Chladíme AMD RYZEN procesor – TEST Wraith MAX, SPIRE, STEALTH a NOCTUA D15, U12S a L9x65 Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach a redakce   
Středa, 26 červenec 2017
Přejít na obsah
Chladíme AMD RYZEN procesor – TEST Wraith MAX, SPIRE, STEALTH a NOCTUA D15, U12S a L9x65
AMD Wraith STEALTH, SPIRE a MAX
NOCTUA SE AM4 - NH-D15, U12S a L9x65
Test s RYZEN 5 1400 - teploty a hluk
Test s RYZEN 5 1600 - teploty a hluk
Test s RYZEN 7 1800X - Teploty a hluk
Závěr a hodnocení

 

 

  • Závěr a hodnocení

Začněme u dodávaných BOX chladičů WRAITH SPIRE a STEALTH, které jsou obrovským zlepšením proti minulosti. Nebojím se říci, že pro velkou část uživatelů PC jsou naprosto bezproblémovým řešením, kdy jak výkon, tak překvapivě i tichý provoz prostě znamenají, že nemusíte investovat do lepšího chladiče. Velmi špatná zpráva pro výrobce chladičů. Zejména pokud vůbec neplánujete taktovat, tak v případě SPIRE u RYZEN 5 1600 a RYZEN 7 1700 tím extrémně zvyšuje zajímavost samotných CPU, protože konkurenční Intel vám ke svým CPU v této třídě nedokáže podobné chlazení v ceně dodat. V případě základního WRAITH STEALTH bych řekl, že je srovnatelný s BOX od Intelu u levnějších a méně hřejivých CPU, ale AMD má prostě lepší ventilátor a je o malinko tišší. Hlavně má ovšem lepší konstrukci upínání.

AMD má ještě ten WRAITH MAX, jež zatím k RYZEN procesorům nedodává. Asi se ptáte proč, protože při pohledu na jeho výkon a solidně nízkou hlučnost, kdy bez potíží tiše chladí i přetaktovaný RYZEN 7 1800X, je to velmi dobrý kompaktní a dobře vypadající chladič. A být v ceně těch CPU, byla by to pecka. A to je ten problém. Podle mého názoru se totiž AMD ozvali výrobci chladičů, které by WRAITH MAX jednoduše připravil o podnikání. MAX je tak dobrý, že jednoduše nedává pořízení chladiče v cenové relaci do 1000, ale možná i do 1500 korun, vlastně žádný smysl! Taková NOCTUA U12S je běžně výkonná věž a za 1500 korun a rozdíl proti MAX je jen několik málo stupňů a hlučnost sice měřitelná, ale v praxi prostě pro většinu lidí stěží nějaký rozdíl představuje. A navíc je MAX i velmi pěkný chladič s RGB podsvícením a nejjednodušší možnou montáží atd. Zkrátka pokud by jej AMD začalo k těm dražším RYZEN procesorům RYZEN 7 přidávat v ceně CPU, výrobci chladičů by byli nahraní a většina uživatelů by po vyzkoušení, co tenhle „BOX“ dokáže, prostě přestala o nákupu lepšího chladiče, byť jen uvažovat. Už takhle výrobci nejsou nadšeni z Wraith SPIRE, který je opravdu velmi dobrý na to, že je zadarmo u už tak cenově výhodného CPU.

Ve srovnání máme právě NOCTUA a její tři „speciální“ modely pro AM4, ačkoliv samozřejmě díky dostupnému upínání můžete na AM4 platformu osadit jakýkoliv i starší chladič NOCTUA. Nejlevnější NH-L9x65 s cenou lehce přes 1100 korun je lepší než SPIRE, nicméně ne o moc. A i jeho výhoda kompaktnosti je vzhledem k podobně kompaktní velikosti SPIRE trochu na vodě, nicméně je výkonnější a díky kvalitě NOCTUA i překvapivě tišší. Právě toto srovnání ukazuje, jak moc jsou WRAITH dobré a jak moc z nich výrobci chladičů neskáčkou radostí. Ano, dokážou nabídnout více výkonu, ale za těch cca 1000 korun na víc toho „moc navíc“ prostě není. Zajímavé to začíná být až u chladičů typu NH-U12S. Klasická kvalitní věž za 1500 korun nabízí jasně více výkonu než standardně dodávaný SPIRE a rozdíl už je vidět a v měření hlučnosti i slyšet (přesněji neslyšet).

