Preview: ASUS GTX 680 DirectCU II TOP vs HD 7970 DCUII TOP - další souboj grafických monster! Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach a redakce   
Monday, 23 April 2012
altA máme tady další dvě nereferenční grafické edice, tentokrát ultimátní DCUII TOP od ASUSu.

 

 

 

 

 

Nezávislý uživatelský magazín DDWorld.cz dostal možnost si mezi prvními v ČR vyzkoušet zbrusu novou ASUS GTX 680 v ultimátním nereferenčním provedení DirectCUII TOP, která zrovna v těchto dnech míří na trh a brzy si jí budete moci pořídit. Spolu s ní tu máme novou revizi ASUS HD 7970 DirectCUII TOP v identickém provedení, což opět slibuje zajímavý souboj v našich náročných testech bez kompromisů.  

  • 3slotové chlazení = recept ASUSu na tichý provoz i s velkým OC!

Obě karty mají už známé obří 3slotové chladiče DirectCUII. A budou se hodit. Obě karty máme k dispozici ve verzi TOP, tedy rovnou i přetaktované.

U HD 7970 se ASUS drží trochu zpátky a zdaleka nevyužívá možností, které karta nabízí a nastavil takty jen 1000/5600MHz pro OC TOP edici, což dá proti referenčním 925/5500MHz zhruba 6% výkonu. U nové GTX 680 DCUII TOP šel ASUS výrazně výše k maximálním možnostem a nastavil takty na 1137-1260MHz pro jádro. Paměti zůstaly 6000MHz. Proti referenčním taktům 1006-1120/6000MHz se dá čekat taktéž zhruba 6% nárůst výkonu, srovnáváme-li výkon na maximálních boost taktech, kde se tahle verze díky svému výkonnému chlazení bude rozhodně většinu času pohybovat.

Obě novinky mají ale ještě další taktovací potenciál. U verze HD 7970 se nám podařilo dostat se na 1270/6600MHz, což zvedlo výkon v průměru o dalších 15%. U GTX 680 se v boostu karta dokáže po přetaktování pohybovat přes 1300MHz na jádře a 6900MHz na pamětech, což dokáže zvednou výkon o dalších v průměru 8-12% v závislosti na aplikaci, kde se projeví/neprojeví užší 256-bit sběrnice. Nutno říci, že jsme se asi ani u jedné grafiky nedostaly na skutečná maxima, protože ASUS je osadil i speciálními vychytávkami pro extrémní OC, které z nich teprve dokáže vymačkat maximum. Ale nás ( i vás) spíše zajímá, co dokáží karty s tím "běžným" chlazením.

O tom, že 3slotové obří chladiče ASUS DCUII mají výkon, už dobře víme. A právě díky nim je i s vysokým přetaktováním provoz krásně tichý. V obou případech dokáží chladiče držet v klidu teplotu kolem 30°C a v zátěži se teplota drží krásně pod 70°C a o kartách vůbec nevíte, jsou krásně tiché. Samozřejmě po OC už teploty stoupnou, což se ale dá vyřešit zvýšením otáček a karty se stále budou držet kolem 70°C. Dokáží se uchladit i mnohem lépe, ale to už musíte zvýšit otáčky podstatně, což už sebou nese hluk. Takže vyvážením otáček vs teploty se dá krásně držet poměrně vysoké přetaktování a karty jsou stále krásně tiché.

Jak už víme z nedávného srovnání GTX 680 a HD 7970, je chlazení podstatně hlavně u GTX 680 verze, kde funguje technologie GPU boost, která neustále automaticky hýbe s takty/voltáží a tedy i výkonem grafiky podle toho, jak hřeje jádro. Tato technologie se sice marketingově vydává za automatickou OC utilitu, ve skutečnosti je tam ale z úplně opačného důvodu, aby takty snižovala, pokud jádro příliš topí. Chrání tak kartu a čip před přehřátím a eventuelním zničením a nedá se z pochopitelných důvodů vypnout. Je to celkem výhodné hlavně z hlediska testů, kdy karta v krátkých měřeních nedosáhne kritické teploty, takt karty tedy je vysoký a výkon domu odpovídá. Jenže pokud kartu delším užíváním zahřejete a běžně máte doma hůře chlazenou skříň, karta dosáhne kritické teploty a začne tak takty snižovat dříve a více a rozdíl výkonu může být až téměř 10% (obyčejně kolísá kolem 5% rozdílu). Zde nastupují právě nereferenční edice typu ASUS DCUII, které mají výrazně silnější a výkonnější chladiče, které dokáží teplotu jádra držet pod kritickou mezí a tím se i takty a výkon drží stabilněji nahoře a nemělo by tak docházet k tak velkým výkonovým poklesům, kvůli ochraně technologií GPU Boost. Maximální výkon karty se tak využívá častěji s nižšími riziky než u ref. edic.

