TEST: AMD Radeon VII – Univerzálně výkonná grafická karta pro hry i práci. Poprvé na 7nm. Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach a redakce   
Čtvrtek, 07 únor 2019
Přejít na obsah
TEST: AMD Radeon VII – Univerzálně výkonná grafická karta pro hry i práci. Poprvé na 7nm.
AMD Radeon VII - Grafická karta
Battlefield V
Shadow of the Tomb Raider
Far Cry 5
Forza Horizon 4
Kingdom Come DELIVERANCE
Provozní vlastnosti - spotřeba, chlazení a taktování
Cena, výkon a výhodnost
Závěr a hodnocení
alt

 

 

 

 

 

  • TEST: AMD Radeon VII 16GB

   – Univerzálně výkonná grafická karta pro hry i práci. Poprvé na 7nm.

Technologicky nejpokročilejší grafická karta současnosti, která ukazuje budoucnost nadcházejících karet. Po delší době tu máme grafickou kartu, která zejména z technologického hlediska představuje opravdový přelom v technologii GPU. Ne, tohle není nejvýkonnější grafická karta na současném trhu a nemá ambice o tuto pozici ani usilovat, ovšem patří k absolutní špičce. Špičce, kam se AMD tímto modelem opět vrací. A prakticky kromě tohoto aspektu, je jinak bez pochyb technologicky nejpokročilejší grafickou kartou současnosti. Přes fakt, že vlastní grafická architektura se nezměnila. Tohle je pořád stará známá Radeon VEGA, ovšem na zcela nové generaci technologií, které o generaci překonávají starou VEGU, i cokoliv, co na trhu dnes je. Včetně nedávno uvedené, zcela nové generace konkurenčních RTX Turing karet.

Radeon VII je jednoduše řečeno důkaz a prohlášení AMD o tom, že je zpět a chystá zajímavé věci. Demonstrace toho, že AMD je opět v čele grafického vývoje v mnoha oblastech. A to je dobrá zpráva. Pokud někteří nevědí, o čem je řeč a proč je to tak důležitá a pro nás všechny podstatná zpráva, tak vysvětlím.

 

  • Proč je Radeon VII důležitý a jak jsme se dostali, kde jsme

Grafická divize AMD byla za dob minulého vedení firmy seškrtána tak, že prakticky přestala fungovat (souviselo s tehdy tristní situací AMD jako celku). Kolem roku 2013/2014 tak pod stávajícím vedením AMD začínala téměř od nuly s omezeným rozpočtem, který byl jen zlomkem toho, co obvykle měla, a hlavně co měla konkurence. Situace však znamenala zásadní problém, že se přerušil obvyklý cyklus vývoje produktů, kdy u AMD pro roky 2016 a dále najednou nebyly produkty, které za normálních okolností měly být. Ale prostě kvůli škrtům nevznikly vůbec, nebo nebyly dokončeny včas. Dozvuky této situace jsou na trhu patrné dosud. V těchto omezených podmínkách však vznikla VEGA, která existuje ve více verzích i čipech, ale pro desktopové uživatele je známý a uvedený jen jeden čip. 14nm VEGA 10. Ta byla koncipována ale především jako univerzální výpočetní GPU, a tak existuje a prodává se mnohem více ve výpočetních/profesionálních verzích (Radeon Pro a Radeon Instinct), zatímco herní edice jsou pouze dvě. RX VEGA 56 a RX VEGA 64.

Z pohledu hráčů nešlo o ideální produkt, protože kvůli univerzálnímu výpočetnímu zaměření obsahují spousta technologií a výbavy, které samozřejmě hodně stojí, něco žerou, ale ve hrách nemají využití a přínos. AMD však jednoduše nemělo peníze ani čas vyvíjet kolem roku 2014, kdy VEGA vznikala, jiné GPU, třeba více zaměřené čistě na hráče. V roce 2017 a hlavně v roce 2018 se však i díky úspěchu RYZEN procesorů, situace u AMD výrazně zlepšila. A grafická divize to samozřejmě také pocítila. Minulý rok AMD obnovilo plně druhý vývojový team a dokázalo také vrátit financování grafické divize na úroveň toho, než byla před rokem 2014 seškrtána. Co to znamená pro nás? Že grafická divize AMD se vrací do zaběhnutých kolejí obvyklé šíře vývoje. A tedy opět tlačí na vývoj na všech frontách. Reálně dokáže finančně dnes silnější (z velké části právě proto, že AMD v roce 2016 vyklidilo pole) konkurenční NVIDIA opět překonávat a uvádět mnohé věci opět jako první.

