Grafické karty zdraží o 5-10%. 40nm výroba TSMC opět v problémech! Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Saturday, 27 February 2010
altŽádné zlevnění grafik není na obzoru, naopak, ceny porostou …

 

 

Pokud jste i přes má četná varování čekali s nákupem grafické karty na zlevnění, či příchod konkurence, budete asi v dalších týdnech nemile překvapeni. Již před mnoha týdny jsem vás upozorňoval, že 40nm proces je stále ve stavu, kdy zlevnění grafik nepřipadá v úvahu, také jsem varoval, že uvedení konkurenčních grafik FERMI v podobě v jaké jsou, nedává absolutně žádnou naději na to, že by se na poměrně nízko nastavených cenách grafik ATI HD 5000, něco měnilo. Mnozí nevěřili, opět, a opět se samozřejmě pletli. Já opravdu s kolegy netrávím veškerý čas zahrabaný v novinkách a v rozhovorech s výrobci a dalšími zdroji na téma IT a HW jen tak pro legraci a naše zprávy a predikce si nevymýšlíme a necucáme z prstů a to ani co se týká spekulací – jsou totiž spekulace a spekulace. Bohužel pro nás všechny, se opět ukazuje, že jsme se v odhadech a predikcích poměrně přesně trefili …

Už někdy v říjnu minulého roku, jsem tvrdil, že FERMI se neobjeví dříve jak v březnu, to už se potvrzuje a bohužel když jsem tehdy přidal ještě připomínku, že je to reálná šance, že ani ten březen nemusí NVIDIA stihnout a může to být klidně až květen, bohužel se ukázalo, že už tehdy různé náznaky, když si je dal člověk správně a objektivně dohromady, tak nelhaly. Také jsem pochyboval, že problémy 40nm procesoru, i když TSMC hlásilo před koncem roku, že jsou vyřešeny, vyřešeny nejsou protože TSMC už to prohlašovalo několikrát a důvod, proč se zlepšila dostupnost grafik ATI HD 5000, nebylo ve vyřešení problémů, ale v otevření nových výrobních linek. No a pak je tady ten blábol, který někteří šířili, že uvedení FERMI grafik, donutí slevit ATI u HD 5800 grafik, když každému, kdo má alespoň trochu zdravého rozumu, muselo být při pohledu na parametry FERMI grafik + stav 40nm výroby, že ceny grafik ATI se uvedením FERMI ani nehnou (určitě ne dolů).

Už je tu skoro březen a jsem zase o pár týdnů dál. S lítostí vám musím oznámit, že jsem měl bohužel pravdu. Žádné slevy ATI Radeon HD 5000 grafik nejsou na obzoru, grafik je stále nedostatek a má to na svědomí opět 40nm výroba, která už je zase v problémech a nestačí pro potřeby výrobců grafik. Bohužel aktuální zprávy hovoří, že TSMC už zase řeší problémy s výtěžností a prý se nedá čekat zlepšení dříve, jak v květnu. Osobně už ale o tom pochybuji, něco shnilého je na 40nm výrobě společnosti TSMC a podle mě může být problém klidně v základech výroby samotné. Aby toho nebylo málo, rostou ceny pamětí, protože výroba zejména moderních rychlých GDDR5 nestačí poptávce a tak jejich cena roste, přitom GDDR5 už jsou sami o sobě dost drahé proti GDDR3 je cena zhruba o 40% vyšší.

No a co z toho vyplývá? Zdražení grafik. Všichni velcí výrobci grafik promítnou horší dostupnost 40nm GPU a rostoucí ceny GPU a GDDR5 do ceny grafik a podle všeho se tak jejich ceny zvýší o 5-10%. Většina výrobců to zamaskuje do většinou vyšších cen nereferenčních verzí grafik, které dnes aktuálně všichni hromadně představují, nicméně celkově se ceny grafik bohužel prostě zvýší. U nás to tak v praxi bude znamenat asi tohle:

 

  • ATI Radeon HD 5770 – nyní 3700 korun + 5 až 10% = cca až 4100 korun
  • ATI Radeon HD 5850 – nyní 6800 korun +5 až 10% = cca až 7500 korun
  • ATI Radeon HD 5870 – nyní 9100 korun + 5 až 10% = cca až 10 000 korun

 

Zdražení se dotkne všech 40nm grafik s GDDR5 - jak NVIDIA, tak ATI!

Upozorňuji, že ceny počítám při kurzu 19 korun za dolar, který bohužel dnes také posiluje a zvýšila se i spotřební daň z 19% na 20%. Pokud se tedy zdražení skutečně dočkáme, a pokud jste s nákupem grafiky otáleli, tak jste udělali chybu. Nemyslím si, že se v současné situaci dočkáme nějakých pohybů cen směrem dolů minimálně do konce června. Abychom neskončili vyloženě negativně, pořád jsou ceny HD 5850/5870, jako nejvýkonnějších jednojádrových grafik své doby, nízké v porovnání s minulostí. Ty běžně stály normálně 599dolarů+ a to byl dolar za více než 20 korun. Takže současné ceny jsou prostě stále hodně dobré.

