BILANCE a NEJ ROKU 2014: Co se povedlo, nepovedlo a událo na poli IT, PC, her a technologií Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach a redakce   
Wednesday, 31 December 2014
Přejít na obsah
BILANCE a NEJ ROKU 2014: Co se povedlo, nepovedlo a událo na poli IT, PC, her a technologií
PC a Hardware v roce 2014 - Co se povedlo a nepovedlo?
PC Hry a herní trh v roce 2014 - Nic moc
Propadáky a úspěchy roku 2014 - Závěr

 

  • PC a Hardware v roce 2014 - Co se povedlo a nepovedlo?

Někdo by mohl říci první normální "pokrizový" rok, během kterého IT průmysl zažil růst na všech frontách. A co nás zaujalo nejvíce?

  • 4K rozlišení rychle nastupuje - FullHD je dobré tak pro mobily :)

V roce 2014 jsme se dočkali více cenově dostupných monitorů s rozlišením "4K" (spíše UHD 3840x2160), než jsme možná mnozí čekali. Není pochyb o tom, že nástupce FullHD (1920x1080) je opravdu tady a žene se na trh. Zcela určitě jej nečeká osud jako OLED či 3D technolog, od kterých jsme si toho hodně slibovali, ale jde je jim konec. Rozlišení 4K a jeho nástup je hotová věc a využívají se k tomu standardní technologie panelů, jako starší TN i novější IPS. Zatímco v roce 2014 ještě nad smysluplností a nástupem 4K mnozí pochybovali, rok 2015 už všechny pochyby definitivně utne.

Bohužel celá věc má minimálně jeden háček. Nedostatek obsahu ve 4K. Připravené a hotové jsou v podstatě jen počítačové hry, které lze nativně se vším všudy v tomto rozlišení provozovat. Jenže kromě jediné, a ne zrovna levné a úsporné grafické karty, nemá většina grafik opravdu ideální dostatek výkonu. Nedávno uvedené herní konzole nové generace si pak na 4K mohou nechat rovnou zajít chuť, což věci komplikuje i pro ostatní. Lepší to není ani na poli filmů a TV vysílání. Ačkoliv nástup 4K TV vysílání bude o poznání rychlejší než u FullHD, problém představuje datová náročnost 4K obsahu a to jak na sítě, tak hlavně na úložný prostor uživatelů. I v této oblasti se dělají ale pokroky a přeci jen rok 2015 bude pro nástup 4K mnohem klíčovější.

  • Počítačové platformy - AMD a Intel se chystají na budoucnost

 V roce 2014 se činil hlavně Intel. Ten představil nový high end v podobě platformy Intel X99 s nejvýkonnějšími procesory současnosti. Pro běžný desktop představuje absolutní špičku Core i7-5960X s 8jádry+8vlákny, ovšem do stejné patice a ve stejné velikosti pouzdra je absolutním vrcholem procesor Intel XEON E5-2699 V3 s 18 jádry + 18 vlákny s cenovkou přes 100 tisíc korun! HASWELL-E řada zkrátka dnes nemá po stránce výkonu, žádnou konkurenci.

O něco slabší to bylo letos v mainstreamu. Tam se Intel zmohl jen na vylepšené HASWELL "REFRESH" procesory a opravenou Z97 platformu (Z87 mělo chyby v čipsetu). Mezi HASWELL REFRESH stojí za zmínku snad jen vylepšení pro OC odemčených edic (K), například Core i7-4790K. Objevil se i levný dvoujádrový Pentium model pro taktování, ale osobně jej nepovažuji za zajímavý, jelikož jen dvě jádra (bez dalších vláken) v dnešní době? Navíc když konkurence nabízí 4jádrový procesor (28nm Athhlon X4-850K) za stejnou cenu s perfektními možnosti taktování také. Docela dobrý rok ale zažil Intel u ATOM platformy. Nabídl konečně zajímavé ceny a tak se jeho úsporné ATOMy dostaly do velkého množství tabletů a hlavně telefonů a docela zajímavě v mnoha oblastech překonávají i ARM platformu. Jsou tací, kteří už ARM procesor do telefonu znovu nechtějí :).

Ne vše se ale Intelu dařilo podle představ. Dokázal sice začít vyrábět 16nm procesory BroadWell první generace, ale nakonec z toho bylo velmi málo pro velmi malou část trhu. Core M procesory přesto představují nejlepší ultramobilní výkonné čipy, ale vzhledem ke zpoždění předchozích generací jejich větší nástup je značně limitovaný a to hlavní se odehraje až příští rok.

