ASRock RX 7700 XT 12GB Steel Legend – TEST a RECENZE povedené grafické karty. Výkon pro masy! Tisk E-mail
Napsal Jan Belka   
Pondělí, 06 listopad 2023
Přejít na obsah
ASRock RX 7700 XT 12GB Steel Legend – TEST a RECENZE povedené grafické karty. Výkon pro masy!
ASRock RX 7700 XT 12GB Steel Legend - grafická karta
Herní testy a testovací sestava
Karta v praxi a závěr

 

 

  • Testy a testovací sestava

Pro testování tedy používáme naší novou testovací sestavu. Základem je 12jádrový AMD RYZEN 9 7900X chlazený Alphacool Eisbaer Extreme (280mm celo měděný AiO). K tomu máme 32GB DDR5 6000MHz CL30 paměti G.Skill Trident Z5 Neo. Základní deskou je ASRock B650E Taichi Lite. V sestavě je také ultra výkonný M.2 disk s rychlostí 7GB/s od společnosti Kingston KC3000 o kapacitě 2TB. Vše napájí titanový 1300W zdroj Dark Power Pro 13 od Be Quiet!.

Samozřejmě používám Windows 11 Professional s nejnovější aktualizací.  Nainstaloval jsem nejnovější verze testovaných her a samozřejmě nejnovější verze ovladačů AMD Radeon Software.

Upozorňuji, že toto není test a recenze hlavní redakce DDWorld.cz, testovací podmínky, karty, hry atd. se zcela odlišují. Toto je můj osobní test na mé osobní sestavě ve srovnání s několika kartami, které mám k dispozici. Hlavní je ale dnes testovaná karta a osobní praktické zkušenosti s ní. Nemá podmínky a možnosti jaké má hlavní redakce DDWorld.cz, pokud jde o srovnání aktuálních edic a modelů karet.

  • Battlefield V (DirectX 12)

Stále aktuální multiplayerová hra, která má skvělou optimalizaci a umí využít i pokročilejší technologie DirectX12, dokonce jako jedna z prvních her podporovala i Ray Tracing. Aktuálně je BF V určitě jednou z nejlépe vypadajících her současnosti, kdy vizuální kvalita a detailnost je úžasná. O to více překvapí, že hra je velmi dobře optimalizovaná a běhá v plných nádherných detailech i na mainstreamových kartách, klidně i ve vyšším než 1080p rozlišení. Navíc použitý herní Engine (Frostbite), používá celá řada her od EA, jde v podstatě o jejich hlavní technický základ, a používat jej bude i nadále, a výkony grafik jsou tak podobné v mnoha dalších hrách:

Všechny karty testujeme v režimu DirectX12 a hra běží na plné detaily (ultra+AA). Žádné úlevy pro testované modely a všechny mají identické podmínky. Hra je také aktualizovaná na nejnovější verzi. Pokud jde o výsledek, nikoho asi nepřekvapí, že se RX 7700 XT umístila těsně pod RX 6800 XT 16GB, ovšem rozdíl to není nějak dramatický. Hru si bez problémů zahrajete i ve 4K, kde Radeon RX 7700 XT poskytuje skoro 100FPs.

  • Shadow of the Tomb Raider (DirectX 12)

Poslední herní pokračování Lary Croft je vizuálně stále velmi působivé, hra také primárně staví na DirectX12 a optimalizace je solidní. I tento herní Engine používá řada dalších her a bude na něj spoléhat i řada chystaných titulů, takže rozhodně zajímavé pro otestování grafických karet.

Samozřejmě testováno je v plných detailech včetně AA a také nejlepší kvality vlasů Lary. I zde se krásně ukazuje síla nové RDNA 3.0 architektury. Hra je dokonce hratelná i ve 4K rozlišení.