Velkým skokem ve výkonu, ale i v ceně je pak obří NOCTUA NH-D15, která už je možná až příliš velká do některých PC (koliduje s grafikami v prvním slotu). Nicméně její výkon už atakuje výkon AiO chladičů, jež však už za její cenu lze také dnes pořídit (kvalitní jsou ale stále o poznání dražší). Proti Wraith řešení je zde už citelný rozdíl výkonu a chladič je navíc naprosto tichý za všech okolností i s maximálním přetaktem CPU na 4GHz. Ukazuje tedy, že pokud chcete, stále má smysl si lepší chlazení pořídit a dokáže nabídnout hodně.

 

  • Závěr

Osobně, protože mám možnost ten nejlepší Wraith MAX používat, lituji, že jej AMD nedodává běžně, protože i proti velmi dobrému box chladiči jakým je SPIRE je prostě znatelně lepší. Naprosto bez potíží a velmi rozumně tiše s ním lze chladit RYZEN 7 1800X na 4GHz! Pro výrobce chladičů je efektivita nových RYZEN procesorů a schopnosti v základu dodávaných BOX Wraith chladičů těmi nejhoršími zprávami :).

Tolik let spoléhali na přímotopy AMD a teď jim takhle AMD udělá čáru přes rozpočet. Myslím si, že nakonec tam nějaký kompromis ale udělaný byl, AMD nedodává ten parádní Wraith MAX a tak nekazí výrobců chladičů šanci na výdělek úplně. A zároveň SPIRE chladič dává jen k RYZEN 5 1600 a RYZEN 7 1700 a další modely jako RYZEN 5 1600X, RYZEN 7 1700X/1800X už dodává pouze bez chladičů a tak si nějaký extra chladič koupit musíte. Základní verzi Wraith STEALTH pak najdete u RYZEN 5 1400 a RYZEN 3 1200/1300X, kdy na jejich tiché chlazení bez potíží stačí a je opravdu použitelný. Pokud je ale chcete taktovat, doporučil bych si koupit něco lepšího a tak stále dávají i levnější chladiče do 1000 korun smysl. Pokud by AMD chtělo zabít trh s chladiči, stačilo by ten Wraith MAX dávat ke všem RYZEN procesorům a bylo by vymalováno :).  

Takhle ale prostě stále mají všichni šanci. NOCTUA a její SE AM4 edice, které vybrala, aby pokrývaly všechny eventuality a cenové relace, ukazují, co dokáží. U12S je stále velmi atraktivní model, jak výkonem a maximálně tichým provozem, tak samozřejmě naprosto bezkonkurenční kvalitou zpracování a stále rozumnou cenou. Obří D15 je pak prostě králem klasických chladičů, provedením a zpracováním naprosto bez konkurence, nicméně obří rozměry už občas komplikují život u některých sestav a také cenově už spadá do kategorie AiO chlazení, jež ale ne vždy jsou tišší.

Jak U12S, tak D15 mají samozřejmě nadále naše doporučení a jedná se o to nejkvalitnější, co trh v této podobě chladičů vůbec nabízí. S menším L9x65 je to obtížnější, je sice velmi tichý a při svých rozměrech se solidním výkonem, ale stojí prostě dost a jeho použití je skutečně vhodné jen když opravdu nelze dát větší chladič. Nicméně je to možnost a varianta a v provedení NOCTUA pochopitelně nic menšího než špičkové zpracování, výkon a provozní vlastnosti nenabízí.

