Recenze: World of Tanks – Drsné bitvy ultimátních ocelových monster v MMORPG stylu a zdarma!
Napsal Jan "DD" Stach   
Neděle, 11 březen 2012
alt

 

 

 

 

  • Recenze: World of Tanks – Drsné bitvy ultimátních ocelových monster v MMORPG stylu a zdarma!

Dnes se podíváme na podrobnější recenzi jednoho z největších herních překvapení roku 2011.

World of Tanks (dále jen WoT) je opravdovým herním překvapením posledních let, píše se červen 2011 a nenápadně vychází ruská MMO hra, jejíž potenciál tehdy netuší ani samotní tvůrci. Brilantní nápad, skvělé zpracování, jednoduchá a přitom chytlavá hratelnost a to nejlepší je, že si můžete do sytosti herně užít, aniž byste vytáhli jedinou korunu z vaší peněženky/případně karty.

WoT je online MMORPG hra typu free-to-play. Hru si můžete zdarma stáhnout a zdarma hrát, zcela legálně. Financována je microtransakcemi, tedy různými platbami za bonusy a možnosti, které neplatící hráči nemají (ale ani nepotřebují). A co myslíme tím MMORPG? Zapomeňte na nějaké vyčpělé pobíhání s mečíkem nebo hůlkou někde v dětinsky kresleném fantasy světě, plnění stupidních questů a hodiny a hodiny nucenému sdružování online s ostatními hráči, abyste mohli umlátit nějakého silnějšího protivníka a ve své hře vůbec někam postoupit. WoT je MMORPG hrou, ale jen v tom smyslu, že se hraje online a že obsahuje hromady RPG prvků ohledně vylepšování vaší výbavy i posádky.

Rozhodně nehledejte žádný příběh, ani nic podobného. Nic vás nebude do ničeho nutit sdružovat se s ostatními, abyste ve hře mohli postoupit dál, a nemusíte u toho strávit ani mládí (ale můžete :) ) , prostě si dáte 2-3 bitvy na pár minut, pohrajete si a jdete dělat něco jiného. Jinými slovy, WoT je perfektní MMO hra pro hráče mého typu, kteří sice milují RPG hry ale časově náročné MMORPG se kvůli vlastnímu dobru vyhýbají. WoT není takový žrout času (může být), abyste si zahráli a někam se posunuli. I když samozřejmě dokáže zabavit na hodně hodně dlouho :).

 

  • Testujeme verzi 0.7.1b

Protože je WoT MMO hra, je neustále ve vývoji. Každou chvíli dorazí tu menší, tu větší aktualizace, která upravuje a ladí herní pravidla a vyvážení, přidává herní obsah, graficky a technicky vylepšuje hru a tak podobně. V současnosti (v době psaní této recenze) je hra ve verzi 0.7.1b a chystá se co nevidět aktualizace 0.7.2, která přinese celou řadu zásadních herních změn, obsahových rozšíření a tak dále.

K hraní potřebujete samotnou hru, což je vlastně klient, který se připojuje k serverům WoT. Hra je k dispozici pro každého ke stažení zdarma. Herní servery jsou rozděleny podle kontinentů. Existují tedy 3 velké oddělené servery - Ruský, Evropský a Americký, ty mají oddělené bitvy, oddělený webový obsah atd. Samozřejmě si můžete případně zvolit, na jakém chcete hrát. Kromě oddělení kontinentů, ale používají stejné verze hry i pravidel, takže je to jen o fyzické umístění těch serverů, a je samozřejmě lepší si vybrat ten blíže – hrajeme tedy na Evropském.  

 

  • O co jde – o tanky a hlavně taktiku!

Kvalitních her s realistickými tankovými bitvami je opravdu málo. O to geniálněji WoT působí. Hra je napěchovaná tankovou technologií první zhruba ¾ minulého století. Aktuálně hra obsahuje 4 národy, kde má každý národ strom různých typů tanků, stíhačů tanků a dělostřelectva.

Všechno je děláno podle skutečnosti! Modely tanků, jejich specifikace i výbava, vše je děláno podle skutečných předloh. Mnoho z nich tedy opravdu jezdilo, některé ale byly třeba jen prototypy a některé jen na papíře. Žádný z nich ale není autory hry vymyšlený a smyšlený. Samozřejmě realističnost není na škodu hraní, takže některé parametry a hlavně schopnosti tanků byly upraveny. Zásadně odlišnou věcí od reality je hlavně výdrž tanků! Ve skutečném světě by pravděpodobně většina z prvních zásahů znamenala konečnou, pro účely hry tato skutečnost byla upravena tak, aby tanky něco vydržely a byla to hra. To ovšem neznamená, že vám nehrozí smrt jediným zásahem a o to právě jde.

Tohle není žádná šílená multiplayer řežba, kde naběhnete (zde najedete) doprostřed nepřátel a drtíte všechny okolo, občas si skočíte pro lékárničku, nějaké to brnění a jedete dál. Ne ne. Tahle hra vám pořádně pocuchá nervy, dokonale otestuje vaši trpělivost a hlavně u ní musíte neustále přemýšlet několik kroků (a několik set metrů) dopředu.

A přitom je geniálně jednoduchá ….

 

 

  • World of Tanks – tanky, výbava a posádka

Ke hře potřebujete samozřejmě online účet. Ten je unikátní a dobře si ve svém profilu zvolte uživatelské jméno, bude se všem ve hře ukazovat. Jeho vytvoření je přirozeně zdarma, jako samotná hra. Po prvním spuštění hry se poprvé dostanete do garáže (platící hráči mají garáž pěkně čistou a velikou, neplatící mají skromnější podmínky, ale jde jen o vzhled).

(pro zvětšení obrázku na ně klikněte - jde to skoro u všech ;) )

V garáži máte přístup ke všemu, k novým tankům, k vylepšování, vyzbrojování, statistikám, k úpravě posádky, zkrátka všemu. Celé je to jednoduché a velmi přehledné. Nahoře nalevo je přístup do menu hry (dá se toho nastavit dost) a vedle informace o počtu hráčů a aktuálním počtu probíhajících bitev (hra neustále roste, když jsem před časem začínal, byla jich jen polovina).

Napravo jsou potom údaje o počtu zkušeností, jak vázaných na daný typ stroje, tak volných pro všechny, počtu kreditů (za ty kupujete tanky, příslušenství a výbavu) a případně o počtu zlatých, což je už placená (nebo výherní) záležitost.

 

  • Váš první tank a ty další …

Jako nováčci byste měli mít v garáži 4 lehké tanky, každý od jednoho národa. Jsou zdarma a jsou odrazovým můstkem ke všem ostatním. Hraním za něj získáte jednak zkušenosti a také kredity. Zkušenosti potřebujete jednak pro odemčení další výbavy pro váš tank a hlavně, a to je nejdůležitější, odemykáte si další vozidla! A za kredity si to vyzkoumané kupujete.

Hra má v současné verzi 4 národy, tedy 4 technologické stromy. Německo, Francie, USA a SSR. Každým novým updatem jsou upravovány, přidávány další stroje (nebo dokonce další národy), a tak dále. V nové 0.7.2 verzi, která už se testuje, je výrazně pozměna americká větev, v dalším patchi pak ruská větev. Brzy i u francouzských tanků přibudou další stroje (lovci tanků a artilerie) a chystá se také někdy v budoucnu britská a japonská větev. Jinými slovy, na výběr máte opravdu hodně :). Na stromu vidíte, kam se můžete hraním s různými typy ubírat a s čím chcete hrát. Ve hře jsou vozidla typu tank, lovec tanků a dělostřelectvo, hrají spolu/proti a jejich správný mix a spolupráce je klíčem k vítězství.  Jednotlivé technologické stromy mají nyní až 10 úrovní (Tierů). Samozřejmě čím vyšší, tím má daný stroj větší výdrž, silnější zbraň, ale také vyšší náklady.

