NVIDIA RTX 3090, 3080, 3070 oficiálně – PREVIEW: známe ceny, výkon aneb návrat k normálu? Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Úterý, 01 září 2020
Přejít na obsah
NVIDIA RTX 3090, 3080, 3070 oficiálně – PREVIEW: známe ceny, výkon aneb návrat k normálu?
Ceny aneb NVIDIA ví, že AMD je zpět
alt

 

 

 

 

  • NVIDIA RTX 3090, 3080, 3070 oficiálně – PREVIEW:

                                              známe ceny, výkon aneb návrat k normálu?

Představení nové genrace grafických karet NVIDIA, je za námi. A tak se podívejme v kostce, co vlastně nabízí a přináší a jaké jsou. Recenze totiž dorazí až později, protože NVIIDA zatím karty jen ohlásila, na trhu budou už v druhé polovině září a říjnu. A s nimi také jejich receze a testy. Jak ale mnozí správně upozorňují, byla to tedy především marketingová prezentace. To znamená že je nutné brát věci s rezervou, jak kolo od traktoru. NVIDIA v mnoha věcech silně přeháněla a realita bude výrazně střídmější. Ukazovala jen ty nejlepší, velmi speciální případy a zamlčela spousta důležitých “drobností“. Z pohledu čistého marketingu a snahy ukázat produkt v nejlepším světle a prodat ho, se ale tentokrát nedá letošní prezentaci NVIDIA nic vytknout.

 

  • AMPERE je reparát a zatím vypadá slušně!

Zásadním rozdílem proti uvedení TURING byl fakt, že AMPERE prezentace nebyla naživo. Byla předtočena a evidentně velmi důkladně prostříhána a sestříhána, což se ukázalo být velký přínos jak pro šéfa NVIDIA, ale také pro nás diváky. Takže se neopakovalo velmi nepovedené představení TURING, kde šéf NV až zmateně dokola omílal a opakoval, jak všechno prostě funguje (kdy časově nefungovala moc ani sama prezentace). Praxe navíc ukázala, jak moc NVIDIA u TURING série přechválila své karty, technologie a slíbila něco, co ani po dvou letech zdaleka nesplnila. DLSS se do nějakého použitelného stavu dostal teprve nyní a stále je naprosto okrajovou věcí, jen v několika málo hrách. RayTracing pak prakticky s výjimkou 4 her není nikde, kde by to stálo za řeč a poznali jste rozdíl. A v několika titulech kde je, tak ty hry často nestály za moc. jen jediný titul, Minecraft, tam je přínos RT obrovský. Bohužel to ale znamená, že hra, která se v 1080p dala hrát i na kalkulačce, tak najednou pro FullHD potřebujete RTX 2080Ti ... 

K tomu všemu samozřejmě ty ceny karet, kdy TURING RTX 2000 grafiky po uvedení byly často dražší, než stejně výkonné GTX 1000 PASCAL modely. S výjímkou 2080 Ti. Ten však jako přímý nástupce výrobně jinak stejně náročné GTX 1080Ti, stál místo dosud obvyklých 699 dolarů, naprosto neopodstatněných 1200 dolarů. A tak se stalo, že TURING nebyl přijat příliš pozitivně. Všichni byli právem naštvaní na umělé šponování cen, kdy NV okatě zneužila toho, že chybí konkurence na trhu. Takže dokonce první týdny zněla doporučení ze všech stran takto: „vykašlete se na RTX 2000 a kupte GTX 1080Ti“. A tak se stalo, po představení a uvedení RTX 2000 karet se zákazníci nehnali pro novinky, ale stouply prodeje PASCAL série, speciálně 1080Ti. Sama NVIDIA později několikrát neochotně přiznala, že TURING nebyl tak úspěšný prodejně, jak očekávala. Speciálně proti GTX 1000 PASCAL sérii zaostával, protože většina lidí prokoukla ten marketing a hlavně ceny a majitelé GTX 1080/1080Ti speciálně vlastně neměli důvod k upgradu (což šéf NVIDIA v nové prezentaci AMPERE otevřeně přiznal!). Výrobci nereferencí pak na rovinu říkali, že prodeje TURING jsou taženy hlavně tím, že AMD nepředstavovalo dlouho konkurenci. Tedy nikoliv tím, že by nutně byly nejlepší, ale proto, že NVIDIA byla dlouho jedinou volbou a zákazníci si na to zvykli.

