Nejlepší grafické karty roku 2020 – AMD a NVIDIA pořádně zabojovaly! Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Středa, 30 prosinec 2020
Přejít na obsah
Nejlepší grafické karty roku 2020 – AMD a NVIDIA pořádně zabojovaly!
Nej grafické karty roku 2020
Závěr a hodnocení grafického roku 2020
alt

 

 

 

 

  • Nejlepší grafické karty roku 2020

                                                      – AMD a NVIDIA pořádně zabojovaly!

Ano, já vím. Podobně jako v našem zhodnocení procesorového roku 2020, i u grafických karet se na všem výrazně podepsala situace ve světě, enormní poptávka a nestíhající výroba. Dá se říci, že grafické karty jsou na tom dokonce ještě hůře než procesory, a to jednoduše proto, že GPU jsou větší a náročnější čipy na výrobu. Takže co asi bude největší zklamání roku a nejhorší trend, je všem jasné :). Ale začněme u toho, co se myslím hodně povedlo a co nás překvapilo a potěšilo.

  • Překvapení roku: konkurenceschopnost AMD 

                                          RDNA2 (Radeon RX 6000) a CDNA (Instinct)

NVIDIA vládla světu výkonných GPU posledních několik let. A ne vyloženě proto, že měla prostě nejlepší GPU, jako hlavně proto, že byla jediným výrobcem výkonných GPU. Jak jistě víte, AMD mělo pár hodně špatných let, což bylo jednoduše dané tím, že grafická divize AMD se v roce 2014 zcela zhroutila a začínalo se s novým vedením na zelené louce. AMD mělo také je zlomek finančních zdrojů NVIDIA atd. Jinými slovy, podobně jako v případě RYZEN procesorů, se začínalo zcela od nuly. Cesta k RDNA/CNDA architektuře, a tedy novým Radeonům, byla dlouhá. Dnes ale můžeme říci, že stála za to!

RDNA 1 představená na slabších RX 5700/5600/5500 sérii už byla jednoznačně důkazem, že AMD je na správné cestě. AMD však ohlásila svůj plný návrat včetně high endu až s RDNA2, tedy „big NAVI“. A navzdory tomu, že mnohé sliby dnes mnoho firem zdaleka neplní, AMD ty své sliby dokonce jasně překonala.

RDNA 2 je vynikající základ s velmi chytrým a elegantním designem. Nové Radeon RX 6800/6900 grafiky jsou mnohem lepší karty, než kdokoliv čekal a zejména jsou mnohem výkonnější, že dokonce v některých směrech překonávají to nejlepší od NVIDIA. Tohle nečekal prakticky nikdo. Je ale pravdou, že AMD za to nemůže tak úplně samo, protože na rozdíl od minulosti, s RDNA 2 mělo výraznou pomoc, jejíž zásadní vliv se projeví v dalších letech. Každopádně jednou z největších událostí grafického roku 2020 je fakt, že můžeme zcela objektivně říci: „konkurence se vrátila“. AMD je zpět a končí tedy nadvláda NVIDIA jen proto, že byla na trhu v mnoha segmentech prostě jediná. Je to o to působivější, že AMD v jediném roce, ba dokonce jediném měsíci, dokázala jasně překonat Intel ve všech ohledech, pokud jde o procesory a druhou rukou dokáže více než konkurovat NVIDIA. To vše s celkovým rozpočtem, který je menší, než co NVIDIA vynakládá jen na své GPU. Natož co Intel a NVIDIA mají dohromady. AMD nabízí jasně nejlepší PC platformu jako celek, co by spojení GPU+CPU+MB, což NV ani Intel nabídnout nedokáží.

Zásadní je to hlavně v HPC segmentu, kde AMD v roce 2020 několikrát překvapilo tím, že hned několik nových projektů nejvýkonnější superpočítačů světa, bylo ohlášeno jako AMD CPU + AMD GPU řešení. Není to tedy jen o herní RDNA 2. AMD současně s ní představilo i novou výpočetní architekturu CDNA, a uvedlo nové nejvýkonnější GPU na trhu vůbec – AMD Instinct Mi100, nejvýkonnější HPC GPU na světě, které překonává v mnoha směrech i velké AMPERE A100 od NVIDIA – proto také AMD překvapivě zvítězila v mnoha projektech těch nových superpočítačů. A tohle všechno AMD dokázalo během jediného roku, téměř jediného měsíce! Uvedla RYZEN 5000 procesory (nejlepší CPU na trhu), uvedla RDNA 2 do konzolí i PC (v mnoha směrech nejlepší herní GPU na trhu, které ještě ukáží ten potenciál toho, co to znamená) a uvedla CDNA Instinct Mi100 (nejvýkonnější HPC GPU na trhu). Tohle není normální ani trochu …   