Zdroj: DDWorld.cz

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
hell.dll [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-02-27 19:24:33

Kde je ten tragéd remy, který se dožadoval důkazu ve věci nízké výtěžnosti Fermi jader?
Bambula [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-02-27 21:09:53

Je v dílně, ve svěráku má kus křemene a buší do toho majzlíkem: "Gdyš to funguje těm šikmookejm, tak to musí jet i mě. Přece by nelhaly!!
HarryPotter [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-02-27 22:39:11

Že by byl zde někomu nepohodlný a tak ho zakázal?
No a rád bych viděl kde v článku je ten důkaz o nízké výtěžnosti Fermi jader?
hell.dll [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-02-28 02:32:18

Bože, další takový. Důkazů špatné výtěžnosti jader Fermi máš plné obchody. Když se ten šrot vyrábí už půl roku a ještě ho nevyrobili dost na to, aby vydali alespoň několik tisíc grafik, tak je výtěžnost jaká? Malá nebo velká? Nebo si taky myslíš, že nVIDIA vyrábí jádra na sklad?
Jimm [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-02-28 12:16:42
avatar
otázka je, jaká by byla vytíženost u fermi i kdyby TSMC žádný problémy nemělo. Resp. čí je chyba, že se fermi nedaří rozumně vyrábět? Zda u TSMC nebo u NVidia v návrhu..?
mittar [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-02-28 12:53:28
avatar
Chyba je to obou, tsmc za nezvladani vyroby a nvidia za preceneni stavu vyrobnich technologii a navrhem sloziteho monolitu
Gang [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-01 09:02:30

No, a s Apple DD předpovídal, že v krízi budou mít problémy, nikdo je nebude kupovat, protože jsou drahé. Samozřejmě, se mýlil, a právě proto, že jsou známé, jako drahe, je to jediná IT značka, která se v krízí kupovala více, než normálně.
Ale nějak na toto téma DD zapomněl se "pochlubit".
Vzkutku, třetina článku o tom, jaký je autor chytrý, svědčí spíše o tom, že člověk má problémy.
HonzaN [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-02-27 20:04:34

zlatá výroba 55nm grafik.
Vůbec mi to nevadí, je tu stará dobrá řada 4xxx, která stačí na dnešní hry, takže žádná tragédie.
Pro AMD bohužel smůla, ale to je jejich věc

edit: takže pokud bych se rozhodoval mezi HD 5850 a GTX 285, asi bych neoznačoval GTX 285 za špatnou koupi.
Prostě a jednoduše přihodim 500 kč a mam svoji vysněnou nvidiu, aniž by mě ostatní považovali za magora. Tedy doufám, tady člověk nikdy neví
maltrabob [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-02-27 20:34:33
avatar
Uprednostnit GTX 285 pred HD 5850 len preto, ze to je Nvidia, dnes moze naozaj len blazon. Bez urazky .
HonzaN [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-02-27 21:06:31

trocha ironie ... sry
hell.dll [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-02-27 21:30:09

No co, někdo má vysněné EVO, někdo nVIDIu...
anywherehome [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-02-27 19:46:53

tak jaká je teda výtěžnost??
hell.dll [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-02-27 20:05:27

Koeficient korelace mezi výskytem grafik v obchodech a snadností jejich výroby se neliší od čísla 1 o statisticky významnou odchylku. Jinými slovy - výtěžnost se limitně blíží nule...
Bambula [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-01 00:16:01

Pamatuj si: Největší výtěžnost je z lidské hlouposti a chamtivosti! Tam máš žně i v Prosinci. V jakémkoliv oboru. Prodávej shnilé brambory nebo supersonické stíhačky.
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-02-27 20:07:43
avatar
Už to začíná být jak na horské dráze ale i pan Stach zde oznamoval výtěžnost 60% a více u jader pro AMD-ATI 5 000 řady.Tak že vás pane Stach také tahali za fusekli?
hell.dll [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-02-27 20:12:58

Přál bych Ti exkurzi na podobném pracovišti (nebo by stačil alespoň elektronový litograf) a zeptat se lidí, na čem všem záleží výroba podobných čipů. Prostě jsou dny, kdy kombinace desítek různých faktorů nedovolí pořádně vyrábět... A není to nic, co by člověk mohl ovlivnit.
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-02-27 20:27:54
avatar
re:hell.dll
Samozřejmě do výroby vstupují faktory které ovlivňují výtěžnost ale není možné aby to bylo tak dramaticky rozdílné jak tu pan Stach popisuje.Nevím jaká hra se hraje ale rozhodně to smrdí.Jsem zvědav zda se někdy dozvíme pravdu jak to stou výrobou bylo.
elancer [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-02-27 20:43:02
avatar
Že by si TSMC snažilo získať ešte väčšiu priazeň nVidie, lebo vie, že Ati skôr či neskôr presunie väčšinu výroby do GlobalFoundries ?? A tak hrá niečo v štýle "40nm výroba sa ako na potvoru nedarí práve v dobe, keď Ati má kompletne uvedenú celú generáciu 40nm" Len uvažujem, berte to prosím s rezervou...
jmmazuch [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Realny stav vyroby 2010-02-27 23:36:26
avatar
Realny stav vyroby sa skryva, malym naznakom je spotreba 5830 ktora je vyssia ako 5850
To sa stane vtedy ak okrajove casti chipu potrebuju viac stavy ako normalne-ostatne aby spravne fungovali, /via stavy dostanu potom vsetky/ ten isty problem ma aj nvidia ktora vsak o tretinu mensi chip na trh dat nemoze/GTX430 versus 5830 /.