 

  • Dělostřelectvo (artilerie)

Je podpůrná ale také hlavní útočná jednotka, a zejména v bojích od takového 4 tieru výše, zcela zásadní. Dobrý dělostřelec sehraje zásadní úlohu v ničení těžkých nepřátelských tanků. Už druhá-třetí třída artilerie má zatraceně silný účinek, který nemá žádný z jiných strojů v dané třídě. A hlavně dělostřelectvo vidí mapu seshora a může odstřelovat cíle z vrchu.

Bohužel dobrý dělostřelec je vám k ničemu, když je mrtev! Artilerie dlouho nabíjí, takže se sice útoku z blízka bránit může, ale obtížně a když se netrefí napoprvé, je většinou po ní. Má málo života a minimální pancíř. Takže úkolem části teamu je chránit dělostřelectvo a to primárně před objevením rychlých průzkumných tanků nepřítele. Ty mají sílu jej jednak zničit, k čemuž ale nemusí dostat příležitost, hlavně však odhalí vaši polohu a polohu vašeho dělostřelectva své artilérii, která vám tu vaší zničí. Dělostřelectvo je prvořadý cíl pro vás, i nepřítele.

Hraní za dělostřelectvo nicméně doporučuji skutečně jen jedincům s velkou trpělivostí a pevnými nervy. Výhodou je, že vidíte všude, ale zaměření a nabíjení trvá dlouho, takže často frustrovaně pozorujete mizející cíle. Musíte mít hodně velkou dávku předvídavosti. A pevné nervy vám budou dobré i proto, že ne vždy máte team, který se o vaši ochranu postará, jak by měl.

 

  • Lovec tanků (Destroyer)

Dnes už vlastně neexistující třída obrněných vozidel, ale ve 2svv velmi obávaná zbraň. Na tankových podvozcích namontováno velmi výkonné dělo. Nevýhodou je ovšem slabé panceřování všude, kromě přední části, kde naopak u některých modelů je téměř neproniknutelné.  V žádném případě to není vozidlo na čelo útoku! Má vynikající maskování (ze všech nejlepší) takže číhá a z dálky odstřeluje nepřítele. Musíte si ale neustále hlídat okolí a nenechat se rychlými tanky objet.

Musíte mít vždy nepřítele před sebou. Až na pár amerických modelů se totiž lovci musí otáčet podvozkem pro požadovaný směr střelby, takže když si necháte poškodit podvozek, máte problém. Výhodou je ale opravdu hodně účinné dělo, většinou o třídu lepší než mají tanky stejné třídy.

Hraní za lovce ale nespočívá jen v tom, sedět v křoví a čekat vzadu, musíte být pro tanky vpředu účinnou podporou a okamžitě likvidovat kohokoliv objeví a kdo na ně útočí. Při objevení nepřítelem je doporučeno měnit pozici, či se krýt, lovci jsou oblíbeným cílem artilerie a nevydrží takřka nic, řada z nich má totiž otevřený prostor po posádku a minimální pancíř.

 

  • Tank (lehký, střední, těžký a supertěžký)

Nejpočetněji jsou ve hře samozřejmě zastoupeny tanky. Ty se z podstaty dělí na lehké, střední a těžké. Výběrem se nemusíte zabývat na prvním Tieru, tam jsou všechny lehké. Na druhém už si ale můžete zvolit střední tank. První těžký vás u Francie čeká už na IV.Tieru (ale je to hlavně dobrý terč). U USA a SSR až na V.Tieru a u němců jsou první těžké (Tiger) dokonce až VII. třída. Přesto se rozhodujte už na nižších třídách, kterým směrem se chcete primárně ubírat.

 Lehké tanky jsou primárně (ve vyšších levelech výhradně) průzkumníci a rychlá útočná jednotka. Jejich úkolem je lokalizovat co nejvíc jednotek nepřítele a označit je tak pro artilerii, nebo lovce tanků a udržovat nepřátelské jednotky označené. Nebo při tom ti schopnější mohou i ničit nepřátelské jednotky, zejména dělostřelectvo. Výhodou lehkého tanků je rychlost, kdy ty nejrychlejší dokáží uhánět až 72km/h a možnost kličkování bez ztráty rychlosti. Pro těžké tanky s pomalou se otáčející věží, pokud kolem něj začnou kroužit, je velmi těžké je dostat do zaměřovače. Nevýhodou je ale slabší pancíř a samozřejmě relativně malá výdrž. Dobře organizovaná skupinka malých rychlých tanků s poměrně silnými děly dokáže v řadách nepřítele udělat zásadní škody a připravit je na příjezd zbytku teamu.

Střední tanky většinou jsou podpůrnou silou těžkých tanků. Jsou také velmi rychlé, mají ovšem už silnější pancíř, větší výdrž a často i pořádně silná i rychleji střílející děla. Ve hře je jejich suverénně nejvíce. Ve skutečnosti byly hlavní bojovou jednotkou, tady to záleží na tom, kolik jich je na mapě, tedy jaké Tiery se utkávají.

Těžký tank je v této hře hlavní tankovou silou. Má zdaleka nejsilnější pancíř, největší výdrž, a nejsilnější tankové dělo, bohužel pomaleji nabíjí. Nevýhodou za to všechno je ale váha a tedy omezená pohyblivost a nižší rychlost. I věž se pomaleji otáčí, takže je problém dostat rychlejší tanky v pohybu do zaměřovače. Dalším problémem je nepřátelská artilerie, pro kterou jste spolu s vaší vlastní artilérií, cíl číslo 1. Navíc je těžké se do vás netrefit :). To platí hlavně o supertěžkých tancích, kterých je ve hře několik v čele třeba s MAUSem, kteří toho ale zase vydrží neuvěřitelně hodně a jsou pro nepřítele těžkým oříškem.  

Se všemi typy vozidel musíte hrát jinak, nelze hrát třeba za lovce nebo lehký tank stylem těžkého tanků. Každý tank ve hře má svá specifika daná parametry. Některé modely mají slabší pancíř a hlavně jeho tvar, ale třeba výkonné a přesné dělo, takže se hodí k odstřelování (příkladem je německý Tiger I a Tiger P nebo Löwe).  Jiné, například některé z amerických tanků, mají zatraceně dobře obrněnou věž, takže když dobře schováte slabší podvozek, mají nepřátelé velký problém.  A některé tanky, to jsou těžce obrněné pevnosti, nebo mají takový profil, že se střely od nich často odrážejí (zejména SSSR, které ale mají nevýhodu v nižší přesnosti zbraně, takže už na vzdálenost takových 400m+ s nimi nemá moc smysl střílet), to jsou hlavní útočné tanky pro přímý střed s nepřítelem.

 

  • Výbava a posádka

Hraním za jednotlivé stroje získáváte zkušenosti a za ty si odemknete výbavu. Třeba lepší rádio, dělo, pancíř, podvozek atd. Až na velmi vzácné výjimky jsou všechny tanky (od tieru III.) v základu totální neštěstí. Takže pokud u WoT zažíváte to nadšení, když si pořídíte ten vytoužený a vydřený vyšší model a v první bitvě následuje strašlivé zklamání z jeho totální neschopnosti, je to naprosto normální!

