Sapphire NITRO+ RX 6800 XT – TEST a RECENZE přechodu z pohledu Radeon RX 5700 XT! Tisk E-mail
Napsal Jan Belka   
Sobota, 15 květen 2021
Přejít na obsah
Sapphire NITRO+ RX 6800 XT – TEST a RECENZE přechodu z pohledu Radeon RX 5700 XT!
Sapphire Radeon NITRO RX 6800 XT 16GB
RX 6800 XT vs RX 5700 XT v praxi - první část
RX 6800 XT vs RX 5700 XT v praxi - druhá část
Závěr a hodnocení

 

 

  • RX 6800 XT vs RX 5700 XT v praxi první část

Pro testování tedy používám mou osobní testovací sestavu. Základem je 12jádrový AMD RYZEN 9 5900X chlazený Alphacool Eisbaer Extreme (280mm celo měděný AiO). K tomu máme 32GB DDR4 3600MHz paměti G.Skill Trident Z Neo. Základní deskou je Gigabyte X570 Aorus Master. V sestavě je také ultra výkonný M.2 disk s rychlostí 7GB/s od společnosti Patriot VP4300 o kapacitě 2TB. Vše napájí platinový 1200W zdroj Dark Power Pro 12 od Be Quiet!.

Samozřejmě používám Windows 10 Professional x64 s nejnovější aktualizací.  Nainstaloval jsem nejnovější verze testovaných her a samozřejmě nejnovější verze ovladačů AMD Radeon Software. Specialitou této recenze není ani to jak si karta vede vůči aktuální generaci karet GeForce 3000, ale spíše srovnání této karty s tím nejlepším co jsme si mohli zakoupit z generace RDNA 1.0, což byla RX 5700XT. Konkrétně asi vůbec nejlepší verze v podobě Radeon RX 5700XT taktéž edici Nitro+ od Sapphire, takže jsem mohl udělat takové mezigenerační srovnání napříč u stejného modelu. Přece jenom většina fanoušku značky AMD asi bude hlavně zajímat to, jak si polepší u nové generace vůči nejlepší kartě, co se mohla zakoupit minulý rok. A jaký je výkon téhle karty v praxi? Podívejme se na pár testů …

  • Battlefield V (DirectX 12)

Stále aktuální multiplayerová hra, která má skvělou optimalizaci a umí využít i pokročilejší technologie DirectX12, má dokonce jako první i DirectX Raytracing. Aktuálně je BF V určitě jednou z nejlépe vypadajících her současnosti, kdy vizuální kvalita a detailnost je úžasná. O to více překvapí, že hra je velmi dobře optimalizovaná a běhá v plných nádherných detailech i na mainstreamových kartách, klidně i ve vyšším než 1080p rozlišení. Navíc použitý herní engine (Frostbite), používá celá řada her od EA, jde v podstatě o jejich hlavní technický základ, a používat jej bude i nadále, a výkony grafik jsou tak podobné v mnoha dalších hrách:

Všechny karty testujeme v režimu DirectX12 a hra běží na plné detaily (ultra+AA). Žádné úlevy pro testované modely a všechny mají identické podmínky. Hra je také aktualizovaná na nejnovější verzi. Pokud jde o výsledek, nikoho asi nepřekvapí, že RX 6800 XT exceluje hlavně ve 4K rozlišení kde podává skoro dvojnásobný výkon vůči předchozí generaci. Karta zvládá hru i se zapnutým Ray Tracingem, ovšem pokles výkonu je obrovský a na hře to není skoro poznat, osobně doporučuji tuto funkci vypnout, dokud vývojáři neudělají optimalizaci i na RDNA 2.0. Pokud jde o maximální spotřebu karty v této hře, dosáhl jsem na 289W s teplotou 71°C na jádře.

  • Shadow of the Tomb Raider (DirectX 12)

Nejnovější herní pokračování Lary Croft je vizuálně velmi působivé, hra také primárně staví na DirectX12 a optimalizace je solidní. I tento herní engine používá řada dalších her a bude na něj spoléhat i řada chystaných titulů, takže rozhodně zajímavé pro otestování grafických karet.