Takze navrh chipu ATI aj NVIDIA je spravny ale TSMC to riadne pohnojilo
J.C.Denton [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-02-27 23:45:05
avatar
ja bych tu lehce vyssi spotrebu 5830 prisuzoval spise tomu pcb z hd5870 a trochu i mozna tem mene povedenym cipum...
sany3000 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-02-28 10:33:52

Tenhle argument mi přijde trochu mimo. Protože HD58X0 používají stejný čip. Takže HD5830 by mohlo mít vyšší spotřebu pouze vůči dříve vyrobeným HD5850...

Takže to chce porovnávat a porovnávat. To by si mohl vzít DD na starost a ukázat nám jak je nestranný.
Anarki [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-02-28 01:42:13
avatar
Nad tým som rozmýšľal už skôr a určite to má niečo do seba. Nvidia síce vyrába 40nm grafiky ale určite nejdú na dračku. Najprv zabrali väčšiu časť výrobných liniek v TSMC aby ATI nestíhalo s dodávkami na trh a teraz platia aj za to aby v TSMC vyrábali menej Nechce sa mi veriť, že by firma takej veľkosti a technologickej výbavy ako TSMC mala skoro dva roky problém vyladiť jeden výrobný proces
sany3000 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-02-28 10:35:48

GF brzy nastartuje výrobu 28nm. Věřím, že šejkové zajistí aby vše naběhlo hladce. A s HD6000 AMD rozcupuje FERMI1/2 na kousíčky. Teda aspoň u mě doma se mu to podaří.
Sephinothf [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-01 21:29:54
avatar
kde se neddari a vyvoj vazne pac dochazej napady tam prachy nepomozu,.. ale u GF je jinej pripad, pac IBM na 28 jede tak nevidim duvod proc by to GF nemnelo zvladnout
elancer [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-02-28 13:52:27
avatar
Presne! A podľa mňa nVidia ani platiť nemusí. Je v záujme samotného TSMC, aby si udržala jej priazeň. Ati onedlho pôjde vyrábať do GF a aj keď nepresunie celú výrobu z Taiwanu do GF, pre TSMC to bude aj tak citeľná strata.
A to sa špekulovalo aj o tom, že by GF mohlo ponúknuť svoje kapacity aj nVidii... aj keď to sa mi zdá nereálne. Predstavenstvo nVidie by to asi neprežilo, aby vyrábali u najväčšieho konkurenta.
mike.cz.com [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-02-28 19:47:10
avatar
GF není majetkem AMD (i když donedávna tam AMD mělo 25%) tudíž to o nej konkurentovi už neplatí ;-) spíš si myslím že by to nV dalo zadní vrátka kdyby se TSMC výroba zase někdy hnojila.... jao taky si myslím že se to spíše nestane, ale tak nereálné bych to neviděl
hell.dll [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-02-27 20:45:15

