OpenCL má novou podporu i konkurenci – AMD s ARM vs Microsoft C++ AMP: CUDA na odpis? Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Pondělí, 20 červen 2011
altLedy na poli GPGPU se zase pohnuly. Jakým směrem?

 

 

 

 

 

Jediný otevřený GPGPU standard, kterým je OpenCL se pomalu, ale jistě rozšiřuje. Nově dostal tento standard nový impuls, ale také protivníka. Nicméně je jasné, že jeho pozice bude nabírat na významu.

OpenCL podporuje řada výrobců, někteří svou podporu ale omezují skutečně jen na minimum a raději si tlačí své vlastní GPGPU technologie. Mezi nejaktivnější a zároveň do budoucna ty, které mohou nejvíce tratit, patří NVIDIA a její CUDA. Té se sice díky velkým investicím a velmi dobré práci s univerzitami a mladými vývojáři podařilo na poli GPGPU uspět, ale je otázka, na jak dlouho. CUDA totiž nezískala podporu jako standard a kromě NVIDIA ji nikdo jiný nepodporuje. Navíc jako taková není příliš odlišná od OpenCL a je tedy otázka, proč do budoucna podporovat jen jednostrannou technologii, která funguje na jediném HW, než skutečný GPGPU standard se širokou podporou výrobců a zařízení. Jen proto, že se HW vývojářům nebude chtít učit nové věci? Těžko.

OpenCL také pomalu pozice získává. Ano, jeho nástup je těžší proto, že na rozdíl od CUDA tu prostě není jedna firma, která jej tlačí a podporuje všemi prostředky, jelikož OpenCL jede na mnoha jiných produktech jiných firem a tak svými penězi nepodporujete jen sebe, ale i konkurenci. Nicméně aliance za OpenCL výrazně sílí. Mezi hlavní propagátory a tahouny patří dlouhodobě kromě mnoha jiných hlavně firmy Apple a AMD, kteří spolu právě proto začaly nedávno výrazně spolupracovat, pokud jde o dodávky neintegrovaných grafik do počítačů Apple. Před pár dny ale OpenCL dostalo pořádnou vzpruhu, když stále významnější ARM ohlásilo úzkou spolupráci a propagaci OpenCL právě s AMD. Tato zpráva může být klíčová, i pokud jde o další vývoj na procesorovém trhu. ARM a AMD spolu totiž v současnosti nemají mnoho společného (vlastně nic). AMD nevyrábí žádný CPU architektury ARM. Jen cíle jsou poměrně podobné, v rámci platforem ARM a FUSION, a oba výrobci k tomu jdou z jiné strany. Nicméně už nějakou dobu se spekuluje, že by AMD klidně mohlo v 22nm generaci FUSION zahrnout ARM architekturu do svých čipů. Tyto spekulace nebyly potvrzeny, ale ani vyvráceny a oznámení úzké spolupráce ohledně OpenCL těchto poměrně nesouvisejících a na trhu se nepotkávajících firem, ledacos naznačuje.

Nutno samozřejmě říci, že OpenCL podporuje mnoho dalších, ale málokdo se k ní hlásí tak výrazně. OpenCL podporuje i NVIDIA, jak mnozí rádi připomínají. Jenže je podpora a podpora. NVIDIA CUDA a OpenCL jsou vlastně konkurenti a NV díky pozici CUDA, kterou má sama pro sebe, nemá zájem na tom, aby se OpenCL rozšiřovalo. Takže současný vývoj jde proti jejím zájmům. Ale zdaleka není sama, komu se OpenCL nehodí do krámu, hlavně proto, že ztrácí kontrolu a musí se dělit.