Každopádně patchuť kolem RTX 2000 zůstala, NVIDIA se to snažila trochu napravit vydáním RTX 2000S, které minimálně zlepšily cenovou výhodnost nižších modelů (nehoráznou předraženost RTX 2080Ti nikdy neopravila), ale to už bylo na scéně AMD s velmi povedenými RTX 5700 Radeony, které jsou lepší karty ve svých cenových hladinách a ještě výhodnější.

NVIDIA tedy věděla, že s AMPERE nemůže na zákazníky sehrát stejnou habaďůru a je vidět, že si zejména v oblasti cen, dala velký pozor. A zjevně to zafungovalo. Asi budete souhlasit, že na prezentaci AMPERE (RTX 30) se kouká mnohem lépe, než na minulou s TURING (RTX 20). Co tedy NVIDIA představila?

 

  • AMPERE – nová generace herních grafik

Úniky informací staré i mnoho měsíců se ukázaly být téměř naprosto správné. Což je nevídané. Minimálně jeden zdroj se velmi osvědčil a trefil prakticky všechno do puntíku, což stěží může být náhoda. NVIDIA nicméně řadu věcí viditelně marketingově zaobalila. Co se potvrdilo, že výroba nových čipů v případě herních grafik, probíhá u SAMSUNG! Je to poprvé, co NV velké čipy vyrábí jinde než u TSMC. A asi toho lituje (ale v určitý okamžik se to nedalo vzít zpět). Proč tomu tak je, jsme probírali už dříve. NVIDIA se snažila dotlačit TSMC k lepším podmínkám, to ale necouvlo, takže NV se dohodla se SAMSUNG nicméně jeho výroba není zdaleka tak kvalitní a dobrá, jak měla být. Oficiálně jde o 8nm výrobu, ale vychází z 10nm procesu. Efektivita ani výtěžnost nových čipů není tedy zdaleka tak dobrá, jako by byla na 7nm TSMC. NVIDIA ale nemá u TSMC nyní dostatek 7nm kapacit, a těch málo kterými disponuje, tak používá pro výrobu velkého A100 pro HPC, u kterého na efektivitě maximálně záleží. Současně NVIDIA používá starší verzi 7nm u TSMC, ne tu nejnovější 7nm+ EUV. Zde tak musíme připomenout spekulace, podle kterých NVIDIA chystá refresh RTX 30 série tedy přechod z 8nm Samsung na 7nm EUV TSMC a to už v druhé polovině příštího roku. Smysl by to dávalo. Nicméně i tak jsou velkým posunem, speciálně hustota tranzistorů je 2x větší než u dvou předchozích architektur NVIDIA.

AMPERE má také výrazně přestavěnou architekturu. Uspořádání je sice podobné TURING, ale NVIDIA zdvojnásobila FP32 jednotky na jeden SM blok. Na papíře to dokáže v určitých operacích 2x více výkonu, v reálu zhruba třetinu. Mnozí to tak přirovnávají k HyperThreadingu (HT), tedy to co mají AMD (SMT) a Intel (HT) procesory, kdy se 1 jádro tváří jako 2 a také tak v určitých případech funguje. Jenže AMD neoznačuje 64jádrový/128vláknový procesor jako 128vláknový procesor. NVIDIA ale vlastně ano. Vtipné teď je, že někteří výrobci tak neví, jak mají počet jednotek označovat. Pokud by to bylo dle logiky konsstrukce předchozích generací, tak RTX 3090 má 5248 jednotek a RTX 3080 má 4352 CUDA jednotek. NVIDIA se ale rozhodla z marketingových důvodů počítat každou FP32 jednotku zvlášť, takže udává dvojnásobné počty, co by oficiální počty CUDA jednotek u AMPERE. Nicméně fakt, že 1CUDA jednotka u TURING/PASCAL nerovná se 1 jednotka u AMPERE, je znát z výkonů, kdy ten FP32 sice narostl na dvojnásobek, ale ten reálný herní zdaleka ne. Zde totiž přichází na řadu i jiné aspekty.

Jak jsme ale předpovídali, NVIDIA se soustředila hlavně na posílení RT a AI výkonu novinek, tedy výkonu v kombinaci s DLSS a RayTracingem. K tomu potřebovala také posílit výkon pamětí, kdy tak použila superrychlé GDDR6X. AMPERE také umí přímo spolupracovat s SSD pokud jde o určité operace, takže například načítání levelů a prostředků ve hře může být okamžité.

Tuhle technologie má ale velmi pravděpodobně AMD RDNA 2 také, protože něco podobného používají obě nové konzole. V praxi to bude znamenat velký přínos a NVMe PCIe SSD začnou mít opravdu smysl.