Samozřejmě testováno je v plných detailech včetně AA a také nejlepší kvality vlasů Lary. I zde se krásně ukazuje síla nové RDNA 2.0 architektury. Náskok ve 4K je skoro dvojnásobný.

  • Metro Exodus (DirectX 12)

Graficky vizuálně velmi působivá hra z prostředí Moskevského metra zničeného jadernou válkou je stále velmi populární a poslední díl notně vylepšíl grafické zpracování a přidal podporu nejnovějších technologii včetně Ray Tracingu, ovšem pouze ve spolupráci s NV. Optimalizace na RDNA je tedy zatím spíše žádná, než nějaká. Nicméně aktuálně vyrazila do světa nová verze hry (ENHANCED edice), která má jen RayTracing a optimalizace pro Radeony, protože je současně i pro nové konzole, je tam už jasně vidět. Ale tu jsem otestovat nemohl, v době kdy jsem testy dělal, ještě nevyšla. Takže zatím se spokojme se starší verzí:

 

V této hře s podivem není pokles se zapnutým Ray Tracingem tak velký, jako u Battlefieldu V. Ovšem i zde je efekt velmi málo patrný a osobně ho doporučuji vypnout a mít radši mnohem stabilnější FPS, které jsou pro hraní důležitější než pár odlesků, kterých si stejně během hraní ani nevšimnete. Ohledně výkonu, i zde si 6800XT polepšilo skoro o 100% vůči 5700XT.

  • Far Cry New Dawn (DirectX 11)

Opět jedna hra, která používá herní engine, jež byl a bude k vidění v mnoha dalších titulech. Z nějakého důvodu však aktuální Far Cry nepoužívá Direct12 ale jen DirectX 11, což není úplně ideální a je zde tedy prostor pro vylepšení u dalších her. Každopádně hra vypadá graficky velmi dobře a běhá dnes také výborně.  

Testováno je opět v nejvyšších detailech včetně vyhlazování. Far Cry New Dawn je vlastně pře-skinované Far Cry 5 (doslova), používající stejný základ hry a další díl na stejném enginu je před vydáním. U hry je celkem vidět že díky absenci DX12 neumí tolik vytěžit z procesoru jako je Ryzen 9 5900X, FPS je u 6800XT skoro neměnné a v rozlišení 1080p je mezi 5700XT a 6800XT minimální rozdíl. Nůžky se začnou rozevírat až ve 4K, kde už procesor nemá takový vliv.

  • Assassin’s Creed Valhalla (DirectX 12)

Rozhodl jsem se zařadit také jednu z nejnovějších her. Důvodem je, že tahle hra už počítá a byla více optimalizována na novější HW, speciálně na novou generaci konzolí, které využívají RDNA2 architekturu. Mělo by to tedy tomu odpovídat. A také odpovídá:

Testovány jsou maximální detaily, kdy je hra docela náročná, ale dá se to. Nová generace grafik je výrazně lepší.

  • Tom Clancy’s The Division (DirectX 12)

Pokračování oceňované hry Tom Clancy's The Division, která se odehrává ve Washingtonu, postihnutém smrtícím virem, jenž zcela ochromil místní obyvatelstvo. Hra se spoléhá na moderní DX12 engine a nemá tak problém naplno využít architekturu RDNA 2.0.

Z grafu je patrné že nárůst výkonu je enormní hlavně v 1440p a 4K rozlišení, kde dostaneme skoro dvakrát tolik FPS, což značně přispívá k plynulému obrazu i v těch nejnáročnějších scénách hry.

Ale máme tady ještě více her ….



 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní svět
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní světStředa, 24 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1032x
Komentářů: 0
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázce
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázceÚterý, 23 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 914x
Komentářů: 0
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.Pondělí, 22 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1058x
Komentářů: 1
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšení
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšeníPátek, 19 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 3645x
Komentářů: 0
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PC
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PCStředa, 17 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1425x
Komentářů: 0
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?Úterý, 16 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1256x
Komentářů: 5