Určitě si vzpomínáte, že před rokem 2014 to bylo AMD, které obvykle s dost velkým náskokem přecházelo na novou generaci výroby jako první, na nový typ pamětí, které navíc z velké části navrhovalo (GDDR4, GDDR5 i HBM jsou z velké části dílem AMD) a tak dále. NVIDIA vždy v technologické pokročilosti zaostávala u svých grafik v mnoha věcech a zdaleka nehnala věci tak kupředu. Soustředila své zdroje a finance především na marketing. Často nový výrobní proces či nový typ paměti využila u svých karet až i více než rok poté, co se objevil u grafik AMD. To je jeden z důvodů, proč v praxi grafiky NVIDIA obvykle rychleji zastarávaly proti soudobé generaci AMD. Tak věci pokračovaly právě až do krize grafické divize AMD, která se v plné váze projevila v nabídce produktů na trhu od roku 2016, kdy se měly prodávat produkty, které však nemohly vzniknout a nevznikly. A jak to bylo dál všichni víme, zejména co to znamenalo pro nabídku grafik i ceny na trhu jako celku. Nicméně tím se dostáváme k dnešnímu dni, a hlavně dnes oficiálně uváděnému produktu, která ač sám o sobě revoluci v nabídce na trhu znamenat nebude (jednoduše proto, že míří do nejvyššího segmentu), z technologického pohledu je více než zajímavý.

 

  • AMD Radeon VII první 7nm grafická karta na trhu a první se 16GB paměti

Tahle karta opět připomíná staré dobré časy na grafickém trhu, kdy existovala konkurence. AMD s ní určitě ukazuje, že se pomalu ale jistě vrací. Finančně se dnes nedají možnosti firem AMD a NVIDIA prakticky srovnávat. NVIDIA vydělávala poslední 2 roky na čistém zisku za jediný kvartál to, co má grafická divize AMD na hrubém obratu za téměř celý rok. Ale překvapivě to je právě AMD, jež udělalo ten očekávaný velký krok vpřed. NVIDIA sice velmi nedávno představila svou novou zbrusu novou generaci grafik RTX 2000, s novou architekturou TURING. Použila i vylepšenou 16nm výrobu, tedy 12nm TSMC, použila i novou generaci pamětí, tedy GDDR6, přesto všechno z technologického pohledu je vlastně zastaralá. A to před fakt, že RADEON VII není nová grafická generace. Je to stále VEGA, ovšem na steroidech díky nové generaci výrobních technologií.

Karta používá jádro VEGA 20, které je přímým die-shrinkem (zmenšeným) VEGA 10. Architektura je stejná, stavba jednotek dokonce i uspořádání jsou stejné. Včetně počtu jednotek. Nicméně místo 14nm FinFET výroby Globalfoundries, je použita 7nm TSMC výroba. Výsledkem je, že VEGA 20 má sice 13,2 miliardy tranzistorů, což je o něco málo více než 12,5 miliardy u VEGA 10, ale velikost jádra je pouhých 331mm2 proti 495mm2 u předchůdce! A to má VEGA 20 sice stejný počet stream procesorů, ale rovnou dvojnásobnou šíři sběrnice (4096-bit proti 2048bit).

Zajímavé je to i právě ve srovnání s novou generací NVIDIA TURING, kdy se AMD a NVIDIA podařilo trefit se do hodně podobného GPU. NVIDIA RTX 2080 grafika má 12nm TURING TU104 jádro, které má velmi podobný výkon i počet tranzistorů, tedy 13,6 miliardy. Nicméně velikost tohoto 12nm GPU je 545mm2! To je o skoro 64% více, než 7nm VEGA 20 s 13,2 miliardou tranzistorů. To znamená, že AMD dosahuje neuvěřitelných 39,9 milionů tranzistorů na 1mm2, zatímco VEGA 10 měla 25,3, což je podobné jako má nejnovější NVIDIA RTX 2080 (25,0). A to je ve světě mikroprocesorů ohromný rozdíl. Technologicky tedy NVIDIA s novou generací výrobně opět o generaci trochu zaostává a na podobný výkon potřebuje mnohem větší čip. Tedy přesně jak tomu bylo dlouhá léta před rokem 2014.

A to není všechno. NVIDIA sice použila u RTX série nové GDDR6 paměti, ty jsou ale stále pomalejší, a mnohem méně efektivní než HBM paměti, které používá AMD. RTX 2080 má jen 8GB GDDR6 při 256-bit, což dává propustnost kolem solidních 448GB/s. Nový AMD Radeon VII přináší ale rekordních 16GB HBM2 s propustností neuvěřitelných 1TB/s.

Radeon VII přitom nepoužívá plně aktivní jádro. To má v plné verzi stále 64 jednotek tedy 4096 SP (proto název RX VEGA 64). Radeon VII má aktivních jen 60 (tedy 3840 SP). Pro pořádek RX VEGA 56 má aktivních 56 jednotek a tedy 3584 SP. Technicky vzato je tedy Radeon VII vlastně „RX VEGA 60“. Ale tento název by nedával moc smysl, protože díky 7nm výrobě je mnohem výkonnější. Běhá totiž rychleji.

RX VEGA 64 má v základu 1274MHz v boostu 1546 až 1630MHz maximálně. Radeon VII má ale základ 1400MHz a boost 1750 až 1800MHz maximálně. To samo o sobě stačí na posunutí výpočetního výkonu z maximálně 12,7 TFLOPS na 14,2TFLOPS, což je na úrovni RTX 2080Ti s více než 2násobně větším čipem (13,5TFLOPS). Nicméně Radeon VII má jinak stále stejné parametry a uspořádání jako RX VEGA pokud jde o samotnou architekturu. V podstatě jde o podobnou situaci RX 580 vs RX 590. Zajímavý je také fakt, že TDP Radeon VII je stále 300W podobně jako u RX VEGA 64 (295W), což znamená díky nárůstu výkonu, zdvojnásobení paměti atd. i výrazně lepší efektivitu.

