TÉMA a TEST: 4K (UHD) rozlišení nastupuje - co se vyplatí vědět a znát než dáte FullHD sbohem? Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach a redakce   
Úterý, 24 únor 2015
Přejít na obsah
TÉMA a TEST: 4K (UHD) rozlišení nastupuje - co se vyplatí vědět a znát než dáte FullHD sbohem?
První z mnoha: ASUS PQ321Q - 4K EGZO monitor proti FullHD
4K (UHD) vs 1080p (FullHD) v praxi - problémy i klady
Testy - hrajeme v UHD (4K)
Závěr - UHD (4K) je tady! Ale ostatní trochu vázne

 

 

  • 4K (UHD) vs 1080p FullHD v praxi - problémy a přínosy

Standardem, který teď známe jako 4K (oficiálně UHD) se stalo rozlišení, které známe jako 3840x2160, tedy formát 16:9. Nicméně se setkáme i s dalšími formáty. 16:10 bude znamenat 4096x2160, 21:10 bude 5120x2160 a tak dále. Ve srovnání s FullHD formáty jde o pořádný posun v mnoha ohledech.

  • UHD je jednoduše 4xFullHD!

Přesně o to jde, na stejné úhlopříčce můžete nyní proti 1920x1080 bodům máte 3840x2160 bodů což jednoduše znamená 4x detailnější obraz. Přesně se bavíme o 2 073 600 pixelech proti 8 294 400 pixelů! To je obrovský rozdíl. Co to znamená pro kvalitu obrazu je jasné! Detaily!

Pokud uděláte nativní FullHD video a nativní UHD video, 4x více pixelů znamená mnohem více detailů, ostrost a prostě bezkonkurenčně lepší obraz a větší záběr (je toho víc vidět). Platí to o fotkách, filmech, hrách prostě všem. Pochopitelně když pustíte na 4K monitoru FullHD obraz, nepočítejte s lepším obrazem proti FHD. A tím se dostáváme k prvnímu problému s nástupem 4K rozlišení.  

  • Problém první - Obsah!

Nedá se říci, že by bez 4K obsahu byly UHD monitory k ničemu. To není pravda, bez nich by nemělo smysl se o 4K obsah pokoušet, nicméně ne všude lze plných výhod 4K rozlišení využít.

V současné době lze plně výhod rozlišení 4K využít ve dvou, či třech oblastech digitálního obsahu. Pomineme-li oblast profesionálního modelování a designu, kde se pracuje i s mnohem větší detailností a rozlišením běžně a 4K monitory se zde rychle prosazují jako nutnost, pak z hlediska běžného uživatele jsou jen dvě oblasti obsahu, kde s využitím a dostupností 4K obsahu nebudete mít problém.

Těmi jsou oblasti fotografií a obrázků, které dnes mají i více než 8Mpx běžně a dokážete si je dělat i sami, a pak jediná oblast spotřebního obsahu, kterou jsou počítačové hry. Ty lze nativně ve 4K rozlišení pouštět bez problémů a některé s tím i nativně počítají, takže jsou tomu přizpůsobené detaily postav, textur atd. V těchto dvou oblastech je rozdíl proti FullHD ale dostatečně vidět, aby mnoho zákazníků jasně přesvědčil o tom, že 4K prostě chtějí.

(Nativní 4K video je úžasné ... pouze 2 minutové má však už kolem 4GB!)

Bohužel nativní rozlišení video obsahu pro 4K za nástupem 4K monitorů pokulhává. V současné době jsme rádi, když se TV vysílání a filmová/seriálová distribuce dohrabala na FullHD standard. O 4K/UHD  rozlišení filmů, seriálů, či TV vysílání si dnes můžeme nechat jen zdát. Souvisí to ale s druhým problémem.

  • Problém druhý - krvavé datové nároky!

Na to, že několika MPx fotografie mají zvýšené datové nároky, a že moderní hry mají běžně 30-40GB, jsme si již zvykli, ale nejsme připraveni na to, že běžný film bude mít několik desítek GB. 4 krát větší detailnost UHD proti FHD znamená i 4x větší datové nároky. FullHD film s 5.1 zvukem v komprimované rozumné kvalitě ripu do MP4 dnes má běžně kolem 3-4GB, 4K kvalita by vyžadovala 12-16GB na film. A to se bavíme už o běžném ripu. Nekomprimovaná kvalita s nejméně 25GB u FullHD filmu, by mohla znamenat 100GB pro UHD verzi! 100GB na jediný film!

(klikněte na obrázek pro zvětšení)

Jasně, kvalita obrazu by byla skvělá, ale jsou na to připraveny naše pevné disky a vůbec běžně dostupná média?! A co když se začneme bavit o sotva se trochu rozjíždějících službách streamovaného videa a digitální distribuce?! Už FullHD streamované video, či digitálně distribuované dělá poskytovatelům internetu velké starosti a značně vytěžuje linky. Streamovat 4K video je tak pro mnohé noční můra, přesto prostě vývoj nespí a někteří už se na to chystají. Předpoklad ale bude nejméně 20-30Mbps linka k vám.    

  • Problém třetí - nároky na výkon!

Platí zejména u her, kde grafické karty budou muset renderovat podstatně více, než dosud. A nejen to, protože hry používají více technologií, tak vyšší rozlišení znamená i více hran k vyhlazení a tak dále. Jinými slovy nároky na výkon u 4K jsou nad síly většiny současných grafických karet! Existuje jedna jediná, která má pro 4K trochu odpovídající výkon.

Jmenuje se AMD Radeon R9 295X2. Jedná se o známé duální monstrum s dvojicí GPU a TDP 500W a fantastickým vodním chlazením. Ale zdaleka to není ideální karta pro 4K hraní, je jen jediná, která na to opravdu má. Žádná jiná dnes prostě nemá potřebný výkon, se kterým byste se nemuseli omezovat, jako se dávno nemusíte omezovat na FullHD rozlišení.

Takže jsme udělali pár testů ...



 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Helldivers 2 kvůli SONY PSN nyní hráči nenávidí
Helldivers 2 kvůli SONY PSN nyní hráči nenávidíČtvrtek, 02 květen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 834x
Komentářů: 2
StarField se konečně dočká žádaných vylepšení!
StarField se konečně dočká žádaných vylepšení!Úterý, 30 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1677x
Komentářů: 5
Řešení pro pohyb s VR setem?
Řešení pro pohyb s VR setem?Pátek, 26 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1886x
Komentářů: 0
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázce
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázceČtvrtek, 25 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 2406x
Komentářů: 5
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní svět
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní světStředa, 24 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 2146x
Komentářů: 1
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázce
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázceÚterý, 23 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1408x
Komentářů: 0