Bohužel to budete zažívat často. Výjimkami jsou rovnou elitní, nebo prémiové tanky. U těch není co odemykat a jsou výborné už v základu. Pro všechny tanky si ale můžete pořizovat výbavu, zlepšující různé schopnosti. Máte ovšem omezený prostor a neplatící hráči nemohou většinu této velmi drahé výbavy bez jejího zničení odmontovat a použít v jiném stroji.

Kromě výbavy musíte pořizovat i spotřební zboží a munici. Zejména u vyšších tierů je munice sakra drahá záležitost, takže si 2x rozmyslíte a pečlivěji zamíříte, než si za tu 1000 vystřelíte (navíc pomalu nabíjíte, takže každý výstřel musíte pořádně využít). Druhy munice jsou celkem 3 – průrazná, zápalná a prémiová. První tři jsou za kredity, třetí je jen za zlaté, tedy placená. Třetí má zdaleka největší sílu, ale dokáže lézt do peněz, takže se používá jen v klanových bitvách. Další dvě záleží na typu vašeho děla, co je vhodnější. Vozit můžete obě a přebíjet dle situace. Doporučuji sebou vozit i balíčky oprav, lékárničku a hasičák. Ty základní jsou za kredity a rozhodně se hodí, ale i v těch kreditech vás stojí celkem dost – ale mohou se dost vyplatit, když zvrátí průběh bitvy ve váš prospěch tím, že vás v pravý čas udrží funkčního v boji.

A pak je tady posádka. To je také RPG prvek hry. Bez posádky hrát nemůžete. Posádku tvoří určitý počet členů, který je pro každé vozidlo jiný – většinou je to ale velitel+řidič+radista+střelec+nabíječ. Posádku můžete s určitou ztrátou % přecvičit na jiné vozidlo. Pokud je to na stejný typ, tedy třeba love-lovec nebo těžký tank těžký tank, je postih ze 100% pokles na 90% (když zaplatíte 20 000 kreditů). Pokud cvičíte na zcela jiný typ vozidla, třeba střední-těžkým, je postih mnohem větší. Posádka získává zkušenosti, začíná s 50%, ale za 20 000 kreditů můžete vycvičit 1 člena na 75%. Čím vyšší hodnota % schopností, tím větší využití maximálních možností tanku, tedy přesnosti, rychlosti střelby, pohyblivosti, objevení nepřítele atd. Cílem je 100% úroveň. Pak si můžete zvolit další vlastnosti a schopnosti, které budete dále trénovat stejným způsobem. Schopnosti posádky mají zásadní vliv na hru a budou mít ještě větší. V chystané v0.7.2 budou rozsáhlé úpravy možností posádky, nové vlastnosti a hodně to ovlivní hru.

Každopádně, pokud máte 50% posádku a divíte se, že nemůžete trefit skoro ani vrata od stodoly a že vám to moc nejede, tak se nedivte, protože s bandou 50% břídilů uvnitř, toho vážně moc nezmůžete, stejně jako v realitě. Těžko na cvičišti – lehko na bojišti …

Podívejme se konečně na to hraní …

 

 

  • World of Tanks – gameplay, systém hry a zpracování

Když už tedy máme konečné nějaké to vozidlo, je na čase hrát. WoT je vlastně normální multiplayerovka, akorát že místo panáčka s kulometem, ovládáte ocelovou příšeru (dobře u některých tříd jen příšerku) s dělem.

Protože je to ale MMO hra, můžete se spojit do roty nebo čety (či rovnou klanu) a zahrát si pěkně spolu proti jiným teamům. Můžete si také vyzkoušet cvičné bitvy, při kterých ale nezískáte žádné zkušenosti, ani stříbrné, ale také vás to nic nestojí. Jako samostatný hráč ale dáte rovnou standardní Bitvu (to je to velké červené tlačítko uprostřed nahoře v garáži).

Se svým vozidlem se následně přesunete na online bojiště. Tím je herní mapa, na které se utkává 15 vs 15 hráčů. Žádný počítač, všechno skuteční lidští hráči. Zde nastupuje vyvážení hry a systém hry. Samozřejmě by bylo hloupé stavět proti sobě tank třídy 10 a tank třídy 1, takže je to více, či méně udělané tak, aby se potkávali vyrovnanější soupeři, hlavně aby teamy byly vyrovnané. Některé typy tanků tak mají smůlu a chodí častěji proti silnějším nepřátelům, což se týká zejména lehkých tanků, které mají dělat průzkumníky.

Celý systém a balancování hry je hodně složitým procesem, který je neustále vyvíjen a zdokonalován. V současnosti se dá říci, že to zhruba do tieru 5 funguje dobře, bohužel v těch vyšších je balancování občas pro majitele slabších tanků zoufalstvím. Cílem bitvy je porazit nepřátelský team a to buď zničením všech hráčů, nebo obsazením základny. Bitva trvá maximálně 15 minut (+25 obvykle vteřin zahájení). Nastat mohou tři věci – Výhra, prohra nebo remíza.

 

  • Zkušenosti – kredity alias ekonomika a systém hry

Za své výkony v bitvě jste odměňovány určitým počtem zkušeností a finanční částkou v kreditech. Nejde ale jen o váš výkon, ale i o výkon vašeho teamu. Pokud druhý team rozdrtíte a vyhrajete, dostanete ohodnocení podle poškození, které váš team způsobil. Když to bude těsnější, nebude to ocenění až takové. V případě remízy a hlavně prohry, je pak ocenění ve zkušenostech i finanční výrazně níže a na vyšších tierech můžete klidně i prodělat, protože oprava tanku a munice vás stojí více, než dostanete. Do tieru 5 by se vám to ale stát nikdy nemělo.

V bitvě tedy musíte dělat přesně to, co máte dělat a dělat to pořádně. Hodnocené je úplně vše – od lokalizace nepřítele, po jeho poškození, zničení, počet zásahu, přesnosti, obrany základny, obsazení základny až po pouhé přežití. Cenná jsou různé ocenění a vyznamenání, třeba když zničíte 6 a více nepřátel, 100% obsadíte základnu, objevíte nejvíc nepřátel, poškodíte nejvíc nepřátel, zasáhnete je vícekrát atd. atd. Čím lepší jste v bitvě, tím více dostanete zkušeností a peněz. Vyšší tiery samozřejmě v případě úspěšné bitvy vydělávají více. Nejvíce prémiové tanky, které ale kupujete za reálné peníze, o tom však až v závěru. Základem je ovšem vítězství teamu, které vám v případě úspěšné bitvy vydělá nejvíc.

Pokud nemáte prémiový tank nebo prémiový účet, který přidává +50% k získaným zkušenostem a financím z bitvy, potřebujete tanky, kterými vyděláváte, protože vyšší tanky stojí 1,3m ,2,4m ,3,6m a 6,2 milionu kreditů, ale zároveň jsou strašně drahé na údržbě (opravách a munici), takže v případě méně úspěšných bitev máte problém vydělat a často i proděláte. Ideální jsou tanky V.třídy jako PZIV, StuG III, KV nebo M4, které jsou levné na údržbě, ale dokáží hodně vydělat a to i v případě prohry. Jinými slovy se budete k nižším tankům stále vracet, pokud se tedy nekoupíte vyšší „prémiák“.

