AMD představilo revoluci! Optimalizace her na míru RYZEN a RX VEGA. Má NVIDIA problém? Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Středa, 01 březen 2017
altV rámci GDC se dozvídáme spousta zajímavých věcí, které souvisí hlavně s vývojem her a technologií.

 

 

 

 

GDC je historicky opravdu o reálných technologiích, o kterých se ale dozvídáme se zpožděním, protože na nich obvykle tvůrci her a tvůrci GPU už nějakou dobu pracují, než je předvedou právě na GDC veřejně. A letošní GDC AMD pojalo hlavně co by seznámení s tím, co chystá ohledně VEGA architektury ve spolupráci s vývojáři her (tedy přesně to o čem má GDC být). A i když se některým může zdát, že v rámci své prezentace nepředstavilo nic, ve skutečnosti představilo nic menšího než revoluci! Ale popořadě.

  • VEGA se budou jmenovat Radeon RX VEGA

Hned na úvod letošního GDC AMD jasně řeklo, že nebude představovat konkrétní produkty, ale chce mluvit o technologiích a o tom, na co se můžeme v souvislosti s VEGA těšit ze strany podpory her a herních technologií. Nicméně jednu konkrétní věc jsme se o VEGA dozvěděli … název nových grafik :).

AMD přiznalo, že název VEGA, který byl původně jen tradiční interní kódové označení generaci GPU, se tak vžil a používá ho už i veřejnost, že se rozhodlo, že i finální konkrétní grafické karty se budou prostě jmenovat Radeon RX VEGA a udělalo k tomu i odpovídající nové logo.

Bohužel jsme se nic dalšího nedozvěděli, protože na to bude mít v nejbližších týdnech AMD speciální akci zaměřenou na prezentaci a představení VEGA grafik (protože si vlastní akci zaslouží). Zatím tedy nevíme, zda bude jen jedna RX VEGA grafika (nepravděpodobné), nebo bude nějaká RX VEGA, RX VEGA X a RX VEGA Nano třeba.

  • Revoluce?!

                 AMD pojalo VEGA jinak a úzce spolupracuje s vývojáři her!

Mnozí běžní uživatelé, kteří sledovali prezentaci AMD jedno významné oznámení a vlastně většinu toho, co AMD prezentovalo, přešli s pokrčením ramen. Odbornější veřejnost a lidé, kteří se o technologie zajímají hlouběji, to však určitě zaregistrovali. A to historicky bezprecedentní až revoluční změnu.

Až doposud prostě byly vyvíjeny hry a jejich technologie. A v podstatě nezávisle vedle toho byly vyvíjeny GPU. A hry a GPU se tak technologicky v řadě věcí míjely. Prostě GPU uměly něco, co hry ale používaly jinak, nebo častěji vůbec, či jen částečně, či dokonce až po mnoha letech, kdy už ale zase na GPU bylo všechno jinak … jinými slovy, nějaká skutečná úzká spolupráce mezi výrobcem GPU a tvůrci hry existovala jen ve velmi povrchní rovině. A většinou byla maximem implementace jen několika speciálních technologií, které jsou však jen nástavba, nikoliv hlavní technologické jádro a často tak byly spíše zdrojem problémů a snížení výkonu než přínosy (NVIDIA GameWorks jsou nekřiklavějším příkladem a výkon snižují i u GTX grafik). Navíc tyto optimalizace a speciální technologie vždy přicházely s výrazným zpožděním po uvedení konkrétních architektur GPU na trh a do her a herních engine byly dodělávány dodatečně. AMD ale mění přístup …

VEGA architektura je největší změna grafické architektury AMD GCN, od jejího uvedení před lety na HD 7900 sérii. AMD ale chce, aby od počátku hry používaly VEGA architekturu, a to co nabízí, tak jak to nabízí. To je zcela nový přístup. Dosud prostě vznikaly hry a GPU chodily na trh a jejich architektura a technologie se až časem alespoň částečně dařilo ve hrách využívat. AMD si ale už před vydáním VEGA zajišťuje, že některé hry a technologie, jak fungují, budou na míru využívat architekturu a jak v základu funguje a co nabízí VEGA. To je revoluce!

