Megatest grafik – nVidia GeForce7 - Technologie řady nVidia GeForce 7 Tisk E-mail
Napsal DigitalDooM   
Neděle, 20 srpen 2006
Přejít na obsah
Technologie řady nVidia GeForce 7
Technologie řady nVidia GeForce 7
GeForce 7300
GeForce 7600
GeForce 7900
Závěr a shrnutí I.části

 

 

 

 

 

 

 

Technologie řady nVidia GeForce 7

Stručně by měla přijít řeč i na vlastní technologii karet, které jsou založené na sedmičkové řadě čipů rodiny GeForce. Nehodlám tu rozebírat proč který bit je kde použit a podobné nesmysly, které nás zajímat nemusí. Stručně a jednoduše se pokusím nastínit o co na GeForce7 jde. Celou sedmičkovou řadu odstartovala více než před rokem řada 7800 s jádrem G70. Od tohoto jádra se odvíjí vše následující.

small

nVidia se při návrhu řady GeForce7 držela dosti zpátky. Zejména s porovnání s konkurenční a dosti novátorskou řadou ATI X1000 je to opravdu značný rozdíl v přístupu k návrhu čipu. Mnozí si mysleli, že ATI to s tím novátorstvím zase přehnala. Postupem času se ukazuje, že to není pravda a naopak dříve jistější návrh GeForce 7 dostává reálné trhliny v podobě nekorektním, či špatném fungování některých technologií. Charakteristickými znaky architektury sedmičkové řady karet nVidia je několik oblastí:

  • CineFX 4.0
  • IntelliSample 4.0
  • UltraShadow II
  • PureVideo

Ve zkratce se pokusím nastínit, co který název znamená, myslím si, že i když nemusíme vědět přesné technické specifikace, tak určitě se vyplatí znát význam těch názvu, kterými nás firmy bombardují.

architektura

Pod názvem CineFX 4.0 se skrývá technologie, která se stará o veškeré operace se shardery a texturami. Tedy o to, co vlastně dělá grafickou kartu grafickou kartou. Oproti předchozí řadě GeForce 6 by měla mít architektura GeForce 7 až dvojnásobný výkon (což celkem souhlasí). Důležitou vlastností je také vylepšená podpora Sharder Model 3.0 (SM3.0). Ten již byl přítomen na šestkové řadě nVidií, jenže později se tak trochu ukázalo, že to není tak úplně pravda zdaleka to nebyl SM3.0, který budou hry používat. A dokonce i u stávající sedmičkové řady se nakonec objevil důkaz, že Sharder Model 3 (SM3.0) také nepodporuje. Ale ono je to poněkud složitější, protože stále panuje poněkud zmatek, jaké vlastnosti a funkce do Sharder modelu 3.0 (SM3.0) vlastně dle určitého výkladu spadají a co vše musí karta podporovat. Nechme to tedy při tom, že Sharder model 3.0 (SM3.0) je u sedmičkové řady přítomen. Na to, jak bude fungovat si musíme počkat na první čistě SM3.0 hry.  

TSSAA

 Technologie IntelliSample 4.0 zajišťuje na grafických chipech GeForce7 správu antialiasingu a anizotropního filtrování (jednoduše to nazveme vyhlazování – odborníci snad zjednodušení odpustí).  Odpustím si technologické údaje, co a jak karta podporuje a přesné hodnoty. Nepokládám to vůbec za nutné vědět, pokud by někdo po těchto informacích toužil, tak stránky nVidie obsahují těchto informací na tuny. Důležitou novinkou je v této oblasti u sedmičkové řady Transparentní antialiasing a technologie HDR (dynamického osvětlení).

HDR

Transparentní antialiasing je zajímavý druh vyhlazování, kdy se vyhlazují i transparentní textury – tedy věci jako listí, tráva apod. nVidie to zvládla opravdu dobře, problémy s tím má naopak ATI, která používá jinou metodu a nedosahuje takové kvality vyhlazování transparentních textur. Jiná kapitola však je anizotropní vyhlazování, které příliš v návrhu GeForce 7 nVidia nezvládla. Dokonce to došlo tak daleko, že aby vůbec byl výkon v těchto nastaveních s ATI porovnatelný, tak sáhla nVidia až skoro k podvodu, kdy používá takové optimalizace, které se jí hodí s lehčím nastavením a ne které má. Dokonce se objevily názory, že 7dmá řada ani není klasického a správného modu Anizotropního filtrování vůbec schopna. Kvalitu anizotropního filtrování tedy nVidia u 7dmičkového chipu příliš nezvládla.  

HDR

HDR je technologie, která umožňuje zvětšit rozsah zobrazovaných barev díky zvětšení rozsahu jasu. Prostě a jednoduše hrátky se světlem. S HDR je obraz mnohem reálnější, ale HDR je právě na GeForce 7 dost velkým problémem. Postupem času se ukázala asi největší trhlina v návrhu sedmičkové řady nVidie. A to funkce HDR + vyhlazování. Jen ve velmi omezeném režimu, který ovšem většina her nepoužívá si HDR do vyhlazování na nVidii pustíte. Bylo tedy zapotřebí mnoha lobby a dnes jsem často svědky, kdy hra nebo program hodně nahrává nVidii, protože použije mnohem jednodušší metodu HDR+vyhlazování, než je možné a umožní nVidii fungovat – nicméně tím poněkud poškozuje ATI, která zvládá HDR+vyhlazování ve složitějším modu – přesně tak , jak se má a jednodušší jí naopak tolik nejde. I přesto dochází při zapnutí HDR na nVidiích ke značnému úbytku výkonu  a bohužel se celý problém s HDR ničím jiným než návrhem nového chipu nepodaří odstranit.

q4

UltraShadow II je technologie, která optimalizuje stíny velmi oblíbené to bylo u Doom 3 a na hrách založených na stejném enginu. O akceleraci videa se u nVidie stará technologie PureVideo. Tato technologie se stane nepostradatelnou při nástupu nové HDTV.

purevideo

Největší změnou je výrobní postup, který je 90nm oproti dříve užívanému 110nm. Všechny současné sedmičkové nVidie jsou vyráběny právě tímto pokročilým způsobem. První 7800 (G70) byly ještě 110nm, ale na současných 7900 je již 90nm chip G70. Ten se však kromě změny výrobního postupu v ničem nezměnil. Změna výrobního postupu nicméně přinesla citelné snížení spotřeby grafických chipů (alespoň u Nvidie) a snížení produkování tepla.



 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Řešení pro pohyb s VR setem?
Řešení pro pohyb s VR setem?Pátek, 26 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1264x
Komentářů: 0
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázce
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázceČtvrtek, 25 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 2161x
Komentářů: 5
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní svět
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní světStředa, 24 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1933x
Komentářů: 1
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázce
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázceÚterý, 23 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1297x
Komentářů: 0
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.Pondělí, 22 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1289x
Komentářů: 1
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšení
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšeníPátek, 19 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 3909x
Komentářů: 0