 

  • Grafická karta Radeon VII a konkurence

V tuto chvíli existuje Radeon VII jen v jediné edici. A to v referenci. Poprvé ji tak bude AMD prodávat přímo samo přes své stránky (bohužel zatím jen v rámci USA). Naštěstí proti staré referenční hlučné RX VEGA 64 je tu velký rozdíl v použitém chladiči. Tentokrát AMD vsadilo na konstrukci, kterou obvykle používají běžné základní edice nereferenčních GPU. Tedy masivní hliníkový základ s heatpipe chlazený dvojicí velkých ventilátorů. AMD nacenilo tuhle kartu na oficiálních 699 dolarů (cca 19 tisíc korun vč. DPH), čímž tedy patří do klasického high endu a jde proti konkurenční RTX 2080, které se v základu prodává za 699 dolarů, ale drtivá většina edic, včetně referenční (OC) edice NVIDIA RTX 2080 FE, stojí 799 dolarů (22 tisíc korun) a více. Asi nejviditelnější výhodou je 16GB ultra drahých HBM2 pamětí, které jsou výrazně efektivnější i výkonnější než GDDR6 na RTX 2080, kterých je tam navíc jen 8GB.

RTX 2080 také představuje poměrně zklamání, protože jako skutečná nová generace na novém výrobním procesu a s novým typem pamětí za cenu 799 dolarů nepředstavuje prakticky žádný posun. NVIDIA totiž za 699 dolarů měla poslední 2 roky na trhu grafiku GTX 1080Ti s jen o málo nižším herním výkonem, ovšem s 11GB paměti. NVIDIA RTX 2080 tedy není příliš zajímavá a nepředstavuje obvyklý generační posun. Na rovinu říkám, Radeon VII také výrazně nepřekoná GTX 1080Ti, která stála stejné peníze. Ovšem v jeho případě jednak není novou grafickou generací (VEGA je soudobá konkurence PASCALu), a přesto představuje výrazný pokrok, protože AMD na trhu ještě nemělo kartu s výkonem úrovně GTX 1080Ti. Starší RX VEGA 64 nabízí výkon zhruba na úrovni GTX 1080 až GTX 1080 OC. NVIDIA navíc prodává jen 8GB RTX 2080 FE za 799 dolarů, tedy o 100 dolarů více než stejně výkonnou GTX 1080Ti s 11GB paměti. AMD na druhou stranu prodává Radeon VII s dvojnásobkem paměti proti RX VEGA 64 (i proti 2080) za podobnou cenu. RX VEGA 64 v nejvýkonnější referenční AiO edici vycházela za 699 dolarů v roce 2017 a to byla bohužel i obvyklá cena vzduchem chlazených edic, které původně ohlášených 499/599 dolarů stojí prakticky teprve jen poslední 2 měsíce.

Je tedy zajímavé, že NVIDIA s kompletně novou grafickou generací, s obrovskými multi-miliardovými investicemi, novým výrobním procesem a novou generacím pamětí nepředstavuje téměř žádný posun z pohledu výkonu ani ceny vůči vlastnímu předchůdci. AMD však s grafikou stejné architektury, většinově stejných specifikací jen vyrobenou prostě lépe (novou generací výroby), nabízí skutečný generační posun výkonu i efektivity. Ale ano, existence GTX 1080Ti je problémem jak pro RTX 2080 tak pro Radeon VII. Přesto však Radeon VII představuje nejviditelnější technologický pokrok od uvedení předchozí generace karet.

Tak se na ní podívejme …



 

Problém s účtem na DDWorld?

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Videa
NVIDIA DLSS v Battlefield V aneb marketingový a technický FAIL.
NVIDIA DLSS v Battlefield V aneb marketingový a technický FAIL.Středa, 20 únor 2019
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 62x
Komentářů: 0
VERGE umlčuje kritiky svého hrozného videa „stavíme PC“
VERGE umlčuje kritiky svého hrozného videa „stavíme PC“Pátek, 15 únor 2019
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 2042x
Komentářů: 9
Dangerous Driving – nástupce Burnout série. Jaký je?
Dangerous Driving – nástupce Burnout série. Jaký je?Čtvrtek, 14 únor 2019
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 773x
Komentářů: 1
The Outer Worlds od Obsidian není RPG typu Fallout
The Outer Worlds od Obsidian není RPG typu FalloutÚterý, 12 únor 2019
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1216x
Komentářů: 1
METRO EXODUS odhaluje svůj vznik
METRO EXODUS odhaluje svůj vznikPondělí, 11 únor 2019
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1128x
Komentářů: 2
The Divison 2 bude jiné. Jaké jsou HW nároky?
The Divison 2 bude jiné. Jaké jsou HW nároky?Čtvrtek, 07 únor 2019
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1924x
Komentářů: 11