Stříbrné můžete získat i výměnou za zlaté (ty si kupujete už za skutečné peníze) ale pokud jde o zkušenosti, ty už můžete získat jen hraním. Dělí se na ty vázané na daný typ vozidla a na ty volné. Těch volných je 10% z daného počtu získaných v bitvě. Vázané můžete použít jen na vylepšení daného tanku, volné na jakýkoliv (o to jsou cennější, hlavně tam, když je ten základní tank bez vylepšení k ničemu). Až dosáhnete toho, že dané vozidlo budete mít zcela vylepšené (odemknuté všechna vylepšení a všechna následující vozidla, na které můžete přestoupit z daného typu), stane se elitním a můžete získávané zkušenosti směrovat do posádky, která bude cvičena o to rychleji. Nebo můžete dál získávat zkušenosti pro dané vozidlo, a pak opět za placené zlaté je nechat přeměnit na volné.

Důležité upozornění: Nestřílejte do vlastního teamu – budete penalizováni odečtem zkušeností i finanční pokutou. Obojí záleží na tom, jak moc tomu druhému ublížíte, když se to odrazí, tak nic, když ho ale poškodíte nebo zničíte, záleží to na tom, co jste zničili. Takže pozor hlavně na delší vzdálenost, když střílíte do hloučku vlastních a protivníků.

 

  • Gameplay a zpracování

Na samotné hře toho není zase tak moc popisovat. Online bitvy probíhají z pohledu 1 nebo 3 osoby, kameru můžete libovolně měnit a natáčet. Bitvy probíhají na mapách, jejichž počet je omezen, ale chystají se další 2. Každá z map nabízí poměrně rozdílné možnosti hraní z hlediska teamové taktiky. Všechny jsou ale perfektně zpracované.

Graficky se hra stále vyvíjí, je to jen DX9, ale neustále je zdokonalována, takže úpravy engine probíhají. Už v tuto chvíli ale hra vypadá prostě perfektně. Členitost terénu, některé zničitelné prvky prostředí, funkční vegetace a hafo efektů – vše velmi dobré.

Fantastické jsou ale modely všech vozidel, které jsou do nejmenších detailů vymodelovány. Já mám ve hře skinpack, který zvýrazňuje slabší místa jednotlivých tanků. U slabších to není nutné, průstřelné jsou všude, u silnějších je to užitečné, míříte alespoň tam, kde existuje šance (byť i tak v některých případech hodně teoretická), že něco poškodíte. Nutno říci, že jednotlivé modely a jejich silné a slabé stránky včetně pozic různého vybavení (a tedy zásahové zóny s různou penetrací a vlivem na poškození), jsou opravdu skvěle zpracovány! Výborná je i fyzika hry, zejména fyzika střel, jejich balistiky, průraznosti, účinku a samozřejmě zásahové zóny na vozidlech atd.

Ještě více působivější, jsou zvuky. Motory tanků jsou fajn, ale ty výstřely! U slabších tanků a děl je to určitě také skvělé, ale jakmile si poprvé vystřelíte z pořádné 85mm a větších ráží, až nadskočíte :). Zkrátka na MMO hru od ještě před nedávnem neznámého studia, klobouk dolů.

Eyefinity, jak vidíte, tak také více méně funguje (ne dokonale, ale i na tom se pracuje) a opět i zde má hráč výhodu díky perifernímu pohledu, takže vidí mnohem více než hráč s 1 monitorem. Nevýhodou je náročnost na HW, v plných detailech potřebujete hodně silnou grafiku a CPU – ale bez debat je to nejlépe vypadající MMO hra na trhu. Pořád se ovšem vyvíjí a zlepšuje. V 0.7.2 verzi jsou opět další zlepšení terénu, modelů, efektů vody atd. 

A pokud jde o ovládání, to už jednodušší a funkčnější být nemůže. Není mu zcela co vytknout a to hlavní je, že máte pocit, že opravdu něco řídíte. A je velký rozdíl mezi ovládáním těžkého a lehkého tanku. Takže také vynikající.

Podívejme se na závěr …

 

 

  • World of Tanks – Závěr aneb i hraní zdarma se může prodražit

V úvodu hry jsem napsal, že hra je typu free-to-play, tedy že je zdarma a financována je micro-transakcemi. To znamená, že si za reálné peníze můžete koupit některé bonusy, které neplatící hráč mít nemůže. V článku už jsem popsal, že si například můžete pořídit prémiový tank, který vydělává více, můžete si pořídit lepší spotřební boží, můžete převádět nevyužité vázané zkušenosti na volné, převádět zlaté na stříbrné, cvičit na 100% posádku, odmontovávat některé vybavení, mít trvale zbarvený tank, koupit další místo v garáži a nakupovat a používat účinnější prémiovou munici. Tím základním je ale prémiový účet, díky kterému vyděláváte o 50% více peněz i zkušeností za bitvu.

Vše výše uvedené je za takzvané zlaté (gold). Ty už si nakupujete za reálné peníze, a pokud se do hry ponoříte a budete chtít bonusových možností používat, zjistíte, že původně hra zadarmo se dokáže pořádně prodražit. Musím smeknout před genialitou tvůrců, protože to nastavili velmi dobře (jak pro hráče, tak pro sebe).

Nejméně můžete pořídit 1500 zlatých za 175 korun (€ 6,95). Nejlepší kurz má ale pořízení 30 000 zlatých za 2500 korun (€ 99,95). A kolik co stojí? Prémiový účet vás vyjde na maximálně 250 zlatých denně, na 360 dní pak 24 000 zlatých (to pak den vychází na 66,66 zlatých). Prémiový tank, například Löve, vás vyjde na 12 500 zlatých, prémiová munice běžně na 10 zlatých za střelu, vyjmutí výbavy stojí 10 zlatých, lepší spotřební zboží 50 zlatých. Pokud budete chtít konverzi zkušeností z nevyužitých vázaných na volné, vyjde vás to na 1 zlatý za 25zk, tedy 1000zk za 40 zlatých. A pokud budete chtít herní měnu, tedy kredity, tak ta má kurz 1 zlaťák = 480 kreditů. Takže když tank stojí třeba 1,3 milionu kreditů, tak vás vyjde na 2709 zlatých, pořádný tank za 6,2 milionu pak stojí 12 917 zlatých, takže ve skutečných financích dáte za ten pořádný 1000 korun!

Možnost získat zlaté ale máte i zdarma. Dají se vyhrát. Probíhají různé akce, třeba lovíte kurýry (za 200 zlatých), nebo se dají vyhrát v klanových válkách, což jsou prostě MP týmové bitvy. Klanové války probíhají tak, že existuje mapa světa rozdělená na státy, jejichž území vlastní nějaký klan. Vypíší se určité termíny a v těch probíhají bitvy o dané území. Za každé držené území se denně klanu připisuje určitý počet zlatých (běžně kolem 1500 zlatých), které si může rozdělovat.

Dále existují TankCompany, ve kterých můžete získat část zkušeností a kreditů soupeřů. Zkrátka WoT je dnes už velikou a populární MMO hrou, ve které když se chcete teamově vyřádit, máte opravdu na čem. Výhodou hry ale zůstává nadále možnost hrát si prostě sám, a třeba jen chvilku.

 

  • Závěr a hodnocení

World of Tanks nemůžeme hodnotit jako singplayerovou hru, která je jednou vydaná a hotová. Tohle je MMO, co se neustále vyvíjí a dodělává. V rámci MMO žánru je ale zcela unikátní, která vlastně nemá srovnatelnou konkurenci. Hodnocení je tak jednoduché. Hra s geniálně jednoduchým a přesto propracovaným systémem, co nabízí nekonečnou porci zábavy zdarma, tak i pro platící hráče. Obojí je v perfektní rovnováze.