Doufám, že vám náš test odpověděl na otázku, jaké nároky na chlazení mají nové RYZEN procesory od AMD. Vidíte, že staré pořádky se bortí, ale nebojte, pokud chcete opravdu výhřevné procesory, které vás důkladně v zimě zahřejí, tak nebojte, na trhu je stále najdete, jen se změnilo logo výrobce. Producenti výkonných chlazení se v dohledné době o své podnikání strachovat rozhodně nemusí, ačkoliv mainstreamové AMD RYZEN procesory pro AM4 jsou sice bez výzvy, ovšem ještě dorazí RYZEN ThreadRipper procesory, které jsou fakticky dvěma RYZEN 5/7 procesory v jednom CPU, a ty už zase výzva budou :). Ale to už je jiný příběh na někdy jindy …

Za výbavu pro testování děkujeme našim partnerům:

 

 

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Tokamak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-07-26 17:23:13
avatar
Spire chladic mam na ryzen 7 1700 a fakt parada, tichy chladny, prez sumeni pevnych disku ho nemam sanci zaslechnout
GaGy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Spire 2017-07-26 17:39:43

Taky ho mám. Je v pohodě.. Hry cca 60C ... OC 3,85Ghz ,při 1,328V .. V stress testu už to šlo k 93C po dvou hodinách v aidě.. Tak přemýšlím jestli něco pořídit ač si myslím že by postačil i SilentiumPC Spartan 3 PRO HE1024 ...
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-07-26 20:46:02
avatar
ten stress test je vážně trochu "mimo běžnou realitu" v praxi se zatíženým CPU běžnými aplikacemi to tak vysoko nejde, nicméně osobně bych, pokud plánujete RYZEN taktovat, lepší chladič doporučil

- když už, tak SilentiumPC Fera 3 HE1224 v2, má AM4 kompatibilitu už a má 120mm klasické ventilátory (ten Spartan má neobvyklé 100mm).
Anub1ss [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-07-26 18:04:58
avatar
Ta absence chladiče Wraith MAX mne celkem štve šel vlastně sehnat jen u některých FX 8350 a 8370 v podstatě jen v exkluzivním balení uvedeno někdy před 2 lety čekal sem že se objeví minimálně u Ryzen 5 1600X a u Ryzen 7 1700x a 1800x kde by to kvůli vyššímu TDP oproti ostatním Ryzen modelům dávalo smysl škoda velká škoda....

Dá se ten chladič vůbec někde sehnat ta verze u FX cpu sice svítila ale vyloženě RGB to nebylo ne ?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-07-27 12:15:23
avatar
ne, oficiálně AMD ten aktuální Wraith MAX nikde nenabízí. Nevím jestli vůbec bude ...

//EDIT, tak pozor AMD oznámilo, že MAX bude brzy nabízet
Panoramix0903 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-07-27 13:49:24

Fakt? To by bola pecka teda.
Ryzen 7 1700 + Wraith MAX by bola moja predstava.
Aby tam bola slušná rezerva na letné horúčavy.
besh [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-07-27 17:49:29

"AMD Opens Up Wraith Max Cooler To Retail For $59"
Odkaz
pseudografx [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Byl by fajn, ale... 2017-07-28 20:17:31

...ta cena se mi zdá poněkud přestřelená. 59 USD, to by u nás znamenalo cca kolem 1700 Kč. A za to už se dá koupit i levnější vodník... Pokud by byl dejme tomu do 1200, tak by to bylo přijatelné, za ty LEDky a slušný chladicí výkon.
samusaran [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-07-26 21:06:27
avatar
ten amd max by si aj vela ludi kupilo
GaGy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Wraith Max 2017-07-26 22:11:04

Přesně ,můžou ho prodávat jako solo...
Právě přemýšlím co koupit na ten můj CPU .. Tiše doufám že vyhraju ten MSI ,když mám MSI desku
Cemada [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-07-27 09:40:06
avatar
Na výběr je dost slušných chladičů. Otázkou je, kolik jsi ochoten do toho vrazit.
nexro [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-07-27 19:13:43
avatar
Dík za test - hledal jsem ho dávno po netu a hlavně jeho porovnání s levnějšíma chladičema jako je hyper 212,fera atp... a nemohl jsem nic "kloudnýho" najít, tady je sice porovnání proti highend vzduchu, ale aspoň si člověk může udělat dobrej obrázek a najít testy noctua chladiče proti jiným už není takovej problém.