Jak jsem psal v úvodu, OpenCL dostalo novou podporu, ale i konkurenci, i když ta zase tak nová není. Je tu firma jménem Microsoft, která si tak nějak zvykla, že se SW svět běžných aplikací pro běžné uživatele na PC platformě, z velké části řídí podle ní. A Microsoft uvádí vlastní verzi C-čkového jazyka pro GPGPU prostředí. Jmenuje se C++ AMP (Accelerated Massive Parallelism), vychází z DirectCompute (Windows platforma) a je to odpověď Microsoftu na OpenCL a snaha získat kontrolu nad tvorbou a podporou nové generace mainstreamových aplikací využívající možnosti GPU-případně APU. Microsoft se zkrátka nechce vzdát své kontroly nad Windows platformou a CUDA ani OpenCL tedy softwarově nepodpoří, i když samozřejmě aplikace s CUDA a OpenCL podporou na Windows bez problémů rozchodíte. Nicméně na úrovni tvorby softwaru je hlavním protivníkem Microsoftu otevřené OpenCL, což ale není nic divného ani přehnaně nového. Aktuálně tak jen představuje přímou odpověď a alternativu Cčkového prostředí.

Jako uživatelé se zjevně nemusíme bát, že by software a podpora GPGPU a APU nějak usínaly. Což je jistě fajn, že se GPU a APU dočkají potřebného využití. Teď ještě, abychom to vůbec poznaly v našem běžném užívání …

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Tom7 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-06-20 12:03:23

"ARM a AMD spolu totiž v současnosti nemají mnoho společného (vlastně nic)."

To mě rozsekalo
greg [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Cuda vs. OpenCL 2011-06-20 12:04:06

Cuda na odpis rozhodně není, a její dny největšího růstu teprve přijdou. U nás ve firmě a i v mnoha dalších obdobných firmách co jen v Londýně znám, je Cuda nejen populární, ale často i vyžadovaná, a programátor při pohovoru má se znalostmi programování v Cuda výhodu. Na školách se Cuda nevyučuje jen tak pro nic zanic. Co se tebou zmíněné OpenCL podpory týče, tak ano je podpora a podpora. Bohužel opět ve prospěch GPU od firmy Nvidia. Pod OpenCL vzniká jen velice mizivé množství software díky téměř neexistující podpoře, a ty co vznikly a vyžadovali plnou implementaci OpenCL, narazili u produktu AMD právě na neúplnou implementaci OpenCL. Tedy dané programy fungovali v plném rozsahu opět pouze na kartách s čipy Nvidie, pokud vůbec na cipech od AMD fungovali. Některé tyto programy jsou dnes předělané právě na Cuda, kde mají i několikanásobně lepší výsledky. Společnost AMD se bohužel zaměřila u současných produktů pouze na hráče a syntetické benchmarky. Nová generace GPU od AMD má již být zaměřené právě více na GPGPU a stejně jako Fermi se přiblíží blíže k architektuře CPU. Tedy pravděpodobně vice možností v oblasti GPGPU a méně specifického výkonu pro rasterizační techniky.
hanbanaroda [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-06-20 14:18:00

Tak pod toto se podepisuji. Sám jsem chtěl napsat něco podobného, ale vy jste to vystihl mnohem lépe A ještě bych podotkl, že programování sofistikovanějších aplikací je mnohem jednodušší na CUDA a hlavně bývá výsledná aplikace mnohem výkonnější. Naopak OpenCL na NVidiích podává mizerný výkon, někdy až několikanásobně horší než obdobně výkonných ATInách (teda teď na AMD).
Prostě je to přesně tak, ja psal greg: AMD se soustředilo na herní segment, a nějaké programování GPGPU mu tak může být ukradené, zatímco NVidia se soustředila na "pracovní" GPU, kde je CUDA (lépe fungující než OpenCL) nutnost.