A právě kolem toho se točila většina prezentace AMD a představované zdánlivě s ničím nesouvisející technologie a věci, které AMD ukazovalo. Ti, kteří se ale o věci zajímají podrobněji, viděli „větší obrázek“ a souvislosti, což celkem pochopitelně běžným uživatelům mohlo uniknout, což je však pochopitelné, protože GDC není zaměřeno na běžné uživatele. Abych to tedy vysvětlil trochu polopaticky …

  • AMD: nově bude vývoj GPU souběžně

                                                  s vývojem her a herních technologií

Máme grafické karty a je jedno jestli AMD Radeon nebo NVIDIA GTX. V současné době i nově uváděné hry fungují tak, že zdaleka nevyužívají plný potenciál těch grafických karet, zejména architektur, které nabízejí nějaké funkce a technologie, které však nejsou prostě využívány (vůbec nebo jen z malé části, či neoptimálně špatně). To znamená, že ze 100% potenciálu výkonu a schopností daného GPU (jedno jestli AMD nebo NV) a celé grafiky využíváme třeba jen polovinu a i to co se používá, tak se nepoužívá tak, jak by to bylo nejlepší a optimální vzhledem k architektuře GPU. Nejjednodušší příklad, který mě napadá, když současné DX12 grafiky používáme pro DX9/10 hry apod. Stěží můžete s DX9/10 hrou a naroubovaným DX11 využívat to, co DX12 GPU architektonicky nabízí.

AMD snad tak poprvé zkouší opačný přístup. Už při vytváření architektury VEGA učilo vývojáře her s ní pracovat tak, aby při vydání grafické karty s tímto novým GPU bylo v mnoha ohledech ideálně využíváno. Jinými slovy, aby nová VEGA grafika nebyla využívána z 50% svého potenciálu, ale třeba až z 90%! Vývojáři her tak už dlouho vědí, s čím mohou počítat a na co se připravit. AMD tuto revoluci připravuje už dlouho a jedním z hlavních „spolupachatelů“ mezi herními vývojáři je Bethesda. Tedy vydavatel, který opravdu zásadně potřebuje technologickou pomoc ;). Bethesda sice tvoří jedny z nejlepších her současnosti, ale technologicky a optimalizacemi zaostávající. AMD s BETHESDA, které zastřešuje několik dalších studií, spolupracuje už 18 měsíců a společně tak stojí i za extrémně efektivním a zářným příkladem využití API VULKAN v novém DooM. Nicméně to nejlepší teprve přijde. Nové hry BETHESDA, a její nové herní engine, budou v základu přímo optimalizovány na využití VEGA GPU a RYZEN CPU. První na řadě je PREY a další a další přijdou, mezi nimi i nový engine pro pokračování SKYRIM nebo FALLOUT.

BETHESDA to samozřejmě nedělá jen tak. A není jediným vývojářem her, který s AMD takto úzce spolupracuje. Zájem vývojářů o podobnou spolupráci s AMD má velmi reálný základ. Důvodem je prostý fakt, že v konzolích SONY a MS jsou AMD CPU a AMD GPU a nově to budou dokonce v případě Xbox One i AMD ZEN CPU a VEGA GPU, která je už údajně v PS4 PRO. Vývojáři tedy chtějí a potřebují optimalizace co nejlepší. A to i kvůli nástupu VR. Základní věci, které VEGA přinese, technologie, které umožní mnohem lepší využití výkonu než doposud, AMD na GCN odhalilo. Patří mezi ně výrazně efektivnější práce s pamětí (HBCC), zásadní změna toho, jak jsou GPU využívány hrami (Forward Rendering) či výrazné zlepšení využití skutečného výpočetního výkonu, který GPU nabízí (Packed-math).

Všechny tyto technologie už některé hry obsahují, a VEGA architekturu dokáží ideálně využít. A AMD si úzkou spoluprací s některými vývojáři zajišťuje, že už od prvního vydání VEGA bude současná generace her těmito technologiemi disponovat a bude tak VEGA využívat, což je v pravdě revoluce, protože doposud prostě hry pokulhávaly roky za technologiemi, které nově vydávané GPU a architektury nabízely a bez užitku jsme tak pálili stovky Wattů, přitom naše grafiky nebyly zdaleka plně výkonem a schopnostmi využívány. AMD tak poprvé v historii chce synchronizovat vývoj her a GPU, k čemuž má jako jediný výrobce GPU podmínky. Ačkoliv NVIDIA prodává nejvíce herních grafik v rámci PC platformy, AMD má nejvíce herních grafik, které jako herní jsou skutečně využívány, protože kromě PC, 100% ovládá i velké herní konzole. Což nás nutně vede k otázce, má NVIDIA problém? Samozřejmě že má, protože architektura NVIDIA je jiná než architektura AMD, ačkoliv některé technologie mají podobný přístup, optimalizace her budou na míru šité AMD, nikoliv NVIDIA (na což jsme vás upozorňovali už dříve, že to přesně k této situaci směřuje) a tak je velmi pravděpodobné, že to sice nemusí výkonově nijak poškodit NVIDIA, nicméně pomůže to k lepšímu využití AMD.