Nejdřív se to dozvíme tehdy, až bude 40nm proces beznadějně zastaralý. Pokud se to teda vůbec dozvíme. Ale vlastně ne, až bude nVIDIA uvádět Fermi2, složenou z několika malých jader (Ati přístup), tak určitě řekne: Fermi 1 byl průšvih - velké jádro, složité jádro nedomyšlené jádro, nízký výkon, nízká výtěžnost max. 20%... Ale to vše je dnes minulostí, právě přichází Fermi 2, s několika menšími jádry, chladnější výkonnější, levnější, a výtěžnost je ohromujících 78%... řekněte wow...
Třeba (v dobré víře) změnili dodavatele nějaké technologické komponenty, testy vypadaly dobře, rýsovala se lepší výtěžnost, ale v hromadné výrobě se projevilo něco, s čím někdo nepočítal, nebo nějaká špatná šarže katod, čert ví.
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-02-27 22:55:32
avatar
Fandím AMD-ATI ale mám tušení že tentokrát je v tom NV nevině.Odložme všechny vášně a zapojme rozum a logiku a zrekapitulujme co se za poslední půl rok dělo s cenama AMD-ATI čipů 5000 řady.Po počátečním uvedení GK AMD-ATI a oznámení cen HD5850-HD5870 a téměř okamžitě špatné dostupnosti šly ceny nahoru díky obchodníkům.Nechci teď pátrat kdy přesně ale zhruba po 2 měsících zvedlo cenu AMD-ATI.Cena však díky obrovské poptávce stále leze díky zase obchodníkům vzhůru.Pan Stach zde zhruba před měsícem píše že se výtěžnost zlepšila na 60%.Dnes se dozvíme že NV Fermi hned tak nevydá a cena GK AMD-ATI jde nahoru z důvodu špatné výtěžnosti.Kdo zdražil? Výrobci asi ne to by smrdělo kartelem a to si nedovolí tak že zůstává AMD-ATI.Otázka zní ([pozor blíží se pointa).1)Máme tomu rozumět tak že se výtěžnost zhoršila natolik že je horší než na počátku a AMD-ATI bylo nuceno zdražit?2)Máme tomu rozumět tak že se výtěžnost byla natolik špatná že AMD-ATI prodělávala nebo případně zisk 0,0 nic a teď zjednává nápravu?3)Máme tomu rozumět tak že NV je v kelu a AMD-ATI se chce prostě po hubených létech cenové války s NV trochu finančně zahojit.Tipujte přátelé
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-02-27 23:18:25
avatar
výtěžnost 40nm zase klesla - Odkaz
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-02-27 23:37:09
avatar
re:´DD´
Nic ve zlem ale to je reakce jak od tiskového mluvčí .Pane Stach uznejte že to zní divně.Podle vaší odpovědi jsme se vrátily zase na začátek ale za té situace už byla cena stanovena.Já to vidím tak že AMD-ATI zdražuje a svezou se i výrobci protože se prostě využije že NV nic konkurence schopného nemá.To co teď řeknu bude znít asi tvrdě ale pokud si AMD-ATI finančně pomůže a tím že šroubuje cenu karet nahoru možná vyvolá po nějaké době převis karet na pultech a obchodníci si budou muset krátit marše(až dosud se pakovali nehorázně)bude to jen spravedlivé kde peníze zákazníků skončí.Vím že na to krátkodobě doplatí zákazníci pokud budou tu cenu akceptovat ale já bych volil počkat s nákupem a přitisknout obchodníky ke zdi.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-02-28 00:06:13
avatar
AMD-ATI nic nezdražuje - AMD-ATI jen zadává výrobu čipů - oficiální ceny grafik jsou nezměněné, nyní už všechny grafiky vyrábí sami výrobci grafik jako ASUS, GB a spol a ty si tvoří ceny sami ...

bohužel když se opět výtěžnost 40nm propadla, nedá se nic dělat ... AMD to nijak nepomůže protože cena čipů se zvýší a oni z toho nic mít nebudou, AMD v současné jasně vědoucí pozici se svými grafikami by naopak chtělo ceny co nejnižší, protože by to znamenalo, že dostupnost a výroba 40nm jede jak na drátkách a karet by prodalo hafo ...

Nevymýšlejte kraviny, v zájmu AMD je mít nízké ceny a skvělý poměr cena-výkon a hlavně dodat na trh těch grafik co nejvíce a tomu bohužel všemu brání TSMC a jeho výroba a AMD-ATI nemá, na koho jiného se obrátit a bohužel věci u TSMC nemůže ovlivnit proto makají v GlobalFoundries aby se na konci roku rozjela výroba i tam ... AMD-ATI ale už více než půl roku ztrácí díky problémům 40nm, ne peníze, ale historickou příležitost zcela zaslouženě překonat konkurenci a nic s tím nemůže dělat - můžete mi věřit že peníze jsou pro AMD v tomto až vedlejší, AMD chce hlavně podíl na trhu a k tomu mu žádné zdražování nepomůže ... k čemu jim je pár bezvýznamných dolarů navíc teď, když by mohly mít nízké ceny a obsadit pozice a vydělat mnohem více v náseldujících letech ....
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-02-28 03:06:10
avatar
re:´DD´
I vy kujóne vy jste jak chytrá horákyně .Cena referenčních GK se nemění ale GK s vlastním návrhem se díky vyšší ceně GPU a GDDR5 se zvedat budou.Cítíte ten paradox?
ps.Přečetl jsem si ještě jednou váš článek a zde je jeho vykopírovaná část.
No a co z toho vyplývá? Zdražení grafik. Všichni velcí výrobci grafik promítnou horší dostupnost 40nm GPU a rostoucí ceny GPU a GDDR5 do ceny grafik a podle všeho se tak jejich ceny zvýší o 5-10%..Doporučuji tu část ceny GPU a GDDR5Kdo tedy zvýšil ceny GPU když né AMD-ATI.Přece AMD-ATI prodává GPU výrobcům a ne TSMC.TSMC nikdy čipy přímo výrobcům neprodával k tomu má výhradní právo jen AMD-ATI.Psalo se že výtěžnost po zahájení výroby 5000 řady GPU byla zhruba 20% a cena GPU byla AMD-ATI stanovena(nemíchejme do toho referenční návrh GK ten s tím nemá nic společného). Později AMD-ATI zvedlo cenu z důvodu regulace poptávky(můžeme to nazývat jak chceme ale je to navýšení příjmů a já jim to ze srdce přeji).Dnes jde cena znovu nahoru z důvodu špatné výtěžnosti.Jaké je tedy % výtěžnosti když se musí zdražovat,17% nebo 15%? Přiznám se že jsem z toho co uvádíte zmaten.
Terakon [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Pěkný blabol 2010-02-28 01:06:35
avatar
ve situaci kdy AMD prodá VŠECHNY grafické čipy naprosto bez problémů je samozřejmě v jejím zájmu mít cenu co nejvyšší až do chvíle, kdy ji zákazníci jsou ochotni akceptovat a na nějaký "skvělý" poměr se můžou zvysoka ...
tynyt [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-02-28 19:07:41
avatar
to nemusí být až tak pravda. Jde o to, jaký je cíl. Zda primárně "jen" vydělat, nebo i něco vyššího, např. získat podíl na trhu.

