TEST: AMD Radeon R9 290 4GB - grafická karta roku aneb high end s výhodností mainstreamu! Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach a redakce   
Pondělí, 11 listopad 2013
Přejít na obsah
TEST: AMD Radeon R9 290 4GB - grafická karta roku aneb high end s výhodností mainstreamu!
AMD Radeon R9 290 4GB - Grafická karta
Testovací sestava a testy
Test - Battlefield 3 (DX11)
Test - Crysis 3 (DX11)
Test - Tomb Raider (DX11)
Test - Metro: Last Light (DX11)
Test - ANNO 2070 (DX11)
Strana 9
Provozní vlastnosti
Výkon, cena a poměr cena-výkon
Závěr

 

 

  • Radeon R9 290 - velmi výkonná grafika za rozumnou cenu!

AMD Radeon R9 290X se hodně povedla a dokázala předvést výkon lepší než má GTX TITAN za v bezmála poloviční cenu. Pořád ale stojí 13 tisíc. A přesně proto je Radeon R9 290 mnohem zajímavější. Výkonově v současnosti zaostává o nějakých 13% za R9 290X (UBER 55% mode), ale cena je o více než 3000 korun nižší! A to má jinak stejné parametry, tedy stejných 512-bit na sběrnici a stejných 4GB paměti v základu. Jen to jádro má o trošičku méně jednotek a nižší takt.

Ve skutečnosti je ale výkon R9 290 ještě lepší, než jak ukazují současné verzi. Otestovali jsme ještě běžnou prodejní verzi R9 290 (abychom si ověřili, že je vše stejné). Kromě toho, že s aktuálním ovladačem je výkon prodejních verzí opravdu shodný s tím testovacím vzorkem, vyzkoušeli jsme posun otáček na 55%.

S těmi totiž už karta běžně dosahuje taktů až těch 947MHz a díky tomu nabízí v průměru o 3% více výkonu, než současná reference se 47% otáček. Samozřejmě hlučnost je ještě vyšší. Ale jak vidíte, ten výkon je prostě famózní, kdy připomínáme, že R9 290 stojí jen 9500 korun! Přitom dokáže bez problémů porazit GTX 780 a ve vyšších rozlišeních i ten TITAN, kdy prostě síla architektury a parametrů se projeví.  

  • Výkon TITANU za méně než polovinu ceny!

Ano, je to neuvěřitelné, ale za cenu jednoho TITANu můžete mít více než 2 karty se stejným výkonem. Tak dobrý Radeon R9 290 je. Samozřejmě je to hra od hry, ale ten rozdíl je opravdu v řádech jednotek %, někdy pro TITAN někdo pro R9 290. V 1920x1080 je TITAN výkonnější, ale ve vyšších rozlišeních už R9 290 přebírá iniciativu ... no a GTX 780 vůbec nestačí.

Spotřeba je obří u všech zmíněných modelů a co se týká hlučnosti, ano v zátěži je R9 290/290X hlučná a hlučnější než GTX 780/TITAN, ale ani ten rozhodně není tichý, takže pokud můžete berte nereference. U GTX 780 už to není problém, u R9 290/290X dorazí nereferenční modely v prosinci, ty výkonnější a luxusnější až během Q1 2014.

Nicméně ani tak není R9 290 už nyní nezajímavá. Můžete na ní s trochou umu osadit obří Accelero Xtreme III, které za 1700 korun strčí všechno do kapsy a pořád budete s cenou na nižší úrovni, než co stojí slabší GTX 780. Nicméně ano, právě referenční chlazení je zdaleka největším problémem této karty a opravdu velká škoda, že si AMD nedalo více záležet, nebo že nedalo výrobcům grafik příležitost stihnout rovnou vydat jejich nereferenční modely.

  • Závěr

Pokud by si měla letos odnést nějaká grafická karta označení "nejlepší grafický model roku", je Radeon R9 290 4GB žhavý kandidát. Parametry jsou TOP špičkové, výkon je fantastický a cena až neuvěřitelná! Poměrem cena výkon směle konkuruje nejlepším mainstreamovým kartám a konkurenci nechává daleko předaleko za sebou. GTX 780 vypadá vedle ní jako špatný vtip a pokud GTX 780 nezlevní na maximálně 9000 korun, nemá smysl se o ní vůbec bavit. Až dorazí nereferenční R9 290 modely, není co řešit. Tahle karta je absolutní pecka a i pokud jste nechtěli utratit tolik peněz, stojí za zvážení.