 

  • Výkon aneb hromada marketingu

Musím říci, že osobně jsem byl nejméně nadšený z toho, jak NVIDIA prezentovala běžný výkon novinek. Bylo totiž zřejmé, že se skutečný klasický (resterizační) výkon karet, na kterém záleží a bude záležet stále mnohem více než na výkonu s DLSS a RT, snaží schovat. NVIDIA prakticky neustále ukazovala hlavně výkon v CONTROL a Wolfenstein Youngblood. Tedy ve dvou hrách s výbornou a NV udělanou a zaplacenou implementací RT+DLSS. Bohužel dvou hrách, které prakticky nikdo nehraje.

Jenže právě tyhle hry to vytahují na ty NVIDIA udávané až dvojnásobné přínosy výkonu proti starší generaci apod. Naštěstí se později na stránkách firmy objevil graf, kde jsou přítomny i tři hry bez RT a DLSS, tedy to, na čem bohužel pro NV, stále záleží především. A ty ukazují trochu jiný obrázek.

 

  • Jaký je reálný nárůst výkonu?

Graf ukazuje výkon RTX 3070 a RTX 3080 proti RTX 2070S/2080S ve hrách Borderlands 3, Doom Eternal a RDR2. Nová RTX 3080 10GB má ve 4K na Core i9 (tedy bez PCIe 4.0) o 71% vyšší výkon v B3, o 62% v Doom a o 55% v RDR2. To zní velmi slušně, zejména za těch stejných 699 dolarů. Zde je ale nutno připomenout, že RTX 3080 vlastně není nástupcem RTX 2080, protože má o třídu větší jádro, které je nástupcem toho na GTX 1080Ti/2080Ti. Nicméně asi už všichni chápou, proč NVIDIA nemohla nástupce GT104 jádra na RTX 2070/2080, pro novou RTX 3080 použít. Prostě by nestačilo.

Ostatně ukazuje to RTX 3070, která za 499 dolarů přímo nahrazuje RTX 2070S. Její posun je ale nižší. Má „jen“ o 36% více výkonu v B3, o 43% v Doom a o 38% v RDR2 proti RTX 2070S. Není to samozřejmě vůbec špatné, ale současně to není zdaleka takový posun, jako měla třeba PASCAL GTX 1000 série proti předchůdci. A tak zde úplně nesedí marketignově přepálené tvrzení NVIDIA, že AMPERE je největší generační posun v její historii. V klasickém výkonu mimo ty vzácné RT/DLSS případy, kterých je a bohužel bude stále minimum (a pokud AMD a SONY s MS nezačnou používat DLSS nebo něco podobného, tak se na tom nic nezmění), je ten rasterizační výkonový posun stále pod úrovní toho, jaký nabídl PASCAL.

Zde si ale dovolím podotknout, že tyhle finální výkony jsou úplně přesně v souladu s naším očekáváním a tím, co jsem vám říkal už delší dobu. Tedy že RTX 3080 bude zhruba 30% nad RTX 2080Ti a RTX 3070 zhruba lehce pod úrovní RTX 2080Ti. A zde přichází určitě nejpříjemnější oznámení celé nové generace NVIDIA karet. Tedy ceny …



 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Mafia: Definitive Edition – jak se povedl remake?
Mafia: Definitive Edition – jak se povedl remake?Pátek, 25 září 2020
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 803x
Komentářů: 7
Serious Sam 4 je tu! Vtipná střílečka je zpět.
Serious Sam 4 je tu! Vtipná střílečka je zpět.Pátek, 25 září 2020
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 586x
Komentářů: 4
Fallout: Miami – masivní mód Pro Fallout 4
Fallout: Miami – masivní mód Pro Fallout 4Čtvrtek, 24 září 2020
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 417x
Komentářů: 0
RTX 3090 a hraní v 8K rozlišení – NVIDIA štve recenzenty proti sobě!
RTX 3090 a hraní v 8K rozlišení – NVIDIA štve recenzenty proti sobě!Středa, 23 září 2020
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 3425x
Komentářů: 45
Cyberpunk 2077 – jaký PC a HW budete potřebovat?
Cyberpunk 2077 – jaký PC a HW budete potřebovat?Úterý, 22 září 2020
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1816x
Komentářů: 13
Crysis Remastered - 8K kvalita dá našim PC zabrat!
Crysis Remastered - 8K kvalita dá našim PC zabrat!Čtvrtek, 17 září 2020
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 2674x
Komentářů: 23