Tomu odpovídá i podstatně kvalitnější zpracování PCB, které u referenčních verzí GTX 680 kvalit příliš nepobralo. ASUS osadil na svou novou kartu podstatně silnější a kvalitnější napájecí kaskádu a celkově je PCB kvalitou mnohem odpovídající cenové hladině, kde se GTX 680 nachází. Stejné kvality má samozřejmě i HD 7970 DCUII. Ta má dokonce 8+8pin napájení proti 8+6pin u GTX 680 verze.

  • Závěr

Obě karty ještě tento týden uvidíte v přímém srovnávacím testu. Samozřejmě obě již porovnáme s dalšími modely na trhu, aby bylo vidět, co pořízením GTX 680/HD 7970 získáváte. Pro zajímavost, ceny ASUS HD 7970 3GB TOP DCUII se již dostaly na solidních 12 000 korun vč. DPH (stále zlevňují všechny HD 7970). Cenu ASUS GTX 680 2GB TOP DCUII zatím ne víme přesně, ale v současné chvíli se mluví o zhruba necelých 13 000 korunách vč. DPH

PS: Takovéhle pěkné kousky HW vždy potěší a připomenou člověku, proč má jeho práce smysl, i když se musí občas potýkat s neuvěřitelnou lidskou hloupostí a nevychovaností. Více zde.

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Niles [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-04-23 17:45:00
avatar
dve nádhery
NRX [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-04-24 09:28:25

Alebo skôr dvaja mackovia

PS: dve buchty by asi neznelo moc dobre
karel743 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - tříslot 2012-04-23 17:52:13
avatar
Mně se tady ty tříslot edice líbí víc než ty třívětrákové.
Veyron [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-04-24 08:09:44
avatar
A čo tak oboje??
Jelitko [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-04-23 18:08:20

Nevite kdy budou skladem nebo spis nabizet obchody?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-04-23 18:38:13
avatar
HD 7970 už je za 12 000 dostupná ... GTX 680 nevím ... zatím není v obchodech vůbec uvedena, tak počítám že příští týden možná se někde objeví ale fakt nevim přesně ...
Vlastimil91 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-04-23 18:36:28
avatar
Je sláva konečně někdo bude mít recenzi o těchto kartách
diiira [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-04-23 19:12:47

Souhlas, jakožto majitel HD 7970 DCUII TOP, bylo na čase už.

A menší dotaz k čemu přesně slouží ten přepínač vedle "cross" můstku ?
warrior [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-04-23 19:16:47

Jakožto majitel Grafiky za 12 000 Kč by si to teda měl vědět teda Je to na přepínání BIOSů
Vlastimil91 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-04-23 20:00:47
avatar
Přesně mělo by to bít na BIOS. A jak ti ta karta jede už jsi jí pořádně prohnal? Kolik ti udělá OC a tak.
diiira [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-04-23 20:20:07

souhlasím stebou, bohužel to má malý háček grafika ješte odpočívá v krabici než se pořádně zapotí. Ještě čekám než mi přijde poslední kus skládačky (CPU).
Právě proto ta otázka kčemu slouží přepínač a podle mě to právěže na přepínaní biosu není, nybrž pokud jsem dobře pochopil to má souviset spřepínáním výstupu k monitoru asi ? viz obr. http://e-space.xf.cz/files/984857327.jpg
Vlastimil91 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-04-23 21:02:55
avatar
Nene mělo by to bít na BIOS já když na tu kartu teď koukám Odkaz tak jestli oba myslíme ten stejný čudlík u CF tak to by mělo být na BIOS.
Loki [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-04-24 00:28:16
avatar
Vlasto...

2x "bít" ... abys nebyl "zbyt" .
warrior [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-04-23 21:05:19

Aha. Tak to nevim. Ale tak bude to tak, jak je na tom obrázku
pardy67 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-04-23 19:23:05

krasne kusky, krasne takty aj ked nepochopim preco su tka nizko u 7970. Som zvedavy ktory vyrobca ako prvy pokory v turbo booste 1300MHz
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-04-23 19:27:09
avatar
protože ta HD 7970 verze byla uvedena už před časem, kdy ještě ty čipy byly drahé ... a tak se drží větší bezpečnější rezerva.
Kevin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-04-23 21:11:45
avatar
Paráda, jen tak dál
GhostXT [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-04-23 23:41:30
avatar
DD prosim ta,mozno vyzniem ako najvacsi laik ale cez aku utilitku dosiahnem vacsie OC pri HD7970 nez 1125/6300? Nemam nejako aktualizovany gpu tweak? A co si myslis o teplotach VRM? Je pravda ze je to horsie chladeny clanok od tohto vyrobcu ale co mozem este povazovat ako teploty v norme? Pri hre ma asi tak 88-89 ,jadro 56 ale pri furmarku sa za 5 minut vysplha na 110 a kolise tak 2 stupne hore dole... Viem ze tam je max 130 ale nerad by som aby mi karta zhorela (samozrejme pre mna je furmark nepodstatny,skusal som ho len skrz stability a potreboval som vediet max teplotu GPU)
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-04-23 23:45:59
avatar
ASUS dává k téhle DCUII verzi ještě právě přídavný pasiv chladič na VRM ...

jinak nejlepší OC nástroj je asi MSI Afterburner, ale v kombinaci s těmahle grafikami není špatný ani ten ASUS Tweak ...