U AMD se letos podle očekávání mnoho nestalo a docela nechápu ty, kteří něco zásadního čekali, když firma jasně ohlásila, jaké má možnosti a co chystá. Firma stále nemá přístup k lepší než 28nm výrobě, ale to se změní v roce 2015 a hlavně 2016, kdy bude mít naplno přístup ke 20nm (2015) a 14nm (2016). AMD na poli procesorů představila v roce 2014 jen dvě skutečné procesorové novinky. Jednou z nejatraktivnějších platforem současnosti je malá, velmi úsporná a extrémně levná AMD AM1. Ačkoliv technologicky není vyloženě v základu novinkou roku 2014, jedná se o vynikající základ pro velkou skupinu uživatelů. AMD pak ještě uvedlo i novou generaci velkých APU -28nm KAVERI FM2+ včetně verzí bez aktivní grafiky v podobě nových Athlon II X4 800 procesorů. Zde není pochyb o tom, že se jedná o nejlepší procesory s integrovaným grafickým jádrem na trhu. Lepší integrovanou grafiku žádný výrobce ve svých CPU nenabízí a jako celek jsou ty procesory opravdu skvělé.

Problém je, že nejsou od Intelu :), takže jejich rozšíření a vnímání na trhu nebude nikdy tak velké. Litovat také můžeme krachu ELPIDA, protože to pro AMD vyvíjelo GDDR5M operační paměti, které by podstatně zvedly výkon grafické části KAVERI, jež je mělo podporovat. Škoda. AMD však letos promluvilo poprvé oficiálně i o tom, co chystá - a to kompletně novou architekturu i generaci velkých CPU bez grafiky. Procesorů  "ZEN" se ale dočkáme až v roce 2016.

  • Grafické karty - čekání na novou výrobu

Téma grafických karet se v roce 2014 točilo hlavně kolem tématu zpoždění nástupce 28nm výroby - tj. 20/16/14nm. Až na výjimky tak většinu trhu grafik tvořily v roce 2014 stále jen přeznačené starší generace. Nicméně dočkali jsme se i nové nejvýkonnější grafiky světa, která překvapila v mnoha směrech. Radeon R9 295X2 navíc stále nejvýkonnější zůstává, zatímco jeho konkurent v podobě GTX TITAN Z byl naopak jedním z TOP FAIL roku.

Konec roku pak znamenal velmi slušný zápis vylepšené architektury MAXWELL, která se s několika úpravami proti KEPLERu ukázala jako extrémně efektivní. GTX 970 a GTX 980 sice nepřinášejí nové výkonové výšiny a i technologicky v ledasčemž zaostávají, ale poměr výkonu na Watt alespoň v herní oblasti je fenomenální. Přesto z hlediska počtu a významu novinek na trhu, je rok 2014 spíše zklamáním. Velké změny se ale odehrály na poli technologií kolem grafických karet. V závěru roku zaskórovalo AMD, které výrazně změnilo přístup k tvorbě ovladačů a podpoře s oborvským počtem opravených letitých problémů. AMD se také hodně dařilo na profesionálním trhu, kde získalo významné pozice. Na běžném trhu a hlavně z hlediska vývoje her pak AMD těží z faktu, že jeho procesory a grafiky pohánějí a pohánět budou, všechny hlavní významné konzole, což ovlivňuje řadu věcí, což umožňuje další rozšíření technologií jako například API MANTLE ...

  • Využití hardware podle API MANTLE - aneb ledy se pohnuly!

Jedno z nejpříjemnějších překvapení roku je nástup API MANTLE, které ještě před svým dokončením se dostalo do celé řady her a předvedlo větší pokrok a přínos, než letité technologie jako například PhysX apod., jež svůj potenciál, přes velké sliby, nikdy nevyužily. API MANTLE je jedním z nejvýznamnějších počinů poslední doby a hlavní význam spočívá v tom, že veřejně a jasně ukázalo, jak se Microsoft vykašlal na vývoj API DirectX a že úplně stejně blbě je na tom i OpenGL. API MANTLE ukázalo, jak se plýtvá výkonem a nevyužívá se možností CPU ani GPU tak, jak by se slušelo a to zdaleka neukázal plné možnosti.

API MANTLE je úspěch a to už jen proto, že po letech se skutečně hnuly ledy. Microsoft začal znovu vyvíjet a ohlásil DirectX12, ačkoliv ten bude umět asi jen to, co umí Mantle už nyní a to navíc až za rok. Tvůrci OpenGL se pak nechali slyšet, že je čas na nový start a vážně se zvažuje, že MANTLE bude tvořit základ nového multiplatormního API standardu, ke kterému má ovšem nakročeno i z více důvodů. Hry se totiž začínají dělat nejen pro Windows, ale zároveň i pro Linux a Mac. API MANTLE jako potenciálně multiplatformní záležitost má tak dobře nakročeno stát se standardem. Zájem tuto technologii projevil už i Intel a právě podpora ze strany klíčového výrobce čipů by byla velkou pákou.