A já, být AMD/ATI, tlačil bych jasně na market share, protože ten mi zajistí budoucí příjmy - viz nvidia, jejich karty se už rok recyklují, ale "síla značky" je taková, že mnoho lidí chce nvidii. Dalším rozměrem je podpora vývojářů. Kdyby si ATI ukouslo řekněme >60% trhu, může si diktovat standardy, viz např. nvidii se PhysX nepodařilo a nepodaří protlačit proto, že měla už příliš nízký podíl na trhu s relevantními grafikami.

Takže dobrý hospodář se nebude snažit "po východoevropsku" se všemi "vy**bat", ale naopak bude budovat svou pozici na trhu, notabene, když je vlastní firma tak jako tak v zisku (operativním, samozřejmě, účetně pro akcionáře se odepisují náklady na pořízení ATI) a navíc se silným investorem s petrodolary v zádech. Arabové teď pochopili, že musí investovat do progresivních technologií, protože jejich ropy ubývá a už ji nelze jen "projídat". A dokud je vidět růst konkurenceschopnosti a podílu na trhu, tak se IMHO nějakého ždímání zákazníků bát nemusíme. Spíše bych to viděl na "vývoj do šuplíku" (tj. prodloužení inovačního cyklu na nejvyšší možnou míru), což je IMHO ještě horší - a to jen proto, že není srovnatelná konkurence.
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-02-28 20:52:52
avatar
re:tynyt
Jak chcete tlačit na market když je jak nám bylo zděleno špatná výtěžnost a obchodníci vyhnali cenu až nechutně vysoko.To pak ta vaše teorie kulhá na obě nohy.Ty karty nemají ani rozumnou cenu ani jich není dost.Pravdou je že to není vinou AMD-ATI nicméně musí vařit z čeho je a to politika zavalit trh GK a urvat větší podíl nebude.
tynyt [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-02-28 22:29:44
avatar
poslední data o výtěžnosti RV870 byla něco okolo 70%. Došlo-li ke zhoršení, řekl bych, že to padlo na cca 40-50% (pro více není důvod, protože jediné, co se mohlo pokazit je buď materiál, nebo přesnost výrobního postupu - to spíše), což ještě není tak zlé. A nezapomeň, že pro AMD je zákazník nikoli samotný koncový uživatel, ale výrobci karet. Samotné AMD vlastní grafiky (až na profi FireGL-řadu) nevyrábí, dělá jen samotné čipy.

Z tohoto pohledu je konzistence cen velmi žádoucí a v konečném důsledku to pozitivně vnímá i ten konečný spotřebitel.
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-01 11:46:26
avatar
re:tynyt
Pak ale není důvod zdražovat GPU(cenu určuje AMD-ATI) jak uvádí pan Stach z důvodu nízké výtěžnosti.Ta cena co byla dosud byla stanovena za horší výtěžnosti.Je dobré si článek důkladně přečíst a zasadit si do toho články co kolem výtěžnosti 5000 řady GPU zde bylo napsáno + jak se vyvíjely ceny v obchodech a dát si vše dohromady.
ps.Mám dojem že jste ten článek ani pořádně nečetl a mé příspěvky také ne proto že mi tu předkládáte věci které píši výše.
Terakon [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-01 22:32:59
avatar
těžko můžete tlačit na "market share" když nemůžete svůj podíl zvýšit prostě proto, že těch čipů nemáte dost (a to bez ohledu na to jestli výroba zrovna šlape nebo ne)- zejména v řade 58xx.
jmmazuch [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - a co kvalita 2010-02-27 23:42:05
avatar
Neni sance ze sa kvalita chipov znizi tj v nova 5XXX bude menej taktovatelna,horsia spotreba ....
mame sancu porovnat stare-2009 a nove-2010 chipy ?

Ak bude
Fermi so zarukou 1 rok
znamena ulozte si blocky aj na 40nm konkurenciu

Co myslis DD
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-02-27 23:52:48
avatar
Koupit výrobek s 1 letou zárukou v evropské unii nelze.Výrobci to v EU řeší 2 letou zárukou ale s patřičně vyšší cenou.Podle evropského práva se nemůžete vzdát svých práv ani kdyby jste chtěl a tak 2 letou záruku obejít nelze.
Danik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-02-28 01:23:50

Ale lze u nás koupit výrobek s 1 letou zárukou, jako firma
Spotřebitel však má jak zmiňuješ záruku dvouletou.