Pokud jde o obtížnost hry, tak ta je samozřejmě vysoká, pokud chcete být úspěšní. Hrajete zde proti skutečným lidem, ne proti PC. Důležitá je taktika, rozvaha, trpělivost a pevná ruka. Nutnost znát svou úlohu v teamu a alespoň základní taktická spolupráce je samozřejmostí. Ale do toho se rychle dostanete. Úvodní 2 tiery jsou dobře udělané a žádného nováčka neodradí a naučí jej základnímu ovládání, Tier3 a 4, to už je střední škola, ale nejlepší bitvy jsou s Tier5, s nimiž budete také jezdit nejčastěji, hlavně pokud nemáte prémiový tank nebo účet. Ve vyšších tierech už jde opravdu do tuhého, ale teprve tam poznáte, jaká jsou to ocelová monstra.

A právě to fantastické zpracování tanků a vynikající dojem z řízení a střelby, dělá z této hry nečekanou pecku. Navrch je tu opravdu pečlivé grafické a fyzikální zpracování, vymodelování tanků, map, terénu a neustávající vývoj a zlepšování, opravdu klobouk dolů. Hra s jednoduchým a přesto funkčním systémem, je zpracovaná a promyšlená do detailů, a když se najde chybička, tak se prostě opraví. I již brzy příchozí patch 0.7.2 slibuje hodně zajímavých novinek s velkým vlivem na hru. A to nemluvím o dalších tancích, herních mapách atd. Takovou porci zábavy zadarmo v tak skvělém provedení, to hned tak někde nenajdete. A soudě podle počtu platících hráčů se musí hodně vyplatit i tvůrcům. V tomto případě je to ale zasloužený úspěch. Jen tak dál!

V podobném stylu a duchu už se chystá a testuje letecká hra, na kterou jsme taktéž hodně zvědaví.

 

 

          

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
neverkill [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-03-11 14:06:16
avatar
je to super hra, zacal sem pred 14 dnama sem na V tier a vejs uz se mi nechce ani.. staci to na obcasny hrani 4 fun..

na hre mi vadi jediny: a to je teamovani v random bitvach kdy me osobne hra z 80% hazela se souperema o 2-3 urovne vys, proti kterym si opravdu neskrtnete- je to asi kuli motivaci hrace zaplatit kredity za vyssi tridy, kdyz dostava furt na prdel.. jedina bota, ale da se snest, zase to nauci

P.S neshani nekdo dva hrace 5lvl do klanu?
4DD: pekny screeny, vypada to ze si hru celkem davas- 8killu z 15 clenyho tymu- CG! ja mam max 5
Tomcat2 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-03-12 01:15:22

Jj, je to opravdu suprová hra. Já ji hraji prakticky od začátku od léta 2008, kdy to byla ještě closed beta a baví mě doposud. Pořád na ni něco zlepšují, přibývají tanky, takže se mi ještě vůbec neomrzela . S team-matchingem je problém pořád, ale snad teď od verze 7.2 to bude o něco lepší, uvidíme...hlavně se teď těším na nové skilly a perky a taky doufám, že na podzim vydají tu novou fyziku do hry, aby se člověk s tankem někde pořád nezasekával
mimi.vx [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-03-14 20:32:35

posli zpravu ... 73TPR ...
maws [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-03-11 14:02:56

no nevim jestly jsou ty placeny bonusy dobre vyvazeny tady tohle uz spis povazuju za pay4win dobre vyvazenou hrou v tomhle smyslu je spis League of Legends kde za penize nejde koupit zadna vyhoda v boji
Spock [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-03-11 14:10:13
avatar
Wot bohužel je pay2win, pokud chcete s klanem vyhrávat CW- klanové války tak se bez zlaté munice a doplňků (čokolády, příděly atd) neobejdete!
Taktéž je nutné mít alespoň jeden prémiový tank, pokud nemáte čas u toho sedět mnoho hodin denně a paběrkovat s tier 5-6.
MAXX [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-03-11 15:21:32
avatar
Naprostej souhlas, bez placeni se po čase neobejdete
Tomcat2 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-03-12 01:18:53

V klanu nic jiného nezbývá. Já jsem ale sólista, max. hraju v platoonu. Jediné, co jsem si koupil je premium účet, jinak za nic jiného nemá smysl utrácet goldy. Hrát se dá ale i bez nich, jen to dýl trvá na něco našetřit. Platit není potřeba, pokud to člověk nebere až moc vážně a nehraje v klanu...
HellowCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-03-11 14:10:14
avatar
Souhlasím. Skiny ti ve skillu moc nepomůžou
nexro [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-03-11 19:32:08
avatar
Tak já vám nevím, hru hraju od closed bety a nevrazil jsem do ní ani korunu a přitom mám spoustu dobrých tanků. Můj profil Odkaz.Vlastně jsem si koupil 3 denní premium za celou tu dobu. Jinak všechny místa v garáži atp... mám díky změnám v technologických stromech. Teďka navíc dostanu úplně zadarmo T34 jako premium tank v nadcházejícím patchy 0.7.2, kterej v testu stojí 12 000 goldů...
Leclerk [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-03-11 14:32:44
avatar
DD ty používáš[skin slabých míst tanku?
Odkaz
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-03-11 14:38:38
avatar
jj (píši to i v článku ;) ), jinak se slabším tankem nemáš proti těm silnějším ani teoretickou šanci i tak se ještě musíš trefit a mít štěstí, že se to neodrazí a projde to ...
mistnitluchuba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-03-11 14:48:08

DD pořád vytýkáš vysoké hodnocení her a potom dáš 97%? Tohle není moc objektivní....
Leclerk [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-03-11 14:53:20
avatar
No u téhle hry to objektivní je . Tohle je rozhodně lepší než to, co poslední dobou vychází ;).
maws [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-03-11 15:04:28

to jo ale furt je to ve stadiu ze se neco dodelava nekdy to mozna bude atd a za takovou hru by se me platit nechtelo takovej betatest kdy hraci plati vyvojarum
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-03-11 15:35:36
avatar
vždyť za ni nemusíš platit!
maws [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-03-11 15:42:02

no jo ale kdyz neplatim tak mam nevyhodu proti tem co plati nemuzu hrat s kym chcu atd kdyby daly treba za 300kc mesicne ze ma clovek vsechny ty premium moznosti tak ok ale takhle je to hra zadarmo ale jdou v tom utopit tisice jak se rika zadarmo=2x placeny
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-03-11 17:36:56
avatar
já hraju zadarmo a nevšiml jsem si nějaké záadní nevýhody proti jiným ... pobavím se stejně
maugggly [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-03-11 17:24:21
avatar
ake maju vyhody platiaci hraci? rychlejsi vyvoj a viacej penazi za bitku, to je vsetko. nic z tychto vyhod sa ti priamo v bitke neprejavi.
Tomcat2 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-03-12 01:21:47