Bohužel, i když by si zasloužila všechna ocenění včetně nejvyššího, udělit jej prostě nemůžeme. To chlazení je prostě příliš velký přešlap a zásadně (negativně) ovlivňuje život s touto grafikou i její možnosti a prostě se to dalo rozhodně vyřešit líp. I tak je to ale podle nás poměrem cena-výkon a výkonem zdaleka nejzajímavější grafická karta současnosti.

Za zapůjčení karty děkujeme společnosti AMD

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Vesy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-11-11 21:59:13
avatar
Výborná recenze jako vždy a karta taky vypadá super, hold zelení opět zaspali, AMD je na poli grafik už několik let králem a touhle grafikou to jen dokazuje, škoda jen toho chladiče, s lepšími chladiči by byl po OC na úrovni R290X za cenu 9 500, - což je supr poměr cena/výkon. Tleskám AMD, sice cenou mohla být o pár stovek ještě dole kolem 9 000 by jistě byla nebýt slabé koruny.

Tahle grafika + její sestra 290X holt nemají konkurenci v poměru cena/výkon, předčí i titána...

Zelení(NV) dělejte s tím něco...
GeoTech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-11-12 00:00:27

Citace:
Tahle grafika + její sestra 290X holt nemají konkurenci v poměru cena/výkon, předčí i titána...


Keby to boli len 290 a 290X, ale konkurenciu ani nahodou nema ani 280X ktora je pre zmenu mojim favoritom v sucasnej ponuke . Kde za cenu Titanu mozes mat 2 x 290 tak 280X mozes mat rovno 3!

Takze pokial tu je 280X ja by som sa "odlevu" mainstreamovych zakaznikov, ktori povodne o karte ze 9.5K neuvazovali, do performance segmentu velmi nebal. A ak ano tak to budu vacsinou prave zakaznici Nvidie ktory povodne uvazovali o niecom ako GTX770.
LunoVonFancala [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-11-12 00:01:51

Mal by som otazku ohladom TrueAudio. Co to vlastne je?
Uz nebudem potrebovat zvukovku, bude sa mi o zvuk starat GK?
A aby som mohol tuto vymozenost vyuzivat musim mat repro prepojene s PC cez hdmi z GK?
GeoTech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-11-12 00:13:41

Povedal by som ze zvukovku budes stale potrebovat pretoze GK bude akcelerovat zvuk iba v hrach (ak to ta hra bude vobec podporovat). Pokial sa nemylim zmysel TrueAudio je odlahcit procesor v hrach (+ realnejsi priestorovy zvuk) a nie nahradit zvukovu kartu.
Vesy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-11-12 06:47:53
avatar
Stejně nic nemá na normální přídavnou zvukovou kartu do PCI-e slotu než nějaké dedikované na základní desce nebo grafice(nic ve zlém). Kdo chce opravdu čistý krystalický zvuk ten sáhne po přídavné zvukovce, zvláště má-li doma kvalitní zvukovou aparaturu...

AMD TrueAudio Technology - Fully Programmable Audio Engine

Jinak pokud umíš anglicky tady máš odkaz co to je true Audio:
Odkaz
LunoVonFancala [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-11-12 07:32:40

Dakujem, aj ja si myslim, ze klasicka zvukovka je the best a ta sa mi tiez postara o odlahcenie CPU. Takze technologia dobra pre tych co nemaju moznost mat zvlast zvukovku.
LunoVonFancala [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - PSU 2013-11-12 07:41:46