Tedy i slabší AMD grafiky mohou výkonově v nových hrách prohánět papírově silnější, a hlavně dražší NVIDIA a některé zlé jazyky tvrdí, že NVIDIA se už cenově na tuto situaci s nově oznámenými změnami ve své nabídce grafik, připravuje, protože ví, že v optimalizacích pro hry nemůže AMD za současné situace konkurovat. Ne že by nechtěla, ale prostě nemůže. Není stejně zajímavá pro vývojáře her a ti nemají žádný zájem proč by se s NV měli zaobírat. S výjimkou slabé „SoC“ NINTENDO SWITCH, která ale technologicky nikam nic posouvat nebude a TOP AAA hry na ní vycházet nebudou, není NVIDIA architektura a GPU v žádné herní konzoli a neudává tedy tempo herního vývoje. V jedné věci ale AMD přeci jen NVIDIA následuje, a to je vzdálené streamování výkonu. Na GDC 2017 prezentaci, AMD v praxi předvedlo BF1 hraný na tabletu, streamovaný vzdáleně z VEGA grafiky v serveru. Ano, je to doslova a do písmene to, co NVIDIA nabízí a představuje už roky, tedy NVIDIA GRID. AMD to samé nabídne hned od přestavení VEGA v rámci služeb třetích firem. V tomto ohledu tak naopak AMD srovnává krok s NVIDIA.  

  • Závěr

Takže ač z pohledu běžného uživatele nevypadala veřejná část GDC 2017 prezentace AMD nějak zajímavě, zajímavá byla hodně. Tím spíše, že to nebylo jen marketingové plácání do větru, ale věci, které byly prakticky demonstrovány, a které se už chystají a jsou zcela reálné. VEGA tak nepřichází jen jako další generace GPU, kterou budou hry technologicky teprve dohánět a učit se využívat v dalších letech, ale přichází už jako architektura, kterou herní vývojáři, pokud nebyli líní, umí využívat a využít a mají velmi pádný důvod ji používat. Což spolu s výraznými vylepšeními, které VEGA jako GPU generace proti současným RADEON nabízí, může být velmi ale velmi zajímavé a v pravdě revoluce proti tomu, jak vývoj GPU a her do současnosti fungoval. Nevěříte?

Pokud se chcete na celou prezentaci podívat, je ve výše uvedeném videu.

 


AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Bjorn [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - ??? 2017-03-01 14:02:02

To nedává moc smysl: A i když se některým může zdát, že v rámci své prezentace nepředstavilo nic, ve skutečnosti představilo nic menšího než revoluci! :-)
Nevim2 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-03-01 14:45:21
avatar
Holt je tu nejspíše představa, že bez přímého představení VEGY to nebylo ono.
mojzisl [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-03-01 14:06:15

Autor podle mě moc neporozumněl tomu, co je forward a deffered rendering.

Forward rendering jde použít na jakémkoliv GPU, není to žádná nová technologie na GPU Vega. Dokonce tak hry v minulosti renderovaly, potom se přešlo na deffered rendering, protože více seděl starším architekturám GPU, dnes je směr vysoké paralelizace a zase se postupně přechází na forward rendering.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-03-01 15:05:12
avatar
autor tomu porozuměl moc dobře ... to jen ty jsi si ze všeho vybral jednu věc a vytrhl ji z kontextu celku ;)
palab [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-03-01 15:10:50

No myslím že problém určitě mít nebude, ten kdo chtěl a chce si ji koupí tak jako tak, mě spíš zajímá samotný výkon Vegy ve hrách o kterém bohužel zatím nic nevíme, takže kdo nechce nebo nemůže čekat půjde zřejmě už teď do zlevněných grafik o kterých je již výkon známý, ostatní si počkají až co Vega ukáže v testech..
martyst111 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-03-01 15:16:51