Viz HP často prodává notebooky s 1 letou zárukou (pro spotřebitele = mají 2 roky záruku u prodejce, jak to vyřeší prodejce je na něm - firma může mít ten 1 rok přímo u HP...)
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-02-28 01:39:20
avatar
Díky za upřesnění,máte samozřejmě pravdu.Já měl na mysli toho koncového zákazníka a jak správně uvádíte je již na prodejci zda si za nižší cenu kupuje zboží od výrobce s 1 letou zárukou a pomocí vyšší marše pokrývá sám na své náklady ten druhý rok.Nebo podepíše kontrakt rovnou na 2 letou záruku.
jfb [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-01 10:08:05

U HP a ostatních solidních značek, je to tak, že druhý rok u spotřebitele řeší HP ve svých servisech také a náklady zacvaká. Možná se o ně dělí s přímými distributory, to nevím, ale prodejci naštěstí tohle neřeší, jen si musejí dát pozor, co napíší na dodák při fakturaci.
mareknr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-02-27 23:57:17

V Cesku a na Slovensku je zaruka zo zakona minimalne 2 roky. V USA je to jeden rok. Zrejme odtial ta informacia.
hell.dll [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-02-28 02:22:46

Pozor, záruka 2 roky platí pouze pro výrobky, které nepodléhají rychlé zkáze, tzn. vše je v pořádku: Fermi se zkrátka bude prodávat jako zboží podléhajicí rychlé zkáze...
sany3000 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-02-28 10:30:17

Na takové zboží je záruka tuším 90 dní. To ale bude lepší koupit ATI a přímotop, protože topná sezóna trvá v ČR více než 200 dní!
sany3000 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-02-28 10:39:44

Taky fandím AMD a líbí se mi Rafanův příspěvek. A v odkazu se píše, že do května se nepodaří zřejmě zlepšit výtěžnost. Do května, zajímavé, v té tobě by mělo konečně přijít FERMI... Ale já jsem v klidu. I kdyby byla výtěžnost FERMI 100%, bude HD5000 konkurovat jen stěží. A ví to i nVidia, když tak protěžuje svůj šrot.
elancer [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-02-27 20:25:15
avatar
No a oslabujúce Euro nám tiež nerobí radosť, že? Sám pozorujem, že ceny rôznych komponentov aj softvéru sa pohybujú smerom nahor, aj keď len v radoch niekoľko eur, ale aj tak...
Borgi* [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - zlevnění 2010-02-27 22:22:53
avatar
Řada HD 5xxx zlevní až s nástupem HD 6xxx, ten půl rok to snad zákazníci vydrží, naštěstí tu máme lowend a mainstream kde zdražení nebude tak razantní. Stále je z čeho vybírat za přijatelnou sumu, tím myslím ATI, nVidia se zatím nepočítá
HarryPotter [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-02-27 22:41:35

Hm, asi tak jak zlevnila rada HD4xxx.
Foxnec [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - wow 2010-02-27 23:05:25
avatar
Ještě že jsem koupil svou HD5770 už v listopadu, a to za 3750kč (i s poštovným) na T.S.Bohemia... (Pravda, mám starší revizi chladiče, ale zas už hraju přes čtvrt roku).
HUHUHUgo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-02-27 23:17:00

Nojo, tak kdo chce levnější grafiku, musí se spokojit s nižším modelem. A takhle to vypadá, jako že jsem si koupil HD 5770 na poslední chvíli .... ve čtvrtek za 3600.
F3rda [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Cena PC :) 2010-02-27 23:34:09
avatar
Tak to je snad poprvé, co se zhodnotí cena PC Já koupil 5770, tak jsem zvědavej...
budy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-02-27 23:49:00
avatar
výtěžnost klesla...ale pánové...co je todle za (kosočtverec)ovinu... Je zjevné že AMD došlo že si může dovolit přitlačit na cenovou pilu a tak to i udělalo.
A házet to na náhlý pokles výtěžnosti je opravdu drzost hodná tak Nvidie. Fuj AMD takové žvásty bych od tebe nikdy neočekával...Ale pro nás co máme ty karty doma je to plus alespon je můžeme střelit za vyšší peníz v případě že se nich budeme chtít v blízké době zbavit (můj případ)
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-02-27 23:58:32
avatar
re:budy
Pokud tento krok povede k tomu že peníze bude dostávat AMD-ATI a ne obchodníci kteří na popularit jejich karet jen parazitují tak mi to až tolik nevadí.Bude zjednána jen spravedlnost.O AMD-ATI je známo že pokud obchodníci již nemají prostor k slevám tak zlevní sami.
Marty [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-02-28 00:43:27

Asi tak, AMD by bylo fakt blbe kdyby vyrobcum dodavalo nedostatkove cipy pod cenou a nechalo vyrobce se napakovat...
Kosheen [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-02-27 23:53:44
avatar
esteze som vystihol tu dobru kupu asus 5850 za 232€
Strike [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-02-28 00:05:40
avatar
Konkurence nulova a uz je to tady,ati zdrazuje..
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-02-28 00:11:22
avatar
pokud budete spamovat těmhle nesmysly, tak vás rovnou smažu .... AMD-ATI nic nezdražuje, neni blbé

navíc čipy vyrábí TSMC a nejde mu to v zájmu AMD není vydělat pár dolarů dnes, ale vydělávat mnohem více zítra a tak chce hlavně získat pozice a tomu mu zvýšení cen grafik nijak nepomůže, navíc když dostupnost bude nadále špatná ...

navíc jasně v článku píši, že problémy má 40nm výroba a tedy i čipy ATi i NVIDIA a výrobci grafik budou zdražovat ne AMD-ATI nebo NVIDIA - obecně zdraží 40nm grafiky s GDDR5 jak ATi tak NVIDIA, tak neplácejte kraviny ...
Strike [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-02-28 00:26:05
avatar
DD klid,aby se ti neco neprihodilo

Ze mam na vec jiny nazor nez je nazor tvuj,jeste neznamena,ze pisu kraviny.Navic chybi nejaky duveryhodny zroj,kde bych si sam rad precetl fakta.

