ASUS STRIX GTX 1070 Ti GAMING – TEST odpovědi na RX VEGA aneb něco mezi GTX 1070 a GTX 1080 Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach a redakce   
Neděle, 26 listopad 2017
Přejít na obsah
ASUS STRIX GTX 1070 Ti GAMING – TEST odpovědi na RX VEGA aneb něco mezi GTX 1070 a GTX 1080
Grafická karta
Battlefield 1 (DX12)
Total War Warhammer (DX12)
DooM (API VULKAN
The Witcher 3 (DX11)
Prey (DX11)
Provozní vlastnosti
Závěr a hodnocení
alt

 

 

 

 

 

  • ASUS STRIX GTX 1070 Ti GAMING

   – TEST odpovědi na RX VEGA aneb něco mezi GTX 1070 a GTX 1080

Nedávno se na trhu z čista jasně objevila nová grafická karta NVIDIA GTX 1070 Ti. Někteří se tak asi ptáte, co nového nabízí. Inu, stručná odpověď je, že vlastně vůbec nic :). Jednoduše řečeno, GTX 1070 Ti je kříženec GTX 1070 s GTX 1080. Má jádro téměř stejné specifikace, jako GTX 1080, ale má jen GDDR5 paměti. Výkon je tedy mezi GTX 1070 a GTX 1080 (což není velká mezera) a cenově má blíže k GTX 1080. Možná se ptáte, zda umí alespoň něco nového, když přichází rok a půl po GTX 1070/1080, tedy jestli umí lépe DirectX12/VULKAN, či jestli konečně umí FreeSync (AdaptiveSync) standard a tak dále. Ne, bohužel neumí nic nového a nenabízí nic nového. Je to PASCAL, který znáte a máme od poloviny roku 2016 na trhu. A tady by celkem vzato mohla naše recenze skončit.

  • Proč GTX 1070 Ti existuje?

Nicméně bylo by asi dobré ji přeci jen otestovat, a hlavně si říci, proč existuje. Důvod je jediný, jmenuje se AMD Radeon RX VEGA a zejména RX VEGA 56. Karta, kterou AMD namířilo přímo proti GTX 1070 a bez jakýchkoliv pochyb ji porazilo, a to i s referenčním modelem. V novějších a lépe optimalizovaných hrách využívajících DirectX12 či API VULKAN navíc RX VEGA 56 už bez potíží soupeří s GTX 1080, na čemž ale není zase až tak moc divného.

PASCAL, jak bylo řečeno, je na trhu rok a půl, to znamená, že je to v podstatě dva roky stará architektura a technologie, podobně jako POLARIS od AMD, který se bohužel, jak víme, své high end verze nikdy nedočkal. VEGA architektura od AMD je minimálně o rok mladší a je to první a zatím jediná grafická architektura přímo postavena pro DirectX12 a API VULKAN a jediná je plně 100% podporuje. Není nic divného na tom, že pokud daná hra skutečně tato API správně využívá, že RX VEGA je výkonnější a s dalším nástupem těchto API a lepším využitím bude svůj výkonový náskok dále zvyšovat. Je to v pořádku, je to správně a není to poprvé, co podobná situace na trhu je.

Nicméně protože jsme stále v přechodu mezi starým světem DirectX11 a novým DirectX12/VULKAN a vycházejí bohužel stále hry s DX11 s mizernými optimalizacemi a nevyužívající možnosti současného HW, stále tak má v průměru PASCAL co nabídnout hráčům a VEGA nemůže ukázat plný potenciál. GTX 1070 Ti je také názorná ukázka, jak maximálně může jeden výrobce GPU reagovat na produkt toho druhého.

Někteří si totiž naivně myslí, že když jeden výrobce vydá novou generaci grafik, že ten druhý se hned pustí do práce a na základě toho vydá za půl roku svou generaci. Takhle to bohužel nefunguje. Vývoj jedné generace GPU je proces na minimálně 3-4 roky! Jinými slovy, VEGA začala vznikat v době, kdy už PASCAL byl minimálně napůl hotový a začalo se pracovat na VOLTA, přičemž AMD samozřejmě nevěděla, jak na tom PACAL nebo VOLTA je a bude (a NVIDIA naopak netušila, jak na tom bude VEGA), když před 4 lety začala na VEGA pracovat. AMD a NVIDIA nedělají primárně svá řešení proti tomu druhému, ale prostě dělají produkty tak, jak si myslí, že je trh žádá, kam jej sami chtějí posunout a případně pak až jsou hotové upravují jejich parametry a vlastnosti tak aby se prodávaly. Jediné, s čím mohou hýbat jako reakci na aktuální produkt konkurence, který je třeba lepší než ten jejich, je úprava cen, či úprava taktů a výbavy, či obojí najednou. A to je přesně případ GTX 1070 Ti.

