TEST: MSI GTX 1080 Ti Gaming X Trio – nová nejlépe vzduchem chlazená MSI grafická karta? Tisk E-mail
Napsal Jan Belka   
Sobota, 31 březen 2018
Přejít na obsah
TEST: MSI GTX 1080 Ti Gaming X Trio – nová nejlépe vzduchem chlazená MSI grafická karta?
MSI GTX 1080 Ti Gaming X TRIO - Grafická karta
Výkon karty v praxi a testy
provozní vlastnosti - taktování, chlazení a spotřeba
Závěr

 

 

  • Provozní vlastnosti – taktování, chlazení a spotřeba

Na taktování této edice jsem se opravdu velmi těšil. Přece jenom je to asi nejlepší chlazení od MSI pro GTX 1080 Ti, samozřejmě mimo edice s vodním blokem.  Každopádně tato karta má zjevně rezervy ve výkonu chlazení i možnostech napájecí kaskády proti i nastavenému OC profilu od výrobce, tak proč toho nevyužít a nedopřát si většího výkonu. Však MSI k tomuto účelu dokonce dodává i taktovací utilitu MSI Afterburner.

Nejdřív se podíváme, jak si grafika vůbec vede na základních taktech. Zde jsem byl trošku zklamaný, protože už v základním profilu karta naráží na TDP limit a takty se automaticky snižují pod 1900MHz. Čím vyšší rozlišení tím větší je propad. Já se dostal až na 1870MHz. Přitom teploty i hlučnost chladiče jsou přímo luxusně nízké a jedná se asi o nejlepší vzduchem chlazenou 1080 Ti, co jsem tu doposud měl. Je to obrovská škoda, protože grafika je BIOS nastavením „škrcena“ v rozletu k lepšímu výkonu. Rozhodl jsem se tedy kartě „pomocí“ tím, že jsem zvýšil TDP limit pomocí utility MSI Afterburner na 117%, víc vás BIOS nepustí. V tomto ohledu je karta na tom hůře než konkurenční modely, protože třeba ASUS Poseidon šel o 10% víc a například 1080 Ti AORUS od Gigabyte jde ještě mnohem dál a pustí Vás až na 150%. Zpět ale k edici TRIO X od MSI, posunutý limit spotřeby tedy zajistil, že karta na základních taktech držela mnohem stabilnější takty. Takt jádra krásně držel na 1910MHz a k žádným propadům už nedocházelo. Já tedy radím všem, i těm, kteří nebudou taktovat, nastavte si ihned TDP limit na maximum.

Pak jsem tedy začal zkoumat jaké je u této grafiky maximum. Nejdříve jsem začal zvedat frekvenci pamětí, kde jsem se zastavil na slušných 12 000MHz což je o 100MHz lepší výsledek, než u minule testované edice Poseidon od ASUS, za což ale možná může novější verze těch GDDR5X pamětí. U jádra jsem se ale moc vysoko nedostal. TDP limit mě začal „dusit“ už na pouhých 2000MHz. S opravdu urputným přístupem jsem se nakonec dostal na 2030MHz ale nebylo to stabilní pro všechny hry. Někde karta držela i 2050MHz ale někde takty padaly i pod 2000MHz. Vše se odvíjelo od TDP. Některé hry totiž zřejmě nevyužívají celý čip a karta vás pustí na 2050MHz protože je nižší spotřeba čipu. Jiné hry ale dokážou čip využit na maximum a zde jsem na TDP limit narazil o hodně dříve. Z pohledu taktování beru tuto edici jako podprůměrnou a tím hlavním viníkem není slabý čip, nebo poddimenzované chlazení nebo VRM kaskáda. Jediným viníkem je prostě limit spotřeby nastavený v BIOSU. Pokud by mělo MSI větší odvahu a nastavilo TDP limit na 150% jako to má třeba řada AORUS od Gigabyte, věřím tomu, že by v silách chladiče i PCB bylo utáhnout bez problémů i 2100MHz na jádře a to zcela stabilně a bez propadů na frekvenci. Snad mě MSI vyslyší a příště to tak udělají.

Je pravda, že rozdíl mezi 2000 a 2100MHz z hlediska výkonu karty už ale není moc zajímavý a dramatický (jako je nárůst spotřeby a nároků na chlazení). Přeci jen se jedná jen o 5% nárůst taktů. Ale pro příznivce OC je prostě každé % důležité :).

 

  • Teploty

Ohledně teplot, zde musím jenom chválit. Chladič je prostě luxusní a drží grafiku na velmi pěkných teplotách, a hlavně za totálního ticha. Takhle tichou 1080 Ti jsem tu na vzduchu ještě neměl. 

V klidu se grafika chladí zcela pasivně při teplotě 50°C. Při zátěži pak 66°C s otáčkami kolem 40%. Grafika není nějak hlučná ani na 100% otáčkách co jsem jen tak pro zajímavost zkoušel nastavit. Zde tedy odvedlo MSI obrovský kus práce s optimalizací a designem nových ventilátorů.

 

  • Spotřeba

GTX 1080 Ti rozhodně nepatří mezi úsporné grafické karty na trhu a po přetaktování dokážou potrápit i velmi kvalitní a výkonné zdroje. Moje měření to jenom potvrdila.

V klidovém stavu měla sestava opravdu krásných 89W a to se bavím o X99 platformě která je v klidovém režimu mnohem náročnější než třeba Z370 nebo X370, kde bychom se určitě dostaly ještě o 20-30W níže. Pokud ale zatopíme grafické kartě pod kotlem v zátěžovém 3D marku FireStrike, tak spotřeba sestavy s plně vytíženou kartou (nikoliv CPU) velmi rychle začne atakovat 500W hranici. Pokud byste použili výkonnější CPU typu Core i9 a ještě přetaktovaný a ještě jej zatížili (ve hrách a 3DMarku je zatížení CPU i grafiky obvykle nižší než jsou maxima), spotřeba by byla ještě možná o 100-150W výše, takže doporučení MSI ohledně 600W zdroje pro tuhle kartu považuji za hodně „odvážné“ doporučení od MSI. Vzhledem k různorodé kvalitě zdrojů (kdy není 600W jako 600W) a současné spotřebě high end CPU bych upravil minimální doporučení zdroje tak na 750W. Těch 600W platí v podstatě jen pro sestavy s mainstreamovými CPU.

Vodní chlazení dokáže spotřebu karty o nějaký ten W ponížit ale i tak je spotřeba opravdu vysoká. Pokud grafickou kartu přetaktujeme a zvýšíme TDP limit, vyletí spotřeba už přes 500W hranici. Při volbě zdroje pro tuto grafiku tedy radím nešetřit a nechat si opravdu velkou rezervu pro případné špičky, které mohou sahat ještě výše.



 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní svět
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní světStředa, 24 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 352x
Komentářů: 0
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázce
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázceÚterý, 23 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 726x
Komentářů: 0
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.Pondělí, 22 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 952x
Komentářů: 1
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšení
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšeníPátek, 19 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 3440x
Komentářů: 0
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PC
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PCStředa, 17 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1394x
Komentářů: 0
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?Úterý, 16 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1239x
Komentářů: 5