Co je lepší? TEST AMD Radeon RX 480 proti NVIDIA GTX 1060 v podání ASUS STRIX OC! Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach a redakce   
Středa, 21 září 2016
Přejít na obsah
Co je lepší? TEST AMD Radeon RX 480 proti NVIDIA GTX 1060 v podání ASUS STRIX OC!
ASUS STRIX GTX 1060 a STRIX RX 480 - grafické karty
Testy a testovací sestava
Testy - DirectX11
Testy - DirectX12 a API VULKAN
Provozní vlastnosti - Spotřeba, chlazení a taktování
Výkon, ceny a výhodnost - RX 480 vs GTX 1060
Závěr a hodnocení

 

 

  • Provozní vlastnosti - Spotřeba, chlazení a taktování

Důležitým aspektem jsou dnes provozní vlastnosti, které se u jednotlivých modelů grafik dokáží poměrně významně lišit.

  • Spotřeba

Jako vždy měříme spotřebu v několika testech a hrách, nikoliv jen v jedné - uvádíme pak v grafu průměr těchto všech měření. Pokud narazíte na nějakou recenzi, kde měří spotřebu v jediném testu, vůbec jí neberte vážně, protože díky úsporným technologiím a dynamickému řízení spotřeby, mají všechny současné karty různou spotřebu v různých hrách a rozdíl může být klidně až mnoho desítek W! Takže co platí ve srovnání grafik v jedné hře, ve druhé platit nebude - proto děláme průměr spotřeby v rámci všech našich testů. Kolega kompletně přepracoval a přeměřil spotřeby i s ohledem na zařazení dalších testů.

 Taktéž platí, že existují specifické aplikace, které dokáží vytížit uměle grafiku naplno a proti běžné spotřebě ve hrách a běžně užívaných aplikacích, bude spotřeba vyšší o další desítky W. To je možná zajímavé ohledně výběru vhodného zdroje, ale o běžné spotřebě to nevypoví vůbec nic. V našem případě vidíte tedy typickou spotřebu celé sestavy, a že máme hodně "nabušenou sestavu" takže jsou a čísla docela vysoká :). Hodně přes 100W jde například na vrub jen použitému procesoru.

ASUS se svými STRIX grafikami docela příjemně překvapil. Pokud jde o spotřebu, tak vzhledem k výkonu a nastaveným taktům je spotřeba velmi dobrá a jsou to všechno velmi efektivní grafické karty. Přesně podle papírových předpokladů žere celkovým výkonem výkonnější RX 480 s 8GB paměti o něco více než výpočetně i parametrově slabší GTX 1060 se 6GB paměti. Rozdíl je kolem 30W, což je v celkových číslech hodně málo, mnohem lepší než rozdíl mezi GTX 960 a R9 380 v minulé generaci. Spotřeba jde na vrub faktu, že RX 480 má o 1,3 miliardy tranzistorů více než GTX 1060, což je 29% rozdíl. Spotřeba se ale zase tak moc neliší. AMD navíc přiznává, že v RX 480 GPU nejsou aktivní všechny úsporné technologie. Efektivita grafik se samozřejmě liší případ od případu, čistě výpočetním výkonem, je RX 480 efektivnější než GTX 1060, protože za 1W nabízí více výkonu. Ve hrách, ale pokud je GTX 1060 výkonnější než RX 480, je efektivnější samozřejmě GTX 1060. Nicméně jsou hry, zejména pod novými API, které využívají výkonu grafik a tam je efektivita opět vyrovnaná. Nedá se tedy obecně říci, že nižší spotřeba znamená, že jedna karta je efektivnější než druhá. Liší se to výkon případ od případu. Každopádně v této generaci výrazně stáhlo AMD náskok NVIDIA pokud jde o rozdíl spotřeby v grafech a recenzích, což asi vidí každý.

  • Chlazení karty

Obě karty mají stejnou verzi ASUS DirectCU chladiče. Tedy největší verzí s masivní základnou se silnými heatpipe a trojicí ventilátorů. Nicméně musím říci, že ASUS poněkud hůře nastavil profily otáček u RX 480, jako by i RX 480 měla profily GTX 1060. Ale řeší to.

Vzhledem k mnohem vyššímu počtu tranzistorů na téměř stejné ploše, očekáváme samozřejmě i tomu úměrné o něco vyšší tepoty na RX 480. A to také v praxi platí. Obě karty mají možnost jet v klidových stavech do zhruba kolem 50-60°C zcela pasivně a můžete tuto funkci zapnout/vypnout.

Z hlediska hlučnosti se potvrdilo, že ASUS měl drobný potíž s nastavením profilů otáček u RX 480. Ladí se to, dá se to udělat i ručně, ve výsledku tak karty dokáží být velmi podobně hlučné, což v tomto případě znamená, že jsou velmi, velmi tiché i v zátěži a pod OC! V lepší skříni s odhlučněním o nich v podstatě nebudete ani vědět.

  • Taktování

Stále je trochu problém v podpoře taktování Radeon RX 400 grafik ze strany dostupných aplikací. Stále to není úplně dotaženo, takže se nám rozhodně nepovedlo nataktovat karty na nějaké maximum.

V případě RX 480 STRIX s nejmohutnějším chladičem se z továrních až 1330MHz na GPU a 8GHz na pamětech podařilo kartu stabilně provozovat na 1370MHz pro jádro a 8800MHz pro paměti. Nárůst výkonu proti tovární OC (1330MHz) verzi ASUS činil zhruba 5%. Proti referenční RX 480 je nárůst výkonu klidně kolem 15%. Bez pořádné podpory taktování ze strany dostupných aplikací ale nevíme, kolik RX 480 skutečně zvládne.

V případě GTX 1060 STRIX je podpora taktování lepší a tak celkem víme, čeho je GTX 1060 maximálně schopna. V tomto případě se nám podařilo kartu provozovat na 1938MHz pro Boost což je kolem 2,15GHz v maximech na GPU a 9GHz se nám podařilo vytáhnout z pamětí. Nárůst výkonu proti referenci je tak kolem 13% výkonu. Což je podobný nárůst jak u RX 480 OC proti referenci.

Dá se tedy říci, že taktováním lze z obou grafik dostat podobný % nárůst výkonu, což v praxi znamená, že i v případě nataktování obou grafik, zůstane výkon obou modelů vůči sobě podobný. Tady tedy moc vítěze nenajdeme.



 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Řešení pro pohyb s VR setem?
Řešení pro pohyb s VR setem?Pátek, 26 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 310x
Komentářů: 0
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázce
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázceČtvrtek, 25 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1415x
Komentářů: 5
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní svět
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní světStředa, 24 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1733x
Komentářů: 1
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázce
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázceÚterý, 23 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1191x
Komentářů: 0
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.Pondělí, 22 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1229x
Komentářů: 1
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšení
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšeníPátek, 19 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 3821x
Komentářů: 0