TÉMA: AMD FreeSync – Plynulé hraní bez trhání a sekání téměř pro každého v praxi Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Pátek, 28 září 2018
Přejít na obsah
TÉMA: AMD FreeSync – Plynulé hraní bez trhání a sekání téměř pro každého v praxi
AMD FreeSync v praxi
Závěr a hodnocení
alt

 

 

 

 

 

  • TÉMA: AMD FreeSync

              – Plynulé hraní bez trhání a sekání téměř pro každého v praxi

FreeSync je zde již několik let. AMD ji stále zdokonaluje. Jaká je dnes a je pro všechny? Jednou z nejzajímavějších technologií posledních let je tzv. synchronizace snímkové frekvence s obnovováním monitoru. Ač se nám běžným uživatelům zdá obraz na monitoru samozřejmostí, za tím, co vidíme na našich monitorech, tedy obraz který vytváří grafická karta, se skrývá velká věda, zejména když chcete mít obraz bez trhání a sekání. A jednou z novinek posledních let je možnost, udělat hlavně hry jednoduše plynulejší tím, že sjednotíte počet snímků vykreslovaných grafikou s rychlostí, jakou je zobrazuje váš monitor.

Bez toho totiž v praxi často dochází k tomu, že grafická karta vykresluje snímky jiným tempem, než jakým je zobrazuje monitor, čímž dochází k negativním jevům jako je „tearing“, což je situace, kdy vidíte vlastně rozpůlené snímky (vodorovné čáry) na obrazovce, protože dolní polovina už ukazuje další snímek, zatímco horní ještě starý. Vyřešit se to pokouší technologie vertikální synchronizace, která má ale však jiné negativní vedlejší efekty, jako zvýšení input lagu a samozřejmě nezlepšuje plynulost hry jako takové.

Jistě všichni také znají trhání obrazu, tedy když je vaše grafická karta „pomalejší“, než monitor. Tedy například máme monitor se 144Hz nebo 60Hz, ale grafika nedokáže dodat plných 144 nebo 60 snímku za vteřinu a monitor tak na ni musí čekat.

Synchronizační snímkové technologie jako FreeSync od AMD, sice nedokáží úplné zázraky, ale dokáží výše uvedené negativní jevy velmi zásadně eliminovat a udělají vaši hru prostě viditelně plynulejší a to tak, že zcela plynulou, jak by to bez toho nebylo možné. Není to přitom technologie, která by byla dostupná jen pro pár nadšenců s naditou peněženkou. Můžete si ji užít i na podstatně cenově dostupnějším hardware. Co je k tomu třeba, jak a kdy to funguje? Na to se dnes podíváme, protože v poslední době jsme měl možnost ji vyzkoušet hned na několika běžných monitorech.

 

  • AMD FreeSync je stále lepší a lepší

V roce 2015 se AMD vytasilo (nutno říci že na popud konkurence) s technologií FreeSync. AMD ji ale mělo připravenu už delší dobu, jen ji zamýšlela použitím trochu jinak, než jak ji známe a používáme dnes. AMD ji totiž chtělo využít hlavně u mobilních PC jak technologii snižující spotřebu, a tedy zvyšující výdrž na baterie.

Od počátku ji tedy navrhlo tak, aby fungovala na všech jejích GPU, tedy nejen výkonných samostatných grafikách AMD Radeon, ale i těch integrovaných, které najdeme v procesorech AMD, nebo dokonce v herních konzolích. Stejně tak chtělo, co nejednoduší fungování ze strany monitorů, a tak navrhla úpravy existující standardní elekroniky monitorů tak, aby s ním GPU komunikovalo, a mohlo synchronizovat vykreslování snímků. Samozřejmě AMD pro širší podporu a nasazení v praxi muselo přesvědčit výrobce té elektronikya monitorů, což jak se ukázalo, nedalo zase až tolik práce a FreeSync je jedna z nejrychleji prosazených nových technologií do praxe v historii.