  • Zajímavost roku s velkým vlivem:

                       AMD Radeon RDNA 2 grafiky v PS5 a XBOX X konzolích

K tomu, jaké nové RDNA2 od AMD je, nepochybně přispěl jeden zásadní aspekt. Něco, co je úplnou novinkou. Až doposud byly platformy konzolí a PC poměrně výrazně odlišné, i když už ta minulá měla k PC mnohem blíže, než konzole v minulosti. Ovšem nová generace konzolí, to je doslova herní x86 PC založené na aktuálních PC komponentách jen ve specializovaném designu. PlayStation 5 a Xbox X používají 8jádrový RYZEN 3000 procesor (ZEN2) a k tomu aktuální Radeon RX 6000 „RDNA2“ grafickou kartu. Mají i další technologie s tím spojené.

RDNA 2 je co by GPU architektura zajímavá právě tím, že doposud všechny grafické architektury NVIDIA a AMD vznikaly samostatně. Trvalo roky, než vývojáři využili jejich novinek a možností a někdy ani po letech se tak nestalo. NVIDIA a AMD zkrátka uváděly na trh GPU a teprve poté s nimi učili vývojáře pracovat a využívat je. RDNA 2 je ale první GPU architektura, která vznikla přímo ve spolupráci s vývojáři her. SONY a MICROSOFT ji vytvořili spolu s AMD tak, aby obsahovala přesně to, co vývojáři používají a jak to používají, a hlavně používat budou. Přesně tak, jak to tedy budou hry používat a budou na to stavěné. Nikdy se také nestalo, že by nová generace konzolí a nová generace PC grafik, vycházely ve stejný okamžik jako stejný technický základ.  Mnoho lidí stále nechápe, jak zásadní věc tohle je a bude v příštích několika letech a minimálně 2 generací her.

V recenzích a testech Radeon RX 6000 grafik tento aspekt zatím není plně vidět, jelikož testujeme drtivé většině hry, které samozřejmě s RDNA 2 a platformou nových konzolí nijak nepočítali. Ale už v příštím roce se výrazně projeví, kdy hry prostě budou dělané RDNA 2 na míru se vším, co nabízí. Na rozdíl od předchozí VEGA architektury nebo současné NVIDIA AMPERE, je navíc RDNA čistě herní architektura, a to je také jedna z velkých novinek a zajímavostí nové generace GPU. AMD výrazně odlišuje výpočetní (CDNA) a herní (RDNA) GPU.

  • Přešlap roku:

                            NVIDIA a její chování a vytváření toxického prostředí

Společnosti NVIDIA se také podařil marketingový přešlap roku, když neúmyslně odhalila celému světu, jak je to s recenzováním a testy jejích produktů. Každého, kdo nesouhlasí s jejím marketingem a jejím výkladem věcí, trestá, poškozuje a každého, kdo s ní spolupracuje tak prakticky označila za zaujatého lháře, kterým byste neměli věřit. Celá kauza rozhodně nekončí:

NVIDIA se však k tomu nechce vyjadřovat ani vysvětlit a doufá, že to tak celé zamete pod koberec. Na což si stěžují všichni, kteří se v té kauze snažili HWU pomoci, a také partneři z řad výrobců atd. Jednoduše proto, že by musela přiznat, že to samé, co se snažila provést v případě HWU, dělá mnoha ostatním a v ještě větším měřítku. NVIDIA se tedy víceméně na půl omluvila jen za to, že byla přistižena (a to je to, co jí mrzí), ne za to, co dělá a jak toxické prostředí dokázala vytvořit.

Problém tím ale nijak nezmizel, spolupráce s NVIDIA je značně problematická a chování jejich zástupců naprosto nepřijatelné a žádný objektivní magazín a novinář nemůže s NVIDIA vlastně spolupracovat, dokud své chování nezmění. To vrhá velmi špatné světlo na produkty této firmy, což je škoda. Protože ty produkty za to chování společnosti samozřejmě nemohou.

  • Otázka roku: Dočkáme se výkonných GPU od Intelu?

Jednou z dalších zajímavostí a velkých otázek byla i situace výkonných GPU Intel. Ty jsme v roce 2020 poprvé viděli. Ano, Intel má samostatná GPU, jedno už i v podobě opravdové grafické karty, která prý půjde na trh:

Intel ale hlavně zajímají GPU pro HPC segment, které bude mít „modulární“. Nicméně nad budoucností výkonných Intel grafických karet, stále visí řada otazníků. Společnost totiž nemá vhodný výrobní proces, kterým by je dokázala sama vyrábět. A to se ukazuje jako zásadní problém. Tak zásadní, že Intel oficiálně přiznal, že vyjednává s TSMC a SAMSUNG o výrobě svých GPU v jejich továrnách. Nicméně je otázkou, zda ti mají zájem podporovat takhle konkurenci, tím spíše že jejich výrobní kapacity plně vytěžují jiní.