Ty se zase nastves,ale nekdy tve "preklady" z anglickych originalu nejsou (slusne receno) primo doslovne.Tak nechapu,proc se furt certis..
sany3000 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-02-28 10:25:31

Souhlas se Strikerem. DD, s tou cenzurou bys neměl vyhrožovat, jinak ti sem přestanou chodit lidi a budeš moci zavřít krám. Prostě reaguj normálně na příspěvěk. Každej má nějakej názor. I ty největší blbci. A to není nic proti Strikeovi! Chci jen říct, že každej jsme jinej.
romankun [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-02-28 10:42:29

Jsem s Tebou.Kdo plánuje HW/bez spekulací/koupil hned ATI 5850-dnes cca.OPTIMUM.Předobjednávka plus notná dávka trpělivosti a cena byla krásných 5400 Kč.Nebylo co řešit.
sany3000 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-02-28 14:14:33

Souhlas, ale to optimum? To je hodně subjektivní. Pro mě je momentálně optimum HD3650. :-)
Kevin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-02-28 00:52:13
avatar
cekat se to nedalo, ale nastesti pro me v dohledne dobe neplanuju zadnej nakup, takze navic neutratim nic
hudek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - DPH 2010-02-28 09:40:46

z 19% na 20% nešla spotřební daň, ale daň z přidané hodnoty
budy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-02-28 09:43:18
avatar
Tak v tom případě je dost pravděpodobné že TSMC nevydělává tolik kolik by chtělo tak si vymysleli tento blábol aby mohli zdražit..Pokles výtěžnosti to je asi podobný žvást jaký pronesla nvidie že DX10.1 a DX11 není nutný a že jejich karty se bez něj obejdou
sany3000 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-02-28 10:22:59

TSMC dostane brzy vážnou konkurenci, myslím, že obavy o práci jsou na místě.
MadMaxII [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-01 15:27:30

A prave proto by nemela delat takoveto pruhledne "tahy" za vyssimi zisky....
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-01 16:08:46
avatar
re:MadMaxII
Ono stojí za zamyšlení i to co se děje kolem GDDR5.Výrobci GDDR5 nejsou žádná ořezávátka a svou produkci plánují na delší časový úsek dopředu.To mne vede k přesvědčení že cena GDDR5 nestoupá z důvodu nedostatku těchto pamětí ale právě na opak že je malý odbyt a výrobci musí z něčeho žít.Menší marši vykompenzujete kvantitou ale co dělat když jeden velký zákazník jako je NV odebírá jen promile toho co bylo plánováno.Fermi má býti osazena 1,5 GB GDDR5 a možná že některé modely i více.Druhý zákazník sice odebírá(AMD-ATI)ale i tam je to za očekáváním.Nechce se mi věřit v nedostatkovost GDDR5 Dnes se měly sekat GK osazené GDDR5 jak Baťa cvičky a to by byla teprve krize GDDR5.Ne nevěřím tomu.
ps.Samozřejmě GDDR5 odebírají výrobci GK ale než je tu všechny vypisovat zjednodušil jsem to na producenty GPU kolem kterých jsou výrobci GK seskupeni.
sany3000 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-02-28 10:02:09

Honzo, byl jsi to TY kdo nám tvrdil, že TSMC má u RV870 výtěžnost 60% a že je to normální výtěžnost pro takové čipy. Lžeš, když píšeš, že za zlepšením výtěžnosti stojí POUZE navýšení výrobních kapacit.

Ještě jedno rýpnutí si neodpustím - nástup FERMI v hojném počtu zlevní ATI karty. Samozřejmě, že FERMI v hojném počtu hned tak nenastoupí, ale to je jiná písnička.
Tom439 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - TSMC 2010-02-28 10:15:10
avatar
TSMC už trochu štve. Ohlásili, že zvedli vytíženost u HD 5800 na nějákých 60%? u HD 5700 to bude snad ještě víc, tak v čem je problém. Předpokládám, že horší vytíženost než je teď asi nebude. Bych ten jejich problém nazval spíš setrvalým stavem. U fermi to je jasný. je na tom zle a zle na tom bude.
choucas [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-02-28 10:41:46
avatar
Ak ste niekto z BA - Slovensko a strašne chcete 5870 tak Vám ju viem zohnať za 282,00 €. A 5770 už od 120,00€. Samozrejme nové so zárukou.
hell.dll [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-02-28 10:52:41