Pokud nehraješ klany, tak nemá smysl platit. Možná jen premium. V random bitvách lidi neplatí. Je opravdu vyjímečné, když potkáš někoho s gold municí nebo výbavou, protože je to ztráta peněz...takže tady není problém
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-03-11 15:35:13
avatar
Já vytýkám neobjektivně vysoké hodnocení u her, které si to nezaslouží! U této hry je objektivně vysokého hodnocení zcela na místě.
mimi.vx [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-03-14 20:34:08

ale DD , napr s KV neni problem sejmout tank na Tieru 8 ...
Sina [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-03-11 14:37:14
avatar
vždyt to v tom článku píše
Leclerk [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-03-11 14:46:38
avatar
jo už to vidím, ten odstavec jsem zrovna přeskočil.
karel743 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Kde se ten skin dá stáhnout? 2012-03-28 09:06:55
avatar
Kde se ten skin dá stáhnout?
miki75 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-03-11 15:26:02
avatar
musim s tebou suhlasit Dd. ja uz to hram nejaku dobu nick miki78, 7100 bitiev, 55% vytazstiev, 8650 znicenych tankov. ja hram max tier VIII prave kvoli peniazom, nehram premkovy az na par vynimiek a hram sam pre seba (odmietam mnohe ponuky aj od silnych klanov) a tuto triedu hram pretoze to je elitna trieda VIII-X hlavne kvoli tomu ze sa to da uzivit a hlavne aj zarobit. najoblubenejsi tank co hram je pershing (680 bitiev) hlavne kvoli cene za naboje a chcel som dodat ze vsetko je na posadke. ked som mal posadku na 100% a cely tank vyskumany hral som 2 skusenosti a neprestrelil som z boku vacsinu tankou svojej triedy a vyssie. teraz mam 73% tretich skusenosti a solim X a VIII A IX aj z predu ked vies kde trafit
ps: cim viac sksenosti mas tym sa to odo mna aj viac odraza cize hrubka panciera nieje vsetko. posadka je tuna proste vsetko
mimi.vx [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-03-14 20:35:01

v 7.2 bude zmena ekonomiky ... drzne posili vydelky T9 a 10 , a t1-5
Wenzel [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-03-11 16:34:11

Začal jsem hrát před 14ti dny a hraju vždy co to jen jde :-) je to opravdu strašně návyková hra. Akorát si DD prosímtě oprav to "Lovci tanků" , protože odjakživa se těmto strojům říká "Stíhače tanků" :-)
Tomcat2 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-03-12 01:23:13

nebo prostě tank destroyery
JozkoSVK [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-03-11 16:38:52
avatar
jedine co ma sere je optimalizacia.
hra nevyuziva viacjadrove procesory ale je optimalizovana iba na 1 jadrovy procesor.
na mojom AMD E350 + iGPU dostanem toto -
rozlisenie : 1024x768 - textury medium - vsetko ostatne vypnute alebo minimalne = 20 FPS - 51 FPS
ked si kupit najlepsi model trinity snad to pojde lepsie..
btw - vlastnim Jagdtiger + lorrane 40t + pershing + t34(rus) + mierim na E-50
Ryccardo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-03-12 12:03:55
avatar
Snad není možný že si všichni stěžujete jak je to blbě optimalizovaný. Já Mám prachstarý 4 jádro Q9550 na původní frekvenci 2,8 Ghz + AMD 6870 a šlape mi to na plný detaily jak víno. To musíš mít ale supr plečku když ti to jde jen na medium a v 1024x768.
BTW mám T1HT, T34-85, T25AT, T29, KV13 a IS
neverkill [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-03-11 16:40:36
avatar
nemuze mi nkdo vysvetlit co znamenaj ty troji udaje deleny lomitkem u pentrace a dmg? (120/100/50)

a jeste jeden dotaz - je lepsi tigerP nebo normalni? thx..
Leclerk [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-03-11 16:57:47
avatar
To je penetrace typů munice: průrazná, prémiová a výbušná.

TigerP má podvozek Ferdinanda, takže má lepší pancíř, tím je ale těžší a méně obratnější.
Tomcat2 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-03-12 01:24:24

průměrná penetrace...jinak všechny informace se dají najít na fóru...
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-03-11 17:39:34
avatar
TIGER P je jeden z nejlepšcíh VII tanků ve hře ... super dělo a téměř neprůstřelný podvozek, což hodně lidí neví a dost ti na něj míří (pancíř věže je už ale papír) ...

TigerP je lepší než Tiger, mají stejnou braň, ale Tiger I je papírák ... z každýho lze ale postoupit na jiné tanky, já tedy dělám sloupce s TIGREM na E100, protože MAUS mě moc neláká
petbed [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-03-11 18:25:11
avatar
Tiger I je sice papírový, ale je pohyblivý a má silné dělo. S posádkou vytrénovanou na 100 % dokáže být v dobrém týmu velmi efektivní a pokud je v bitvě v první trojce nejsilnějších tanků, tak může rozhodnout bitvu. Horší je to v případě, kdy je 5. kolo u vozu Osobně se mi s ním hraje dobře, ale opravdu velká zábava je se stíhačem tanků Ferdinand, který je postavený na podvozku Tigra P. Ten 128 mm kanón nemá problém téměř s ničím.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-03-11 18:42:15
avatar
no já si nestěžuji, vidíš v recenzi, že s ním zvládnu dost
Ryccardo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-03-19 10:24:01
avatar
Mě osobně vyhovuje T29 se svou neprůstřelnou věží. Pokud se dobře zašiješ aby ti čuměla jen ta věž a máš na tom 105 kanon tak to je radost
Jason01 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-03-11 16:58:34

Pěkná recenze, díky Jen by to chtělo víc technicky zhodnotit. Ta hrá má tragický a zastarlý engie. Fyzika je omezená na předpočítané animace (výbuchy vozidel) a zdi se sice bortí, ale zase jen s velmi jednoduchou animací. Nejhorší je ovšem NEOPTIMALIZACE na vícejádrová CPU, takže záleží hlavně na frekvenci cpu a pak na grafice. Pokud se vypne post-procesing je to hratelné skoro na všem. Prostě DX9 stařeček, kterej by chtěl vyměnit - tady vadí.
maugggly [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-03-11 17:36:57
avatar
a na co???
Jason01 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-03-11 17:59:53

Na co optimalizovat ? Protože se to cuká i na nových, drahých CPU... Jinak bych přivítal ,kdyby se pokročilá fyzika stala standardem v nových hrách. Je to po zvuku a true-color grafice zase meta, které je třeba dosáhnout HW na to už máme.
petbed [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-03-11 18:29:31
avatar
Možná jednou studio Wargaming předělá WoT a poběží to na Frostbite 2 a měli bychom kompletně zničitelné prostředí,takový tankový Battlefield
Ryccardo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-03-12 11:59:40
avatar
mám dojem, že i autor psal, že se to průběžně aktualizuje. Navíc nevím co máš za nový drahý CPU ale moje cca 4 roky starý CPU to zvládá úplně v pohodě. Navíc právě fyzika a grafický zpracování mi přijde naprosto úžasný. Fotorealistická krajina, hra stínů, voda. Prostě nemám si absolutně na co stěžovat. Hraju to už od září 2011 na plný detaily a v tomhle ohledu co ty tu zmiňuješ proti tomu nemám absolutně žádný výhrady. BTW možná v budoucnu bude nějakej DX10 (11) patch, ale i když nebude je mi to šumák. I tak hra vypadá úžasně.
mimi.vx [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-03-14 20:38:25

Fyzika bude komplet predelana v prubehu tohoto roku .. a Engine je co se tyce serverove casti to nejlepsi co se da sehnat jinak by nebili v Guissnesove knize rekordu
a brzi bude aktualizovano na BigWorld2.0
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-03-11 17:41:59
avatar
tak je to pořád ve vývoji a navíc je to MMO, ale já si nestěžuji, vypadá to hodně dobře a průběžně tam ty věci vylepšují
Tomcat2 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-03-12 01:28:51

Jo to je hold dáno historicky tím, že Wargaming ve svých počátcích byl malá firmička a neměl dostatečného sponzora, protože v té době nikdo nevěřil, že by se taková hra mohla chytnout, tak museli koupit levný engine, byť byly na trhu mnohem lepší, ale taky dražší...nakonec se to povedlo a slaví úspěch, ale engine už bohužel zůstal...snad někdy v budoucnu se nějakého dočkáme...
mimi.vx [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-03-14 20:39:46

To je pekna powera .. Wargaming byl na trhu uz hezkych par let ... a delal valecne hry pro ruskojazycny trh ...