  • Assassin’s Creed Valhalla (DirectX 12)

Jedna z nejlepších her série, opět využívající stejný a vylepšovaný herní Engine. Za poslední měsíce dostala hra další technická i obsahová vylepšení a optimalizace. A aktuálně dostala vůbec poslední nedávno, takže důležitá hra, který nesmí chybět ve srovnání výkonu a schopností současné generace GPU. Tím spíše, že další díl se stejným technickým základem už brzy dorazí. A dnes běhá takto:

Testovány jsou maximální detaily. Na to, jak dobře vypadá, jde o jednu z lépe optimalizovaných her, a to plně již i pro současné architektury grafik. Navíc stejný herní Engine a technická základ opět bude použit i u dalších herních titulů. Takže důležitý titul, který dokáže prozradit realitu o skutečném výkonu a použitelnosti současných karet pro další roky. Radeon RX 7700 XT 12GB zde opět podal velmi slušný výkon, hlavně ve 4K dokázal celkem poodskočit všem 8GB kartám v testu. Tato hra už prostě chce na grafický kartě víc jak 8GB, jinak může dojít celkem k citelnému poklesu výkonu.

  • CyberPunk 2077 (DirectX 12)

Tuhle hru brzy vyřadíme, ale protože si tvůrci dali záležet a vydávají notně vylepšenou verzi 2.0 a také první a jediný obsahový datadisk, ještě si ji v testování ponecháme. Aktuálně běhá takhle (testováno bez RT):

Jinak je vše testováno s maximálním nastavením, samozřejmě v nativních rozlišeních bez DLSS/FSR apod. Nicméně tuhle hru nahradíme nějakou jinou. Z technického pohledu totiž nemá příliš význam ji testovat dále. Použitý herní Engine (Red Engine přímo od CDP) totiž zcela končí a žádná další hra jej využívat nebude. Samo studio s ním bylo tak nespokojené, že jej úplně opouští a budoucí hry včetně již oznámeného čtvrtého zaklínače i přímého pokračování CP 2077, budou používat Unreal Engine 5 a novější. Takže CyberPunk je první a zároveň poslední hrou, která tento problematický, zjevně neopravitelný a neoptimalizovatelný Engine používá a už je to vlastně jedno.

  • Doom Eternal (Vulkan)

Poslední díl Dooma nás zavede na planetu démonů a hra se stala ještě děsivější a krvavější. Hra se spoléhá na poslední verzi Vulkánu a dokáže opravdu mačkat z moderních RDNA 3.0 architektury doslova každé procento výkonu.

Jak je vidět z grafu, Doom Eternal je skvěle optimalizovaná hra. I ve 4K hra běží na staré RX 6600 XT v 85FPS ve 4K, u 7700 XT se dočkáme dokonce skoro dvakrát takového výkonu. A to se bavíme o hře, která používá 4K textury, grafická stránka hry je doslova úžasná. Zde se ukazuje síla Vulkánu v jeho podstatě, a toho jak dokáže mačkat výkon z moderního HW. Velká škoda že stejný Engine nemá třeba CyberPunk 2077.

  • Far Cry 6 (DirectX 12)

Další díl Far Cry série staví opět na stejným herním Engine, jako předchůdci, Zde opět o něco málo vylepšený. Rozdíl není dramatický, stále jde o jeden z hůře optimalizovaných základů po stránce využití procesoru apod. Ale poslední verze a aktualizace to trochu vylepšily, dokonce přidaly i RT (ale testujeme bez něj). Každopádně takhle to šlape u tohoto titulu:

Testováno je opět v nejvyšších detailech s texturami (které ovšem u méně jak 12GB grafik se zcela nenačtou, takže hra na grafikách s méně jak 12GB paměti vypadají trochu hůře). Jinak stejný Engine bude používaný i nadále u budoucích her UBISOFT, včetně herního AVATARu (fakticky Far Cry v AVATAR kulisách), který vyjde brzy. Takže stále velmi důležitá součást grafických testů aktuálních karet. U testované RX 7700 XT 12GB mě hodně překvapil fakt, že mimo 4K dokázala porazit i RX 6800 XT.

