Mega test grafických karet – Radeon X1000 - Technologie X1000 ... Tisk E-mail
Napsal DigitalDooM   
Pátek, 25 srpen 2006
Přejít na obsah
Technologie X1000 ...
Technologie X100 ...
X1300 ...
X1600 ...
X1800 ...
X1900 ...
Závěr a shrnutí II. části testu

 

 

 

 

 

 

 

Technologie Radeonu X1000 …      

X1000 se rodila s problémy, které prostě u průkopnické technologie přijít musely. Radeony X1000 vyšly o mnoho později než GeForce7 také proto, že nVidia u 7800 vsadila na jistotu v podobě staršího 110nm výrobního postupu, ale ATI u X1000 použila již 90nm postup na který posléze přešla i nVidia, i když to bylo později. Pojďme se na technologii radonů X1000 podívat podrobněji.

jadroR520

Pozornost si zaslouží samotné jádro R520, kterým ATI řadu X1000 začínala. Pyšnilo se 320 miliony tranzistory – jen pro srovnání nejvýkonnější současné jádro nVidie G71 disponuje ,,pouhými" 278 miliony. Následující jádro R580 již obsahuje neskutečných 384 milionů tranzistorů, což z něj dělá suverénně nejsložitější grafické jádro, které kdy kdo vyrobil - první obrázek ukazuje zvětšený průžez jádrem R520. 

Všechno toto právě umožnil 90nm proces, který v tomto ohledu má ATI mnohem lépe zvládnutý než nVidia. Oproti minulé řadě X800 je X1000 vskutku revolucí. Došlo ke kompletní reorganizace pixel pipelines, které ATI rozdělilo do nezávislých texturovacích jednotek a pixel sharderů. Řada X1000 je také první řadou ATI, která obsahuje podporu Sharder Modelu 3.0 a i ty si ukously něco místa na čipu. Zcela odlišně také pracuje sběrnice. Prostě jádra současné X1000 jsou skutečně pozoruhodným technickým výtvorem.

520architektura

Jádro R520 je však minulostí a dnes je to jádro R580, které stojí na vrcholu současné produkce grafických chipů. R520 obsahovalo 16 pixel sharderů ve čtyřech quadech. R580 obsahuje 48 pixel sharderů, což ji umožňuje trojnásobný výkon při shaderových operacích. To se nakonec ukázalo nejvíce přínosné v minimálních počtech FPS při náročných nastaveních, kdy karta X1900 nemá žádnou konkurenci. Čím náročnější scéna, tím X1900 získává na konkurenci více.

Novinky u technologie X1000:

Sharder Model 3.0 – Bez něj by dnes grafickou kartu asi nikdo nekoupil Marketing je mocná věc a i když SM 3.0 vlastně dnes stále nepotřebujeme, již se blíží doba vydání první čistě SM3.0 hry v podobě Unreal Tournament 2007. Rozdíl proti nVidii je zejména v daleko propracovanějším HDR, které si můžete pustit spolu s FSAA. To je zejména pro nVidii dosti nepříjemná věc. Jednoduše to znamená, že na žádné nVidii si nepustíte opravdu ty maximální detaily, což na takové 7900GTX nebo 7950GX2 dost naštve. HDR podporuje ATI až ve 32bitech, o čemž si může nechat nVidie opravdu jen zdát. Bohužel lobby funguje a tak mnoho testů (například 3D Mark06) testují HDR v režimu mnohem méně náročném a umožňují tak nVidii porážet ATI, přitom to ve skutečnosti je přesně naopak. Proto mnoho z nás na 3D Marky apod. vůbec nehraje, protože zvlášť ten poslední ukazuje to, co chce vidět jeden výrobce a ne objektivní porovnání – rozčilovat se nemá cenu, protože 3D Marky stejně nikdo nehraje a HDR+FSAA ve hrách teprve ukáže jak se situace má.

HDR

Adaptive Anti-Aliasing a vyhlazování obecně: Adaptive AA  je obdoba transparentního vyhlazování u nVidie. Prostě vyhlazování průhledných textur, jako pletivo, tráva, listí apod. Při srovnáních kvality však právě zde nVidie GeForce7 získává kladné body, protože její způsob vypadá při podrobném zkoumání kvality o něco lépe. Pokud však přijde řeč na vyhlazování obecně, pak GeForce spíše šoupe nohama. Síla nové řady X1000 právě tkví v práci s vyhlazování. Nejen, že obraz na ATI je o poznání kvalitnější, ale hlavně po zapnutí i náročných vyhlazovacích režimů má Ati výrazně menší propady výkonu než je tomu na nVidii.

Rien&TSSAA

CrossFire: Obdoba SLI nVidie. Crossfire však funguje poněkud dost odlišně. Potřebujete základní desku pro Crossfire. Také potřebujete dnes jednu kartu tzv. Master. Karty pak spolu komunikují přes externí přípojku, ale to se má v nové verzi již změnit a dokonce nebudete potřebovat přípojku vůbec. Navíc se dost nahlas mluví i o ukončení potřeby master karty a třešničkou na dortu je , že nepotřebujete dvě stejné grafické karty, jako je tomu u SLI. Crossfire také má jednu obrovskou výhodu proti SLI – funguje všude, SLI ne a nárůst výkonu je u ATI stálý kolem 60% a více procent v závislosti na použité kartě. Nevýhodou je samozřejmě cena a proti SLI a v současné době i nutnost Master karty. Stejně ale připomínám, že SLI i Crossfire se vyplatí vždy pouze u nejvýkonnějších současných modelů GK. Dvojce slabších karet bude výkonově i provozně horší variantou než jeden špičkový model.         

crossfire

Nás běžné zákazníky může zajímat ještě technologie AVIVO. To je obdoba technologie PureVideo u nVidie. Stará se prostě o věci kolem Videa. Jenže AVIVO jde ještě o něco dále. Umí to, co nVidia tedy zpracovávat HDTV signál. Ale ještě navíc umí pracovat s obrazem s HDR! To znamená, že obraz viditelně vylepšuje.

avivo

avivohdr

Domnívám se, že k technologii X1000 by to mohlo stačit. Ty co zajímají technické podrobnosti dalších technologií apod. opět odkáži na stránky výrobce – tedy ATI (AMS :) ). Nám ostatním stačí vědět základy, protože než bychom se začali orientovat v jedné technologii, tak už by výrobce přišel s novou.



 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázce
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázceČtvrtek, 25 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 146x
Komentářů: 2
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní svět
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní světStředa, 24 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1293x
Komentářů: 1
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázce
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázceÚterý, 23 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1030x
Komentářů: 0
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.Pondělí, 22 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1133x
Komentářů: 1
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšení
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšeníPátek, 19 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 3719x
Komentářů: 0
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PC
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PCStředa, 17 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1444x
Komentářů: 0