Jinak u refereční grafiky nad 1125/6300 nechoď ... příliš ji zatěžuješ a to chlazení na to není dělaný. Osobně bych tyto grafiky neprovozoval na více jak 80°C.
GhostXT [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-04-23 23:52:57
avatar
Praveze ja mam dcuii top,pardon ze som to tam nenapisal tak mam radsej pouzivat utilitku od msi? Len chcem viediet tvoj nazor,netaktujem prvy krat ani to neni moj prvy pc,len som sa trosku zlakol tych teplot vrm...
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-04-24 00:08:53
avatar
to nechápu, jak můžeš mít s DCUII HD 7970 takov teploty?!
GhostXT [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-04-24 01:01:09
avatar
Ved praveze ani ja to nechapem,je to len pri furmarku,pri hre mam na tych max taktoch co ma pusti gpu tweak tak okolo 62-64,ale furmark mi jadro za 5 minut zohreje na 74 stupnov a napajanie vrm mi ukazuje tych 110 max,s tym ze predtym som mal starsiu verziu furmarku a pamatam si ze ked mi vrm dosiahlo teploty 105 stuonov tak vsetko zacalo sekat az mi zamrzol pc... Je to pre mna dost nevysvetlitelne,ja mam skrinku dobre chladenu (vpredu dva 120mm plus dalsi ktory tlaci vzduch priamo na grafiku pripevneny na hdd cage,zospodu mam 120 ktory tiez fuka na grafiku a hore mam pod radiatorom dva 140 mm a zozadu vyfuk 120. Skrinka je corsair 500R. Chcem len vediet ze ci aj ty pri testovani budes mat take teploty vrm pretoze mne sa to zda moc...jadro ma teploty vyborne ale toto podla mna v norme neni
GhostXT [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-04-24 01:11:15
avatar
Chcem este napisat ze som si vsimol jednu moznost v amd vision centre ze kde je overdrive tak tam su vlastne takty jadra,pamati ale uplne naspodu je tam jakeby zvysovanie prikonu alebo nieco take,od -20% az po +20%,neviem si to vybavit ale ked som dal asi tak na 10 percent v pluse tak mi teplota vrm tastla rychlejsie... Ostatne komponenty na to vliv nemaju podla mna kedze mam enermax platimax 1000w a doska je asus x79 pro s 3820
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-04-24 11:14:44
avatar
ten furmark nepoužívej, ten jen tu kartu stresuje do maxima (což je jeho účel) ... v žádném programu ti to tak na hřát nebude ...
Larry [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-04-24 09:56:18

špičkové produkty, k tomu není co dodávat
cch [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-04-24 11:12:52
avatar
a co takhle cf a sli testy?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-04-24 11:15:54
avatar
možná - asi uděláme máme tady teď ty karty po dvou tak do 5760x1200 by se ty testy možná šikly, uvidíme jestli stihneme ....
Ramzes [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-04-24 14:54:10

Tie CF/Sli testy sú dobrý nápad.Na PCTuningu taký je, ale z ďaleka tomu toľko nevypiekli ako tomu vypekáš ty. Takže dúfam že to stihneš :-)
t.s.28 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-04-24 15:46:18

nadherne
Jelitko [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-04-24 17:46:41

kdyz jsme u teplot na VRM bo co to je tak na jednom webu ukazali pres termal kameru teploty DCII jadro vyborne ale ty VRM napr od sapphire meli cca 10+ a XFX pres 101stupnu, ten asus Titanic se paci ale znepokojily me ty teploty vrm na DCII do kolika max stupnu je to bezpecny? tech 130? poradte starymu lajkovy (nezapominejte me nekteri uz odsuzovat)
F!LL [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-04-24 21:35:11
avatar
Po tom, jak si nvidia hrala je tohle kolosalni ulovek od Asusu. Dobra prace DD, zajima me zejmena, jak si povede tahle karta v teplotnich a oc testech proti drive testované WindForce.
zdarec [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-04-29 15:54:38
avatar
uz je nedele a stale se nemuzu dockat, kdy se to tu objevi po tehle recenzi se snad uz konecne rozhoupu, predem dekuji.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
StarField se konečně dočká žádaných vylepšení!
StarField se konečně dočká žádaných vylepšení!Tuesday, 30 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 653x
Komentářů: 5
Řešení pro pohyb s VR setem?
Řešení pro pohyb s VR setem?Friday, 26 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1402x
Komentářů: 0
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázce
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázceThursday, 25 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 2228x
Komentářů: 5
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní svět
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní světWednesday, 24 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1979x
Komentářů: 1
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázce
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázceTuesday, 23 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1315x
Komentářů: 0
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.Monday, 22 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1300x
Komentářů: 1