Chlazení počítače II – další informace,rady a upřesnění - Chlazení, taktování, životnost ... Tisk E-mail
Napsal DigitalDooM   
Středa, 05 červenec 2006
Přejít na obsah
Chlazení, taktování, životnost ...
Chlazení, taktování, životnost ...
Ideální chlazení, formáty ...
Jak dostat vzduch ...
Chlazení a hluk ...
Tipy na nákup I ...
Tipy na nákup II ...

 

 

 

 

 

 

 

Jak dostat vzduch do case ….

Nejdříve vyřešíme přívod vzduchu do case. Dnešní case jsou řešeny povětšinou tak, že mají přední větrák umístěn vpředu dole nebo vpředu na středu. Obě řešení jsou dobré. Jde jen o to, jak velký větrák tam lze umístit a také o to, jak je vyřešen přívod vzduchu k němu. Na obrázcích vidíte dvě řešení, sami určitě dokážete posoudit, které řešení je z hlediska chlazení lepší. Zda celkové překrytí a nasávání vzduchu odněkud zespoda nebo ponechání volné cesty. Samozřejmě již z minula zůstává doporučení k použití maximálně velkých ventilátorů. Pokud prostě je možnost osazení 120x120 , využijte ji. Dobrým výběrem ( k výběru se dostanu v závěrečné kapitole)  lze získat tichý a velice výkonný přívod vzduchu.

Minule jsem byl možná právem kritizován za postoj k windtunelům a k ventilátoru v bočnici. S windtunely mám své zkušenosti. Užil jsem jich v jednom ze svých casemodding projektů. Určitě se osvědčily. Ve špatně chlazených case se špatným přístupem vzduchu jsou určitě velikým přínosem. Ovšem dnes bych již od jejich použití upustil. Konstrukce dnešních case a hlavně způsobů chlazení je na vysoké úrovni a například na našem  obrázku s ideálním chlazením case tak, jak je to tam řešeno, by byl windtunel zcela zbytečný. Nicméně pro někoho by mohl být windtunel jistým řešením, takže windtunel určitě zcela nezavrhuji.  

S tím úzce souvisí problematika chladiče v bočnici. Abych rozvedl myšlenku a vysvětlil celou situaci z minulého článku, tak jsem proti větráku v bočnici tak, jak je řešen na mnoha levých case. Tj. ve středu bočnice je přimontován 80x80 malý a uřvaný ventilátor, který navíc hýří všemi barvami. Samozřejmě tak malý větrák nepříliš nabourá ono proudění vzduchu, ale určitě ho při své pozici nevylepší, a tak je v tomto smyslu zbytečný.  Ale existují také řešení, kdy je umístěn nad procesorem. Zde naopak napomáhá chlazení. Je to jakýsi urychlený windtunel. Kvalitní výrobci počítačových skříní toto řeší různě. Jedno ze zajímavých řešení můžete vidět na obrázku.

V tomto směru, pokud je vše uděláno tak, aby to opravdu něco řešilo, nejsem rozhodně proti windtunelu nebo větráku v bočnici. Bohužel negativa zůstávají. Tedy můžou se objevit vibrace a tudíž nežádoucí hluk. Rozhodně se ale omezí manipulativnost s bočnicí a hlavně to přímo nasává do case velké množství prachu a ten následnému chlazení určitě neprospívá.

S tím určitě úzce souvisí problematika prachových filtrů. Ty opravdu účinně zadržují prach,nicméně toto má za následek snižování průtoku vzduchu, tím pádem zvýšení teploty v case a pokud se větrák nechává regulovat, tak samozřejmě reaguje zvýšením otáček a tím většinou dojde i ke zvýšení hlučnosti. Ale určitě se musí dodat, že všechno to záleží na množství prachu, který se u vás vyskytuje. Prostředí, kde provozujeme svoje elektronické společníky jsou různá.   

   

 Jak dostat vzduch z case…

K chlazení jednotlivých komponent a hlavně konkrétním tipům na nákup se dostanu v poslední části článku. Přeskočme tedy k tomu, jak ohřátý vzduch dostat z case. Samozřejmostí je osazení ventilátoru na zadní stranu case. Dobře řešená case má možnost osazení opět velkého ventilátoru. Využijeme tedy toho a máme půl hotovo. Pokud nemáme konstrukčně až tolik dobrou case, pak musíme osadit menší. Bohužel i pokud máme místo na dva 80x80, stále nepřekonají jeden 120x120. Sice to také, při správném výběru, zvládnou chladit tiše, ale průtok vzduchu zdaleka nemají tak velký. Ale jak se říká: ,,pořád lepší, než drátem do oka.“.

Dnešní zdroj s konstrukcí se 120x120 nebo i větším ventilátorem je ve formátu ATX většinou hlavním odváděčem ohřátého vzduchu. Díky své pozici a díky fyzikálním zákonům. Zde není moc čím se zabývat. Samozřejmě u kvalitního zdroje je často myšleno právě i na to, že zdroj odvádí vzduch z case, a tak je promyšlen i odvod vzduchu z prostoru mezi mechanikami a zdrojem.

Zde narážím ve vašich komentářích a reakcích na další dosti diskutovanou věc s umístěním chladiče na stropu case. Celá záležitost úzce souvisí s průtokem vzduchu v case. Pokud máte v case dostatečný průvan, pak nehrozí, že vám někde v case bude vzduch vyloženě stát. Ano, při využívání mechanik bude nahoře o něco málo tepleji. Ale zase tolik nehřejí. Vzduch tam určitě nezůstane. Jednak je opět na většině kvalitních case nahoře mřížkování, a tak vzduch může sám nerušeně stoupat a odcházet. A hlavně do dobrého chlazení spadá i pořádek v case! Tím myslím pořádek v kabeláži. To jsem minule trestuhodně opomenul, a tak to říkám dnes. Neexistuje case, kde tzv. kabel management nelze udělat. Všude to lze. Chce to jen trochu času a šikovnosti a přemýšlet u toho. Srovnaná kabeláž je důležitý činitel ve chlazení. Pak nemá vzduchu co překážet, a tak může nerušeně putovat, kam má, a hlavně tak, jak chceme. To platí i o prostoru kolem mechanik.  Takže při tomto shledávám větrák na stropě v case jako zbytečný. Opět to platí zejména proto, že většina takových řešení je opět od levných výrobců, kteří umístí na strop nekvalitní malý a uřvaný ventilátor.



 

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Řešení pro pohyb s VR setem?
Řešení pro pohyb s VR setem?Pátek, 26 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 111x
Komentářů: 0
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázce
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázceČtvrtek, 25 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1328x
Komentářů: 4
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní svět
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní světStředa, 24 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1699x
Komentářů: 1
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázce
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázceÚterý, 23 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1180x
Komentářů: 0
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.Pondělí, 22 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1221x
Komentářů: 1
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšení
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšeníPátek, 19 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 3809x
Komentářů: 0