No hry site na miru amd zatim bych s tim byl opatrny a rozhodne takhle predcasne nemluvil o revoluci Ze konzole pohani amd hw si myslim ze je docela jedno protoze tady se bavime o pc a tem co se tyce karet kraluje nvidia spojeni s konzolemy by davalo smysl jedine kdyby prestali vyrabet primarne hry pro pc a delali jen hloupe porty z konzoli.Kdyby byly hry optimalizovane jako na konzolich tak uz u soucasnych karet by se uplne vklidu hralo ve 4k a 60 fps jenze vyvojar na to rekne nema to cenu stahujete torrenty ale to ze clovek nechce platit za neoptimalizovane a zabugovane hry uz vyvojare nezajima.Amd drzim palce ale hlavu v oblacich nemam.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-03-01 15:24:57
avatar
ehm ... hry na PC a konzole se dělají na PC protože mají stejný základ a tím je AMD x86 CPU a AMD GCN GPU .... samozřejmě že hry jsou tedy už dělány na míru AMD ...
Harry69 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Hry 2017-03-01 16:05:10

Znie to fascinujuco a normalne by sa z toho kazdy herny nadsenec mal tesit ale... rad by som sa mylil, no AMD asi nebude mat prostriedky podobne ako napr.SONY aby mohli financovat takto namieru sity vyvoj a zaroven aj produkovat naozaj kvalitne "AAA" hry - dufam ze ten PREY nebude len na demonstraciu, ale ponukne aj kvalitny obsah..
Drzim im palce za inovativny pristup, ale akokolvek dobre premyslena architektura nam bude k nicomu ak si na nej zahrame 3D mark..
shadowmage [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-03-01 22:26:18
avatar
Bohužel hry jako Zaklínač 3 bys spočítal na prstech jedné ruky mizerného truhláře. Kvalitní grafika, super příběh, dobré ovládání a minimum technických chyb. To je pak jako by jsis koupil 4K televizi a popátý za půl roku na tom sledoval, jak TV zNOVA topí doktora Mráčka... Bez pořádné nabídky titulů, které budou technologie karet VEGA vyžadovat, si to většina lidí nekoupí. Na desítky jsem přešel jen proto, že lépe pracují s SSD diskem a grafikou, ale že by byl na trhu DX12 titul, který by tak dobrý, že bych uprgradoval kvůli němu, s tím jsem se nesetkal
Pan_Z [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-03-01 18:36:32

Chtěl sem teď dělat děckám upgrade PC, ale když vidím jak budou výkoné nové ryzen a vega, tak jej odložím a počkám si až vyjdou.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-03-01 16:29:18
avatar
jj, jen ať se učí, postav jim ho na prázdniny, to už bude na trhu všechno za normální ceny (a možná už se sníženým kurzem dolaru)
Pan_Z [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-03-01 18:35:23

Bohemka má už předobjednávky Odkaz
palab [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-03-01 19:02:04

Ale oni i jíní už mají Ryzeny i desky v předobjednávkách od minulého týdne..
martyst111 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-03-01 18:49:28

Pan Z:tak to dostanou decka dobre pc nechcete mne adoptovat
Pan_Z [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-03-01 21:27:37

Samozřejmě sem neměl na mysli tyto R7 8.jádra. Počkám na výsledky testů a cen Ryzen 5 a pak uvidím. Ale vypadá to na 6.jádro.
danito [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Takže 2017-03-01 20:27:46

Hry pro PS 4 se malinko poupravi a protože už jsou fakticky optimalizované pro AMD grafiky, tak je to otázka širší spolupráce. Nicméně nVidia má dostatek zdrojů na to, aby dooptimalizovala ovladače, což tady ostatně bývalo i dříve u ATI. Včera jsem se dival na grafický výkon PS4 a PS4 NEO a obě maji 1,87 TFLOPs. Když uvážím, že to honí 2 Jaguary + další čip (procesy na pozadí), tak si s tím Sony muselo dost vyhrát.
:-) A byla by škoda, kdyby to AMD nevyužilo. A zjevně se snaží to i prodat. Tohle je revoluce. Dřív čekali, že se to snad prodá samo. :-)
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-03-01 18:38:40
avatar
jenže DX12 a VULKAN jsou udělané tak, že by se nemělo už ovladači dát nic ovlivňovat, přesněji, neměl by být důvod ladit cokoliv s ovladači ...
danito [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-03-01 20:39:58