  • Operační paměti, disky a SSD - jasně viditelný vývoj na všech frontách!

Pokud v nějaké HW oblasti byl v roce 2014 jasně vidět vývoj a o novinky nebyla nouze, tak to byla oblast pamětí a ukládání dat. Výrobci HDD se rozjeli a na trh se konečně dostaly disky s dlouhá léta vyvíjenými technologiemi ... ten největší 3,5" HDD na současném trhu má tak už 8TB a není ani tak moc drahý. Pro příští rok už je oznámen minimálně 10TB model.

Na poli SSD byl také vidět velký vývoj. Ceny SSD opět o něco spadly, i když to u nás díky nevýhodnému kurzu nebylo až tak moc patrné, přeci jen dnes běžně a bezpečně pořizujeme solidní 120-128GB SSD disk za 1500 korun vč. DPH a 240-256GB modely už atakují hranici 2500 korun. SSD jako systémový disk se tak stává opravdu základní součástí skoro každého počítače. Za největší technologický přínos můžeme označit 3D-VNAND paměti společnosti SAMSUNG, která jako první uvedla ony očekávané vícevrstvé čipy v reálném produktu. Těmi jsou SSD disky řady 850 PRO a 850 EVO. První jmenovaná je nejlepší řada SSD disků na trhu, jak výkonem, tak ostatními vlastnostmi, podtrženo standardní zárukou 10 let! No objevily se také SSD disky ve formě M.2 SSD kartiček, které se krásně dají umístit přímo na základní desku, také dobrá věc!

Věci se hnuly i na poli operačních pamětí. Negativně ve smyslu vysokých cen, které rostly většinu roku, pozitivně v tom, že DDR4, nástupce DDR3 je opravdu tady. Dorazil s X99 platformou a přináší viditelné zlepšení - stejný a vyšší výkon při o 20% nižší spotřebě a potenciálně dvojnásobné kapacity pamětí. Nicméně doba DDR4 ve velkém přijde až s nástupem procesorových platforem v mainstreamu, a to bude až nejdříve v roce 2015 (možná spíše 2016).

  • Klíčové nové standardy - AdaptiveSync (Freesync) a USB Typ C

Během roku se také objevily dva nové klíčové technologické standardy, které budou mít značný dopad. První z nich je technologie AdaptiveSync, což je přejmenované FreeSync od AMD, převzato jako standard pro DP1.2a a novější. Tato technologie jednoduše synchronizuje snímkovou frekvenci grafiky a obrazovky. Výsledkem je mnohem plynulejší obraz i při nižších FPS, a potenciálně i nižší spotřeba obrazovky i grafiky. NV se to samé pokouší nabídnout přes své GSYNC, nicméně to dělá to samé složitě, přes přídavný extrémně drahý modul v monitoru, což stojí zbytečné peníze. Navíc to není standard a nikdy nebude, takže dnes už dosti pokulhává podpora, v mnoha případech to moc nefunguje a s nástupem AdaptiveSync se stává opravdu zbytečnou. Technologie vyhlazování (synchronizace) snímkové frekvence bude mít ale velký dopad na věci, jak je známe a rychle se rozšíří.

USB Typ C je druhý nový standard, který v praxi a běžném životě bude mít velký vliv. Zcela nový USB konektor, který nahradí všechny současné USB standardy a konektory. Velikostně má nejblíže k micro-USB, nabízí ovšem vyšší přenosovou rychlost a podstatně vyšší možnosti napájení. A hlavně je tvarově oboustranný. První zařízení s tímto typem USB ve velké dorazí hned z kraje roku 2015 a bude brzy úplným standardem pravděpodobně všude a na všem, kde se USB používá.

Jinak pokud vás zajímá pár dalších nej, co se na poli HW konkrétně urodilo, je to na konci článku. Teď se ještě v rychlosti podívejme do herního světa 2014 ...



 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Řešení pro pohyb s VR setem?
Řešení pro pohyb s VR setem?Friday, 26 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1194x
Komentářů: 0
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázce
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázceThursday, 25 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 2097x
Komentářů: 5
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní svět
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní světWednesday, 24 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1921x
Komentářů: 1
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázce
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázceTuesday, 23 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1291x
Komentářů: 0
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.Monday, 22 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1287x
Komentářů: 1
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšení
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšeníFriday, 19 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 3905x
Komentářů: 0