Este ma napadlo ci mi bude stacit moj zdroj, ak by som kupoval tuto kartu. Mam Corsair TX750W(viem, v recenzii je napisane min. 650W vyssej triedy, ale moj je len BronzePlus).
Moja zostava:
MB Gigabyte X58A-UD3R
CPU i7 920 bez OC(mozno budem musiet)
6GB Ram(chcem upgrade na 12 alebo 16)
2 x HDD Caviar Green WD
Zvukovka Creative FX/Titanium
PET5 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-11-13 07:55:42
avatar
Měl by stačit. Nicméně zajímavé je, že u mé R9 290 od Sapphire je na krabici údaj o doporučeném zdroji výkonu 650W dodatečně přelepen štítkem s hodnotou 750W. Považuji to ale za pojistku výrobce, protože některé laciné zdroje nemusí stabilně fungovat při špičkové zátěži, i když papírově nabízejí vysoký výkon.
Hammy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-11-14 09:15:17
avatar
Efektivita zdroje není podstatná... důležité je si hlídat 12v větve a jejich "Ampéry". Je to na štítku každého zdroje, a taky je tam jednoduše nakreslené schéma.
Miki_79 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-11-12 13:09:10
avatar
Zpracovaný zvuk pomocí TrueAudia může být následně odeslán buďto na digitální výstup grafické karty, nebo na integrovanou zvukovku, samostatnou zvukovku, případně USB sluchátka či reproduktory. Z předchozí věty vyplývá, že není potřeba žádná zvuková karta pokud máme připojený výstup grafické karty na zařízení, které dokáže zpracovat digitální zvuk např.receiver.
Smrtihlav [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - 290 vs 280X Toxic 2013-11-12 07:53:28

Keď som si porovnal recenzie na obe karty, ktoré sú tu na stránke. Zistil som, že táto 290 je o zanedbateľných pár fps výkonnejšia, ako 280X Toxic. To je pre mňa celkom prekvapenie, keďže som čakal, že výkon bude vo FullHD aspoň o 10-15fps vyšší ako má 280X Toxic.
O 290 som seriózne uvažoval, ale priplatiť si 70€ oproti 280X Toxic, len kvôli 3-5fps je z môjho pohľadu neekonomické.
Počkám ešte na nereferenčné verzie, ale ak tam bude rovnaký rozdiel ako teraz, tak nevidím dôvod zaplatiť za grafickú kartu o 70€ viac.
palab [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-11-12 08:35:32

Jo, ten chladič celou grafiku jen degraduje a je nesmysl ji vůbec taktovat, ale stačí lepší chlazení a R9 290 bude bezkonkurenční. Někteří už dělali doma testy a takto jim to vyšlo, po výměně chladiče zcela jiné výsledky. Zkrátka kdo chce koupit tuto výkonnou grafiku musí počítat s tím, že musí koupit i nereferenční chlazení pokud tedy raději nepočká rovnou na nereferenční OC řešení.


Zatim zbezny test na STOCK chladici..

Unigine Valey 1.0 (i7 3930K@def)
1080p Extreme HD
HD7970 1100/6000 - 48fps
HD7970 1200/7000 - 52fps
R9 290 def - 58fps
R9 1100/5000 - 64fps
R9 1100/5500 - 65fps

1600p Extreme HD
HD7970 1100/6000 - 26.9ps
HD7970 1200/7000 - 29.3fps
R9 290 def - 33fps
R9 1100/5000 - 36fps
R9 1100/5600 - 37.5fps


Spotreba:
deafult - jenom karta max 200W (cela sestava az 440W)
1100/5500 - jenom karta 230W (cela sestava az 470W)


Nereferenční chlazení-Prolimatech MK-26

Hluk: Totalni ticho (chlazeni 1xBe Quiet!Silent WIngs 2 140mm+Noctua 120mm)



teplota GPU: max 57°C (v klidu 30°C)
teplota VRM1: max 72°C (v klidu 31°C)
teplota VRM2: max 65°C (v klidu 26°C)

Spotreba pocitace poklesla o 40W
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-11-12 13:03:57
avatar
Zajímalo by mě zda se u této karty projevuje nějaký propad výkonu na PCI-E 2.0. To že AMD vydává GK na PCI-E 3.0 je sice super, ale vlastní čipsety s PCI-E 3.0, které mají potenciál utáhnout s CPU tuhle kartu AMD nemá.
andy64 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - PCI-E 3.0 2013-11-13 13:16:18
avatar
to je pravda ze AMD nema 3.0 ale Intel ano a aj tak skoro vsetky recenzie su na Intel cpu. Kombinacia AMD gpu a Intel cpu je aj tak najschopnejsia
palino1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - ref 290 2013-11-12 13:26:01

Preco ste tento model netaktovali? Je sice pravda, ze to take pod tymto chladicom nie je jednoduche ale stacilo povedzme zvysit otacky aj o 30% ( alebo dat to rovno na maximum) a bez ohladu na hlucnost zistit moznosti max. taktu. Na neref. budeme cakat este dlho!

