Direct3D je dnes lepší API než OpenGL – tvrdí jeden z největších zastánců OpenGL ve hrách Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Neděle, 13 březen 2011
altMicrosoft a jeho Direct3D API technologicky dnes poráží OpenGL API na plné čáře.

 

 

 

Jeden z velkých zastánců OpenGL, John Carmak hovoří o svém zklamání z vývoje OpenCL a tom, proč je dnes Microsoft a jeho Direct3D lepším API. Pokud jde prý o PC platformu, tak OpenGL zamrzlo ve vývoji. Jeho vývoj se v podstatě zastavil a to hlavně kvůli snaze o bezvýhradní kompatibilitu se staršími technologiemi. Microsoft prý podle Carmacka měl naopak odvahu udělat v Direct3D potřebné a významné změny, i za cenu nekompatibility. Naráží tím hlavně třeba na situace DirectX9 a DX10/11 a to, že DX11 není ve Windows XP. Změn kvůli API bylo potřeba hodně a MS je prostě udělal.

(John Carmack - spoluzakladatel id Software)

Proto DirectX 3D dnes jasně na PC technologicky převyšuje OpenGL a využívá všech moderních technologií, které současný HW nabízí a které vývojáři mohou využívat. Microsoft tak zkrátka převzal iniciativu a roli primárního inovátora na poli API. Nutno říci, že kritika na OpenGL je slyšet už delší dobu z mnoha stran a poslední verze OpenGL jsou hlavně zdrojem zklamání. Carmack ale také tvrdí, že id Software nadále setrvává na OpenGL pro své hry, protože přechod by byl dost složitý i z hlediska předělání nástrojů, které iD Software používá a v tuto chvíli by stále nestál za potencionální přínos.

OpenGL tedy dnes klopýtá za Direct3D, ale stále má co nabídnout a vývojáři tak stále věří na světlejší zítřky. Uvidíme, zda toto poměrně velké rýpnutí do OpenGL ze strany jednoho z největších zastánců a v podstatě posledního spojence OpenGL v hrách na PC platformě, donutí vývojáře OpenGL k nějakým razantnějším změnám a technologickém dohnání Direct3D. Není totiž vyloučené, že by v případě trvání situace i Carmak příště už hovořil o tom, že id Software přechází na Direct3D. Další možnost vidět OpenGL hru od id Software budeme mít snad letos u hodně očekávaného RAGE a doufáme, že snad příští rok i u nového DOOM4!

(RAGE - OpenGL PC hra)

Osobně si myslím, že je dobře, že tu stále vedle Direct3D API ještě OpenGL existuje a někteří se snaží jeho možností využít a dokopat jej k nějakému vývoji. Přeci jen je konkurence důležitá a vždy je lepší mít v záloze ještě jinou možnost. OpenGL navíc zdaleka není bezvýznamné API a používá se široce v profi sféře. I zde jsou ale slyšet nářky nad tím, že nové verze nepřináší zdaleka to, co by z technologického hlediska a vývoje měly. Výhodou OpenGL je stále hlavně otevřenost proti striktně uzavřenému Direct3D, i když si Microsoft změnami v DirectX11 naklonil řadu vývojářů. Osobně bych se ale ještě o budoucnost OpenGL zdaleka neobával.

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Kevin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-13 20:56:10
avatar
Preci jen je lepsi dva nez jeden Tak se snazte.
Bambula [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-13 21:35:34

Citace:
Microsoft prý podle Carmacka měl naopak odvahu udělat v Direct3D potřebné a významné změny, i za cenu nekompatibility....DX11 není ve Windows XP..
Odvaha? Vypočítavost! Chceš hrát SX11? Kup si Win7. Ale je pravda, že snaha o kompatibilitu je brzda vývoje, kdy to uděláme s 32 bit programy??
kkt [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-13 22:21:52

Primárně jde spíš o x64 OS(s dejme tomu podporou x86, ale samotný x86 ne), programy přijdou pak.
Trace4x10 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-14 09:46:52
avatar
DX 11 je i ve Vistách.
Bambula [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-14 10:16:34

Tak ono W7 je vlastně vyladěná a vyleštěná Vista.
MIKRON [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-14 14:47:01
avatar
Upřímně já jsem si pořídil Visty a jsem z nich nešťastný Win 7 super ale ty prachy do Vist to byla špatná investice ale používám je přeci je nenechám v šuplíku když jsou legoš.
Trace4x10 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-14 18:54:18
avatar
Já jsem si pořídil Visty a nemám s nima žádnej větší problém. Zkoušel jsem i 7 a uvažoval jsem o koupi upgradu, ale po chvíli jsem si uvědomil že 2500,- za hrátky s okýnkama dávat nechci. Jasně že jsou tu i další věci, lepší stabilita, lepší chod starších aplikací, intuitivnější ovládání. Ale nic není tak revoluční, abych si to kupoval, když si na chod svojí instalace Vist nemůžu stěžovat. Možná až budu víc smrdět korunou...
Bambula [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-15 08:54:35

Dobře děláš, i DD používá Visty k testům, jádro je totožné.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Nové rozšíření pro DayZ – Frostline
Nové rozšíření pro DayZ – FrostlineStředa, 08 květen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 404x
Komentářů: 0
SONY „poraženo“ nebude chtít PSN k hraní Helldivers 2
SONY „poraženo“ nebude chtít PSN k hraní Helldivers 2Pondělí, 06 květen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1516x
Komentářů: 1
Helldivers 2 kvůli SONY PSN nyní hráči nenávidí
Helldivers 2 kvůli SONY PSN nyní hráči nenávidíČtvrtek, 02 květen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1827x
Komentářů: 3
StarField se konečně dočká žádaných vylepšení!
StarField se konečně dočká žádaných vylepšení!Úterý, 30 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 2247x
Komentářů: 6
Řešení pro pohyb s VR setem?
Řešení pro pohyb s VR setem?Pátek, 26 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 2009x
Komentářů: 0
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázce
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázceČtvrtek, 25 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 2812x
Komentářů: 5