DirectX 12 bude zbytečné? AMD API MANTLE i pro LINUX - společné API pro Windows i SteamOS Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Pátek, 20 červen 2014
altAPI MANTLE, tvůrcům her i hráčům se rýsuje skvělá budoucnost. Jednotné optimalizované API.

 

 

 

Společnost AMD se svými partnery potvrzují více méně očekávané. API MANTLE bude jednotné API fungující jak na Windows, tak na LINUXu (tedy SteamOS). DirectX jako API výhradně jen pro Windows, které MS přestal vyvíjet a hlavně optimalizovat už před lety, tak má skutečně vážného konkurenta a není jim OpenGL, které tu bylo dlouhá léta.

OpenGL je také API fungující jak na Windows, tak na Linuxu, ale na rozdíl od MANTLE má minimální podporu herních tvůrců a dlouhodobé problémy s vlastním vývojem a má vlastně podobný problém jako DirectX s nabaleným staršími věcmi. API MANTLE na rozdíl od DirectX i OpenGL má výhodu, že vlastně začíná na zelené louce. Nemá na sobě balast věcí předchozích, ale je (bude) optimalizované na moderní HW a moderní herní technologie. Svůj značný přínos předvádí už v současných raných fázích vývoje, kdy najednou i slabé procesory mají dost výkonu a tvůrci her tak mohou pomalu začít přemýšlet nad využitím výkonu, který současné multijádrové procesory skutečně nabízí. MANTLE  ale v dalších verzích dostane i speciální optimalizace ohledně využití grafické architektury RADEON GCN, což bude znamenat další zajímavý boost výkonu.

Nový šéf herního vývoje AMD, Richard Huddy jasně naznačuje směr, kterým se API MANTLE bude ubírat. A bylo jen otázkou času, než AMD začne mluvit o MANTLE i pro Linux. LINUX sice není pro AMD priorita, což se vzhledem k jeho zanedbatelnému podílu nelze divit, ale tato platforma má potenciál a AMD dalo jasně najevo, že v momentě, kdy bude LINXUX zajímavý, bude AMD nabízet pořádnou podporu. Ostatně byla by to jedna z hlavních výhod tohoto API, která by vlastně udělala DirectX12 zbytečným. Dříve by se tomu nejspíše mnozí smáli, ale už letos vidíme jasnou snahu udělat i z Linuxu (SteamOS ) herní platformu a nové herní engine jako CryEngine či Unreal 4 engine mají dokonce LINUX podporu již v základu. Stejně tak letos dorazí některé hry s nativní podporou LINUXu, včele s například očekávanou novou CIVILIZACÍ, která je navíc AMD MANTLE titulem. Že právě tento titul bude pravděpodobně sloužit jako demonstrace možného fungování API MANTLE na Windows i Linuxu, je docela pravděpodobné.

AMD s API MATLE má tedy šanci uspět tam, kde ostatní selhali. MICROSOFT se bojí MANTLE právě proto, že uspět skutečně může, zatímco jeho DirectX tak nějak nemá, co zajímavějšího nabídnout. Nedávno narychlo ohlášené zahájení vývoje DirectX12, který až na konci příštího roku má nabídnout to, co MANTLE umí už v současné své rané fázi, je jasným důkazem. MANTLE má větší potenciál než DirectX. Vždy bude jednodušší a optimalizovanější. AMD si navíc zajistilo přízeň velké části herních vývojářů, kteří navíc dělají hry stejně hlavně na hardware AMD (tedy procesory JAGUAR a GCN grafiky) jež je v současných "PC" konzolích. Mimochodem, API MANTLE by nemuselo být jen pro Windows nebo Linux (STEAM OS) ale klidně by běželo i na PS4 a Xbox One! AMD s jeho API MANTLE a herním tvůrcům pak hraje do karet i aktivita STEAMu, který pracuje na STEAM OS, tedy LINUXu co by herní platformě, což má zase zpětně podporu herních tvůrců i vývojářů engine. Pokud by existovalo společné API pro Linux, Windows a klidně i konzole, kterým by MANTLE mohlo být, tvůrcům her by to ušetřilo měsíce programování a portování, nemluvě o ideálním využití moderního HW.

 API MANTLE má tedy poměrně slušně našlápnuto a jistě to u AMD vědí jaký potenciál drží v rukou. Otázkou jen je, zda jej dokáží včas využit. Každopádně v současnosti nákup grafické karty či spíše notebooku nebo herního PC bez podpory MANTLE začíná být trochu sebepoškozující investicí, zejména u slabších PC je vliv MANTLE dosti značný a doufejme, že jej nové hry budou používat co nejvíce (a že budou už je jasné z ohlášených titulů, kde nechybí ani ty nejočekávanější letošní hry i ty z příštího roku).

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Řešení pro pohyb s VR setem?
Řešení pro pohyb s VR setem?Pátek, 26 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 300x
Komentářů: 0
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázce
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázceČtvrtek, 25 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1407x
Komentářů: 5
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní svět
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní světStředa, 24 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1730x
Komentářů: 1
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázce
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázceÚterý, 23 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1191x
Komentářů: 0
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.Pondělí, 22 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1229x
Komentářů: 1
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšení
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšeníPátek, 19 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 3819x
Komentářů: 0