Inak vykon voci cene ..... paráda a (konkorencia nema šancu a moznosti bojovat cenou), len uz sa mi asi neoplati pokukovat po tychto ref. modeloch (ked vidim ake problemy riesi AMD s nastavenim ovladacov a spravnymi otackami. No skoda,ze AMD sa spolahlivo podarilo ukryt vykonovy potencial a moznosti HAWAI pod tento chladic...

Pockam si uz len na neref. pokial samozrejme nebudu o moc drahsie!
JirkaH [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Dík za test 2013-11-12 13:44:32

Test opravdu bezva. Ď !!
Kartu mám, pokud pominu to nešťastné chlazení, jde o vynikající GK. Časem přistoupím k výměně chladiče. Tam je ovšem otázka regulace větráků, zejména u Arctic Accelero Xtreeme III - 3*92mm větráky až na 2000ot/min není o tichu. A jak jsem pochopil, AMD nyní řídí rychlost ventilátorů jinak. Prolimatech MK-26 je jistě lepší, bohužel se mi nevejde do skříně, asi zvážím jinou bednu, už o tom přemýšlím dost dlouho.
Dotaz na DD: umíš si představit jak v CCC zvednout klidové otáčky z 20% např. na 25%? Já si myslím, že hlučnost by asi stoupla nepatrně, zato teploty GK by šly poměrně dost dolů.
Osobně mám pocit, že se opakuje situace při příchodu R4870, to bylo něco podobného.
Pokud jde o cenu, je otázkou, jak dlouho vydrží cca 9.500,-, např. zelená příšera již cenu Sapphire zvýšila (z 9.599,- na 9.999,- Kč). Až přijdou karty s nereferenčními chladiči, myslím, že cena půjde o dost výše.
Kopřiva [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Zdroj - 600W GOLD 2013-11-12 16:03:51

Ahoj,
vlastním tento zdroj Fortron Aurum 600w gold. DD myslis, ze zvladne uzivit nereferencni netaktovanou R9 290?

Zbytek sestavy: i5-2500, 8GB, 1xSSD, 2xHDD.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-11-12 16:05:07
avatar
jo to by mělo být v pohodě ještě
Markus_X [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Proč? 2013-11-13 06:10:37

Zase ten článek pod grafem s teplotami.
Citace:
Opět musíme říci, že hlavně referenční chlazení NV modelů jsou strašná

Z toho grafu co tam máte vyplývá, že ani nV ani AMD nedělá dobré chladiče. Co zkusit začít psát nestranně. Co do recenze třeba napsat: hluk jak stíhačka, pekelné teploty, samovolné podtaktovávání kvůli teplotám. A ještě, ze zévěrečného hodnocení: Jak mohla karta dostat 75/100 za zpracovani a OC, když OC na této kartě téměř neexistuje, hluk je strašný a o teplotách radši ani nemluvit.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-11-13 12:41:40
avatar
a přečetl si to dál než za tuhle větu??? ... máš tam napsáno, že i AMD má u R9 290/290 velice špant chladič ;)

Jinak objektivně to takto uvedeno být musí, protože zejména v nižších řadách grafik se s referenčními modely AMD nesetkáš, s referenčními modely NV GTX ale ano! proto to uvádíme. Pokud bychom to nenapsali, pak by si nás mohl obviňovat právem z toho, že někomu straníme a neuvádíme všechna fakta.
palab [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-11-13 13:42:36

Honzo je pravda, že už ke všem grafikám R9 bude zdarma B4..?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-11-13 14:12:15
avatar
yep ... pracuji na aktualitě, AMD to ještě musí potvrdit a oficiálně spustit
palab [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-11-13 14:26:51

Už se těším na aktualitu.. a to budou zpětně dávat hru i těm co si grafiku už zakoupili nebo jen těm co to koupí až po schváleni. Ale každopádně je to dobrý tah, alespoň přesvědčí více zájemců kteří kvůli absenci hry remcali nebo váhali a super je i hra zdarma pro grafiky R7, palec nahoru pro AMD..
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-11-13 14:28:33
avatar
ne ... mělo by to být jen u grafik s kuponem uvnitř balení ... a to nemusí být všechny v obchodech zatím ... ke mě se třeba ještě žádná grafika s tím kuponem nedostala ...