BigWorld je spicka co se tyce serverove casti .. a co se tyce clienta tam bude v budoucnu dost velkych zmen ...
Milamber [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-03-11 18:03:22
avatar
Hrano od bety asi pul roku i v ostre verzi.
Nekdy nesmyslne haluze,moji I7-ce odrazi i o nekolik radu nizsi tank z 2 metru naboj, kterej manualne posadim na motor, coz je naprostej nesmysl.
Delostrelectvo v teto hre pochazi sice skinama z 2 svetove, ale v navadeni si nezada s moderni houfnici Archer, delostrelectvo je tam naprostej nesmysl. Dokonce i kdyz vas nikdo neoznaci a vas kolega vedle porazi strom, tak to delostrelci prez satelit muzou videt.
Technologie dneska a mozna spise blizke budoucnosti, kdy pres satelit v realnem case sledujete bojiste na uroven rozjete kopky sena na poli a spadleho plotu.
97 je hodnoceni autora clanku ja bych dal maximalne 62.
Vyhody v place jsou velike, dobre tanky si jiz bez bonusove hry neuzijete ptotoze naboje jsou silene drahe i sebemensi oprava. Da se to resit, ze budete vydelavat tankama co jsou jeste vydelecne, ale to je pak peknej opruz.
HellowCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-03-11 21:33:03
avatar
Technologie, které jsou dnes dostupné v armádě, budeme používat v civilní sféře za pár let. Vždy si s technologiemi hraje první armáda pár let a až pak se to dostane mezi "smrtelníky". Takže sledování v reálném čase skrz satelit, proč ne?
Milamber [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-03-11 22:20:04
avatar
Jasne, ale prov to maji delostrelci z druhe svetove valky ve WoT
HellowCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-03-12 06:26:59
avatar
Citace:
Technologie dneska a mozna spise blizke budoucnosti, kdy pres satelit v realnem case sledujete bojiste na uroven rozjete kopky sena na poli a spadleho plotu.
to bylo na tohle, že už to není blízká budoucnost. Jenom je jasný, že je to "nesmysl" v 2. sv. válce.
mimi.vx [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-03-14 20:41:16

A jak bys hratelnost delomrdu resil ty? ono moc jineho nejde vymyslet ..
karfous [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - patchování 2012-03-11 20:35:08

[b][color=black]Ahoj, když se tu tak bavíte o vylepšování her, zajímalo by mě, jak je to s patchováním.

Pokud na nějakou hru vyjde více patchů, je třeba je instalovat všechny nebo stačí ten nejnovější?
Konkrétně na AOE III je jich je asi dvanáct a každý následující je o něco větší, ale například když se patchuje WOW tak se prý musí jet postupně.

Nevíte jak to tedy je? Díky [/color][/b]
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-03-11 20:51:50
avatar
hra se aktualizuje automaticky ...
karfous [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-03-11 21:47:23

nejde mi o c)recenzovanou hru jde mi o jakoukoliv jinou ... každá hra se přece automaticky neaktualizuje alespoň ne ty starší ne?
Tomcat2 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-03-12 01:31:06

většinou se instaluje poslední patch...
Krzy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-03-11 20:56:25

Výborná recenze DD, moc se ti povedla. Napsal si snad všechno, co o WoTku jde, pro začátečníky skvělé. Jen tam máš pár nepřesností, do free expů jde jen 5% a HE munice je výbušná ne zápalná.
vagi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-03-11 21:23:08
avatar
Tuto hru jsem nainstaloval, párkrát zahrál a zase pěkně smazal. Jelikož jako začínající hráč, který dostane ten nejhorší tank a následně ho hra připojí (připojila) do hry, kde jsou tanky o několik řádů výkonnější, mi nepřijde zrovna košér Snažit jsem se mohl jak chtěl, ale prostě mě ten dementní systém nasral natolik, že jsem tuto (mnohými) tolik opěvovanou hru, smazal. Zlatý bulánci
HellowCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-03-11 21:30:17
avatar
DD neříkal si kdysi, že WoT testovat nebudeš? Že je to MMO a ty ty nehraješ?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-03-12 01:43:08
avatar
ani mi nemluv
Leclerk [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-03-12 15:58:33
avatar
Jenže tohle je něco jiného. To není klasické MMO, to je World of Tanks
Kevin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-03-12 21:10:09
avatar
Přesně tak a kdo to hraje, tak ví očem mluví. Je to prostě paráda. Jasně, prohra zamrzí, ale pak so člověk dá třeba "četu" .... je TOP tank a to je pak úroda. Jinak jednou jsi nahoře, jednou dole jak v životě
HonzaN [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-03-11 21:35:07

Zaplaťbůh za dobrou recenzi
Dvorix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Nevyužitý potenciál 2012-03-11 22:21:51

Taky jsem byl tak nadšený, koupil jsem si nejdražší premium a hra mě bavila. PO třech měsících jsem přestal hrát. Hrozně stereotypní, stále se na něco čeká, kempovací, zabugované, nevyrovnané...

Ta hra má NESKUTEČNÝ potenciál. Jenže nejsou žádné jiné módy a to ji neskutečně sráží. Za mě tak 80%.
urby [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - .. 2012-03-11 22:22:07

WoT hraju od začátku bety a ted vlastnim 3 T10 tanky kdyžtak můj účet: Odkaz
nejdřív jsem si řek že do toho nedám ani korunu ... pak sem si vyexpil T9 medko a uživit se to fakt nedalo, vydělával sem si s M4A3E8 což je dobrej moneymaker ale neměl sem chut to jezdit jak o závod tak sem si koupil Lowe (tenkrát ještě za 800kč ) šel sem do klanu a od ty doby si vydělávám v CW klan nám proplácí prémiovou munici a dostáváme "žold" za který si koupim čas od času prémko nebo převedu nějaký ty expy

no a to je celá moje investice ... nemusí to bejt až tak nákladný
Chewrock [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-03-12 04:18:24

co se da ještě vytknout je sjízdnost terénu. Člověk by si to tak rád krosil přes útesy a zůstane vyset i na zrnku písku. To snad není hra kdy bych se nešprajc
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-03-12 13:42:59
avatar
pracuje se na lepší fyzice, měla by být do hry zakomponovaná ke konci letošního roku ...

na hře se stále pracuje, ostatně má stále označení jen 0.7.2 než v1.0.0.
Ryccardo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - :) 2012-03-12 09:21:47
avatar
Díky za pěknou recenzi. WoT mastím už od září a naprosto souhlasím s autorem. Hra zadarmo, která se dokáže prodražit Nic jinýho už několik měsíců nehraju.
Miri37 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-03-12 09:26:29
avatar
Už je tomu hodně měsíců co jsem se pokusil nainstalovat a spustit tuto hru. Bohužel se to povedlo spustit na ATI HD3200. Byl jsem nadšený herním systémem. Hra patří mezi ty nejlepší kousky, kterém jsem zatím hrál i přesto, že jí nemám na 100% funkční. Zatím se ke hře vracím i přes nevhodné herní podmínky.
nufnuf123 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - WOT - hra pro hráče s mozkem 2012-03-13 06:41:02

DD - není to tak dávno, co jsi psal že tohle hrát nebudeš, že bys tomu propadl Jsem rád že jsi propadl.