Tak z Buenos Aires nebo ze Slovenska? Soustřeď se trochu...
choucas [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-02-28 10:52:48
avatar
BA ako Bratislava.
hell.dll [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-02-28 11:08:22

Dyť já vím, ne? Pamatuju ještě slovenské pondělky...
Bohumil Stejskal [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Já nevím co tu furt nadáváte 2010-02-28 11:15:58
avatar
Já nevím co tu furt nadáváte, HD 5770 je levnější víc než kdy jindy : http://www.alfacomp.cz/php/product.php?eid=105140006000000WN7&Search=5770&SearchType=1
holoway [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-02-28 11:34:51
avatar
Hezká cena
Cheve11e [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-02-28 12:14:14
avatar
heh ,.... štastie že som si kupil celu zostavu .. a mám pokoj... ..ale čo som sledoval ceny ..od mojej objednavky az pokial som dostal PC tak kazda jedna vec zrdažela aj ked nejaký ten cent ale zdražela...takže sa to týka asi všetkého i ked niečoho viac iného menej
Tomek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - 5850 2010-02-28 13:15:45

Kdo chce ten si najde, ja koupil pred mesicem a pul HD 5850 za 6200,- a jeste k tomu s Dirtem Jeste ze sem se nerozhodl cekat
Kevin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-02-28 13:28:34
avatar
Cekat se vyplati, ale trochu dele. Hlavne tomu, kdo nepospicha na upgrade a nepotrebuje nutne novinku (pul roku a vys)
JonnyS [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-02-28 19:09:45
avatar
zda se ze chteji z nas zakazniku vydrit i ty posledni korunky co nam na nakup GK zbyly. A ty jejich informace o vyteznosti se mi nechce verit. POdle me jen marketing.
DDR0 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-02-28 20:00:57
avatar
Nebo se to dá vyložit opačně: Nv brzy začne vyrábět tak chtějí skokově něco vydělat protože tuší že pak pujdou o kus dolů tak aby to vykompenzovali
Nové GeForce bych šmahem jako šrot neodsuzoval - budou výkonnější než stávájící Radeony tak není co řešit. Zezačátku to jistě nebude žádný nářez ale jelikož je to dost inovovaná architektura tak výkon budou vylepšovat ovladače což se u současných Radeonů moc nedá (proč se asi AMD chlubí vylepšováním Catalystů ale o zvýšení výkonu ani zmínka?), takže výsledky prvních beta driverů Nv bych nebral tak dramaticky. Výkon jistě bude dobrý akorát ta spotřeba... něco jako Phenom na 65nm
Kevin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-02-28 21:15:57
avatar
Nekterym, co jsou namlsani lonskymi cenami se to muze zdat drahe, ale ve srovnani treba 5let zpatky to zase tak spatne nevypada
AndreasCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-01 09:10:13
avatar
Vyroba chipu vazne neni sranda. U nizke vyrobni technologie se zacinaji uplatnovat jevy, ktere se drive neuplatnovali a nejde jen jednoduse nasadit univerzalni masku na vyrobu tranzistoru a rikat si ze to pojede. Ted uz zalezi i na tom, kde ve strukture ty tranzistory jsou a kolika propojkama se vzajemne spojuji. Je z toho vetsi ducharina.
JonnyS [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-01 09:45:43
avatar
jenze my nejsme 5 let vzadu. A s lepsi technologii vyroby by mely byt i ceny lepsi. Bohuzel si vyrobci masti kapsu a svadeji to na nevyteznost vyroby a ekonomickou krizi. Coz je velmi smutne.
AndreasCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-01 15:44:17
avatar
Bohuzel uz je to take o tom, ze moznosti levneho kremiku se blizi ke svym hranicim a jen tak nejaky trouba to vyrabet nemuze. Je potreba drazsich technologii a nebo se snizi vyteznost a ucinnost.
jardop [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-01 10:15:05

skuste niekto v alternativnom vesmire (kde tema TSMC problemy) zistit ako to tam vyzera s ATI.. ;-)
MadMaxII [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-01 15:40:51

Jen aby TSMC nezareagovalo oficialnim prohlasenim ze za zdrazenim oni nestoji a vyrabi pro AMD za stejne ceny jako pred vanoci....

Ja bych byt tebou DD psal v tomhle podstatne otevreneji bez jednostrannych postoju, protoze uprime receno do tohohle nevidis ani Ty, ani OBR, ani Fuad ale jen TSMC a AMD. A pak se jeste citis urazeny kdyz te nekdo obvinuje z lhani jen proto ze si pamatuje tve clanky z drivejska(kdyby jsi tam nepsal jednostranne sve postoje u tech newsek tak by te ted nemohli obvinovat )...
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázce
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázceThursday, 25 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1276x
Komentářů: 4
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní svět
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní světWednesday, 24 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1662x
Komentářů: 1
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázce
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázceTuesday, 23 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1158x
Komentářů: 0
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.Monday, 22 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1217x
Komentářů: 1
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšení
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšeníFriday, 19 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 3802x
Komentářů: 0
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PC
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PCWednesday, 17 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1478x
Komentářů: 0