Náklady na vývoj a úpravy samozřejmě nějaké byly, ale výrobci monitorů dobře pochopili výhody a přínosy této technologie, a tak prakticky od roku 2015 s běžným cyklem vývoje a generačními obměnami technologie monitorů, je FreeSync, který následně VESA schválilo jako průmyslový standard Adaptive Sync, základní výbavou stále většího počtu nových monitorů. Dnes se nabídka monitorů s FreeSync počítá na téměř 300 různých modelů, pokrývající všechny cenové segmenty. AMD s partnery také FreeSync technologie za poslední roky výrazně funkčně vylepšovala.

Odstranila všechny negativní výkonové dopady, a dokonce v některých případech může FreeSync výkon navýšit. V začátcích fungovalo FreeSync jen přes DisplayPort, dnes funguje i přes HDMI. Zvětšil se rozsah Hz, ve kterém FreeSync s monitorem funguje, vylepšena byla díky LFC technologii funkčnost a plynulost s nižšími FPS, přibyla podpora HDR a tak dále.

 

  • FreeSync 2 s HDR

V roce 2017 pak AMD vypustilo do světa FreeSync 2, které je rozšířením původního FreeSync a přináší několik novinek. Mezi jinými především podporuje a řídí HDR (jehož jinak základní funkčnost a řízení ze strany Microsoft Windows je dost mizerné a odpovídá tomu i kvalita a přínos HDR), snižuje input lag a také přináší přísnější certifikace, kdy klade určité nároky na parametry, které musí monitor splňovat.

Mezi nimi je i nutná podpora technologie LFC neboli low-framerate compensation, kterou AMD uvedlo s ovladači Radeon Software Crimson Edition. LFC dokáže udělat dojem ze hry ještě plynulejší v situacích, kdy snímková frekvence klesá pod minimum. LFC pak může duplikováním snímků dosáhnout posunu obnovovací frekvence monitoru do jeho variabilního rozsahu. Podpora LFC byla v případě FreeSync 1 jen dobrovolná, a tedy bohužel ne každý monitor ji nabízel. V případě FreeSync 2 standardu ji bude muset umět každý takto označený monitor, čímž tak uživatelé získávají lepší orientaci mezi dostupnými monitory. FreeSync 1 a FreeSync 2 vedle sebou budou spolu-existovat, nicméně jen monitory FreeSync 2 nabídnou právě 100% garantované všechny funkčnosti.

FreeSync 2 však s těmi nadstandardními funkčnostmi zejména kolem HDR, kdy přebírá řízení od Microsoftu, na rozdíl od FreeSync 1, vyžaduje podporu ze strany her (herních engine). Implementace FreeSync 2 API je ale velmi jednoduchá.

AMD ji tak prosazuje u nových her, ale i některých starších. Základní funkčnosti a přínos FreeSync nadále fungují bez nutnosti zásahů vývojářů herního engine, a fungují tak všude. 

A jak tedy FreeSync funguje v praxi, jaké má přínosy atd.?



 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Marvel 1943: Rise of Hydra – využije úžasně vypadající UE 5.3!
Marvel 1943: Rise of Hydra – využije úžasně vypadající UE 5.3!Monday, 25 March 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 461x
Komentářů: 0
Horizon Forbidden West vyšlo na PC – solidní port!
Horizon Forbidden West vyšlo na PC – solidní port!Friday, 22 March 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1508x
Komentářů: 8
Baldur's Gate 3 se nedočká DLC, datadisku ani pokračování!
Baldur's Gate 3 se nedočká DLC, datadisku ani pokračování!Thursday, 21 March 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1211x
Komentářů: 1
Alien: Romulus – nový film naváže na klasiku!
Alien: Romulus – nový film naváže na klasiku!Wednesday, 20 March 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1893x
Komentářů: 4
The Acolyte – hraný Star Wars seriál v novém stylu
The Acolyte – hraný Star Wars seriál v novém styluTuesday, 19 March 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1149x
Komentářů: 0
Far Cry slaví 20 let! Také si přijdete staří?
Far Cry slaví 20 let! Také si přijdete staří?Thursday, 14 March 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1905x
Komentářů: 3