  • The Last of Us Part 1 (DirectX 12)

Další testovaná hra je novinkou roku 2023 a byla celkem dlouho přibalovaná ke grafickým kartám od AMD. Hra nabízí velmi propracovanou grafiku ale je celkem náročná na velikost VRAM. U této hry tedy považuji 12GB za naprosté rozumné minimum.

Zde je už vidět že nové hry v roce 2023 jsou celkem náročné a ve 4K je hra hratelná pouze na 7900XT a 7900XTX. Ovšem i na RX 7700 XT není problém si hru zahrát v 1080p nebo 1440p stále se slušnými FPS. Problém má karta opravdu jenom ve 4K, kde jí už asi dochází jak výkon, tak i VRAM. Hrát tuto hru na 8GB grafikách je pak už celkem utrpení a výkon dost citelně padá směrem dolů.

  • Starfield (DirectX 12)

A samozřejmě co by to bylo dnes za recenzi, pokud by v ní chyběla jedna z nejhranějších her současnosti od herního studia Bethesda. Využívá po všech stránkách notně zastaralý, ale opečovávaný a především výrazně modovatelný herní Creation Engine. Zde v nejnovější specifikaci, která jako obvykle je velmi náročná a nepříliš dobře optimalizovaná na HW (speciálně na CPU), ačkoliv vizuálně zase tak úžasně nevypadá:

StarField se navíc dočká mnoha oficiálních vylepšení, a hlavně také módů, kdy zejména ty zaměřené na textury a modely budou vyžadovat více než hodně grafické paměti. A s ohledem na hratelnost a dlouhodobost, je tohle pro mnohé dost možná nejdůležitější hra, na kterou se při výběru karty budou dívat. Takže jsme ji pro vás otestovali a vidíte, že rozhodně dá kartám zabrat a správný výběr zde bude zásadní pro dobrou hratelnost s ohledem na nepříliš dobrou optimalizaci. I v této hře je vidět, že éra 8GB grafických karet je prostě u konce a na rozumné hrání je třeba 12GB, ideálně ale ještě víc.

  • STAR WARS Jedi: Survivor (DirectX 12)

Pokračování hry Star Wars Jedi: Fallen Order nabízí další parádní dobrodružství sympatického Jedie, větší a zajímavější světy, hromadu nových možností a vylepšení, rozmanitější souboje i poutavý příběh.

Jak je vidět z grafu, hra je opravdu velmi náročná a grafické karty co mají 8GB VRAM si v této hře moc opět dobře nevedou, minimum je spíše 12GB, ideálně ovšem 16GB+. I proto je celkem překvapení, že i s touto levnější grafickou kartou lze tuto hru hrát bez problémů jak v 1080p tak i 1440p. Pro plynulé hraní ve 4K už doporučuji grafické karty jako je třeba RX 7900XT 20GB a vyšší.

Podívejme se na další aspekty dnes testované ASRock edice …



 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
SONY „poraženo“ nebude chtít PSN k hraní Helldivers 2
SONY „poraženo“ nebude chtít PSN k hraní Helldivers 2Pondělí, 06 květen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1024x
Komentářů: 1
Helldivers 2 kvůli SONY PSN nyní hráči nenávidí
Helldivers 2 kvůli SONY PSN nyní hráči nenávidíČtvrtek, 02 květen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1575x
Komentářů: 3
StarField se konečně dočká žádaných vylepšení!
StarField se konečně dočká žádaných vylepšení!Úterý, 30 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 2180x
Komentářů: 6
Řešení pro pohyb s VR setem?
Řešení pro pohyb s VR setem?Pátek, 26 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1965x
Komentářů: 0
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázce
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázceČtvrtek, 25 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 2772x
Komentářů: 5
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní svět
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní světStředa, 24 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 2212x
Komentářů: 1