WoT je hra hlavně pro klidnější hráče co používají hlavu - někde jsem četl, že věkový průměr hráče WoT byl kolem 30ti let.
Sám jsem v armádě jezdil v tanku - T-72, takže můžu potvrdit, že chování těch potvůrek je váženě super.
Hraji od open bety a nemůžu si hru vynachválit. Není to o reflexech, je to o přemýšlení.
Směju se všem, co brečí, že s Tierem V je to hodí proti tierům VIII. No a co? Vaším úkolem není ničit ty tiery VIII, vaším úkolem je poničit nižší tiery, případně kličkovat před hlavněmi nepřátel tak, aby se soustředili na Vás, zatímco Váš tým využije toho, že odhalí své boky a zadky věží ...
Nicméně uznávám že občas jsou v teamu tupci a Vaše oběť je zbytečná ...

Co se peněz týče - za takto skvělý kus SW nemám problém tvůrcům nějaké to euro zaplatit. Ale vážně není třeba to přehánět. Investoval jsem do míst v garáži - mám jich asi 40 Ale jinak do ničeho. A ano, můj T-54 je velmi drahý na opravu (16 - 19k) a často prodělává - ale co? Dám si 2-3 bitvy v tierech IV - VI a hned je peněz dost.

Nicméně nic Vás nenutí mít vysoké tiery. Osobně mám nejvíce odehraných bitev a nejvyšší win ratio (67%) s tankem BT-2. S tím se cítím jako král bojiště Ono jezdit s těmi prdítky tier II a III je vážně prča

Tak ať se Vám to všem dobře hraje i do budoucna.

V současnosti jsem se dostal do alfa testu World of Warplanes ... sice nesmíme nic prozrazovat - ale lidi, je to bomba! Pokud máte rádi letadýlka, tak se z toho po.... Hra je v raném stádiu, ale už takhle jsem si při zuřivém kvedlání s joystickem málem vykloubil rameno
neverkill [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-03-14 00:09:19
avatar
jako potrefena husa se rad ozvu ohledne toho fnukani kuli tierum..

nemyslis ze by bylo lepsi poradat bitvy jen ve stejny kategorii max +/-1 ? me osobne to dost kazi dojem ze hry, kdyz 80% hry hraju proti tankum, co me slozi na 2 rany a ja jim ubiram max 10% .. uznavam ze plnit roli pruzkumu a navnady ma smysl, uz odhalit rozmisteni nepritele je podstatny - ale spis by se to hodilo do realny bitvy nez pro hrani 4fun, ktery ma kazda hra z principu nabizet. na vydelavani na VII+ opravdu nemam cas ani naladu..
mimi.vx [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-03-14 20:44:36

Ani v druhe svetove nejezdili vsude proti sobe rovnocene tanky .. napr LT38 neboli Pz38 bojovalo jeste par let po druhe svetove ...
nufnuf123 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-03-15 06:25:20

Plně Tě chápu a neříkám, že mě to taky neštve - ale naučil jsem se z toho vytěžit max. Např s mojí velmi oblíbenou ruskou T-34 mě to stále hází do bitev V - VIII. To znamená že stojím proti King tigerům a IS3 kám. Nicméně - pokud je vhodná mapa, tak si počkám až se tyhle monstra utkaj s našima VIII a z bezpečné vzdálenosti začnu ostřelování z boku - nebo i ze zadu, jde-li to. Mám na tom 57mm - penetration 112 a 30 ran za minutu. S takovymhle kanonem není problém i tu IS-3ku dost brzo uklovat. A to je pak tak nádhernej pocit, že sem takovou bestii dostal s tierem V ...
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - jako malý kluk 2012-03-15 22:29:11
avatar
Jo tak na ty letadla se těším jak malý kluk.Mám dojem že tam se díky umění pilotovat budou více smazávat rozdíly mezi stroji.Každý virtuální pilot vám řekne že sestřelit rychlou palebně nabušenou a tedy i relativně těžkou stíhačkou papírák létající pár metrů nad zemí a který se dokáže otočit na pětníku je dost velký problém .Ježiš apeluji na vedení sajty aby bylo oznámeno jak toto vyjde.Hned do toho půjdu.
djcarlos [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Taky jsem tomu propadnul 2012-03-13 10:21:35
avatar
Loni jsem to lehce zkusil a pak smazal, že mě to moc nechytlo. A pak jsem to nainstaloval znova a začal pařit ve velkém Když jsem vyzkoumal IS-4 a měl jsem zoufalý nedostatek kreditů, koupil jsem si "číňana" (Type - 59) a s prachama neni problém, a tak trochu jsem si navyknul na premium účet, ale zlatou munici atd. jsem nikdy nepoužil. Od konce listopadu (kdy jsem koupil čínu) jsem se z IS-3 dostal až na IS-7, T-30, E-50, Ferdinanda, Tigera II, T-54, Pattona a mám toho eště dost rozjeto (primární cíl je rozsvítit komplet německý strom )
Můj profil: Odkaz
DD: na E-100 se vykašli, o vánocích tomu zkrouhli dělo a bez zlatejch se s tim střílet nedá, leda si tam nechat 128mm dělo, ale to už je zas jinej tank (založeno na zkušenostech lidí z klanu), navíc maus je jako kus šutru, je sakra těžký ho prostřelit, E-100 se dá ze předu prostřelit i s Tigrem nebo něčím, co má penetraci 200mm a víc.
Kony.cz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Mac OS 2012-03-15 07:30:24

Hraval jsem tuto hru dost castop a kupoval jsem Premium. Ted jsem notas prodal a koupil MacBook. Je nejaka moznost nainstalovat tuto hru na MacBook ??? Zkousel jsem pres DropBox, ale to nejde..
yetty [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-03-21 21:11:01
avatar
Hraju tuto hru už od bety a do teď jsem jen jednou ze začátku investoval 250Kč a od té doby hraji bez prémka. Je to trochu pracnější živit IX. tiéry. Ale dá se. Mám dva VI. tiery a tím uživím 2 IX a 2 VIII tiery.
igorv [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-03-23 20:36:36
avatar
ahoj DD, kde sa stiahnut najnovsi (a najlepsi) skin pack (samozrejme s oznacenim kritickych miest atd...)??? neni to zakazane? (mam celkom slusny ucet a nerad by som si to pohnojil).
btw zatial najlepsi l9 mam e75, kopu tier 8 atd...spolu 22 tankov a dnes som dokupil dalsie chlieviky ak pribudnu dalsie tanky (dnes su po kilkupade :-))
este ku hre: super, akurat by sa mohlo popracovat aj na nejakych dalsich modoch, nielen dookola tie iste mapy a to iste....
igorv [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-03-23 21:14:53
avatar
este rychla otazka na DD, nasiel som pac od koreanrandom 7.1 - tento pouzivas ? funguje na 7.1.1?
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!