Každopádně Intel GPU už tedy existují, dokonce už fungují a akcelerují i hry, nicméně SW podpora a množství problémů kolem je alarmující dokonce i u integrovaných grafik TIGER LAKE procesorů. Tam Intel také mezigeneračně výrazně zapracoval a výkonově tak dokáže konkurovat AMD. Ale to je stále funkčnější bez problémů s artefakty a během samotných her. Nad samostatnými GPU Intel ale stále visí otazník i proto, že vývoj toho všeho stojí, a stát ještě bude, obrovské peníze a návratnost této investice je daleko. S tím současné vedení a investoři mohou mít problémy. Existuje tedy i nemalá šance, že Intel to celé i v této fázi prostě odpíská. Prostě tohle bude ještě zajímavé.

  • Největší problém roku: Nové grafiky vůbec koupit!

Bohužel všechny to nové zajímavé karty za konečně trochu zajímavé ceny, jsou sice pěkné, ale stejně jako u mnoha jiných věcí kolem PC, je největší problém je vůbec sehnat. V případě grafických karet bych dokonce řekl, že ze všech komponent jsou na tom zdaleka nejhůře. Proč?

Protože výroba GPU, hlavně těch větších čipů, je nejméně efektivní a cenově nejdražší. Poměr toho, kolik GPU dostanete ze stejného objemu křemíku proti výrobě CPU, je příšerný. Při omezených kapacitách výroby a nedostatku všeho, tak firmy stojí před rozhodnutím, zda třeba ze 100 waferů vyrobit 5 tisíc GPU různé kvality nebo třeba 15 tisíc CPU či SoC, když na tom jednom čipu vydělají ve výsledku podobné peníze. A pak je to jednoduchá matematika. GPU prostě ve výrobě mít prioritu nebudou, speciálně ne ty herní, a objemově se jich vždycky bude vyrábět nejméně. Zejména za současné situace. Jenže to není jen otázka výroby.

Nikdy v historii nebyl o výkonná a drahá GPU až takový zájem, jaký je letos, samozřejmě díky situaci s Koronavirem. Herní grafické karty za 20 tisíc se prodávají jako housky na krámě. Výroba ani plány na tohle nebyly dimenzovány. A za současné situace je těžké/nemožné s tím v dohledné době vlastně něco výrazného udělat. Jakkoliv to vypadá, že ty karty v obchodech vůbec nejsou, oni tam jsou, protože výroba jede v desítkách až stovkách tisíc kusů. Všechno se ale prostě prodá, nebo dokonce už je prodáno dříve, než položíte tu krabici na polici. Situaci vůbec nepomáhá další vzestup těžařské mánie, kdy třeba NVIDIA ve svém hospodaření přiznala, že prodala většinu RTX 3000 karet těžařům napřímo. A GPU, která se dostanou k výrobcům herních grafik, tak i ti prodávají hromadně karty těžařům. Prostě je to jednodušší a výdělečnější. Takže když to všechno sečtete, máme přesně tu situaci, která je. A buďte si jistí, že z toho nikdo není nadšený, protože zákazníci mávají penězi a výrobci jim nemají co prodat … spokojený tak není nikdo. Vyřešit to ale v současných podmínkách dost dobře nejde.

Dobře, podívejme se teď na pár nejzajímavějších nových grafických karet roku 2020 …



 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Marvel 1943: Rise of Hydra – využije úžasně vypadající UE 5.3!
Marvel 1943: Rise of Hydra – využije úžasně vypadající UE 5.3!Monday, 25 March 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 462x
Komentářů: 0
Horizon Forbidden West vyšlo na PC – solidní port!
Horizon Forbidden West vyšlo na PC – solidní port!Friday, 22 March 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1510x
Komentářů: 8
Baldur's Gate 3 se nedočká DLC, datadisku ani pokračování!
Baldur's Gate 3 se nedočká DLC, datadisku ani pokračování!Thursday, 21 March 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1211x
Komentářů: 1
Alien: Romulus – nový film naváže na klasiku!
Alien: Romulus – nový film naváže na klasiku!Wednesday, 20 March 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1893x
Komentářů: 4
The Acolyte – hraný Star Wars seriál v novém stylu
The Acolyte – hraný Star Wars seriál v novém styluTuesday, 19 March 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1149x
Komentářů: 0
Far Cry slaví 20 let! Také si přijdete staří?
Far Cry slaví 20 let! Také si přijdete staří?Thursday, 14 March 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1905x
Komentářů: 3