PS:Jen připomínám, že sám su fanda ATI/AMD a kvůli hrám bych si nic jiného nekoupil(v situaci, která posledních pár let na trhu panuje)
Narcis [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-06-21 01:00:15
avatar
jj, nelze se na věc dívat povrchně kde to vypadá že NV neví co vlastně má dělat. Ona to ví velmi dobře, akorát s tím Fermi čipem přestřelili a takový název k takhle vyvedenému čipu je akorát pro smích (asi jako k prvním K 10 název Phenom)
nicméně CUDA se hodně uchytila a to bude do budoucna podstatná výhoda. AMD jen hráči neuživí - v jednom segmentu je velice silné ale v ostatních průměrné až podprůměrné. Tady se krásně ukáže že výborný hw je v podstatě k ničemu když ho nepodpoří dobrý soft, na to už i samotná bývalá ATi dojela a AMD jen opakuje její chyby. Podporu ve směrem k hráčům hodně vyplepšili ale v GPGPU zaostali a zatím NV v klidu protlačila své CUDA a vesele ho pořád inovuje. Neříkam že je AMD bez šance, ale proti zaběhnutému ekosystému NV který se stále aktualizuje má malé šance na velký průlom. Sice jsou Radeonky oblíbené u stavitelů úsporných multimediálních PC a u hráčů - zisk má z toho vcelku pěkný ale proti cifrám co se točí v HPC segmentu je to nebe a dudy....
foxocs [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-06-21 10:45:00
avatar
AMD si v hráčskom segmente nemusí lámať hlavu keď najbližších 10 rokov bude dodávať gpu do konzol všetkých 3 velkých výrobcov
Bohumil Stejskal [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Už hodně dlouho nevyšla žádná 2011-06-20 12:04:08
avatar
Už hodně dlouho nevyšla žádná hra s PhysX nebo se mýlím ?
d.strachal [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-06-20 12:11:57
avatar
Tím líp
Ambardos [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-06-20 15:06:56
avatar
mylis.
teraz ta alice in wonderland ma physx
fastplus [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-06-20 12:16:02

myslim ze uz je nacase trosku popohnat GPGPU uz sa o nom rozprava velmi dlho tak uz ta podpora sa sikne .
slabam [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-06-20 14:24:26

Jak se k tomu vlastně staví Intel? Podporuje OpenCL na GPU integrovaných v SandyBridge?
MIKRON [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-06-20 16:32:09
avatar
Myslím že Intelu o moc nejde, stačí si přečíst jeho čísla prodejnost prakticky čehokoli a nemá co řešit.
Kevin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-06-20 20:27:25
avatar
Nevim, jak se k tomu stavi Intel, ale ja se k tomu stavim celem a jsem rad, ze tu OpenCL je
slabam [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-06-20 20:52:15

Intelu možná o moc nejde, ale právě vzhledem k jeho podílu na trhu by byla podpora OpenCL klíčová
NRX [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-06-21 11:42:56

Aj keď do tých všetkých CUDA, bluda, openX a podobných nevidím, tak keď si zoberieme do úvahy, ako MS pretlačil svoj DirectX s Direct3D oproti OpenGL v hernej oblasti, tak mám pocit, že teraz jeho tlačenie na "jeho" pílu by mohlo dopadnúť podobne, nehľadiac na to, že najaký iný otvorený OpenCL by mohol byť zaujímavejší ...
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Nové rozšíření pro DayZ – Frostline
Nové rozšíření pro DayZ – FrostlineStředa, 08 květen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 450x
Komentářů: 0
SONY „poraženo“ nebude chtít PSN k hraní Helldivers 2
SONY „poraženo“ nebude chtít PSN k hraní Helldivers 2Pondělí, 06 květen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1533x
Komentářů: 1
Helldivers 2 kvůli SONY PSN nyní hráči nenávidí
Helldivers 2 kvůli SONY PSN nyní hráči nenávidíČtvrtek, 02 květen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1836x
Komentářů: 3
StarField se konečně dočká žádaných vylepšení!
StarField se konečně dočká žádaných vylepšení!Úterý, 30 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 2253x
Komentářů: 6
Řešení pro pohyb s VR setem?
Řešení pro pohyb s VR setem?Pátek, 26 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 2013x
Komentářů: 0
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázce
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázceČtvrtek, 25 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 2817x
Komentářů: 5