Tam nahoře jsem se uklepnul a opravil. Jak jsem to četl, tak mi zůstalo v hlavě to PRO. Mělo tam být NEO. Vydáno září 2016. Někdy v prosinci vyšla verze PRO. ALE PS4 má 1,87. APi je udělané tak, aby se nemuselo. Jenže pro PS4 obecně se optimalizují i hry. A PS musí mít i perfektně odladěný operační systém. To se u Win pro PC nikdy nedosáhne. Vulkan je fakticky taky optimalizace šitá na míru AMD.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-03-01 21:02:13
avatar
ehm .... VULKAN i DX12 vznikly z MANTLE ve kterém AMD definovalo moderní API a technologie, jež se nyní používají .... VULKAN je přímo MANTLE jen s novým jménem a v jiném jazyce a oficiálně uznané jako nástupce OpenGL ;)

Já si myslím že W10 je dost dobře odladěný PC systém ... PS4 má OS jen možnostmi pro uživatele značně uměle omezený (stejně jako Xbox, kde běží W10 ale značně omezena co uživatel může a nemůže) ...
danito [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Ty hele 2017-03-01 21:21:59

Oponuješ nebo doplňuješ? Protože nevyvracíš nic z toho, co jsem psal. Sony optimalizuje systém tak, že ho odladí, aby využil všech 8 jader optimálně, ten 3 čip musí mít své instrukce pro úkoly na pozadí a ve finále Sony zamaká na optimalizaci hry pro hardware AMD a to si přihřeje polívčičku. To je fakticky revoluční :-) a w10 jsou napi...
Crusader [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-03-02 12:48:15
avatar
Co kontrétně je ve Win10 napi..? Tedy kromě toho, že je v módě na ně nadávat? Ještě jsem od nikoho neslyšel skutečný argument...
Harry69 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-03-01 18:50:00

Ps4 pro má cez 4Tflops
danito [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - PlayStation 4 (verze CUH-1216A 2017-03-01 20:14:02

grafická karta - GPU
AMD Radeon GCN (Graphics Core Next)
800MHz
18 CUS, 32 ROPS
1152 jader (shaders)
výkon až 1.84 TeraFLOPS/s
DirectX 11.1 integrovaný v procesoru
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-03-01 20:16:21
avatar
to je stará PS4 ... prodává se ale už PS4 PRO, která má GCN VEGA grafiku s více než 4TFLOPS ;)
danito [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - PS4 NEO 2017-03-01 20:15:29

AMD Radeon GCN
rychlejší: 911 MHz
dvakrát více CUS : 36 CUS, 32 ROPS
1152 jader (shaders)
výkon až 1.84 TeraFLOPS/s
DirectX 11.1 integrovaný v CPU
danito [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-03-01 20:21:30

https://www.playstation.com/cs-cz/explore/ps4/tech-specs/
http://www.ps4neo.cz/srovnani-ps4-neo-vs-ps4.html
danito [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - :-) 2017-03-01 20:33:24

PS4 PRO má přes 4 TFLOPs. PS4 určitě ne.
Radeon9240 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - monitor 2017-03-01 21:06:23

offtopic,neviete poradiť nejaky QHD monitor s freesyncom idealne aj s LFC do 450€, nie TN. Na hry a filmy
Yukito [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-03-01 23:36:18

Je poměrně zklamáním že tohle je autorův komentář na novou architekturu a o samotných novinkách v architektuře se člověk moc nedozví... neuškodily by nějaké bližší informace pro "odbornější veřejnost"
palab [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-03-02 09:16:32

Tak Ryzenu je dost, obavy že by se na někoho zatím nedostalo nehrozí..
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
StarField se konečně dočká žádaných vylepšení!
StarField se konečně dočká žádaných vylepšení!Úterý, 30 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 895x
Komentářů: 5
Řešení pro pohyb s VR setem?
Řešení pro pohyb s VR setem?Pátek, 26 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1498x
Komentářů: 0
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázce
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázceČtvrtek, 25 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 2253x
Komentářů: 5
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní svět
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní světStředa, 24 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1997x
Komentářů: 1
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázce
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázceÚterý, 23 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1325x
Komentářů: 0
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.Pondělí, 22 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1305x
Komentářů: 1