NVIDA prostě poznala, co RX VEGA 56 dnes v průměru dokáže a že je lepší než GTX 1070, vzala svůj existující produkt a nastavila ho tak, aby „nová“ GTX 1070 Ti v průměru konkurovala výkonem a cenou. Pochopitelně NVIDIA ví, že víceméně má šanci jen ve starších a hůře optimalizovaných hrách s DirectX11, kdy novější a lépe optimalizované hry s DirectX12/VULKAN prostě neokecá, a na ty bude muset vydat novou modernější architekturu. Jde nicméně o to ukázat, že i když RX VEGA 56 je jasně lepší než GTX 1070, NVIDIA dokáže za podobnou (vyšší) cenu, nabídnout alespoň pro současnost v mixu DX11 a DX12 her, v průměru trochu srovnatelnou kartu. Nic víc, nic míň. NVIDIA nezajímá tímto modelem, co bude za půl roku a dál, ale řeší aktuální prodeje teď.

  • GTX 1070 Ti je dvousečná zbraň

Pravdou ale je, že GTX 1070 Ti je spíše marketingový produkt. Do samotné řady GTX 1070/1080 příliš nezapadá, fakticky kanibalizuje GTX 1080, ke které má vším nejblíže. Rozdíl ovšem není velký, a dokonce reálně hrozilo, že pokud by výrobci uvedli své nereferenční grafiky s přetaktováním, jak obvykle uvádí, tak by normálně výkonem překonaly nebo dotáhly referenční výkon GTX 1080, která ale nadále stojí o něco více.

NVIDIA tak musela zajistit, aby se to nestalo. Použila politický/obchodní nátlak na výrobce grafik, kterým jednoduše zakázala GTX 1070 Ti prodávat s jinými, než základními takty! A tak nereferenční GTX 1070 Ti mají všechny úplně stejné takty, jako referenční model! Výrobci se tak ke své nelibosti nemohou od sebe fakticky odlišit a jakékoliv jednotky % výkonu, kdy se mohou některé modely lišit lehce výkonem, jdou jednoduše na vrub výkonu chlazení, které dokáže lépe či déle udržet vyšší boost takt.

Všichni výrobci ale všechny edice prodávají se stejným referenčním taktem. Tak je tedy zajištěno, že žádná GTX 1070 Ti nepřekoná GTX 1080 a bude přesně výkonem tam, kde je to marketingově pro NVIDIA žádoucí a kam cílila kvůli RX VEGA 56.

  • ASUS STRIX GTX 1070 Ti GAMING

Samozřejmě společnost ASUS má tuto novinku v nabídce a stejně jako ostatní byla přinucena prodávat tuto kartu na referenčních taktech. Nicméně stejně jako někteří další inzeruje i vyšší takty, kdy jako obvykle dodává aplikaci GPU Tweak II, ve které lze jednoduše na profil s o něco vyššími taky přepnout. Ale musíte si prostě nainstalovat aplikaci a ručně to přepnout, takže tímto neporušuje nařízení NVIDIA. Navíc v případě ASUS STRIX karet to není nic neobvyklého, na inzerované OC takty, musíte profil přepnout vždy tímto způsobem.

Karta se nijak designově neliší od dávno existujících GTX 1070/1080 ve verzích STRIX, které dobře známe a které jsme loni testovali. Ostatně ani k tomu není důvod. Fakticky jde o stejnou kartu, na kterém je nová specifikace jádra GP104. Jak víte, tak GTX 1080 má 2560 jednotek, GTX 1070 má 1920 a nižší takt. Nová GTX 1070 má 2432 jednotek a stejný takt jako GTX 1080.

Nicméně zatímco GTX 1080 má 8GB GDDR5X pamětí na min 10GHz a tedy vysokou propustnost. GTX 1070 i GTX 1070 Ti mají jen 8GB GDDR5 na 8GHz. TDP karty však stouplo na 180W ze 150W.

Podívejme se na ni blíže ….. 



 

Problém s účtem na DDWorld?

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

Herni.cz

Videa
Metro Exodus – pokračování hry s hutnou atmosférou!
Metro Exodus – pokračování hry s hutnou atmosférou!Neděle, 10 prosinec 2017
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1293x
Komentářů: 5
Jurassic World: Fallen Kingdom – Dinosauři se vrací!
Jurassic World: Fallen Kingdom – Dinosauři se vrací!Neděle, 10 prosinec 2017
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 735x
Komentářů: 0
Lamborghini Urus – SSUV co jezdí 305km/h je oficiálně tu!
Lamborghini Urus – SSUV co jezdí 305km/h je oficiálně tu!Úterý, 05 prosinec 2017
Vložil: aDDmin
Kategorie: Auto-moto
Spuštěno: 1606x
Komentářů: 11
A jde do tuhého! Avengers Infinity War v první ukázce!
A jde do tuhého! Avengers Infinity War v první ukázce!Středa, 29 listopad 2017
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 2128x
Komentářů: 9
Civilization VI se dočká velkého datadisku a předělání hry!
Civilization VI se dočká velkého datadisku a předělání hry!Středa, 29 listopad 2017
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1170x
Komentářů: 2
Neverwinter Nights ve vylepšené verzi ve 4K!
Neverwinter Nights ve vylepšené verzi ve 4K!Středa, 22 listopad 2017
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 2094x
Komentářů: 4