Jinak pro lidi co by chtěli AMD Wraith Max RGB je tu dobrá zpráva: AMD ohlásilo, že ho bude prodávat samostatně. Bohužel zatím se mluví o ceně 60$.
Zdroj: Odkaz
hulo89 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-07-29 11:15:02

ahoj vie mi niekto poradit ci je dobra mb pre ryzen 1600 doska od asus rog strix b350 f gaming ? klady zapory dakujem
samusaran [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-07-29 19:25:21
avatar
dolezite aby mala chladice , bez dosku neber.
samusaran [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-07-29 19:24:40
avatar
MAX sa bude predavat za cca 60 dolarov
Radeon9240 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - AiO 2017-08-03 10:57:37

nemohli by ste spraviť aj porovnanie s AiO chladičmi? Mám R7 1700 a rozmýšľam nad Kraken x42, ale neviem či sa to oplatí oproti AMD chladiču
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-08-09 14:36:44
avatar
ano, později je přidáme . Obecně počítejte tak až -10°C proti D15 u přetaktovaného CPU u KRAKEN X62, u netaktovaného CPU je AiO až zbytečné a rozdíl tam moc nebude ...
Kert [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - NH-D15 2017-08-09 14:29:01

Vejdou se pod tu NH-D15 paměti?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-08-09 14:35:18
avatar
ano, i středně vysoké, Noctua tam s tím počítá, jen ten ventilátor může být problém u vážně vysokých RAM, ale on tam být ani moc nemusí ...
laci [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - NH-D15 2017-08-22 21:01:02

Ahoj, mna by zaujimali 2 veci:
1. vojdu pod NH-D15 pamate G.Skill [Trident Z] F4-3200C14D-16GTZ, ktore maju vysku 44 mm (pri standardnej montazi chladica je pod ventilatorom priestor iba pre pamate s vyskou max. 32 mm)? - viem, ze mozno posunut ventilator aj vyssie, ale potom je potrebna sirsia skrina, alebo sa da odmontovat druhy ventilator, ale ide to aj bez toho? Ak je potrebne odmontovat druhy ventilator, ako klesne chladiaci vykon?
2. Potreboval by som najst skrinu za rozumnu cenu (okolo 60-80 eur) s max. sirkou 210 mm, kde to cele vojde. Na webe som nasiel nejake zoznamy kompatibility (napr. tento https://pcpartpicker.com/products/case/?compatible_with=noctua-cpu-cooler-nhd15#sort=a8&page=1), lenze tam chybaju rozmery a tazko sa v tom orientuje.
Este jedna otazka k testu: podla vyrobcu skrine NZXT s340 elite (https://www.nzxt.com/products/s340-elite-matte-white) tam vojde maximalne chladic s vyskou 161 mm (CPU Cooler: 161mm), ako si ho tam teda dostal?
Dakujem.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-08-22 21:04:11
avatar
1, Ano, paměti se tam vejdou .... u toho ventilátoru záleží na skříni....

2, to neporadím ...

3, NZXT S340 ... těch 161mm je trochu zavádějících ... do standardní verze se vejde záleží na tom posazení toho bočního ventilátoru .... Odkaz ... do elite verze nevím, to jsem nezkoušel, teoreticky taky .... není to ideální do té skříně, je dělaná spíše na vodníka
laci [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-08-22 22:38:36

Dakujem za odpoved.

1. Teda treba posunut ventilator vyssie a pouzit sirsiu skrinu.

3. Aj pri standardnej S340 -ke vyrobca udava maximalnu vysku chladica 161 mm. Naozaj tazko sa vybera skrina, ak tie hodnoty nevystihuju skutocnost.
Ano, ten odkaz som nasiel aj ja.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!


 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.Pondělí, 22 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 421x
Komentářů: 1
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšení
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšeníPátek, 19 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1647x
Komentářů: 0
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PC
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PCStředa, 17 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1270x
Komentářů: 0
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?Úterý, 16 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1164x
Komentářů: 5
MSI Claw otestován – na konkurenci dle očekávání nestačí
MSI Claw otestován – na konkurenci dle očekávání nestačíPondělí, 15 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1861x
Komentářů: 1
Total War: Warhammer 3 dostane novou expanzi!
Total War: Warhammer 3 dostane novou expanzi!Pátek, 12 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1662x
Komentářů: 0