Jak jsme si ale mysleli, důvod byl přesně to zvýhodnění HD 7000 kvůli doprodejům ...
palab [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-11-13 14:50:21

Díky za odpověď, jo důvod je jasný museli nějak doprodat starší HD 7xxx, už tak je to problém vůči skvělým cenám R7 a R9 ty jsou prostě bezkonkurenční.
PET5 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Odemknutí R290 na R290X 2013-11-15 07:14:45
avatar
Na VideoCards.com se dnes objevil příspěvek, že se podařilo odemknout R290 od Powercoloru na plnohodnotnou R290X údajně pouze flashem biosu karty od Asusu!
Co na to říkáte? Je to fake? Mohlo by to fungovat i na referenčních kartách jiných výrobců. Najde se nějaký dobrovolník který to otestuje?
PET5 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-11-15 13:18:36
avatar
Trochu jsem pátral zahraničními diskuzními fóry a zřejmě se více lidí chystá otestovat možnost přeflashovat R290 na R290X. Bude to zajímavé. Zatím jsem našel ještě jednu zmínku o tom, že se stejným způsobem dala přeflashovat R290 od XFX.
Hammy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-11-16 02:38:38
avatar
A proč by to nešlo? Stejné jádro, jen deaktivovaná část výpočetních jednotek. Sám čekám na výsledky stability. :-)
Přece jen jsou všechny ty současné R9 Grafiky stejného návrhu, jen se prodávají pod jinou značkou. Osobně sem zvědavý na napájecí kaskádu R290, či nebude mít problém. No myslím si, že ne.
No s nereferenčníma grafikama to bude asi už těžší oříšek...
PET5 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Accelero Xtreme III 2013-11-17 17:05:39
avatar
Na svou R9 290 jsem osadil chladič Accelero Xtreme III a udělal pár testů ve Furmarku:
Při 100% zatížení v základních taktech 947 MHz vystoupá teplota jádra na 70 st.C. Po přetaktování o 30% na 1235 MHz (doraz posuvníku v Afterburneru) se teplota jádra udržela na 73 st.C. Předpokládám, že takty jádra by mohly jít ještě výše, kdyby je Afterburner pustil. Paměti jsem přetaktoval o 20% na 6000 MHz bez nutnosti zvýšení napětí. Přitom je Accelero ve skříni R4 Define velmi tiché.
Montáž Accelera jsem celou nafotil a chystám se o tom napsat článek někam na web. Pro dokonalé využití chladiče je totiž třeba udělat dvě věci jinak, než je psáno v návodu. Vzájemně prohodit podložky pod chladičem a pod zadní výztužnou deskou a odříznout dvě žebra na hliníkovém chladiči jednoho paměťového modulu.
zilien [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - R9 290 unlock 2013-11-19 14:39:21

Vypadá to, že verze od Powercolor a částečně i od XFX jdou odemknout na 290X. http://www.overclock.net/t/1443242/the-r9-290-290x-unlock-thread
Škoda, že u nás je k dostání jen Powercolor za 10500. Díval jsem se na dodání z Německa a výjde to stejně. Ale i tak to vypadá na dobrou možnost, jak mít R9 290X za 10500.
Možná by k tomuto tématu byl pro čtenáře zajímavý článek na DDworldu.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-11-19 14:40:16
avatar
už na tom děláme ;)
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!


 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Řešení pro pohyb s VR setem?
Řešení pro pohyb s VR setem?Pátek, 26 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1238x
Komentářů: 0
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázce
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázceČtvrtek, 25 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 2138x
Komentářů: 5
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní svět
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní světStředa, 24 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1929x
Komentářů: 1
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázce
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázceÚterý, 23 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1294x
Komentářů: 0
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.Pondělí, 22 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1287x
Komentářů: 1
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšení
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšeníPátek, 19 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 3907x
Komentářů: 0