teď jeden reální pixel se zobrazuje 3 barevnými pixely. Stačí ještě jednou tolk - 3 na každé oko, každé v jiné polarizaci, a máme to. I stačily by pasivní brýle.
Dhatz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-06 14:30:00
avatar
jak víme LCD svítí vespod a pixely vlastně jsou ztmavovací vrstva, jelikož každý sublixel je podlouhlý, stačí udělat clonící vrstvu dvojnásobně členitou a na venek přidat spráně polarizaci. kdežto LED nemá podsvícení, takže neušetříš výrobní náklady nikde. takže podle této úvahy to znamená že se asi dočkáme spíše polarizační 3D dříve na LCD než na LED.
Stanislav007 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-05 21:42:45
avatar
chtělo by to už ty zatočený OLED + 3D, nadruhou stranu si říkám, na práci asi zatočenej OLED panel nebo asi zrovna fajn, to už možná raději ty rámečky...nwm no, ale ve 3D by se hrálo parádně, ještě nějakej ten rok počkat...
PS: na Avatar se těším jako malé dítě, v Imaxu jsem byl vždy maximálně na nějaký dokumenty....to bude pokoukání
Kirara [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-06 04:40:01

Tak já tedy musím říct, že mám přesně opačné zkušenosti než DD. Nemluvím tedy o domácích podmínkách, ale co se kin týče. Po takové třičtvrtěhodině v IMAXu, kolik tak tam mívá průměrný dokument, jsem toho začínal mít právě tak akorát plné zuby. Lineární polarizační technologie vás nutí sedět zpříma a pokud možno vůbec nehýbat hlavou... a i tak je problém mít celou plochu velkého plátna ostře. Jakmile jen o milimetr nakloníte hlavu, začnou se vám obrazy prolínat.

Pak přišla nová doba a téměř všechny multikina u nás začali promítat ve 3D normální plnohodnotné filmy. Technologie se tu usadili 3, tu je o nich článek: http://www.dvdextra.cz/digitalni_kino/3d-systemy-v-digitalnich-kinech-cr.html

Článek více méně shrnuje a potvrzuje to co jsem si myslel o polarizačních technologii. Sám jsem, ale byl ve Village Cinemas Anděl (nyní spolu s Cinestarem, který ho již také koupil, jediné využití technologie Xpand s aktivními brýlemi) v sále číslo 11 (což je mimochodem vzhledem k THX certifikaci asi nejlepší sál v ČR) na Up! a následně na Avatarovi a je to úplně jiný zážitek. Obraz krásně čistý po celé ploše i kdybyste u toho dělali kotrmelce a místy jsem téměř úplně zapomněl, že mám nějaké brýle. Nedám na to dopustit a každému to mohu vřele doporučit.

Na IMAX jsem téměř zanevřel - koneckonců začíná nám dost zastarávat a už toho tak moc jedinečného nenabízí. Nicméně když jsem zjišťoval proč tolik lidí co bylo na Avatarovi v IMAXu to hodnotí veskrze dobře, dočetl jsem se, že učinili vývoj alespoň směrem k cirkulární polarizaci. Nebudu to rozpitvávat, když tak googlete. Podstatné je, že to by mělo řešit zejména ten můj problém s pohyby hlavy. Takže mu asi ještě v blízké době dám šanci. Stejně jako bych všem nevěřícím doporučil jít navštívit nějaké kino s Xpand.

Jak už jsem říkal v úvodu s domácími technologiemi zkušenosti nemám. Ale rád bych upozornil na fakt, že nejspíš záleží také na provedení než na technologii obecně. Můžete narazit na šunkový předražený brýle od NViDiE, stejně jako na dobré polarizační od někoho jiného, nebo obráceně. My máme spoustu stereoskopických hraček ve škole - Institutu Intermédií pod FEL ČVUT - na experimentování. Máme tam nějakou projekci s aktivními brýlemi a není to zdaleka takový luxus jako v tom kině. Máme tam dokonce auto-stereoskopický monitor u kterého žádné brýle nepotřebujete (rastr, kterým vidíte vždy jeden z páru pásů pixelů jen na základě rozestupu mezi očima), ale taky to má své mouchy (jako například, že ideální pozice pro pozorování je asi 3 metry kolmo před monitorem).

Jsou to takové první vlaštovky, které prakticky nikdo nepoužívá. Je nesmysl dělat závěry, která technologie je dobrá a která špatná, když stojíme na začátku vývoje a ještě jsme nic neviděli.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
StarField se konečně dočká žádaných vylepšení!
StarField se konečně dočká žádaných vylepšení!Úterý, 30 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1295x
Komentářů: 5
Řešení pro pohyb s VR setem?
Řešení pro pohyb s VR setem?Pátek, 26 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1746x
Komentářů: 0
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázce
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázceČtvrtek, 25 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 2326x
Komentářů: 5
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní svět
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní světStředa, 24 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 2062x
Komentářů: 1
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázce
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázceÚterý, 23 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1360x
Komentářů: 0
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.Pondělí, 22 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1334x
Komentářů: 1